چرا برگ‌های پتوس سیاه می‌شوند؟

چرا برگ‌های پتوس سیاه می‌شوند؟

به قلم: سمانه زارعی
سیاه شدن برگ پتوس
سیاه شدن برگ پتوس

برگ‌های قلبی شکل پتوس، نظر هرکسی را به خودش جلب می‌کند. مخصوصا وقتی گیاه قد می‌کشد و بزرگ می‌شود. با اینکه نگهداری آن سخت نیست، ولی ممکن است به دلیل شرایط نامناسب و یا کمبود مواد غذایی، مشکلاتی داشته باشد و ظاهر زیبای خودش را از دست بدهد. قبلا راجع به اینکه چگونه پتوس برگ پهن داشته باشیم صحبت کردیم. و امروز قرار است راجع به علت سیاه شدن برگ پتوس بگوییم. اگر شما هم به چنین مشکلی برخورده‌اید؛ با ما همراه باشید.

شرایط مناسب گیاه پتوس را فراهم کنید.

برای اینکه گیاهان آپارتمانی سرحال و سبز داشته باشید؛ لازم است شرایط مناسب برای رشد آنها را فراهم کنید. گیاه پتوس هم از این موضوع مستثنی نیست. قبلا راجع به نگهداری گیاه پتوس گفته‌ایم. می‌توانید به این مطلب سر بزنید و شرایط نوری، آبیاری، خاک، دما را بخوانید. عدم رعایت هر یک از این شرایط؛ باعث ایجاد مشکلاتی در گیاه پتوس می‌شود. ادامه مطلب را بخوانید تا دلیل سیاه شدن برگ پتوس را بدانید.

اسکای اسکرپر

 

دلایل سیاه شدن برگ پتوس
دلایل سیاه شدن برگ پتوس

علت سیاه شدن انواع برگ پتوس

سیاه شدن برگ پتوس دلایل مختلفی دارد. شاید به دنبال جوابی برای علت سیاه شدن برگ گیاه پتوس حصیری و یا دلیل رفع سیاه شدن گیاه پتوس مرمری باشید. در ابتدا شرایط زیر را برای هر نوع پتوسی که دارید بررسی کنید در صورتی که هیچ از این مشکلات را نداشت، باید از یک متخصص برای رفع سیاهی برگ گونه پتوس خود اقدام کنید.

برخی از دلایل سیاه شدن برگ پتوس عبارتند از:

  • کوددهی بیش از اندازه:

یکی از رایج‌ترین دلایل سیاه شدن برگ پتوس؛ کوددهی بیش از حد به این گیاه است. بهترین فصل برای کوددادن به گیاهان آپارتمانی فصل بهار و تابستان است. با توجه به طرز استفاده کود آن را به گیاه اضافه کنید.

  • آبیاری بیش از حد:

متاسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند هرچقدر بیشتر به گیاه آب بدهند، رشد بهتری خواهد داشت و سرزنده‌تر می‌شود. در صورتی که آبیاری بیش از حد یکی از دلایل اصلی از بین رفتن گیاهان آپارتمانی است. یکی از دلایل سیاه شدن برگ پتوس، آبیاری بیش از حد این گیاه است. فراموش نکنید لازم است خاک گیاه پتوس مرطوب باشد ولی آن را خیس نگه ندارید.

  • آبیاری کم:

همانطور که آبیاری بیش از اندازه، برای گیاه مضر است. آبیاری کم هم باعث سیاه شدن برگ پتوس می‌شود. در اثر آبیاری کم، در ابتدا برگ‌های پتوس پژمرده می‌شوند و سپس نوک برگ‌ها سیاه می‌شوند.

  • زهکشی نامناسب گلدان:

این دلیل، چیزی شبیه به آبیاری بیش از حد گیاه است. زمانی که گلدان پتوس، زهکش مناسبی ندارد، باعث می‌شود میزان آب داخل خاک زیاد شود و این موضوع باعث پوسیدگی ریشه و در نتیجه سیاه شدن برگ‌های پتوس می‌شود.

  • تغییرات ناگهانی دما:

گیاهان در برابر تغییر ناگهانی دما و یا رطوبت دچار شوک می‌شوند. پتوس، گیاهی است که هوای مرطوب و نسبتا گرم را دوست دارد. اگر این گیاه از یک فضای با رطوبت مناسب به فضایی خشک و یا سرد منتقل شود، دچار شوک شده و ممکن است برگ‌هایش سیاه شوند.

  • آفات و حشرات:

یکی از دلایل سیاه شدن برگ پتوس، آفات و حشرات هستند. این دلیل باعث ایجاد لکه‌های سیاه روی برگ پتوس می‌شود. عفونت باکتریایی به نام بلایت یکی از دلایل سیاه شدن برگ پتوس است. هممچنین شپشک و کنه باعث سیاه شدن قسمت‌هایی از برگ‌های پتوس می‌شوند.

 

برگ پتوس مرمری سالم
برگ پتوس مرمری سالم

کلام آخر:

در این مطلب تعدادی از دلایل سیاه شدن برگ گیاه پتوس را بیان کردیم. دلیل سیاه شدن برگ پتوس هر یک از این عوامل باشد، بهتر است در قدم اول برگ‌های سیاه را از گیاه جدا کنید. و بعد برای رفع شرایط نامناسب اقدام کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه