Chidaneh.com placeholder image

12 نکته نگهداری لوازم آرایشی و بهداشتی در خانه

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه داری: آیا جزو آن دسته از افرادی هستید که وسایل آرایش و بهداشتی خود را به طور مداوم سر و سامان می دهید و مراقبت از آن ها برایتان مهم است؟ اگر هستید، به شما تبریک می گویم. رعایت بهداشت محصولات آرایشی، طول عمر آن ها را افزایش داده و این اطمینان را ایجاد می کند که سالم باقی می مانند. چیدانه تعدادی توصیه برای شما دارد که بایدها و نبایدهای استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی را به شما یادآور می شوند و ست لوازم آرایشی تان را تازه، تمیز و سالم حفظ می کنند.

تابلو فرش ریحان

1. قلم مو های آرایشی را پیوسته تمیز کنید!

هر هفته یک زمان را به تمیز کردن قلم موهای آرایشی تان اختصاص دهید. این ابزار آرایشی چرک، چربی و باکتری ها را جمع کرده و موجب جوش و التهاب می شوند. تمیزکاری پیوسته هم چنین از موی ها و شکل قلم موی شما محافظت می کند که برای یک آرایش بی نقص ضروری هستند.
قلم موهای خود را با اسپری کردن تمیزکننده های الکلی مخصوص قلم مو، ضدعفونی کنید یا با استفاده از یک شامپوی ملایم یا شستشودهنده ی صورت آن ها را بشویید. برای خشک شدن، آن ها را آویزان کنید تا فرم موی ها به هم نریزد.
اسفنج های آرایشی نیز باید هفته ای یک بار با پاک کننده ی قلم مو یا انداختن در ماشین لباسشویی تمیز شوند.

2. تمیز کردن لوازم آرایشی را فراموش نکنید!

لوازم آرایشی نیز نیاز به تمیز کردن هفتگی دارند. ریمل یکی از بزرگ ترین منابع جذب باکتری است. برای ضدعفونی کردن ریمل، با یک دستمال کاغذی بدنه ی قلم مو آن را از مواد خشک شده پاک کنید، سپس قلم مو را با پاک کننده ی آرایش چشم تمیز کنید. قبل از بازگرداندن قلم مو به لوله اش، اجازه دهید کاملا خشک شود.
برای ضدعفونی کردن رژ لب یا محصولاتی از این قبیل، آن ها را با یک محلول پاک کننده ی آرایش با پایه ی الکلی اسپری کرده و اجازه دهید خشک شود یا با یک دستمال کاغذی به آرامی خشک شان کنید.

3. عطر ها را در مکان خنک و خشک نگه دارید!

گرما و نور شدید آفتاب دوستان خوبی برای عطرها نیستند، زیرا می توانند پیوندهای شیمیایی را که باعث بوی عطرها می شوند بشکنند و در نتیجه از کیفیت عطر بکاهند. با نگهداری عطرها در در مکانی خنک و تاریک مانند کمد یا کشو، طول عمر آن ها را افزایش دهید. به دنبال نقطه ای با دمای 18 تا 21 درجه ی سانتی گراد باشید.

4. محصولات زیبایی را در مکان خشک و خنک نگه دارید!

محصولات زیبایی نیز باید دور از گرما، رطوبت و تابش مستقیم آفتاب نگهداری شوند، زیرا مواد نگهدارنده ی آن ها در این شرایط فاسد می شود. لوازم آرایشی مخصوصا محصولات کرمی در گرمای زیاد نرم یا ذوب می شوند و معمولا به حالت اصلی خود باز نمی گردند حتی اگر دوباره سفت شوند.

5. کیف لوازم آرایشی خود را چند ماهی یک بار بشویید!

کیف های لوازم آرایشی با قلم موهای استفاده شده، خرده ها و ترشحات لوازم آرایشی و آلاینده های دیگر بستر تولید مثل باکتری ها هستند. آسان ترین راه برای تمیز نگه داشتن این کیف ها، شستن آن ها هر چند وقت یک بار است.
بین شستشوهای، آستر کیف را هر از گاهی با یک پاک کننده ی ضد باکتری تمیز کنید.

6. پاک کننده صورت را در حمام نگذارید!

حمام های مرطوب و پر از بخار محیط ایده آلی برای نگهداری پاک کننده های صورت و پودرهای لایه بردار نیستند زیرا در این شرایط به راحتی آبکی شده یا باعث رشد باکتری و کپک می شوند. کابینت حمام، کمد کمک های اولیه یا یک اتاق دیگر، مکان بهتری برای نگهداری این محصولات است.

7. محصولات زیبایی خود را در یخچال نگهداری کنید!

در این مورد هم چنان نظرهای مخالف زیادی وجود دارد. برخی از کارشناسان زیبایی معتقدند دماهای سردتر از مواد آرایشی محافظت می کند، در حالی که برخی مخالفند و می گویند ضررهای شرایط سردتر بیش از مزایای آن است.
از آن جایی که هنوز جواب قاطعی وجود ندارد، به تجربه ی شخصی و عقلی خود رجوع کنید. برای مثال اگر حس تازگی کرم صورت یا رژ لب خنک تان را دوست دارید، آن ها را در یخچال نگه دارید. اگر بو یا ظاهر آن ها برای تان ناخوشایند می شود، از یخچال بیرون بیاورید و در دمای اتاق نگهداری کنید.

8. قلم مو های آرایشی خود را به طور صحیح نگهداری کنید!

با نگهداری قلم موهای آرایشی خود به صورت برعکس در یک شیشه یا چرخاندن شان در محفظه ی قلم مو، به طول عمر آن ها بیفزایید. اگر می خواهید آن ها را ایستاده در شیشه نگه داردی، محافظ های پلاستیکی بر روی مویه های آن ها قرار دهید تا از گره خوردن و پیچیده شدن آن ها جلوگیری شود. اگر نخواهید این کار را کنید، می توانید ته شیشه را با دانه های حبوبات، قهوه یا سنگ های ریز پر کنید تا سرهای قلم مو ها از هم دور باشند و در عین حال جذابیت ظاهری نیز خواهد داشت.

9. ابزار زیبایی خود را هفته ای یک بار تمیز کنید!

مانند قلم موهای آرایشی، ابزار آرایشی دیگر مانند موچین ها، فر مژه ها و مدادتراش های خط چشم نیز باید پیوسته تمیز شوند. این ابزارها را با پاک کننده های ضد باکتری یا پد پاک کننده ی آرایش که در الکل خیس شده تمیز کنید تا باکتری ها و آلاینده های دیگر از روی سطح آن ها پاک شوند. موچین ها بعد از هر بار استفاده باید استریل شوند و فر مژه ها و مداد تراش ها بهتر است هفته ای یک بار تمیز شوند.

10. هرگز محصولات مراقبت از پوست یا ابزار آرایشی را روی شلف باز حمام و سرویس بهداشتی انباشته نکنید!

میلیون ها باکتری در حمام و سرویس بهداشتی شما در حال چرخیدن هستند و تبعیضی قائل نمی شوند و به شانه، بطری های محصولات مراقبت از پوست یا قلم موهای آرایشی شما نیز حمله می کنند. سپس این آلودگی ها به دستان یا موهای شما نفوذ کرده و در نهایت با مالیدن دست ها به صورت تان یا استفاده از ابزار آرایشی به پوست تان می رسند.

11. پودرهای فشرده را منظم بچینید تا خرد نشوند!

لوازم آرایشی ارزان نیستند، بنابراین باید طوری آن ها را بچینید و نگهداری کنید که آسیب نبینند. برای پودرهای فشرده و سایه های چشم، باید آن ها را به صورت مسطح در یک کشو یا نظم دهنده ی لوازم آرایشی بچینید، به جای اینکه به صورت اتفاقی در کیف لوازم آرایشی یا کشوی لباس رهایشان کنید. استفاده از تقسیم کننده های کشو نیز به نظم بخشیدن به این محصولات و جلوگیری از آسیب دیدن آن ها کمک خواهد کرد.
در هنگام بسته بندی این لوازم برای سفر، بین شان پارچه بگذارید تا از ضربه خوردن و شکستن آن ها جلوگیری شود.

12. صورت تراش را در حمام نگذارید!

نگهداری تیغ صورت تراش در حمام، آن را در معرض آب قرار داد و سبب کندی و زنگ زدگی تیغ می شود. ریش تراش های زنگ زده و کند نه تنها کم بی اثر هستند، بلکه احتمال آسیب زدن به شما را بالا می برند.

اکنون شما بگویید…
نظرتان درباره ی نگهداری از لوازم آرایشی چیست و چه توصیه هایی دارید؟ سوالات و مشکلات خود را در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب بیشتر:
۹ ایده برای نظم دهی سشوار و لوازم آرایشی
۱۰ ایده راه گشا برای نظم دهی به لوازم آرایشی!

لوازم نظافتی و شوینده ها را در کجا نگهداری کنیم؟
شستشو و نظم دهی آسان لباس های چرک بعد از سفر!

بهترین جای شوینده ها و ابزار نظافت در آپارتمان های کوچک

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه