دکوراسیون نشیمن بهاری، 10 ترفند که هیچ‌جا نخوانده‌اید!

دکوراسیون نشیمن بهاری، 10 ترفند که هیچ‌جا نخوانده‌اید!

به قلم: تحریریه چیدانه

راهکارهایی ساده برای اینکه خانه‌تان حال و هوای اردیبهشت‌ماه را به خود بگیرد و دکوراسیون نشیمن بهاری داشته باشد، وجود دارد. فصل بهار، زمانی است که می‌خواهیم تازگی و طراوت طبیعت، در پوشاک و فضای داخلی خانه‌مان، بازتاب داشته باشد. این موضوع برای ما ایرانیان در اردیبهشت‌ماه جذاب‌تر هم می‌شود. چراکه بسیاری از مناطق ایران در این ماه جانی تازه می‌گیرد و بهار در آنجا خودنمایی بیشتری خواهد کرد. به همین منظور در این مطلب از چیدانه می‌خواهیم شما را با چیدمان بهاری خانه و ترفندهای داشتن یک نشیمن و خانه جذاب در ماه اردیبهشت آشنا کنیم، پس همراهمان باشید.

امیر صادقی
خانه ی زیبای بنفشه در بلوار فردوس
امیر صادقی

تابلو فرش ریحان

1. چطور دکوراسیون نشیمن‌ بهاری خود را آماده کنیم؟

این نوشدن اردیبهشتی، به‌معنای تغییر و تعویض همه‌ چیز خانه نیست. کافی‌ست کمی دور و برتان را خلوت کنید. شاید بد نباشد که لوازم تزیینی معمولیتان را جمع کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌های به‌‌روزرسانی خانه برای این ماه، استفاده از اکسسوری‌هایی (لوازم تزئینی) با رنگ‌های شاد و روشن است. گلدان‌های ارزان‌‌قیمت، اشیا جذاب، کتاب‌های رنگارنگ، میز و کنسول رنگ روشن، می‌توانند انتخاب‌های مناسبی به‌ حساب آیند. همچنین می‌توانید از شمع‌ها و لوازم معطری نیز استفاده کنید که رایحه‌ای تازه و بهاری را در خانه‌تان به جریان بیاندازد.

کوسن‌های مخملی و پارچه‌های نخ و پشم، مناسب فصل‌های سرد سال است. همان‌طور که لباس‌های خودتان را در فصول مختلف تغییر می‌دهید، برای کوسن‌ها هم، ‌چنین کنید. پارچه‌های کتانی با رنگ‌های شادی‌‌آفرین و چاپ‌‌شده، کوسن‌ها را سبک‌ و زیباتر می‌کند.

مطلب پبشنهادی: اصول طراحی دکوراسیون نشیمن، این کارها را قدم به قدم انجام دهید!

ش.کرمپور
طراحی دکوراسیون نشیمن آپارتمان آبی
ش.کرمپور

2. طراوت بهار را مهمان خانه کنید

یک راه ساده برای تازگی بخشیدن به محیط و داشتن دکوراسیون نشیمن بهاری در خانه، استفاده از گیاهان برگ‌‌دار و به‌خصوص با برگ‌های پهن است. حتی می‌توانید از برگ‌هایی مثل برگ موز و گل شیپوری و… در گلدان‌های رنگی نیز بهره ببرید. علاوه بر آن می‌توانید دیواری را رنگ کرده، با کاغذدیواری پوشش دهید و از رنگ‌های پرطراوت و الگوهایی (پترن‌ها) سرزنده برای آن استفاده کنید. برای میزتان نیز از پوشش‌های پارچه‌ای با رنگ‌های شاد و پارچه‌های پرزرق‌وبرق استفاده نمایید.

دکوراسیون نشیمن بهاری

3. انتخاب تم رنگی برای دکوراسیون نشیمن بهاری

در طبیعت، هزاران رنگ با درجه‌های تیرگی، روشنی و طیف‌های مختلف وجود دارد. از آنجاکه منابع نور متفاوت هستند، تناسب هرکدام برای خانه‌ای نسبت به خانه دیگر نیز تفاوت دارد. بدین معنا که آن رنگی که در خانه کنونی‌تان مناسب به نظر می‌رسد، ممکن است در خانه جدیدتان این‌چنین نباشد. شما رنگی را می‌خواهید که بهترین مکمل برای لوازم و اثاثیه داخلی، آثار هنری، قالی و قالیچه‌ها و هر چیز دیگر در خانه‌تان باشد. ترس را کنار بگذارید و از رنگ‌های شاد و جذاب در خانه‌ خود بهره ببرید. طبیعت می‌تواند بهترین راهنما در انتخاب ترکیب‌های رنگی مناسب برای اردیبهشت‌ماه باشد.

مطلب پیشنهادی: ست رنگ های بهاری در دکوراسیون

استودیو پر
مبلمان مدرن خانگی
استودیو پر

4. بگذارید مبلمان‌تان به فضا تنفس بخشد

برای داشتن دکوراسیون بهاری، دربرابر ازدحام بیش‌ از حد در فضایتان مقاومت کنید. زندگی لذت‌بخش به معنی داشتن فضای کافی برای حرکت راحت و همراه با سهولت است. لازم نیست که فضا را با تعداد زیادی مبلمان پر کنید. بودجه‌ای که دارید را برای تعداد کمتر اما باکیفیت‌تر لوازم و مبلمان صرف کنید تا فضایتان بهتر از زمانی که از لوازم متعدد به‌طور کامل پر شده باشد، به نظر برسد. پارچه‌هایی با رنگ‌های روشن و گاهی با طرح‌های گل‌های بهاری، می‌تواند گزینه خوبی برای روکش مبلمان در این سبک به‌حساب آید.

مراقب باشید که المان‌های بهار، مانند سبزی و تازگی طبیعت و گل‌های رنگارنگش را فراموش نکنید. به این ترتیب می‌توانید با وجود عناصر اصلی فضا که دکوراسیونی بهاری را برایتان به ارمغان آورده، لذت حضور در خانه را نیز دوباره احساس کنید.

فاطمه موسوی
فرش ایرانی در خانه ای در کویت
فاطمه موسوی

5. از چیدمان مناسب مبلمان در اطراف قالی، غافل نشوید

انتخاب قالی یا قالیچه برای یک دکوراسیون نشیمن بهاری، تابع همان موضوعاتی است که در مورد طرح و رنگ برای مبلمان توضیح دادیم، اما خالی از لطف نیست اگر در مورد چیدمان مبلمان در اطراف قالی هم نکاتی را مرور کنیم. اساسا سه راه برای سازمان‌دهی و چیدمان مبلمان در اطراف قالی وجود دارد:

  • همه روی فرش: قالی آن‌قدر بزرگ است که پایه همه مبل‌ها را روی آن بگذارید. قطعا این امر احساس تجمل بیشتری را ایجاد می‌کند. فقط به خاطر داشته باشید، حداکثر 30 تا 45 سانتی‌متر از سطح کف از هر چهار طرف مرزهای (لبه‌های) قالی، خالی باقی بماند.

محسن رشیدی
فرش ایرانی در خانه مدرن روشنک امیریان
محسن رشیدی

  • همه خارج از فرش: اگر نشیمنی کوچک دارید، همه پایه‌ها را از روی فرش بردارید. این‌کار، انتخابی مقرون‌به‌صرفه و عالی به‌حساب می‌آید. این را بدانید که با وجودی که ممکن است این کار موجب کوچک به نظر رسیدن فضای شما گردد، لزوما نیازی به انتخاب یک قالی بسیار کوچک نیست؛ اما می‌تواند بهترین راه چاره به‌حساب آید.

باید این‌گونه به نظر برسد که فرش می‌تواند با پایه‌های جلویی هر یک از قطعات صندلی، در تماس باشد. این روش بهترین و مناسب‌ترین پاسخ برای زمانی است که الگویی خاص را برای چیدمان فرش‌هایی با بافت و طرح درشت‌تر برمی‌گزینید.

  • بخش جلویی روی فرش: فقط پایه‌های جلویی همه نشیمن‌ها (صندلی و مبل) را روی فرش قرار دهید تا از نظر بصری اجزای چیدمان با یکدیگر مرتبط شوند. با این‌کار علاوه‌بر اینکه احساس آزادی به فضای خود می‌بخشید، آن را تعریف شده‌تر نیز خواهید کرد.

گروه مهندسی ژینکو
دیوار آجری
گروه مهندسی ژینکو

6. آثار هنری را در ارتفاع مناسب آویزان کنید

گالری‌‌ها و موزه‌ها، آثار هنری را طوری می‌آویزند که خط وسط (مرکز) هر اثر در فاصله 145 تا 155 سانتی‌متری از کف قرار گیرد. بنابراین شما نیز باید کاری مشابه آن انجام دهید. در اتاق‌هایی که ارتفاع سقف زیاد است امکان دارد تمایل برای آویختن آثار هنری در ارتفاع بالاتری وجود داشته باشد. به خاطر داشته باشید که ارتفاع نصب آثار هنری باید با مقیاس انسان مرتبط باشد؛ به این معنا که فردی با قد متوسط به‌راحتی بتواند از دیدن آن لذت ببرد.

اگر مطمئن نیستید، یک عکس از فضا بگیرید. این عمل به طرز قابل‌توجهی به شما کمک خواهد کرد. تصویر را چاپ و یا با کمک نرم‌افزار روی آن ترسیم کنید. این عمل می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید که آیا یک اثر هنری بزرگ‌تر یا کوچک‌تر موردنیاز است؟ و یا ممکن است شما را به این نتیجه برساند که یک گیاه بلندقد برای پر کردن فضای خالی مناسب‌تر باشد. بهتر است تصاویر موجود در این تابلوها با طرح و رنگی متناسب با دیگر بخش‌های دکوراسیون نشیمن‌تان انتخاب شوند.

برای اینکه زمینه اردیبهشتی فضا را حفظ کنید، استفاده از تصاویر طبیعت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دکوراسیون نشیمن بهاری

7. در دکوراسیون نشیمن بهاری، یک نقطه کانونی ایجاد کنید

  • نقش‌های اصلی و مکمل در هر اثر تولیدی (فیلم و…) وجود دارند. این مسئله در طراحی هم به‌درستی صدق می‌کند. ستاره (نقش اول) خود را بیابید و مانند یک بازیگر نقش اول، آن را به نقطه کانونی اتاق خود تبدیل کرده و به عناصر دیگر اجازه دهید که نقش دوم را ایفا کنند. از همه عناصر نخواهید که نقش اصلی را بازی کنند، چراکه فقط به آشفتگی بصری منجر می‌شود.
  • نقطه کانونی در آشپزخانه، می‌تواند یک هود جذاب و جلوه‌گر باشد، یک طاقچه بالای شومینه و آثار هنری در اتاق نشیمن یا یک سر تخت در اتاق‌خواب بهاری. نقطه کانونی را به گونه‌ای انتخاب کنید که توجه را به خود جلب کند. در یک اتاق شومینه و منابع نوری بالای آن، می‌توانند به‌صورت مشترک نقطه کانونی باشند. نقطه کانونی باید چشم‌های شما را به مرکز ترکیب‌بندی بیاورد و آن را میخکوب کند. مهم‌ترین عنصر بهاری خانه خود را در این نقطه قرار دهید.

نقطه کانونی در دکوراسیون بهاری نشیمن

اجازه دهید که مخاطب شما با اولین دید، متوجه هدف کلی‌تان در چیدمان خانه شود. با این‌کار بهار و اردیبهشت مرکز توجه در دکوراسیون خانه شما خواهند بود.

خطوط دید نقطه کانونی را مشاهده کنید

  • خطوط دید را در نظر بگیرید. نقطه کانونی شما از فضایی به فضای دیگر باید آزاد و واضح باشد؛ به‌طوری‌که احساس کنید خطی بین آنها ترسیم‌شده است. براین اساس بهترین مکان برای نقطه کانونی (focal point) معمولا به‌طوردقیق مقابل ورودی فضاست.

دکوراسیون بهاری نشیمن و آشپزخانه

  • برای مثال در نظر بگیرید که در بخش نشیمن یک آشپزخانه، فضای بین کابینت‌ها با نورپردازی روشن و داخل کابینت‌هایی با در شیشه‌ای پر از نور گردد. یک نور ثابت مرکزی نمی‌تواند نتیجه مشابه دراماتیکی را برایتان ایجاد کند. لایه‌های نورپردازی حرفه‌ای ایجادشده؛ علاقه، تنوع و کیفیت مرموز و جذابی را خلق می‌کند.

در فضایی که تمام بخش‌هایش به‌طور مساوی روشن شده باشد، هیچ‌چیز بهتر یا جذاب‌تر از دیگری به نظر نمی‌رسد. یک نقطه کانونی و شاید یک نقطه کانونی دوم، انتخاب و آنها را برجسته کنید. یک روشنایی محیطی عمومی و تعدادی نور ضعیف‌تر مثل نور لامپ‌های رومیزی (آباژورهای رومیزی) نیز برای ایجاد جذابیت به فضا اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی: 10 ایده دکوراسیون آشپزخانه بهاری در فصل نو

امیر صادقی
منزل آقای کلکسیونر
امیر صادقی

8. کلکسیون‌هایتان را اصلاح کنید

گاهی پیش می‌آید که توانسته باشید مجموعه‌ای از لوازم دکوری با حال و هوای بهار را دور هم جمع کنید. درست است که هرکدام از آنها به‌خوبی می‌توانند حال و هوای اردیبهشت را به گوشه‌ای از دکوراسیون نشیمن بهاری خانه شما بیاورند، اما این به آن معنا نیست که بدون در نظر گرفتن قواعد کار بخواهید آنها را به‌کارگیرید. تکه‌هایی که متناسب نیستند را با هم به دیوار آویزان نکنید؛ اهمیتی ندارد که آن را شخص عزیزی به شما هدیه داده باشد.

شیما خراسانی
ظروف دکوری دیواری
شیما خراسانی

اگر برای ترکیب‌بندی، فضایتان متناسب نیست، جای دیگری برای آن پیدا کنید. شاید در اتاقی دیگر. یک عامل متحدکننده برای همه تکه‌ها (برای مثال رنگی بهاری و مشابه) می‌تواند سودمند باشد. کوکو شنل (Coco Chanel) جمله‌ای در مورد تکمیل یک ست پوشاک با لوازم افزودنی و دکوری (اکسسوری) دارد: «قبل از اینکه خانه را ترک کنید، در آینه نگاه کنید و یک چیز را بردارید». این بدان معناست که باید بدانید در طراحی، چه زمانی کار را متوقف نمایید.

زمانی که آنچه را که در یک فروشگاه خوب به نظر می‌رسد به خانه می‌آورید؛ ممکن است مثل یک فیل در اتاق شما جلوه کند. (از نظر ابعاد متناسب فضای شما نباشد.) یا بسیار کوچک‌تر از آن باشد که بخواهد نقش مهمی در فضای شما بازی کند؛ بنابراین همیشه میان مقیاس و تناسبات، تفاوت‌هایی برقرار است.

چیدمان دکوراسیون نشیمن بهاری

9. جسور و شجاع باشید

درست است که در اینجا با شما از دکوراسیون نشیمن بهاری و ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم. اما بیان این نکات به آن معنا نیست که قرار است خانه همه خوانندگان این مطلب، دکوراسیونی واحد و شبیه به هم داشته باشد. شخصیت و هویت چیزی است که یک فضا را معتبر و ارزشمند می‌کند. بیانیه و نظریه خود را ساخته و از آن لذت ببرید. هرچه بیشتر تلاش کنید، قادر به درک اینکه چه چیزی مناسب و چه چیزی نامناسب است، خواهید بود.

همچنین می‌توانید به ترکیب‌های غیرمنتظره‌ای از عناصر هیجان‌انگیز و احساسی دست‌یابید. برای مثال ترکیب غیرعادی یک صندلی عثمانی و قفسه‌هایی مشابه یک کتابخانه و لوستری بزرگ در کنار هم در یک اتاق نشیمن بهاری با رنگ‌های ملایم در دکوراسیون، غیرمنتظره است؛ اما نتیجه آن جذاب و گیراست. اگر می‌خواهید فضایی شورانگیز و تحسین‌برانگیز داشته باشید، از عناصر و لوازمی که انتظارشان می‌رود، اجتناب کرده و به دنبال نشانه‌هایی از اردیبهشت باشید که فکر می‌کنید دیگران به آن توجه ندارند.

امیر صادقی
منزل کوثر و وحید در شهرک قائم
امیر صادقی

خلاقیت در دکوراسیون نشیمن بهاری

10. قدرت خلاقیت در دکوراسیون نشیمن بهاری را دست کم نگیرید

از همه اصول به نفع خلاقیت چشم‌پوشی کنید. داشتن یک دستورالعمل به افراد، یک نقطه برای آغاز چیدمان مبلمان و پیراستن (دکوراسیون) خانه‌شان می‌دهد. حتی اگر برخی از آنها نیز برای فضایی خاص کاربردی و مفید نباشند. چیزی شخصی را برگزینید که شما را شاد کرده و برایتان راحتی و آرامش را به ارمغان بیاورد. فضاهای بیش‌ازحد طراحی‌شده؛ واقعا در دنیا و زندگی مدرن ترجمه نمی‌شوند و جایی ندارند. یک مجموعه از کوسن‌ها (بالش‌ها) و یک چیدمان هنری که به ظاهر اتفاقی و تصادفی به نظر می‌رسد، تصویری غیررسمی از سبک‌های متعدد خلق می‌کند.

رنگ-های-آبی-و-صورتی-در-دکوراسیون-نشیمن-بهاری

کلام آخر

در این مطلب از چیدانه، ترفندهایی برای چیدمان دکوراسیون نشیمن بهاری بیان کردیم. با استفاده از این ترفندها، به استقبال بهار و ماه اردیبهشت در خانه بروید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
بازی های خوبی رو معرفی کردن دستشون درد نکنه در تاریخ 14 فروردین 1402
بازی های خوبی رو معرفی کردن دستشون درد نکنه

ثبت دیدگاه