Chidaneh.com placeholder image

10 بیمارستان با معماری و طراحی داخلی خیره کننده

به قلم: تحریریه چیدانه

پزشکی و سلامت: بیمارستان ها و مراکز درمانی همواره از فضاهایی بوده اند که برای هرکسی موجب آزار و ناخوشایند هستند. هیچ کس دوست ندارد مسیرش به چنین مکان هایی بیفتد، زیرا نشانه ای است از درد و بیماری. با این وجود این واقعیت انکارناپذیر وجود دارد که هر کدام از ما ممکن است به خاطر خودمان یا نزدیکانمان مدتی را در این فضا سپری کنیم. فراتر از بیماران که شاید فقط مدت اندکی را در این فضاها بگذرانند، پزشکان و پرستاران و کارمندان این مراکز بخش عظیمی از وقت خود را در بیمارستان ها و مراکز درمانی به سر می برند. پس شایسته است تا جایی که می شود و از هر طریقی این مکان ها را از نظر احساسی برای کاربران آنها تعدیل کرد.
یکی از بهترین و مؤثرترین راه حل ها، خلق یک فضای دلچسب و مطبوع در این فضاها است تا حس درد و ناراحتی را کمرنگ کند. معماران و طراحان داخلی نقش اصلی را در این راه ایفا می کنند. به بهانه ی “روز پزشک" که هر ساله در روز یکم شهریور گرامی داشته می شود، چیدانه قصد دارد 10 بیمارستان را که از معماری و طراحی داخلی چشم گیر و منحصر به فردی برخوردارند به شما معرفی کند. با ما همراه باشید…

chidaneh ad banner

1. Providence Holy Cross Medical Center – California

بیمارستانی که می بینید با یک ظاهر سفید و آبی زیبا در کالیفرنیا ساخته شده است. این بیمارستان زنان و نوزادان در سال 2011 تأسیس شده است و با المان هایی که در معماری و دکوراسیون داخلی آن به کار رفته، توجه زیادی را جلب کرده است. ضمنا با به کار بردن تمهیداتی در این بنا، اصول پایداری در آن رعایت شده است.

2. Children’s Hospital in Orange County – California

در این برج 8 طبقه ی رنگی که بیمارستانی جذاب برای کودکان است، هیچ چیزی از قلم نیفتاده است. هدف طراحان از طراحی چنین ساختمانی، بیان یک معنای پر جنب و جوش، منظره ای پیش رونده و حس مکان در سطح جهانی بوده است. حس سرگرم کننده ی این بنا در درون آن نیز ادامه دارد، به طوری که هر طبقه طرح خاصی مطابق با ذات خودش دارد که با “استخوان بندی" همکف شروع می شود و به “فضا" های طبقات بالا ختم می شود. ساختمان جدید این بیمارستان که در سال 2013 گشایش یافت، طبق اصول پایداری بنا شد و در هر جایی که ممکن بود مصالح قابل بازیافت به کار رفت.

مطلب پیشنهادی: فضای رنگی و شاد در طراحی بیمارستان کودکان تهران

3. Herlem Hospital – New York

بعضی از بیمارستان ها مانند این نمونه همچون یک اثر هنری زیبا هستند. این بنا شامل پنل های شیشه ای بسیار بزرگی بر روی نمای خارجی است که نقاشی های دیواری شفاف برجسته ای را به نمایش گذاشته اند. این نقاشی ها در طول شب با نورپردازی از داخل بسیار جذاب می شوند. ساخت این بیمارستان در سال 2012 پایان یافت.

4. Union Hospital Health System Replacement Hospital – Indiana

شیشه یک عنصر مهم در ساختمان این بیمارستان است. یک دیوار براق و درخشان که با نمای خارجی ساختمان ترکیب شده و آتریوم 4 طبقه، این بیمارستان را غرق در نور طبیعی کرده اند.

معماران این بنا فضاهای باز و ویژگی های معماری جالب در این ساختمان ایجاد کرده اند و به امنیت بیماران و کارمندان توجه ویژه ای داشته اند. ساخت این بیمارستان در سال 2010 تکمیل شد.

مطلب پیشنهادی: معماری ساختمان آماج درمان در پارک فناوری پردیس

5. Southwest Washington Medical Center – Washington

ساختمان اصلی این بیمارستان در قرن نوزدهم بنا نهاده شده و برج جدید برای افزایش ظرفیت به آن اضافه شد. این ساختار 8 طبقه ی خیره کننده در سال 2006 تکمیل شد.

مرکز این بیمارستان در برگیرنده ی یک لابی برای ملاقات های عمومی است که شامل کافه و گل فروشی نیز می باشد.

6. Melbourne’s Royal Children’s Hospital – Australia

با وجود اینکه یک بیمارستان هیچ گاه به عنوان یک مکان سرگرم کننده دیده نشده است، اما این بیمارستان تمام تلاش خود را کرده که به یک مکان سرگرم کننده بدل شود. در طراحی نمای این ساختمان از برگ درختان الهام گرفته شده است. این اشکال برگ مانند به عنوان سایه بان عمل می کنند و در طیف رنگی سبز تا قرمز هستند.

در فضای داخلی بیمارستان یک آکواریوم بزرگ، یک مجسمه ی رنگی عظیم و چشم انداز زیبایی به پارک رویال در نزدیکی آن وجود دارد. این بنا در سال 2011 جایگزین بنای قبلی بیمارستان شد.

اگر می خواهید با طراحی مناسب فضاهای درمانی برای کودکان آشنا شوید پیشنهاد می کنم این مطلب را بخوانید: ۴ بیمارستان کودک با طراحی داخلی خلاقانه

7. Carol and Frank Morsani Center for Advanced Healthcare – Florida

ساختمان این بیمارستان دارای یک ظاهر براق و صاف با خطوط و طیف رنگی ساده است که یک تأثیر آرامش بخش دارد. این بنا در سال 2008 تکمیل شد. شما پیش از این درباره ی طراحی بیمارستانی شبیه به یک کشتی غول آسا در چیدانه خوانده اید.

8. Banner Gateway Medical Center – Arizona

این بنا در یک منطقه ی کویری ساخته شده است. مواد و مصالح محلی در دیوار بنایی منحصر به فرد این مجموعه به کار گرفته شده اند که دارای شش الگوی سفارشی است.

این پروژه در سال 2007 اتمام یافت.

9. Kemang Children’s Hospital – Indonesia

رنگ های پر حرارت یک ظاهر دعوت کننده به نمای خارجی این بیمارستان داده است.

نوری که از بخش های رنگی پنجره ها به فضای درون اتاق ها منعکس می شود، آنها را به رنگ های مختلف در می آورد و یک جو دعوت کننده در درون بنا نیز ایجاد می کند. این بیمارستان که مخصوص زنان و کودکان است در سال 2008 تکمیل شد.

10. Rush University Medical Center – Chicago, Illinois

این مرکز درمانی در سال 2012 دوباره طراحی و بازسازی شد. این بیمارستان اکنون یک نمای خارجی براق و مدرن را به نمایش گذاشته است. گروه معماران و طراحان این بنا برای ایجاد یک محیط کاری بهینه در طی فرآیند طراحی با کاربران بیمارستان مشورت کردند. ضمنا این بنا دارای یک ساختار طبیعت دوست و پایدار است.

اگر شما هم به دنبال معماران و طراحان برجسته برای خلق فضاهایی منحصر به فرد در معماری و دکوراسیون داخلی هستید، پیشنهاد می کنم حتما سری به اهالی فن چیدانه بزنید. شرکت های مختلف در بخش های متنوع از جمله شرکت های طراحی داخلی و دکوراتورها برای ارائه ی بهترین ها در کنار شما هستند.

مطالب بیشتر:
طراحی محیطی  آرام برای کودکان در دندانپزشکی
طراحی کلینیک دندان پزشکی فرشته های دندان ساز
طراحی دندان پزشکی خاص و مقرون به صرفه در زعفرانیه

منبع: onlinemastersinpublichealth | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
tirdad در تاریخ 05 آبان 1394
سلام. واقعاً خسته نباشید... سبک نگارش زیبایی دارید، نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند، یه تعداد از اخبار رو خوندم. این نشون میده که برای مخابتون، ارزش و احترام، قائلید. موفق باشید.

ثبت دیدگاه