Chidaneh.com placeholder image

تمیزی از جنس طبیعت!

خانه داری: بسیاری از مردم به دنبال خانه‌ای سالم‌تر هستند، این مسئله می‌تواند به معنی انتخاب مصالح دوستدار محیط زیست در بازسازی یا استفاده از محصولات سبزتر در زندگی روزمره باشد. برای بسیاری، پیداکردن مواد شوینده سالم‌تر، موثرتر، و مقرون‌به‌صرفه‌تر در اولویت قرار دارد. خوشبختانه، گزینه‌های زیادی برای قرن‌ها در اختیار ما بوده‌اند. بسیاری از این شوینده‌ها، شامل سرکه، هم‌اکنون در کابینت‌های آشپزخانه شما هستند.

فیلم نت

سرکه یکی از موثرترین و فراگیرترین شوینده‌های خانگی و نیز یکی از ارزان‌ترین پاک‌کننده‌ها در بازار است. به سادگی 1 فنجان آب را با 4/1 فنجان سرکه سفید تقطیرشده را در یک شیشه اسپری با هم ترکیب کنید. از این ترکیب پایه می‌توانید در اکثر کارهای مربوط به تمیزکاری خانه و حتی مسائل سخت‌تر استفاده کنید. 
نگران بوی بد آن نباشید، وقتی سرکه خشک شود این بو از بین می‌رود.

حمام. از سرکه می‌توان در تمیز کردن همه قسمت‌های حمام استفاده کرد.

·        از ترکیب پایه در توالت و کاشی‌های کف، و برای لکه‌های سخت آب و باقی‌مانده صابون استفاده کنید. کافی است سرکه را روی این سطوح اسپری کنید و بعد با دستمال آن را پاک کنید.

·        برای قوی‌تر کردن این ترکیب، 2 قاشق غذاخوری آبلیمو، 4/1 فنجان سرکه، 4/1 فنجان آب گرم، و 2 قاشق غذاخوری ماده شوینده را با هم ترکیب کنید. ابتدا اجازه دهید این مواد کاملا با هم ترکیب شوند و بعد با مسواک آن را روی سطوح مورد نظر بمالید.

نکته: آیا سر دوش یا کف‌شور حمام شما جرم گرفته است؟ سر دوش را در ظرفی محتوی سرکه قرار دهید یا از این روش در از بین بردن جرم‌های کف‌شورها استفاده کنید.

آشپزخانه. آشپزخانه فضایی دیگر است که می‌تواند بیش‌ترین بهره را از مزایای سرکه ببرد. ترکیب پایه می‌تواند هر سطحی را در این فضا تمیز کند.

·        از ترکیب پایه برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن یخچال، سطوح مختلف، کاشی‌ها، و کابینت‌ها استفاده کنید.

·        برای برق انداختن ظروف، دو فنجان سرکه سفید و پاک‌کننده‌های معمول را در ماشین ظرف‌شویی بریزید و آن‌ها را با بیش‌ترین چرخش بشویید.

·        2 فنجان آب داغ و 2 فنجان سرکه سفید را با هم ترکیب کرده و روی کف‌شورها بریزید تا حسابی تمیز و ضدعفونی شوند. 

رختشوی‌خانه. از سرکه برای نرم کردن و از بین بردن لکه‌های لباس‌ها در رختشوی‌خانه استفاده کنید.

·        در مرحله شستشو با آب ماشین لباسشویی 2 فنجان سرکه سفید را به آن اضافه کنید تا باقی‌مانده صابون‌ها از بین رفته و ماشین لباسشویی پاکیزه و براق شود.

·        به آرامی با اسفنجی مملو از سرکه سفید بر روی پارچه‌هایی که دارای لکه‌ها سختی هستند بکشید. نکته: این کار باید حداکثر 24 ساعت پس از تولید لکه انجام شود.

·        وقتی ماشین لباسشویی خالی است 2 فنجان سرکه سفید را به آن اضافه کرده و آن را روشن کنید. با این کار ماشین لباسشویی شما ضدعفونی می‌شود.

·        لکه‌های ایجاد شده توسط اتوی داغ بر روی لباس را با استفاده از ترکیب سرکه سفید و نمک از بین ببرید. برای تمیز کردن سطح اتو نیز می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید.

اتاق نشمین، اتاق غذاخوری، و اتاق خواب. اتاق نشمین معمولا به سرعت کثیف و بی‌نظم می‌شود. از سرکه استفاده کنید و این اتاق را به حالت اصلی خود برگردانید.

·        کف‌پوش‌ها، سطوح چوبی، درها، دیوارها، و کرکره‌ها را با ترکیب پایه تمیز کنید.

·        برای داشتن پنجره‌ای تمیز و براق آن را با ترکیب یکسانی از سرکه و آب داغ بشویید. این کار را از طریق یک دستمال نرم و بدون پرز انجام دهید.

·        با استفاده از یک قاشق چای‌خوری مایع شوینده و یک قاشق چای‌خوری سرکه و کمی آب گرم می‌توانید لکه‌های فرش‌ها، قالی‌ها، و پرده‌ها را از بین ببرید. این ترکیب را روی لکه بریزید و روی آن را با مسواک یا حوله بمالید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا لکه از بین برود. نکته: برچسب پشت فرش را ابتدا بخوانید و بعد این ترکیب را در قسمتی ناپیدا از فرش امتحان کنید.

·        لکه‌های حاصل از آب را می‌توان با ترکیب یکسانی از روغن زیتون و سرکه از بین برد.

آیا از این روش استفاده می‌کنید؟ اگر آری نکاتی را در این زمینه در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه
 


دیدگاه کاربران
پوریا در تاریخ 21 خرداد 1393
قبلاازاین روش استفاده کردم خیلی مفید بود .
avina در تاریخ 21 خرداد 1393
سرکه فواید زیادی دارد که تمیز کردن یکی از کاربرد های آن است.
Tarane در تاریخ 22 خرداد 1393
چه جالب. شنیده بودم که سرکه خاصیت لکه بری داره. اما نمیدونستم تا اینقدر میتونه مفید باشه

ثبت دیدگاه