Chidaneh.com placeholder image

سفر به ملبورن استرالیا، مکانی برای زندگی

سفر با معماری: شهر ملبورن در استرالیا یک شهر چندفرهنگی است. مردم ملبورن حضور فعالی در شهر دارند و عاشق رویدادهای فرهنگی، غذاخوردن در بیرون از خانه، رفتن به گالری ها، گذراندن وقت در ساحل، و انجام ورزش‌های مختلف هستند. در واقع ملبورن به‌عنوان قابل زندگی ترین شهر دنیا در سال 2002 در گزارشی که از سوی Economist Intelligence Unit  انتشار یافته انتخاب شده است. ملبورن در سال 1835 تاسیس شده و اکنون جمعیتی بیش از 4.1 میلیون نفر و تعداد زیادی بازدیدکننده دارد. اگر اقامتی چهار یا پنج روزه در این شهر دارید، این مطلب چند مکان را با طراحی معماری فوق‌العاده به شما معرفی می کند.

باید دید:

کی پلاس

میدان فدراسیون (Federation Square): یکی از معروف‌ترین و پربازدیدترین مکان‌های ملبورن میدان فدراسیون است که دارای فضایی بسیار باز و چندین ساختمان فرهنگی است. آتریوم (Atrium)، تئاتر اِج (Edge Theater)، و مرکز استرالیایی تصاویر متحرک (ACMI) مکان‌هایی هستند که نمایشگاه‌های بسیار خوبی را برای بازدیدکنندگان به نمایش می گذارند.

مکان: کنار خیابان‌های فلیندرز و سوانتون.

نکته قابل ذکر: سردخانه شهر، بازار ماهی فروشان، و محل نگهداری از قطارها برای سال‌ها در این مکان بوده است.

ساختمان بسیار بحث‌برانگیزی که در عکس بالا می بینید- یکی از وب‌سایت‌ها این ساختمان را به‌عنوان یکی از زشت‌ترین ساختمان‌های دنیا عنوان کرده است- در سال 2002 پس از برگزاری یک رقابت بین‌المللی برای ساختن یک ساختمان فرهنگی که دارای یک آمفی تئاتر با گنجایش بیش از 1500 نفر باشد این میدان را تبدیل به میدان غیررسمی شهر ملبورن کرد. Lab Architecture با شرکت معماری ملبورن Bate Smart همکاری کرد و این فضای تماشایی را خلق کرد.
چندین ساختمان جالب توجه دیگر نیز در این میدان 125000 متر مربعی وجود دارند که هر کدام مرزهای طراحی را با استفاده از مواد و مصالح و شکل‌های جالب توجه گسترش داده‌اند.
علاوه‌بر مغازه‌ها، کافه‌ها، و رستوران‌ها، هم‌چنین جاذبه‌های فرهنگی متعددی در این میدان وجود دارد. مرکز یان پوتر: گالری NGV استرالیا فقط مخصوص نمایش آثار هنری هنرمندان استرالیایی است، در حالی که ACMI نمایش‌های تلویزیونی، دیجیتالی، و سینمایی را ارائه می کند. شرکت در هر دوی این مکان‌ها رایگان است، البته در برخی نمایشگاه‌های به‌‌خصوص مبالغی باید پرداخت شود.

 

خیابان کولینز: یک منطقه مرکزی تجاری با تاریخ غنی معماری.

نکته قابل ذکر: این خیابان دراز (1.6 کیلومتر) یکی از بهترین مکان‌های استرالیا، با داشتن چندین مغازه، رستوران، و هتل‌، شناخته می شود.

ساختمان اتحاد منچستر (که در عکس می بینید) در خیابان 220 کولینز قرار دارد و در سال 1932 و به سبک نئوگوتیک ساخته شده است. در آن زمان این ساختمان مرتفع‌ترین ساختمان ملبورن و اولین جایی بود که در آن از پله برقی استفاده شده بود. بازار سیاه که در خیابان 280 کولینز واقع است به سبک رنسانس فرانسوی طراحی شده است؛ این بازار در سال 1892 پس از این‌که از معماران توئینتیمان و آسکیو خواسته شد تا بازاری شبیه بازار گالریا ویتوریو در میلان طراحی کنند ساخته شد. چایخانه هاپتون، که مالک آن یکی از تاجران محلی است، دارای کاغذ دیواری های گل‌دار بسیار زیبا و ویترینی فوق‌العاده است که مقاومت در برابر آن غیرممکن است.

هم‌چنین می توانید سری به ساختمان جورج، تئاتر رجنت، کلیسای مایکل مقدس، و برج‌های ریالتو بزنید.

 

باید بازدید کرد
موزه ملبورن: کاشفان حیات در ویکتوریا، ایالتی که ملبورن در آن قرار دارد، از محیط طبیعی گرفته تا فرهنگ و تاریخ.

قیمت: بزرگ‌سالان: 10 دلار؛ کودکان زیر 16 سال: رایگان.

مکان: خیابان 11 نیکولسن، چارلتون

نکته قابل ذکر: گالری فورست و مرکز فرهنگی بومیان بونجیلاکا نمایشگاه‌های دائمی این موزه هستند که بازدید از آن‌ها بسیار باارزش است.
موزه ملبورن یک ساختمان سه‌طبقه است و دارای نمای شیشه‌ای است که نمای ساختمان پادشاهی متعلق به دهه 1880 که در روبه‌روی آن قرار دارد را منعکس می کند. این ساختمان زیبا که جوایز متعددی را به خود اختصاص داده است توسط معمارانِ Denton Corker Marshall در ملبورن طراحی شده است. 

 

بازار پراهان: قدیمی ترین بازار تولیدی ملبورن.

مکان: خیابان تجاری 163، یارای جنوبی

نکته قابل ذکر: در این بازار محصولات زیادی مانند گوشت، غذای دریایی، و سبزیجات فروخته می شود.پراهان در جون سال 1867 به‌عنوان بازاری روباز کار خود را آغاز کرد. این بازار در سال 1891، زمانی که نمای ویکتوریایی که در عکس می بینید توسط چارلز دیبورو طراحی شد، به مکان فعلی خود منتقل شد.

 

GPO: کعبه آمالی برای خریداران واقعی؛ طیف وسیعی از خرده‌فروشان و رستوران‌ها در این ساختمان زیبای قدیمی قرار دارند.

مکان: خیابان 350 بورک.

نکته قابل ذکر: در ملبورن معروف است که تمام مسافت‌ها و اندازه‌های مکان‌های مختلف براساس موقعیت‌ آن‌ها نسبت به GPO اندازه‌گیری می شود.

GPO توسط آ.ای. جانسون و به سبک نئو رنسانس طراحی شده بود. ساختمان دو طبقه پست بین سال‌های 1859 تا 1867 ساخته شده است. در سال 1887 طبقه سوم همراه با یک برج ساعتی به این ساختمان اضافه شد و تبدیل به نشان اختصاصی شهر شد. معمارآمریکایی والتر برلی گریفین این ساختمان را در سال 1919 دوباره طراحی کرد و به آن یک فضای روباز اضافه کرد.
پست استرالیا استفاده از این ساختمان را در سال 1992 برای دسته‌بندی نامه‌ها متوقف کرد، گرچه این ساختمان هم‌چنان تا سال 2001 متعلق به اداره پست بود. در سال‌های بعد یک مرکز خرید بزرگ و یک هتل به این ساختمان اضافه شد.
در پی آتش‌سوزی سال 2001، ساختمان GPO ترمیم شد و در اکتبر سال 2004 به‌عنوان مرکزی برای خرده‌فروشان بازگشایی شد.

 

خیابان اصلی آرمادال: طول این خیابان  3.7 کیلومتر است که ساختمان‌های تاریخی آن مکانی برای تعداد فراوانی آنتیک‌فروشیها، مبل‌فروشیها، پارچه‌فروشیها، گالریهای هنری، لباس‌فروشیها، کافه‌ها، و رستوران‌ها است.

مکان: پیاده‌روی خود را از ساختمان شهرداری مالورن (خیابان 1251، مالورن) شروع کنید و آن‌قدر به سمت غرب حرکت کنید تا به خیابان چاپل در پراهان برسید.

نکته قابل ذکر: بسیاری از ساختمان‌های قدیمی این شهر که متعلق به دهه 1880 هستند در این خیابان قرار گرفته‌اند.

کتاب‌فروشی بِرکلو (که در عکس می بینید) که در سال 1885 ساخته شده است یکی از نمونه‌های زیبای ساختمان‌های ویکتوریایی است. این کتاب‌فروشی که خیلی ارزش دیدن دارد دارای یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های کتاب‌های معماری و طراحی داخلی در ملبورن است.

 

های استریت، پراهان: فروشگاه‌های وسایل خانگی، مانند قالی، لوستر، و مبلمان، در این خیابان قرار دارند.

نکته قابل ذکر: طراحان داخلی ملبورنی از یک تم تکرارشونده در مغازه‌های این خیابان استفاده کرده‌اند. هم‌چنین بسیاری از پارچه‌فروشی های مهم در این خیابان واقع شده‌اند.

فروشگاه Fenton and Fenton (که در عکس میبینید) دارای اشیایی زیبا و جذاب است و شما از دیدن آن‌ها ناامید نخواهید شد. هم‌چنین بازدید از مغازه‌های Safari Living و Nyary نیز خالی از لطف نیست.  

 

باید اقامت کرد
هتل لیندرام: یک هتل لوکس با تاریخی منحصربه‌فرد.

قیمت: شبی 192 تا 267 دلار.

مکان: خیابان 26 فلیندرز، یک پیاده‌روی پنج‌دقیقه‌ای از میدان فدراسیون.

نکته قابل ذکر: این ساختمان در اصل برای بازرگانان چای در سال 1900 ساخته شد؛ این ساختمان که به سبک احیای رومی وار طراحی شده است تاریخ پر فراز و نشیبی دارد.
در دهه 1920 منطقه پیرامونی خیابان فلیندرز تبدیل به تیتر اول روزنامه‌ها شد و تصویرهای زیادی از  این ساختمان در روزنامه‌ها چاپ شد. در سال 1973 دولی لیندرام این ساختمان را خرید و آن را تبدیل به مکانی برای بازی بیلیارد و اسنوکر کرد. در سال 1999 این ساختمان تبدیل به یک هتل شد.

 

هتل کولن: این هتل یکی از مجموعه هتل‌های هنری ملبورن است که در شهر پراکنده هستند.

قیمت: شبی 219 دلار کانادا.

مکان: جاده 164 تجاری.

نکته قابل ذکر: ویژگی سوئیت‌های مجلل این هتل تمبرهای به‌جامانده از هنرمندانی است که در این هتل اقامت کرده‌اند.

این هتل در پراهان قرار دارد و درست در مقابل بازار پراهان واقع شده است و میتوان به سادگی با ترامواهای برقی به مغازه‌های های استریت رفت. این هتل توسط آدام کولن طی یک رقابت طراحی شده است؛ معماری که ماهیت محافظه‌کارانه رقابت معماران را با طراحی یک ساختمان برجسته و عامه‌پسند به چالش کشید. 
کولن نه بار به مرحله نهایی جایزه Archibald (مهم‌ترین جایزه هنری در استرالیا) راه یافت.

 

باید خورد
دیویدز: یک رستوران قدیمی با قیمت‌های متعادل که منوی آن الهام‌گرفته از شانگ های است.

قیمت: غذا: 6 تا 14 دلار کانادا؛ ورودی: 11 تا 30 دلار.

مکان: پراهان.

نکته قابل ذکر: این ساختمان قبلا یک انباری بوده است و هم‌چنین در نزدیکی مغازه‌های،های استریت واقع شده است.

فضای داخلی این رستوران اخیرا توسط هکر گوتریه دوباره طراحی و اجرا شده است. استفاده از مبلمان‌ها به سبک صنعتی و رنگ‌های خشن جلوه‌ای مدرن و جذاب به رستوران دیویدز داده است.
 

بار شیرینی و رستوران: یک بار و رستوران جذاب و مفرح.

قیمت: اسنک‌ها: 6.50 تا 28.50 دلار کانادا؛ بشقاب‌ها: 9.50 تا 42 دلار.

مکان: Curtain House، خیابان 25 سواستون، طبقه اول.

نکته قابل ذکر: ساختمان این رستوران در سال 1922 ساخته شده و قبلا دفتر حزب کمونیست بوده است. این ساختمان 6 طبقه دارای یک سینما بر روی پشت‌بام خود، محل اجرای موسیقی زنده، و فروشگاه‌های صفحه‌های کم‌یاب است.
این رستوران به‌گونه‌ای طراحی شده است که وقتی در آن هستید احساسی هم‌چون خانه خود دارید. این رستوران یک فضا دوستانه است که می توانید برای استراحت زمان خود را در آن بگذرانید.

 

نانوایی د. چیریکو: این نانوایی دارای سبدهای و قفسه‌های زیبایی برای نگهداری از نان است.

مکان: خیابان 178 فارادی، چارلتون.

نکته قابل ذکر: یکی از شیرینیهای کرم‌دار این نانوایی را امتحان کنید.

چارلتون مرکز قهوه ملبورن است، به همین دلیل دانیل چیریکو می دانست که این منطقه دیگر نیازی به یک کافی شاپ ندارد. از آن‌جایی که نان یکی از دلبستگی های اهالی ملبورن است، او ترکیبی از هر دو را در مغازه خود ایجاد کرد.

این نانوایی توسط استودیوی مارچ طراحی شده است و قفسه‌ها و سقف آن از تخته‌های چندلایی ساخته شده‌اند که به آن حالتی ارگانیک می دهند. الوارهای روی پیش‌خان سیمای فوق‌العاده زیبایی به این مغازه داد‌ه‌اند.

 

بیرون ملبورن را باید دید

ایالت پورت فیلیپ: هتل و رستوران

مکان: جاده 263 Red Hill، شبه‌جزیره مورنینگتون، حدود 89 کیلومتر فاصله با ملبورن.

نکته قابل ذکر: این ساختمان خاک‌کوبیده تماشایی که توسط وود مارش طراحی شده است دارای رستوران، در سرداب، و منزلگاه‌های لوکس است.

برای کسانی که دوست دارند وقت بیش‌تری را به کشف سواحل محلی اختصاص دهند، پورت فیلیپ جای بسیار خوبی برای اقامت است. اگر نه، فقط ساعات کوتاهی را در فضای پیرامونی این ساختمان بگذرانید و از مناظر آن لذت ببرید.

 

موزه هنری تاراوارا: یک گالری خصوصی که بیش‌تر بر روی آثار هنرمندان استرالیایی اواسط قرن بیستم تا زمان حاضر متمرکز است.

قیمت: به نمایشگاه بستگی دارد. قیمت عادی: 12 دلار کانادا.

مکان: جاده 311 Healesville-Yarra Glen، هیلسویل، حدود 1 ساعت فاصله با ملبورن.

نکته قابل ذکر: در معماری این موزه که توسط آلن پوول طراحی شده است از هیچ‌گونه تزئینات و مصالح اضافی استفاده نشده است تا هماهنگی خوبی با منظره فوق‌‌العاده زیبای اطراف خود داشته باشد. در این ایالت هم‌چنین رستوران تاراوارا نیز قرار دارد.

به ما بگویید: مکان مورد علاقه شما در ملبورن کجاست؟

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه


دیدگاه کاربران
مهسا در تاریخ 11 فروردین 1393
خووووب من که قطعا همشونو دوست دارم ببینم ولی نانوایی د چریکو واسم خیلی معماری جالبی داره .خوشمزه هم هست
fereshteh در تاریخ 16 فروردین 1393
خیلی جالب بو د شاید به استرالیا نتونم برم ولی قطعا با مطلب زیبای شما همه جاهای زیباشو دیدم

ثبت دیدگاه