Chidaneh.com placeholder image

ظروف چوبی آشپزخانه، دست سازهای خلاقانه جوان مشهدی

به قلم: تحریریه چیدانه

خلاقیت در خانه: حضور چوب در خانه همیشه حس خوبی دارد؛ اینکه بدانید عنصری طبیعی پیش رو دارید که زمانی برای خود زندگی داشته و نفس می‌کشیده است، نزدیکی بیشتر و یا شاید تعلق خاطر برای شما بیاورد. به ‌طور کلی چوب یکی از محبوب‌ترین متریال در دنیاست و این محبوبیت به دلیل تنوع در رنگ، بافت و نوع آن است. حتی در تولیدات کارخانه‌ای از محصولات چوبی نمی‌توانید دو محصولی را پیدا کنید که دقیقاً مانند هم باشند چه برسد به کارهای ساخته دست انسان!

حتماً شما هم می‌دانید ارزش کارهایی که با دست ساخته می‌شود در مقایسه با تولیدات عمده چقدر بیشتر است، حسی که از طریق دست سازنده به محصول وارد می‌شود، به آن انرژی بیشتری می‌دهد و برای شما هم ارزشمندتر است. حالا تصور کنید چیزی که در خانه دارید دست سازه‌هایی از چوب باشد! آن هم ظروف چوبی که هر روز از آن استفاده می‌کنید! با چیدانه همراه باشید تا دست‌ ساخته‌های چوبی پادما را برایتان معرفی کنیم:

چوب و هنر

دست ساخته های چوبی پادما
کاسه لبه پوستی پادما
دست ساخته های چوبی پادما

آقای مهدی محسنی که کارگاه دست‌ ساخته‌های چوبی خود را در شهر مشهد اداره می‌کند، از سال‌های گذشته با چوب آشنا بوده و ساخته‌های زیادی از آن داشته است. او به علت رشته تخصصی خود یعنی صنایع دستی در طول زمان در حال خلق کارهایی جدید بوده و همین‌طور همیشه کارهای متفاوت خراطی و نمونه‌های خارجی را دنبال می‌کرده است. “با خودم فکر می‌کردم کارهای جدید و متفاوت نیاز به دانش و تحقیقات بیشتری دارد."

دوستداران طبیعت از حضور چوب در دکوراسیون خانه خود لذت می برند، شما چطور؟!

“قبل از اینکه به این حیطه وارد شوم، مجسمه چوبی می‌ساختم و درگیر صنایع دستی نبودم. در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه تبریز با کتاب‌های خراطی خوبی که نکاتی قابل اجرا و مطالب واضحی داشتند، روبرو شدم. این بود که فکر کردم نباید فرصت را از دست داد."

دست ساخته های چوبی پادما
گلدان لبه پوستی پادما
دست ساخته های چوبی پادما

آقای محسنی در انتهای دوره تحصیل فیروزه کوبی روی چوب را انجام داده و به ثبت رساند و بعد از این بود که اولین کار خراطی او ساخته شد. کار با فیروزه به علت گرانی و همچنین آسیب‌های مواد شیمیایی را کنار گذاشت و با برنامه‌هایی که برای ظروف چوبی داشت به سمت ظروف آشپزخانه رفت. “با مطالعه و دانش خود و به شکل تجربی اطلاعات لازم را به دست آوردم، دستگاه خراطی را درست کردم و از آن زمان به صورت حرفه‌ای و در سال 93 فعالیتم آغاز شد. هنوز خیلی چیزها هست که یاد نگرفتم، ولی به حدی که جامعه انتظار دارد، رسیدم."

اگر قصد تغییر وسایل آشپرخانه خود را دارید، راهنمای خرید ظروف آشپزخانه شیک و زیبا را دنبال کنید!

دست ساخته های چوبی پادما
سرویس چوبی چای خوری پادما
دست ساخته های چوبی پادما

“از دوران کودکی با چوب بزرگ شدم. خیلی دوست داشتم چیزهایی که می‌بینم را درست کنم. چوب همیشه در دسترسم بود و با چاقو می‌شد چوب را فرم داد. در دوره مدرسه معرق کار حرفه‌ای شده بودم. با گذشت زمان چوب را شناختم و با آن اخت پیدا کردم."

نگران این نباشید که چاقوها در دسترس کودکانتان قرار بگیرد، یک جای دنج برای چسباندن چاقو به دیوار آشپزخانه برایتان سراغ داریم!

زیبایی صنایع دستی به خاص بودن کارها است، خصوصاً در مورد کارهای چوبی چون بافت متریال همگن نیست، هیچ دو محصولی مشابه و تکراری نیستند. جالب است بدانید که در دست ‌ساخته‌های پادما بافت طبیعی درخت حفظ می‌شود و هر کدام از کارها منحصر به فرد است. آقای محسنی که عقیده دارد خلاقیت در کارها از بین رفته، دوست دارد ظروفی را بسازد که به سبک جدیدتری باشد و از ظروف ضعیف و یا کاربردی ساده خراطی خارج شود. “خودم را با فرم ساده راضی نمی‌کنم."

دست ساخته های چوبی پادما
سینی دست تراش دسته دار پادما
دست ساخته های چوبی پادما

در صنایع دستی اکثر محصولات و کارهایی که ساخته می‌شود، وسایل کاربردی هستند که در زندگی استفاده می‌شوند و صرفاً تزیینی نیستند. برای ساخت ظروف چوبی آشپزخانه، چوب باید مقاوم به آب و ضربه بوده و در عین حال زیبا هم باشد. در تجربه هنر تجسمی سعی می‌شود بافت چوب حفظ شود. ظروف چوبی بازار اکثراً خارجی و از کشور اندونزی، هند و … هستند. کارهای داخلی هم مخاطبین خودش را دارد که کارهای خاص و متفاوت را می‌پسندند.
مقاومت ظروف به ‌اندازه‌ای بالا است که حتی ظروفی با چوب اوجا را می‌توانید در مایکروفر هم استفاده کنید. در این مجموعه می‌توانید ظروفی از اندازه قاشق عسل تا کارهای پایه‌دار که با دست تراشیده می‌شود، را پیدا کنید.

چوب‌هایی که در ظروف پادما استفاده می‌شود از چوب‌های جنگلی درختان اوجا و ملج از خانواده نارون، گردو و درخت آزاد است که اکثراً هم از شمال تهیه می‌شود. در بین چوب خشکی که قابل کار کردن باشد، چوب اوجا گران ‌قیمت‌تر است، ترک کمتری دارد و قطورتر هم هست. چوب درخت آزاد خوش کارتر است ولی کمی تم زرد دارد. “من چوب‌هایی را که در گوشه‌ای می‌بینم و شهرداری آنها را بریده، برای وسایل و ظروف دکوری استفاده می‌کنم. ولی چوب ظروفی که در آشپزخانه استفاده می‌شود، مربوط به جنگلداری است."  

شاید به چوب علاقمند شده باشید، خودتان دکور زیبایی از شاخه درخت بسازید!

دست ساخته های چوبی پادما
ظرف بزرگ لبه پوستی پادما
دست ساخته های چوبی پادما

یکی از جذاب‌ترین ظروفی که در این مجموعه می‌بینید، ظروف لبه پوستی هستند. خوب که دقت کنید متوجه می‌شوید که نام آن از کجا آمده؛ در لبه این ظرف‌ها بافت و پوسته چوب دست نخورده و بدون سمباده کشیدن و مسطح کردن باقی مانده است. ظروف لبه پوستی از چوب درخت زبان گنجشک ساخته می‌شوند. 
نکته جالبی که درمورد ظروف وجود دارد، این است که اکثر آنها یک تکه است و آقای محسنی به این آن خیلی توجه دارد. “تا جایی که ممکن باشد، تکه کمتری اضافه می‌کنم چون با گذشت زمان و در اثر رطوبت و شستن ممکن است جدا شود."

دست ساخته های چوبی پادما
پیاله سه پایه پادما
دست ساخته های چوبی پادما

این را هم بدانید که این ظروف به اندازه کافی سالم‌اند! حتی برای جلا دادن ظروف از روغن زیتون استفاده می‌شود تا مضر نباشد. به دلیل اینکه چوب طبیعی است، بعد از استفاده روغن زیتون، به دلیل وجود آوندها، چوب روغن را جذب کرده و اصطلاحاً روغن را می‌خورد! انتخاب این روغن سالم هم به دلیل این بوده که همیشه در دسترس و به راحتی قابل استفاده است. روغن زیتون را بعد از شستشو استفاده کنید تا دوام کار را زیاد کرده و زیبایی دوباره به ظرف چوبی بدهد. 

برای استفاده از روغن زیتون می توانید از 10 جای روغن و سرکه شیک روی میز استفاده کنید!

" انار چوبی دکوری که طرفداران زیادی دارد را برای اولین بار ساختم. انار در فرهنگ ایران نماد زایش است و جایگاه خاصی دارد. برای ساخت آنها چوب‌های مشکل‌دار و حتی ترک خورده را می‌توان استفاده کرد."

در اطراف همه ما افراد زیادی هستند که به شکل خلاقانه محصولات جدیدی را خلق می کنند، آنها را با ما در میان بگذارید تا در بخش خلاقیت در خانه معرفی شوند! تلگرام چیدانه 09388547140!

منبع: دست ساخته های چوبی پادما | نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه