Chidaneh.com placeholder image

شلف دیواری: مدل‌های کاربردی، زیبا و دکوراتیو

به قلم: تحریریه چیدانه

زمانی که صحبت از نظم در دکوراسیون خانه می‌شود، ناخودآگاه به یاد قفسه‌ها می‌افتیم. شلف‌ها و باکس‌ها موجب نظم‌دهی دکوراسیون داخلی منزل می‌شوند. اگر محدودیت فضا ندارید می‌توانید آزادانه و متناسب با سبک دکوراسیون منزلتان از انواع مختلف شلف دیواری استفاده کنید، اما اگر فضای کوچکی دارید، پیشنهاد می‌شود با حساسیت و رعایت اصول شلف‌ها را انتخاب کنید. این مطلب از چیدانه به معرفی شلف‌ دیواری، انواع آن از نظر شکل ظاهری، نوع نصب و متریال به‌کار رفته در ساخت، کاربردها، چگونگی استفاده از آن‌ها در فضاهای مختلف دکوراسیون خانه، روش نصب و مزایای شلف‌های دیواری کاربردی و دکوراتیو پرداخته می‌شود. با ما همراه باشید…

شلف دیواری شیک و زیبا
شلف دیواری چیست

شلف دیواری چیست؟

استفاده از اولین شلف‌ها به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد. شلف دیواری امروزه در انواع طرح‌ها، مدل‌ها و با متریال‌های متنوعی ساخته شده و در بیشتر خانه‌ها کاربرد دارند. در گذشته از شلف و طبقه تنها برای نظم‌دهی و نگهداری اشیاء مختلف استفاده می‌شد، اما امروزه با ظاهر مدرن‌شان به یکی از عناصر دکوراتیو در دکوراسیون داخلی منازل تبدیل شده و علاوه بر کاربردشان تاثیر به‌سزایی در زیبایی منازل دارند.

chidaneh ad banner
انواع شلف دیواری از نظر شکل و متریال

انواع شلف دیواری از نظر شکل و متریال

انواع شلف دیواری را از نظر متریال کاربردی و شکل ظاهری می‌توان در شش دسته تقسیم کرد، که عبارتند از:

  • شلف دیواری چوبی
  • شلف دیواری ام‌دی‌اف
  • شلف فلزی
  • شلف دیواری شیشه‌ای
  • شلف دیواری PVC
  • شلف دیواری پلاستیکی
  • شلف دیواری چوب و فلز
  • رف یا طاقچه
  • شلف کنسول دیواری
  • شلف باکس دیواری
شلف دیواری چوبی

شلف دیواری چوبی

شلف‌های‌ دیواری چوبی پرطرفدار معمولا شلف‌های ساده‌ای هستند که برای بیشتر سبک‌های دکوراسیون به‌خصوص سبک کلاسیک مناسب هستند. رنگ و اندازه آن‌ها بهتر است با توجه به فضای مورد استفاده و کاربرد آن انتخاب ‌شود. 

شلف دیواری ام‌دی‌اف

شلف دیواری ام‌دی‌اف

شلف‌های ام‌دی‌اف با متریال MDF ساخته می‌شوند و تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند. این نوع شلف‌های دیواری نسبت به شلف چوبی قیمت پایین‌تری دارند.

شلف دیواری فلزی

شلف دیواری فلزی

شلف‌های فلزی هم با طرح‌های ساده و هم با طرح‌های خلاقانه ساخته می‌شوند. شلف فلزی بیشتر مناسب سبک دکوراسیون مدرن هستند. این شلف از دیگر شلف‌ها مقاوم‌تر بوده و برای تحمل وزن وسایل سنگین چون ابزار آشپزخانه، قابلمه‌ها یا وسایل انباری مناسب‌تر هستند.

شلف دیواری شیشه‌ای

شلف دیواری شیشه‌ای

شلف‌های شیشه‌ای بیشتر برای سبک‌های مدرن استفاده می‌شوند. این شلف‌ها را به‌راحتی می‌توان در ترکیب با یکدیگر به‌کار برد. شلف‌های شیشه‌ای حالت تزیینی و دکوراتیو داشته و برای فضاهایی چون اتاق نشیمن مناسب هستند.

شلف دیواری PVC

شلف دیواری PVC

شلف‌های دیواری PVC با متریال ضدآب پی‌وی‌سی در رنگ و طرح‌های متفاوت ساخته می‌شود. این شلف‌ها برای فضاهای خیس چون حمام و سرویس‌های بهداشتی یا حتی بالکن خانه‌ها کاربرد دارند.

شلف دیواری پلاستیکی

شلف دیواری پلاستیکی

شلف‌های پلاستیکی بسیار سبک و کاربردی هستند. این قفسه‌های پلاستیکی می‌توانند برای نظم‌دهی به وسایل اتاق کودک و نوجوان، نگهداری کفش، کتاب یا مجله استفاده شوند.

شلف دیواری ترکیب چوب و فلز

شلف دیواری ترکیب چوب و فلز

شلف‌های دیواری جدید با طرح‌هایی خلاقانه از ترکیب چوب و فلز ساخته می‌شوند. این متریال ترکیبی چوب و فلز بیش‌تر مناسب سبک‌های دکوراسیون سنتی، روستیک و صنعتی خواهد بود.

شلف دیواری رف یا طاقچه

شلف دیواری رف یا طاقچه

مدل شلف دیواری رف یا طاقچه نسبت به شلف‌های دیواری ساده جزییات بیشتری داشته و پایین‌تر از سطح شلف‌های دیواری ساده ساخته می‌شوند. با اینکه این شلف‌های دکوراتیو یادآور طاقچه‌های خانه‌های قدیمی هستند اما متریال و رنگشان باعث شده تا در خانه‌های امروزی و به‌خصوص در دکوراسیون به سبک کلاسیک به زیبایی کاربرد داشته باشند. این شلف‌ها معمولا گچی و با متریال دیوار ساخته می‌شوند و رنگی شبیه به دیوار پشتی دارند.

شلف کنسول دیواری

شلف کنسول دیواری

شلف کنسول دیواری جدیدترین و متفاوت‌ترین شلف دکوراتیو بوده که به‌صورت ترکیبی از شلف و کنسول طراحی و ساخته می‌شوند. این مدل در واقع کنسولی است که پایه‌های کوچکی داشته و به جای زمین روی دیوار قرار می‌گیرد. این مدل شلف دیواری برای دیزاین قسمت‌های خاصی از خانه چون ورودی، راهرو و حتی گوشه‌های خالی و بیشتر به جای کنسول در فضاها و خانه‌های کوچک به‌کار می‌رود.

شلف باکس دیواری

شلف باکس دیواری

باکس‌های دیواری نوعی شلف دکوری به‌حساب می‌آیند که با چهارچوب محصور می‌شوند. باکس‌ها به‌دلیل چهارچوبی که دارند معمولا فضای بیشتری از شلف‌های دیواری می‌گیرند، اما اگر عرض چهارچوب باکس پهن باشد، از روی باکس هم می‌توان برای قرار دادن اشیاء دکوری استفاده کرد. رنگ و طرح باکس دیواری باید متناسب با دکوراسیون خانه انتخاب شود. با انتخاب اندازه و مدل‌های متنوع باکس‌ها، می‌توان چیدمان‌های گوناگونی روی دیوار طراحی کرد. حتی می‌توان با ترکیب شلف و باکس دیواری جذابیت بیشتری را رو دیوارهای خانه ایجاد کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب ساخت باکس دیواری را بخوانید.

کاربرد شلف دیواری در فضاهای مختلف خانه

کاربرد شلف دیواری در فضاهای مختلف خانه

شلف‌های دیواری در فضاهایی چون پذیرایی، نشیمن، اتاق خواب و حتی سرویس‌های بهداشتی نیز کاربرد دارند. شلف‌ها علاوه بر فضای ذخیره‌سازی، یک عنصر دکوراتیو و تزیینی نیز محسوب شده و بر زیبایی دکوراسیون شما می‌افزایند. بنابراین باید برای انتخاب مدل و طرح شلف دقت زیادی داشته باشید.

انواع شلف آشپزخانه

انواع شلف آشپزخانه

از کاربرد­ی‌ترین شلف‌ها، شلف دیواری آشپزخانه است. می‌توان در دکوراسیون آشپزخانه ظروف را روی آن‌ قرار داد و روی کابینت­‌ها را خلوت کرد. این شلف‌های کاربردی گزینه مناسبی برای آشپز­خانه‌های کوچک هستند که به فضا نظم داده و مشکل کمبود جا در این آشپزخانه‌ها را حل می‌کند. شلف‌ها را می‌توان به‌جای کابینت دیواری یا در کنار کابینت‌ دیواری آشپزخانه نصب کرد و فضایی دلباز به سبک روستایی در آشپزخانه ایجاد ‌کرد.

شلف دیواری پذیرایی و نشیمن

شلف دیواری پذیرایی و نشیمن

شلف دیواری پذیرایی و نشیمن بسیار پرکاربرد بوده و گوشه‎های خالی و بدون کاربرد را پر می‌کند و جایی برای نگهداری اکسسوری‌ها خواهد بود. با مدل شلف دیواری تلویزیون و ترکیب شلف و باکس‌های دکوراتیو در کنار میز تلویزیون اتاق نشیمن می‌توان زیبایی خاصی به این فضا بخشید. یا می‌توان نقطه‌ای کانونی روی یک دیوار با طراحی‌های خاص ایجاد کرد و با شلف‌ها و طبقه‌ها آن را دکور کرد. همچنین می‌توان به جای کتابخانه از شلف‌های دیواری برای نگهداری کتاب‌ها استفاده کرد. شلف دیواری پذیرایی و نشیمن را می‌توان کنار پنجره‌ها نصب کرد و آن‌ها را برای نگهداری گل و گیاه به‌کار برد.

شلف دیواری اتاق خواب بزرگسال

شلف دیواری اتاق خواب بزرگسال

برای نگهداری لوازم، اکسسوری و لوازم تزیینی در دکوراسیون اتاق خواب نیز می‌توان از انواع شلف استفاده کرد. شلف‌هایی هماهنگ با رنگ تخت‌خواب روی دیوار اتاق خواب، ظاهری زیبا و خاص به اتاق بخشیده و برای قرار دادن وسایل پرکاربرد نیز می‌توان از آن استفاده کرد. برای حفظ ایمنی در مناطق زلزله‌خیز بهتر است شلف دیواری بالای تخت‌خواب نصب نشود. نصب شلف‌های مختلف در اتاق‌های لباس که معمولا در اتاق خواب‌ها قرار دارند نیز بسیار کاربردی خواهد بود. با استفاده از این شلف‌ها فضای مرتبی برای قرار دادن کفش‌ها و لباس‌ها ایجاد می‌شود.

شلف دیواری اتاق خواب کودک

شلف دیواری اتاق خواب کودک

با انواع شلف‌های دیواری می‌توانید مشکل شلوغی اتاق خواب فرزندتان را حل کنید. اگر فرزند در سنین پایین قرار دارد بهتر است شلف‌های دکوراتیو با طرح‌هایی از شخصیت‌های کارتونی و رنگ‌های شاد به‌کار برد. اما هرقدر سن فرزند بالاتر می‌رود، بهتر است از قفسه‌ها و طبقه‌بندی‌هایی که امکان قراردادن کتاب، دفاتر و وسایل مهم‌تری از اسباب بازی را دارند، استفاده کنید.

شلف در راهروها و ورودی خانه

شلف در راهروها و ورودی خانه

راهروهای اتاق‌ خواب‌ها و راهروی ورودی خانه نیز فضای مناسبی برای نصب شلف‌های دیواری هستند. شلف دیواری دیوار یک‌دست و خالی راهرو را پر کرده و آن را زیباتر کند. روی این شلف‌ها می‌توان اکسسوری، کتاب، تابلو، آینه یا گلدان قرار داد.

شلف دیواری حمام و سرویس بهداشتی

شلف دیواری حمام و سرویس بهداشتی

از فضاهای پرکاربرد برای نصب شلف‌های دیواری، سرویس بهداشتی و حمام است. این شلف‌ها در ایجاد نظم، جلوگیری از ایجاد ظاهری نامرتب و شلوغ در حمام و سرویس بهداشتی می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. برای استفاده از شلف دیواری در این فضاها باید به تمیز کردن شلف و جلوگیری از جمع شدن آب در آن نیز توجه داشته باشید. اگر سرویس بهداشتی شما سبک خاصی دارد بهتر است بین مدل شلف‌های چوبی، فلزی یا پلاستیکی سبکی هماهنگ با این فضا انتخاب کنید. حتی در خانه‌های کوچک که سرویس‌های بهداشتی کوچکتری دارند، می‌توان روشویی را روی شلف نصب کرد.

انواع شلف دیواری از نظر شیوه نصب

انواع شلف دیواری از نظر شیوه نصب

شلف‌های دیواری از نظر روش نصب نیز انواع متفاوتی دارند که در هریک از فضاهای خانه قابل استفاده هستند. انواع شلف دیواری از نظر شیوه نصب نیز شامل موارد زیر هستند:

  • شلف دیواری ثابت
  • شلف دیواری معلق
  • شلف دیواری آویز
  • شلف دیواری داخلی
  • شلف دیواری کشویی
  • شلف دیواری گوشه‌ای
  • شلف دیواری ایستاده
شلف دیواری ثابت

شلف دیواری ثابت

شلف دیواری ثابت یا قفسه از قدیمی‌ترین شلف‌ها بوده که امروز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شلف‌ها از سطوحی تشکیل می‌شوند که روی پایه ثابت می‌شوند. آن‌ها روی دیوار یا هر سطح عمودی به‌صورت تکی یا چندتایی کنار هم روی دیوار قابل نصب و استفاده هستند.

شلف دیواری معلق

شلف دیواری معلق

شلف‌های دیواری معلق یکی از شیک‌ترین و مدرن‌ترین مدل‌هاست که قفسه‌های جعبه‌ای یا مکعبی هم نامیده می‌شوند. شلف‌های معلق در طرح‌ و اندازه‌های مختلف تولید شده و روی سطوح عمودی مثل دیوار محکم می‌شوند. این شلف‌ها برعکس قفسه‌های ثابت که میخ‌ و پیچ‌های متصل کننده آن‌ها به دیوار قابل مشاهده است، تجهیزات نصب شلف‌‌های دیواری معلق پنهان هستند.

شلف دیواری آویز

شلف دیواری آویز

شلف‌های دیواری آویز، علاوه بر کارایی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد هستند. این شلف‌ها را می‌توان روی دیوار یا سقف نصب کرد. توجه داشته باشید دیواری که این شلف‌ها روی آن‌ نصب می‌شود باید از مقاومت لازم برخوردار باشند.

شلف دیواری داخلی

شلف دیواری داخلی

شلف‌ دیواری داخلی مدلی ساده اما بسیار کاربردی بوده که داخل کمدها، کابینت‌ها، گوشه‌‌ها یا تورفتگی‌های دیوار نصب می‌شوند. این شلف‌ها به‌سادگی با چند تکه چوب نصب شده و برای اتاق‌های کوچک بسیار مناسب هستند که فضای مناسب و بهینه‌ایی برای نگهداری وسایل در اختیار شما قرار می‌دهند.

شلف دیواری کشویی

شلف دیواری کشویی

شلف دیواری کشویی قابل تنظیم بوده و قسمت کشویی آن به بیرون کشیده می‌شود. این شلف‌ها توسط ریل‌هایی که در هر دو طرف آن‌ها نصب می‌شوند، حرکت می‌کنند. شلف‌های کشویی معمولا روی کمد، میز، کابینت یا هر قفسه‌بندی دیگری نصب شده و بسیار کاربردی هستند. این شلف‌ها را در مواقع لزوم می‌توان بیرون کشیده و استفاده کرد و در مواقعی که نیازی نیست به داخل جمع کرد.

شلف دیواری گوشه‌ای

شلف دیواری گوشه‌ای

شلف‌های‌ دیواری گوشه‌ای یکی دیگر از انواع شلف می‌باشد که در سبک‌، طرح و اندازه‌های متفاوت تولید شده و در هر گوشه‌ یا کنج دیوار خانه قابل نصب خواهد بود. با این شلف‌ها می‌توان از تمام گوشه‌های بدون استفاده خانه به‌خوبی استفاده کرد. حتی می‌توان مدل‌های منحنی شلف گوشه‌ای را برای مکان‌های پر رفت و آمد خانه به‌کار برد.

شلف گوشه‌ای چرخان نیز از انواع شلف دیواری گوشه‌ای، قفسه‌ای خلاقانه و کاربردی بوده که برای هر گوشه‌ای از خانه استفاده می‌شود. این شلف‌ها از قفسه‌هایی تشکیل شده که روی یک صفحه چرخان نصب می‌شوند، این صفحه گردان خود روی یک پایه غیر متحرک نصب شده و قابلیت چرخش دارد. به این صورت که می‌توان هر قسمتی که نیاز است را به سمت خود چرخانده و از وسایل روی آن به‌راحتی استفاده کرد.

شلف دیواری ایستاده

شلف دیواری ایستاده

شلف‌ دیواری ایستاده نوعی از شلف‌های کاربردی است که نیازی به نصب نداشته و روی زمین قرار می‌گیرد. این شلف‌ها در دو مدل با در و بدون در تولید می‌شوند و به‌راحتی قابل حمل هستند. شلف‌های ایستاده در طرح‌ها و سبک‌های متنوعی تولید می‌شوند و در هر اتاقی از خانه قابل استفاده هستند. حتی می‌توان برای راحتی حرکت زیرشان چرخ ‌نصب کرد.

روش نصب شلف دیواری

روش نصب شلف دیواری

شلف‌ دیواری به‌وسیله پیچ و رول پلاک به دیوار نصب می‌شود. برای نصب شلف‌های‌ دیواری قسمتی از دیوار که مسطح است و تداخلی با سایر وسایل و تجهیزات خانه ندارد، انتخاب می‌شود. برای شکل نصب شلف‌ها محدودیتی وجود ندارد، می‌توان آن‌ها را به شکلی خلاقانه به‌صورت متقارن یا نامتقارن، طبق سلیقه شخصی نصب کرد و فضایی متفاوت ایجاد کرد. نصب نامتقارن شلف‌های دیواری به‌صورت چپ و راست با ارتفاع‌های نامساوی روی دیوار برای دکوراسیون مدرن و نصب متقارن شلف‌ها برای خانه‌هایی به سبک کلاسیک مناسب است.

مزایای استفاده از شلف دیواری

مزایای استفاده از شلف دیواری

  • قابلیت نصب روی دیوار و امکان استفاده از فضاهای بدون کاربرد
  • تنوع بالا در طرح و جنس
  • طرح‌ها و اشکال متنوع و قابلیت تطبیق با هر سبک دکوراسیون
  • طراحی و ساخت بسیار ساده‌
  • ساخت و اجرای مقرون به‌صرفه
شلف دیواری کاربردی
شلف دیواری سفید

کلام پایانی

با وجود پیشرفت تکنولوژی و مدرن و هوشمند شدن خانه‌ها، همچنان استفاده از برخی وسایل مانند قفسه یا شلف دیواری لازم و ضروری به نظر می‌رسند. قفسه‌ها یا شلف‌ها وسایلی کاربردی هستند که به نظم و مرتب نگه داشتن فضاهای مختلف خانه کمک می‌کنند و نقش تزیینی نیز در دکوراسیون داخلی منازل ایفا می‌کنند. شلف دیواری از نظر متریال کاربردی انواع متفاوتی چون چوبی، ام‌دی‌اف، فلزی و پی‌وی‌سی داشته که هریک برای نوعی از سبک دکوراسیون و فضای خاصی از خانه مناسب هستند. شما هم اگر به استفاده از این شلف‌های دیواری کاربردی، دکوراتیو و زیبا درمنزل خود علاقه دارید می‌توانید با کمک این مطلب و کارشناسان چیدانه بهترین و مناسب‌ترین انتخاب‌ها را داشته باشید.

برای ساختن شلف‌های دیواری مطلب راهی ساده برای درست کردن شلف دیواری در منزل را بخوانید.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه