Chidaneh.com placeholder image

10 آپارتمان مسکونی در تهران، معماری برجسته ایرانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: ​آپارتمان ها بخش عمده ای از هویت هر شهر را تعیین می کنند و به عنوان یکی از مهمترین المان ها در شکل گیری ظاهر شهر ها و محلات مطرح هستند، فرهنگ یکی دیگر از مواردی است که رابطه ی مستقیمی با شکل گیری نوع آپارتمان ها در شهرهای مختلف دارد. به همین منظور امروز در چیدانه می خواهیم به گوشه و کنار آپارتمان های مسکونی شهر تهران سری بزنیم و شما را با جزییات طراحی آن آشنا کنیم پس با ما همراه باشید. 

استودیو معماری بوژگان
نمای بیرونی پروژه حیات الهیه
استودیو معماری بوژگان

تابلو فرش ریحان

آپارتمان مسکونی حیات الهیه

طراحی آپارتمان مسکونی حیات الهیه، پس از ساخت و نصب اسکلت، به استدیو معماری بوژگان واگذار شد که این مسأله باعث شد با مسائل بسیار و محدودیت‌های فراوان روبرو شویم. از سوی دیگر، ساختار ناموفق هرمی حاکم بر «حیات الهیه» هزینه‌های زیادی را در زمینه‌های مختلف به پروژه تحمیل کرد: تنوع طبقات و جزئیات، حل‌کردن مسائل تأسیساتی با توجه به پله‌پله شدن پروژه در هر طبقه، و توجه همزمان به کیفیت همه واحدها در تمام طبقات.در این منطقه از تهران که تجمل، مهم‌ترین اصل حاکم بر ساخت‌وساز پروژه‌های مسکونی است و معماری (در صورتی که  وجود داشته باشد) در زیر سایه سنگین این عنصر مهم بازار، معمولأ حرف زیادی برای گفتن ندارد، تلاش ما که خوشبختانه همراهی کارفرما را در کنار خود داشت، این بود تا فارغ از شاخصه‌های کاذب تأثیرگذار بر بازار مسکن، پروژه‌ای ساده، خوانا و آرام بیافرینیم. مطلب آپارتمان مسکونی حیات الهیه در تهران با طراحی هرمی جزییات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد.

استودیوی معماری کات / مهدی کامبوزیا
طراحی داخلی ویلا
استودیوی معماری کات / مهدی کامبوزیا

آپارتمان مسکونی دربند

وضع موجود پروژه طراحی آپارتمان مسکونی شماره ۲ در بند در زمان ارجاع به دفتر کات استودیو؛ساختمانی  مسکونی در دو واحد مجزا و یک زیرزمین بوده و خواست کارفرما تبدیل این ساختمان به یک واحد مسکونی برای استفاده شخصی بود. وضعیت ساختمان مسکونی شماره ۲ دربند از نظر سازه ای بسیار ناپایدار بوده، به گونه ای که ستون ها با متریال های  مختلف با مقاومت های نا همسان و سقف به صورت طاق ضربی اجرا شده بود و تیرهای اصلی روی دیوارهای اطراف بدون هیچ زیرسری قرار گرفته بودند. در قدم اول بازسازی ساختمان مسکونی شماره ۲ در بند  شروع به مقاوم سازی سازه کردیم تا بتوانیم طراحی را آغاز  کنیم. مهمترین مسئله ما در این پروژه از بین بردن دیدهای مزاحم از بیرون و در عین حال ایجاد فضایی با نور مطلوب و کیفیت فضایی مناسب بود. مطلب بازسازی آپارتمان دوبلکس دربند، رقص سایه ها در تهران! جزییات بیشتری از این پروژه در اختیار شما قرار می دهد.

سارا کلانتری و رضا صیادیان
نورپردازی نمای خارجی
سارا کلانتری و رضا صیادیان

آپارتمان مسکونی سپهر مرزداران

فرایند طراحی هر پروژه ای معمولا با شناخت سایت پروژه آغاز می شود. در این مسیر است که ایده های کلی طراحی پروژه شکل می گیرد، و مسائلی همچون اقلیم، نوع زمین و بودجه و چالش های طراحی… به ایده ی اولیه یک طرح هویت می بخشد و منشا شکل گیری اصلی پروژه می باشد. آپارتمان مسکونی سپهر از دفتر معماری تداوم پویا در مرزداران تهران است با نمایی پویا و جذاب که در ظاهر خیره کننده ای را برای عابران این محله ایجاد کرده است. همچنین در طراحی آپارتمان مسکونی سپهر بعد چهارم با حرکت در معبر روبه رو از یک سو و با تغییر نور از سوی دیگر، در جریان است که این نیروها را با نوستالژی بازی کودکانه (اوریگامی) در هم آمیخته اند تا به گویشی نو در طراحی دست یابند. با سرزدن به مطلب بازی اوریگامی در نمای آپارتمان مسکونی سپهر مرزداران! می توانید با اطلاعات بیشتری از روند طراحی این آپارتمان آشنا شوید.

گروه معماری کندو
نشیمن و ناهارخوری
گروه معماری کندو

آپارتمان مسکونی اندیشه

پروژه طراحی آپارتمان مسکونی اندیشه در زمینی به مساحت ۸۰ متر مربع واقع در خیابان اندیشه تهران با زیربنای کل ۳۰۰ متر مربع و زیربنای مفید۱۹۰ متر مربع در قالب ۴ طبقه مسکونی تک واحدی و یک طبقه مشاعات با کاربری پارکینگ در طبقه همکف اجرا شده بود. مساحت هر واحد مسکونی ۴۳ متر مربع که شامل هال و پذیرایی،آشپزخانه، یک توالت و حمام، یک اتاق خواب بود. این ساختمان در سال ۹۰ توسط گروه کندو  ساخته شد و در سال ۹۲ دو طبقه بالایی بصورت یک واحد دوپلکس بازسازی شد. هدف اصلی از بازسازی و طراحی فضای داخلی منزل مسکونی اندیشه، ایجاد محلی دلنشین و آرام برای شروع زندگی مشترک طراحان پروژه بود. مطلب بازسازی آپارتمان دوبلکس اندیشه در زمینی با عرض کم! جزییات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد.

مازیار جعفریه
طراحی قاب رنگی در نمای خارجی آپارتمان
مازیار جعفریه

آپارتمان مسکونی دروس 

تفکر اولیه ایده طراحی آپارتمان مسکونی شماره ۵۵ از استدیو مازیار جعفریه از آنجایی شکل گرفت که قرار شد خانه ای پدری با پنجره هایی بزرگ و قدی و حیاطی سبز که گه گاه محل استراحت و آسایش ساکنین خانه بود جایش را به آپارتمانی پنج واحده با حداکثر متراژ مجاز قابل ساخت بدهد و در عین حال بتواند ساختمانی شاخص باشد.سوال پیش رو در طراحی آپارتمان مسکونی این بود که چگونه می توان آپارتمانی مسکونی طراحی کرد که با وجود تبعیت  از قوانین و ضوابط شهرداری، ساکنین آن بتوانند در محیط زندگی خود همان شادابی، لطافت و آرامش پیشین خود را دوباره تجربه کنند. تجربه ایی نزدیک به خانه پدری که پنجره هایش قابی بود بر سبزی و طراوت و زندگی. بهره گیری از رنگ که یکی از ارکان معماری ایرانیست و همواره به عنوان عنصری اثربخش در تلطیف فضا و روح انسان مورد استفاده بوده، پاسخ مناسبی برای این پرسش بود. مطلب طراحی آپارتمان مسکونی ۵۵، نوسازی خانه پدری! جزییات بیشتری از این پروژه در اختیار شما قرار می دهد.

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
پروژه مسکونی حس سیزدهم
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

آپارتمان مسکونی یوسف آباد

“حس سیزدهم" پروژه معماری داخلی آپارتمان مسکونی از دفتر معماری زما متعلق به خانواده ای جوان، ۴ نفره و با دو فرزند است. خانواده ای که از یک سو همچنان پارادایم های فرهنگ اصیل ایرانی بر آن حاکم است و از سویی دیگر اشتیاقی منحصر به فرد برای نوعی زندگی مطابق با ظواهر عصر مدرن."می خواهیم قالب شکل گیری خانه ما امروزی باشد." ،"خانه هایی که می بینیم به قسمی طراحی نشده اند که از مزاحمت های صوتی و دیداری گوشه و کنار در آنان باشند"، “می خواهیم محرمیت در سازماندهی فضایی خانه ما به چشم آید" این جملات اولین توضیحاتی که کارفرما در تشریح خواسته های خود بیان کرد و پروسه طراحی با هدف قرار دادن تفکیک عرصه های مختلف فضایی مطابق با نیاز و خواست خانواده پیش رفت. مطلب آپارتمان حس سیزدهم در تهران، خانه ای فرا مدرن برای زندگی ایرانی جزییات بیشتری از این پروژه در اختیار شما قرار می دهد.

دفترمعماری لاین
نمای خارجی با سنگ و چوب
دفترمعماری لاین

آپارتمان مسکونی کامرانیه

آپارتمان مسکونی کامرانیه از استدیو معماری لاین با زیربنای ۳۵۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۷۰۰ مترمربع و در ۵ طبقه مسکونی و ۳ طبقه مشاعات عمومی بنا شده است. این مجموعه دارای ۱۰ واحد مسکونی (شامل ۵ واحد ۱۸۰ متری و ۵ واحد ۲۴۰ متری) می باشد که بنا برملاحظاتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت در ۱۰ نیم طبقه با ترازهای متفاوت نسبت به هم بنا شده اند.همچنین این بنا دارای اسکلت بتنی و همچنین موتورخانه مرکزی و فن کوئل سقفی برای گرمایش و سرمایش می باشد. مطلب آپارتمان مسکونی بیات با نمای گرافیکی در کامرانیه! جزییات بیشتری از این پروژه را در اختیار شما قرار می دهد.

معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش
نمای مدرن چوب و سنگ
معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش

آپارتمان مسکونی نیاوران

طراحی آپارتمان مسکونی مینا شامل مجموعه ای از راه حل های معمارانه به منظور ایجاد ارزش افزوده فضایی برای گونه شناخته شده از آپارتمان های مسکونی است که ارتباط عمودی در آنها بصورت یک هسته مرکزی حل شده است. پالت رنگ و متریال، جزئیات اجرایی و سازماندهی فضایی پروژه با مهارت خاص انتخاب شده  و در نهایت امکان تجربه متفاوت از فضاهای داخلی واحدهای آپارتمانی و فضاهای داخلی واحدهای آپارتمانی و فضاهای مشاع مجموعه را عیان می سازد." این بند نظری است که ​هیات داوران اولین دوسالانه معماری و معماری داخلی ایران در رابطه با طراحی ساختمان مسکونی مینا بیان داشته اند مطلب نوسازی آپارتمان مسکونی مینا در نیاوران با معماری خیره کننده! جزییات بیشتر این پروژه به معماری معماران رویداد در اختیار شما قرار می دهد.

ری را استودیو
نورپردازی نمای ساختمان مسکونی سیپان در تهران
ری را استودیو

آپارتمان مسکونی جمشیدیه

هدف طراحی پروژه ۱۰ طبقه که در سال ۹۰به ما محول شد ، ایجاد حجمی یکپارچه و منسجم بود که ضمن داشتن بیان هنری قوی فضای داخلی پروژه نیز به صورت یکپارچه دیده شود از این رو فضای داخلی ضمن تفکیک و جانمایی مناسب در  پلان با طراحی لفاف پروژه نیز هماهنگ شده اند،به طوری بخش های عمومی تر که به دید و نور بیشتر نیاز دارند در بخش های مرکزی و بخش های خصوصی تر که به دید کمتری نیاز دارند در لبه های نما و کناره های ساختمان تعبیه شدند. در نتیجه بازشوها از مرکز به سمت کوچک تر طراحی شدند تا به نمای خارجی پویایی بخشند و تنوع اندازه بازشو در طبقات نیز بر این  پویایی می افزایند. مطلب مجتمع مسکونی سیپان، تعریف متفاوت بام در نیاوران تهران جزییات بیشتری از این پروژه در اختیار شما قرار می دهد.

استودیوی معماری کات / مهدی کامبوزیا
آجرکاری سنتی در معماری معاصر
استودیوی معماری کات / مهدی کامبوزیا

آپارتمان مسکونی کهریزک

آپارتمان مسکونی کهریزک از استودیو معماری کات در جنوب غرب شهر تهران واقع شده است که این محدوده به علت رشد فزاینده ای که دارد به تازگی تبدیل به شهر شده است. افراد ساکن این منطقه مهاجرانی هستند که منبع درآمد آنها کارگری در پایتخت می باشد و فرهنگ کاملاً بسته و متفاوتی دارند. به دلیل فقر مالی شدید مردم این بافت، دغدغه اصلی آن ها کمیت می باشد و کیفیت اهمیت چندانی ندارد، به همین منظور در آپارتمان های موجود منطقه واحدهایی وجود دارند که اتاق خواب ها نورگیر ندارند و البته به علت ارزان بودن آن ها، چنین واحدهایی بیشتر مورد استقبال بوده و سریعتر به فروش می رسند. طراحی این پروژه در شرایطی به معمار واگذار شد که کف دو طبقه ی آن اجرا شده بود و کارفرما از لحاظ اقتصادی محدودیت های زیادی داشته است، به همین منظور معمار سعی در ثابت نگه داشتن وضعیت موجود و ادامه ی روند ساخت و ساز با شرایط موجود یعنی کمبود بودجه مورد نظر کرده است، برای این منظور باید راه حلی انتخاب می کرد که قابلیت اجرا توسط کارگران بومی را داشته باشد و از طرفی مصالح آن نیز مقرون به صرفه و  قابل دسترس باشد. پس بهترین گزینه مصالح برای آنها آجر و سیمان بود که از کارخانه ی آجر نزدیک محل پرژه تامین می شد. مطلب ساختمان مسکونی کهریزک، طراحی کم هزینه اما چشم گیر  جزییات بیشتری از این پروژه در اختیار شما قرار می دهد.

 اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید.

نویسنده: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه