Chidaneh.com placeholder image

استفاده از بتن اسید سابی شده برای طراحی متفاوت

به قلم: تحریریه چیدانه

مواد ومصالح: اسیدسابی فرایند زبرکردن سطح صیقلی بتن با مواد شیمیایی است. بتن را هم‌چنین با سنگ آسیاب می‌توان زبر کرد، اما استفاده از اسید گردوغبار کم‌تری ایجاد می‌کند و به نیروی عضلانی کم‌تری نیاز دارد. اسید حفره‌های بسیار کوچکی بر روی سطح بتن ایجاد می‌کند و درنتیجه رنگ‌کردن، اپوکسی‌زدن، و لکه‌دارکردن بسیار ساده‌تر و بهتر انجام می‌پذیرد.

 

chidaneh ad banner

معمولا جوهر نمک در عمل‌آوردن سطح بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند به ترکیب مناسب با سطح موضعی شکل دهد. این بتن هنگامی که مرطوب بوده است بر روی ورقه‌های فلزی پخش شده است و بعد سطح آن اسیدسابی شده است.

 

ترکیب اسید با لاک‌الکل باعث می‌شود سطح بتن هم‌زمان اسیدسابی و رنگ شود. البته در سطوح نازک نباید از این ترکیب استفاده کرد، چراکه باعث لکه‌دارشدن و خال‌دارشدن سطح می‌شود.

 

هرچه اسید بیش‌تر بر روی سطح بماند، بتن متخلل‌تر و پرمنفذتر خواهد شد. به حفره‌های موجود در سطح کف‌پوش این آشپزخانه توجه کنید. پس از اسیدسابی به یک خنثی‌کننده نیاز است تا واکنش شیمیایی را متوقف کند. برخی از اسیدها پیش از این‌که به خنثی‌کننده نیاز شود واکنش‌شان تمام می‌شود.

 

حتی با به‌کارگیری محتاطانه و دقیق اسید یا لاک‌الکل، در نهایت، بخش‌هایی از سطح ناکامل باقی می‌ماند. یک تاثیر مرمرگون باقی می‌ماند، زیرا اسید غیرقابل پیش‌بینی است. نتیجه این واکنش یک سطح بی‌نهایت منحصربه‌فرد است.

 

هم‌چنین قبل از استفاده از اپوکسی سطح بتن باید اسیدسابی شود. اپوکسی یک چسب یا رنگ پلیمربنیاد است که حسی از پلاستیک را در سطح ایجاد می‌کند. از رنگ ضخیم‌تر است و در برابر نفت و گرما مقاومت زیادی دارد و سطوح واکنش‌نداده را پر می‌کند. استفاده از کف‌های اپوکسی در گاراژهای حرفه‌ای متداول هستند.

 

سیمای صنعتی این کف با لاک‌الکل اسیدی و و باقی‌مانده‌های چسب از کف اصلی ایجاد شده است. در بسیاری مواقع بهترین نتیجه تصادفی به‌دست می‌آید.

 

لاک‌الکل اسیدی در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود. هم‌چنین رنگ را می‌توان از طریق پخش‌کردن رنگ‌دانه بر روی سطح مرطوب، پس از این‌که بتن ریخته شد، اضافه کرد.

 

چه فرایند اسیدسابی پیش از لاک‌الکل‌کاری، اضافه‌کردن اپوکسی یا رنگ‌کردن اتفاق بیافتد چه نیافتد، میزان درخشندگی و براق‌بودن از طریق پوشش رویه تعیین می‌شود. یک پوشش رویه بسیار براق نور را بازتاب می‌دهد اما هم‌چنین یک سطح بسیار لیز و لغزنده ایجاد می‌کند.   

 

این کف بتنی اسیدسابی‌ شده و بعد با یک رنگ مات رنگ شده است و در آن پوشش رویه به کار گرفته نشده است. 

منبع:houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه