جاذبه‌های گردشگری مشهد برای سفری خاطره‌انگیز در نوروز

جاذبه‌های گردشگری مشهد برای سفری خاطره‌انگیز در نوروز

به قلم: تحریریه چیدانه

سفر با معماری: تعطیلات عید نوروز فرا رسیده و مسافرت‌ها آغاز شده. مسافرت‌هایی که اغلب یا به نقاط خوش آب و هوا مثل شیراز و شمال کشور است، یا به نقاطی که دارای جاذبه‌های گردشگری زیاد است مثل اصفهان و مشهد. اما به هرجایی هم که سفر کنید، مطمئن باشید جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که ما از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم. مثل همین مشهد، وقتی کسی به آنجا سفر می‌کند، به غیر از پابوس امام رضا، نهایتا به شاندیز و طرقبه و مقبره فردوسی می‌رود. اما چیدانه تصمیم گرفته تا در این مطلب شما را با جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته‌شده مشهد آشنا کند.

روستای کنگ

سرویس خواب بالسا

1. روستای تاریخی کنگ

قدمت کنگ که به ماسوله خراسان شهرت دارد، به پیش از اسلام باز می‌گردد. این روستای تاریخی با معماری پلکانی و چهره‌ای شکست‌خورده و تکیده در آینه صاف و بی‌آلایش سرزمین آفتاب جلوه‌گری می‌کند. این روستا نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک است. می‌توان در کنار رودهای جاری آن چشم‌ها را شست و جور دیگری به زندگی نگاه کرد. هنوز هم ردپای تاریخ در دل این روستای کهنسال به چشم می‌خورد. با این تفاسیر، روح خسته انسان بعد از یک سال کار و تلاش در کنار این طبیعت، جانی دوباره می‌گیرد.

ماسوله غرب ایران را از دست ندهید! نوروز امسال به بهشت گردشگری غرب ایران سفر کنید

ارامگاه نادرشاه افشار

2. آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه نادرشاه، بنایی است در مجموعه باغ‌موزه نادری در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده‌است. ساختمان آرامگاه نادر شاه، از قسمت مرکزی که محل تدفین نادرشاه بوده و دو تالار موزه تشکیل شده است که یکی از آنها موزه اسلحه دوره‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش می‌دهد.آب گرم کلات

آبشار کلات

3. روستای کلات و مجموعه جاذبه‌های گردشگری اطراف آن

کلات، دارای جاذبه‌های بی‌شمار گردشگری طبیعی همچون: آبشار ارتکند، آبشار قره‌سو، آبشار آبگرم، سد زاوین، روستای سررود، روستای بابارمضان، جنگل ارس هزار مسجد و سیستان، جنگل پسته خواجه و چندین جنگل پسته دیگر و آثار تاریخی است تنها مجتمع گردشگری کلات، مجتمع تفریحی، اقامتی و گردشگری باغ بهشت در روستای سررود است. این مجموعه به عنوان منطقه نمونه گردشگری به ثبت رسیده است.

صبحانه هتل درویشی

هتل درویشی

4. صبحانه‌های هتل درویشی

شاید حالا حالاها طول بکشد که دور هم یک صبحانه خوب بخوریم. اگر خانواده یا دوستانتان ساکن مشهد هستند و یا حتی اگر برای چند روزی به مشهد مسافرت کردند، می‌توانید آن‌ها را به یک صبحانه کامل با بهترین تشریفات دعوت کنید. ما قول می‌دهیم از مهمان شما بهتر از خود شما پذیرایی کنیم. هتل مجلل درویشی با فضایی شیک و با بهترین خدمات، آماده پذیرایی از عزیزان شماست.

پارک-آبی-مشهد

5. پارک آبی مشهد

شهر مشهد در زمینه احداث پارک‌های آبی پیشرفته و باکیفیت، موقعیت بی‌نظیری در ایران و خاورمیانه داشته و مسافران و شهروندان می‌توانند اوقات بسیار خوشی را در این مجموعه‌ها داشته باشند. از ویژگی‌های مهم پارک‌های آبی مشهد، سرپوشیده بودن آنهاست. این موضوع باعث می‌شود علاقه‌مندان در تمامی فصول سال، بتوانند از این مجموعه‌ها استفاده کنند.

آبشار اخملد

آبشار روستای اخملد

6. آبشار روستای اخلمد

اخلمد از گردشگاه‌های طبیعی اطراف مشهد است و قدمتی چند هزار ساله دارد. این آبشار در دره‌ای در میان کوه بینالود واقع شده است که در ابتدای دره، انواع گل‌ها و گیاهان زیبا و درختان انبوه به همراه باغات فراوان میوه به چشم می‌خورد. پس از طی مسیری آبشار اول که دارای ۲۳ متر ارتفاع است، مشاهده می‌شود و با گذر از میان این آبشار و در یک کیلومتری آن، آبشار اصلی اخلمد با ارتفاعی حدودا ۴۰متری دیده می‌شود. آبشار سوم و چهارم نیز در بالای این آبشارها قرار دارند.

مطلب پیشنهادی: 7 جاذبه گردشگری برای سفری چند روزه به طبیعت

روستای زشک

7. روستای زشک

روستای زشک به لحاظ چشمه‌های پر‌آب و خوبیِ آب و هوا، دارای باغ‌های سرسبز میوه است که یکی از با صفاترین مناطق ییلاقی اطراف مشهد خوانده می‌شود. رودخانه دائمی زشک از جنوب روستا می‌گذرد و همراه با باغ‌های زیبا و هوای مطبوع هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. کار اکثر مردم این روستا باغداری، پرورش دام و طیور، شیلات و صنایع‌دستی است. بهترین محصول باغ‌های این منطقه، گیلاس و آلبالو است و محصولاتی چون سیب، گلابی، زردآلو، هلو و گردو نیز در آنجا تولید می‌شود. درختچه‌های کوتاه کوهی، سماق، شاهدانه، کلپوره، اکلیل کوهی و تمشک؛ پوشش زیبای گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند. مسیرهای خاص کوهنوردی این روستا، آن را به مکانی مناسب برای کوهنوردی تبدیل کرده است. همچنین تله‌کابین زشک از جمله طرح‌های گردشگری در حال اجرا است.

پارک ملی مشهد
پارک ملی مشهد

جمع‌بندی

در این مقاله 7 جاذبه گردشگری مشهد را که شاید کمتر شناخته‌شده باشد، معرفی کردیم. شما هم می‌توانید مکان‌های ناشناخته شهرهای پر گردشگر ایران را با چیدانه به اشتراک بگذارید.

گردآوری‌شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه