Chidaneh.com placeholder image

7 پیشنهاد برای تور یک روزه اطراف تهران (1)

سفر با معماری: دوستان اهل دل و اهل گردشگری چیدانه تا تابستان تمام نشده بجنبید و آخر هفته های باقی مانده را از دست ندهید. قبلا در مطلبی ۱۰ روستای زیبا اطراف تهران برای سفری یک روزه را به شما معرفی کردیم. در این مطلب 7 پیشنهاد برای تور یک روزه برای اهالی تهران داریم.

تور لفور تا هفت آبشار، هفت دیار زلال

فرش ذوالانواری

منطقه لفور مجموعه‌ای از دره‌ها و ارتفاعاتی است که در شهرستان سواد کوه شمالی در استان مازندران قرار گرفته‌اند. طبیعت این منطقه‌ی سرسبز تلفیقی از کوه، رود و جنگل است. 
صبح زود تهران را به سمت فیروزکوه ترک کنید و بعد از رسیدن به مسیر پیاده‌روی در لفور، میان جنگل در مسیر رودخانه تا هفت آبشار پیاده‌روی کنید.

تور دریاچه شورمست و آبشار ورسک، پلی از پیغام عطر و نور و نسیم

دریاچه شورمست تنها دریاچه طبیعی شهرستان سواد کوه(استان مازندران) که وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع و عمق آن ۵ متر است. این دریاچه در ۵٫۵ کیلومتری شهر پل سفید واقع شده‌است.
منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته‌است. در حال حاضر همواره مسافران، طبیعت گردان و ماهیگیران زیادی از این دریاچه بهره‌برداری می‌کنند. با بهسازی راه دسترسی، احداث امکانات تفریحی مانند قایق، پدالو، اسکی روی آب و اقامتگاه ساده به همراه سرویس بهداشتی، به جذب توریست در شهرستان سوادکوه کمک شایانی کرده است. 
صبح زود تهران را به سمت فیروزکوه ترک کنید. با توجه به موقعیت قرارگیری این دریاچه که در واقع دروازه ورود به استان مازندران از محور سوادکوه‌ است و فاصله تقریبی ۲۰۰ کیلومتری از تهران که مسافت نسبتا کوتاهی می‌باشد در زمان 2 ساعت به دریاچه شورمست می رسید.

تور جنگل‌های انجیلی، بر گیسوان درختان پیر

انجیلی یا آسوندار (انجیلو یا انجیلی یا انجول) درختی است که در جنگل‌های شمالی ایران می‌روید. این درخت دارای چوب سختی است و ریشه و برگ‌های آن مصرف دارویی دارد. ین درخت از تیره خود انجیلی Hamamelidaceae می‌باشد که در آستارای جمهوری آذربایجان و لنکران و در جنگلهای شمال از سواحل آستارا تا گلیداغ انتشار دارد و از جلگه‌های ساحلی دریای خزر تا ارتفاعات میانبند امتداد می‌یابد و در کلاردشت تا ارتفاع ۱۴۰۰ متر از سطح دریا دیده می‌شود.
صبح زود از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کنید. راه تان را به سمت سوادکوه و پل سفید ادامه دهید. به‌سوی روستای ولیلا، مسیر جنگلی و آبشار ولیلا در هوای بی‌نظیر منطقه پیاده‌روی کنید. ناهار دل‌چسبی را در طبیعت میل کنید. در نهایت با خاطره‌ای خوش از جنگل‌های انجیلی به سمت تهران بازگردید.

تور آبشار شاهان‌دشت و سنگ‌نگاره قجری

این آبشار در در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز(در ۶۵ کیلومتری شهر آمل) بخش امیری قرار دارد. آبشار شاهان دشت بزرگترین آبشار استان مازندران و یکی از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است. این آبشار در در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز(در ۶۵ کیلومتری شهر آمل) بخش امیری قرار دارد و از سمت جاده نسبت به آن دید وجود دارد. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند. که از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌دشت به پایین می‌ریزد.

برای رفتن به کنار این آبشار می بایست ابتدا شیب تند روستای شاهاندشت را طی کرد که مسیری چهار کیلومتری است و از کنار رودخانه و کوه می گذرد. ادامه مسیر را از میان کوچه باغ ها و خانه های اهالی روستا بایستی پیاده پیمود. این مسیر از کنار یک قبرستان و مسجد قدیمی گذشته و تابلوهای کوچکی شما را به سمت آبشار راهنمایی می کنند. از دو مسیر می توان جهت ادامه راه استفاده کرد یکی مسیر شمالی از بالای روستا که شما را مستقیما به بالای آبشار و منظره روبروی آن می رساند. این مسیر کمی ناهموار بوده و وجود تخته سنگ های بزرگ و شیب تند جایی برای اطراق باقی نگذاشته است و بیشتر جهت بازدید به کار می رود.
مسیر جنوبی روستا مسیر بهتری است که در انتها به پایین آبشار برمی خورد و مکان اطراق و حتی چادر زدن نیز وجود دارد. البته طول این مسیر بیشتر است. در هر دو حالت زیبایی و شکوه آبشار به خوبی نمایان است. شدت ریزش شلاق گونه آب از این آبشار پنجاه متری به حدی است که قطرات آب تمامی فضای پایین آبشار را فراگرفته و وجود ابری متراکم از آب! مانع از حرکت انسان از کنار آبشار می شود. البته همین امر باعث ایجاد شور و هیجان در گردشگران است. آبشار شاهاندشت به صورت دوپله ای بوده و گیاهان آبزی و خزه ها در میان دیواره های آن دیده می شوند.

تور جنگل راش، پشت پرچین خیال

جنگل راش در روستای سنگده، ‌یکی از با ارزش‌ترین درخت‌های منطقه هیرکانی،دامنه جنگلی قله خرونرو از توابع سوادکوه است. برای سفر به جنگل‌های بکر سوادکوه از جاده‌های جنگلی و کم‌نظیر منطقه عبور و میان درختان بلندقامت و متراکم راش پیاده‌روی دلپذیری را تجربه کنید. البته، می‌توانید با قدم زدن در طبیعت دلگشای این ناحیه، تنفس در هوای لطیف جنگل و شنیدن نغمه‌سرایی پرندگان خوش‌آواز، خستگی ناشی از کار و فعالیت‌های زندگی روزمره را به فراموشی بسپارید.
صبح زود تهران را به‌سوی فیروزکوه ترک کنید. به سمت پل سفید و از آنجا به روستای سنگده بروید. مسیر خاکی را با وسایل نقلیه محلی رد می‌کنید تا به مسیر پیاده‌روی برسید. در مسیر زیبای جنگلی راش به‌سوی کلبه پیاده‌روی کنید و ناهار را در طبیعت، زیر سایه درختان صرف کنید. 

جنگل الیمستان؛ پیش روی دماوند

وقتی از جاده‌ای پیچ در پیچ بالا بروید و در سایه‌هایی از مه غلیظ گم شوید، تصور این‌که از جاده‌ی شلوغ «هراز» مسیری فرعی و خالی، شما را به قطعه‌ای از بهشت گم‌شده‌ی ایران برساند، کمی دور از ذهن، اما ممکن است.
هرچقدر از زمین به سمت آسمان اوج بگیرید، بیشتر رویای «جک و لوبیای سحرآمیز» برای‌تان باورکردنی می‌شود و سرانجام بعد از هفت کیلومتر طی کردن مسیر در پیچ و تاب، به روستای 12 خانواری «لهاش» و بنای در حال ساخت امامزاده حسن (ع) در این روستا می‌رسید. تنها امکانات رفاهی این روستا، دو خانه‌ی اجاره‌یی برای اقامت، یک خوار و بار فروشی که معمولا بسته است و چند سرویس بهداشتی است.
اگر شانس بیاورید و هوا صاف باشد، می‌توانید قله‌ی دماوند را در طول این مسیر ببینید. آسمان گاهی دلش بارش می‌خواهد و گاهی نه، گاهی تا نوک پا در مه فرو می‌روید و می‌توانید ابرها را گاز بزنید، گاهی هم قطرات شبنم روی صورت‌تان می‌نشیند.
پوششی سبز از خزه سراسر جنگل را مخملی کرده است. صدای آب و آواز پرندگان، بهترین موسیقی برای شنیدن است. بوی رطوبت و سبزی درختان، انسان را مست می‌کند. بعد از 20 دقیقه پیاده‌روی به دشت اول می‌رسید؛ اسب‌های وحشی در دشت شما را در رویا نگه می‌دارند. اگر برای تفریح، جنگل زیبای «الیمستان» را انتخاب می‌کنید، باید حواس‌تان به محیط زیست و حفظ زیبای‌های این منطقه باشد. در طول مسیر، دیدن زباله‌ها قلب را آزار می‌دهد. بنابراین ضروری است که زباله‌ها را با خود از طبیعت برگردانید و جایی مناسب آن‌ها را در زباله‌دان بریزید. تلاش کنید اگر لازم است آتش روشن کنید، این کار را در مکان‌هایی انجام دهید که قبلا در آنجا آتش روشن شده است، چون وقتی در آتش در جایی روشن می‌شود، گیاهان دیگر در آنجا نمی‌رویند.

تور رودخانه‌نوردی پلنگ دره، خاطرات خیس

یکی از راه‌های تبدیل یک آدم خانه‌نشین به کسی که کوله‌‌پشتی از دوشش نمی‌افتد و مدام در سفر شما را همراهی می‌کند بردن او به سفر‌های دارای یک مسیر رودخانه‌گردی است. رودخانه‌گردی تنگه واشی نمونه خوبی است اما برای ایجاد دگرگونی یاد‌شده کمی هم به چاشنی هیجان و بالا‌رفتن آدرنالین خون نیاز داریم. 
جنگل پلنگ‌دره واقع در شیرگاه در استان مازندران جایی است که باید عازم آن شوید و پس از طی کردن رودخانه می‌توانید آبشار یاد‌شده و کمی آن‌طرف‌تر دریاچه الیمالات را ببینید و در آن قایق‌سواری کنید. در کنار این دریاچه چنانچه راهپیمایی کنید می‌توانید نیمی از گونه‌های گیاهی تمام منطقه مازندران را مشاهده کنید. لوازم این سفر افزون بر همراه خانه‌نشین شما شامل چکمه یا صندل برای عبور از رودخانه، شلوار و لباس اضافی، باتوم، کلاه و عینک‌آفتابی، زیرانداز و آب آشامیدنی می‌شود که نداشتن هر یک از آنها ممکن است منجر به پشیمانی شود.

مطالب پیشنهادی: در کدام منطقه ییلاقی اطراف تهران، ویلا بخرید؟ (۱)

درکدام منطقه ییلاقی تهران ویلا بخرید (۲)

دیدنی های طبیعی شهرهای سرسبز شمال ایران

منبع: گرد آوری شده توسط تحریریه چیدانه


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه