کولر و دستگاه تهویه هوا و ناگفته‌هایی درباره‌ی مراقبت از آن

کولر و دستگاه تهویه هوا و ناگفته‌هایی درباره‌ی مراقبت از آن

به قلم: فهیمه مصدرالامور

اگر کولر یا دستگاه تهویه هوا نباشد قطعا در طول تمامی روزهای سال در زیر خروارها بوی بد و آلودگی پوشیده خواهیم شد. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که ما اغلب به فکر واحدهای خانه، اداره و اتومبیل خود نبوده و به نحوه نگهداری بهتر این دستگاه در این فضاها اهمیت نمی‌دهیم. در این مطلب می‌خواهیم شما را از ابتدای ساخت کولر آشنا کنیم تا با دقت و مراقبت بیشتر، طول عمر آن را افزایش دهید. پس با ما همراه باشید.

اولین کولرها
اولین کولرها
مخترع دستگاه کولر
مخترع دستگاه کولر

WILLIS CARRIER؛ مخترع دستگاه کولر و دستگاه تهویه هوا

قبل از سال 1902، CARRIER  به عنوان یک مهندس در یک شرکت چاپ و نشر در نیویورک مشغول به کار بود. مسئله‌ای که همیشه ذهن او را درگیر می‌کرد این بود که ای کاش می‌شد دستگاهی را اختراع کرد که رطوبت موجود در هوا را کنترل کرده و باعث زودتر خشک شدن جوهر نوشته‌ها شود. درنهایت هم او توانست چنین دستگاهی را با عنوان دستگاهی برای درمان هوا اختراع کند که در سال 1902 نیز به ثبت رسید.

chidaneh ad banner

مخترع کولر ویلیام کریر

اما این دستگاه تا سال 1950 رواج پیدا نکرد

این زمانی است که سیستم های مشابه به آنچه که ما امروزه در خانه خود استفاده می کنیم برای اولین بار وارد بازار شد. شگفت‌آور نیست اگر که تنها در سه سال بیش از یک میلیون واحد از این دستگاه به به فروش رسید.

کولر و تعدیل رطوبت هوا
کولر و تعدیل رطوبت هوا

این دستگاه‌ها برای تعدیل رطوبت هوا اختراع شدند

از آنجایی که هوای سرد نمی‌تواند رطوبت زیادی را با خود حمل کند، ویژگی بارز این دستگاه در کاهش اندک دمای اتاق است. این در حالی است که که سایر دستگاه‌های مشابه رطوبت هوا را کنترل نکرده و باعث رشد کپک می‌شدند.

کولر و بهبود آلرژی
کولر و بهبود آلرژی

به بهبود آلرژی‌ها نیز کمک می‌کند!

علاوه بر اینکه این دستگاه، فضای اتاق شما را خنک نگه می‌دارد، در بهبود آلرژی‌های ناشی از ذرات ریز نیز تاثیرگذار است. بنابراین اگر در هوایی با دمای بالا دچار آلرژی هستید، می‌توانید با کمک این دستگاه در فضایی خنک‌تر بوده و از شر عطسه‌های بی‌وقفه‌ی خود نیز خلاص شوید!

کولر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند

به جای اینکه با صرف هزینه‌های بسیار گزاف برای پنجره‌های خود از نرده‌های آکاردئونی و تجهیزاتی این چنینی استفاده کنید، می‌توانید از این دستگاه بهره بگیرید. به این ترتیب علاوه‌بر اینکه هزینه کمتری برایتان به همراه دارد، نتیجه آن نیز بهتر است و مانع خروج هوای سرد از اتاقتان خواهد شد.

بررسی سالیانه کولر
بررسی سالیانه کولر

بررسی و کنترل سالیانه دستگاه تهویه هوا و کولر را فراموش نکنید

فراموش نکنید که برای کنترل کیفیت و کارآیی کولر و دستگاه تهویه هوا خود باید به طور سالانه آن را چک و بررسی کنید تا از هدر رفت انرژی و سرمای هوای خود اطمینان حاصل نمایید.

مطلب پیشنهادی:نصب و سرویس کولر گازی را خودتان انجام ندهید! چرا؟

تعویض فیلتر را فراموش نکنید!
تعویض فیلتر کولر

تعویض فیلتر را فراموش نکنید!

به خاطر داشته باشید که فیلتری آلوده و کثیف، علاوه بر اینکه عملکرد کولر شما را کاهش می‌دهد، انرژی بیشتری نیز صرف خواهد کرد. بنابراین مراقب باشید که کولر خود را با فیلتری آلوده رها نکنید! پیشنهاد ما این است که فیلتر خود را به شکل ماهانه چک کرده و تقریبا هر سه ماه یک‌بار آن را تعویض نمایید.

کولر در نمای ساختمان
کولر در نمای ساختمان

به چیزهای کوچک‌تر بیندیشید تا هزینه‌ی کمتری پرداخت نمایید

باید توجه داشته باشید که حتی اگر کولر و دستگاه تهویه هوای مجللی دارید، قطعا به داشتن پنجره نیازمند خواهید بود. همانطور که خودتان می‌دانید، دستگاه‌هایی که ابعاد کوچکتری دارند، غالبا انرژی و قدرت کمتری نیز خواهند داشت. این به آن معناست که در این صورت در پایان ماه هزینه‌ی کمتری را نیز پرداخت خواهید کرد.

کولر در فضای داخلی منزل
کولر در فضای داخلی منزل

سایه‌ها می‌توانند طول عمر دستگاه شما را افزایش دهند

اگر فضای اتاق شما به گونه‌ای است که در معرض مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرد، باید مراقب کولر خود باشید. چراکه گرمای حاصل از نور مستقیم خورشید، عملکرد آن را کاهش داده و باعث صرف انرژی چندین برابر کولر شما می‌گردد. بنابراین سعی کنید در طول روز با کمک پرده و کرکره، مانع از تابش مستقیم آفتاب به فضای خانه خود شوید.

کارکرد کولر
کارکرد کولر

دریچه‌های بسته در جریان دوباره هوا کمکی نمی‌کنند

 می‌دانیم که ممکن است برایتان عجیب و حتی شوکه‌کننده به نظر برسد. ممکن است با تاکید زیادی که بر دستگاه خود دارید و کار و عملکرد بالایی از آن می‌خواهید، رفته رفته باعث ایجاد نیاز به تعمیر و یا حتی مشکلاتی در نگهداری آن در آینده شوید. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که برای بیشتر خنک کردن اتاق، از یک فن نیز در فضای خانه خود استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: انواع دریچه کولر فانتزی، به جزئیات خونه‌ت توجه کن

اولین کولر و دستگاه تهویه هوای خانه
اولین کولر و دستگاه تهویه هوای خانه

اولین دستگاه تهویه هوای خانه‌ها در سال 1913 ساخته شد

سازنده آن، فردی به نام Charles و از خانواده‌ای ثروتمند بوده و در Minneapolis زندگی می‌کرد. متاسفانه او نتوانست از کار خود لذت کافی ببرد، چراکه قبل از به پایان رسیدن کارش به شکل رسمی، دار فانی را وداع گفت.

HERBERT HOOVER
HERBERT HOOVER
کولر در کاخ سفید
کولر در کاخ سفید

HERBERT HOOVER ؛ کولر را به کاخ سفید برد

تابستانِ قبل از به روی کار آمدن او؛ هوا بی‌رحمانه گرم بود. HOOVER هزینه بالایی را صرف کرد تا از این دستگاه در کاخ سفید استفاده کند.

کولر در سینماها
کولر در سینماها

کولرها نقش به‌سزایی در فیلم‌های پرفروش داشتند

در آن زمان، سینماها از کولر استفاده می‌کردند. همچنین خانواده‌ها برای لذت بردن از هوای خنک به سالن‌های سینما می‌رفتند و به دنبال آن هم در فصل تابستان، فیلم‌های بزرگی در درست ساخت قرار گرفتند.

مطلب پیشنهادی: راه‌اندازی کولر آبی در 8 مرحله + نکات مهم بعد از راه‌اندازی

کولر در آمریکا
کولر در آمریکا

کولر در آمریکا

آمریکا امروزه هزینه‌های میلیاردی را صرف کولر می‌کند!

به گفته وزارت ایالات متحده، آمریکایی‌ها بیش از 22 میلیارد دلار هزینه صرف می‌کنند تا خانه‌هایی خنک با هوایی مطبوع در سال برای خود داشته باشند.

کولر خودروها
کولر خودروها

سیستم کولرهای اتومبیل در سال 1939 شروع به کار کردند

سفرهای جاده‌ای در 80 سال اخیر، بی‌رحمانه‌ترین و سخت‌ترین شرایط را داشتند. بنابراین شرکت Packard شروع به استفاده از سیستم‌های مدرنی برای کولرهایی کرد که مخصوص خودروها بوده و می‌تواند به راحتی هوای داخل اتاقک ماشین را خنک کند.

دستگاه تهویه هوا و کولر

سخن آخر

اگر شما هم می‌خواهید به سراغ بهترین‌ها در زمینه کولر و دستگاه تهویه هوا بروید و هوای مطبوع و دلنشینی را در فضای خانه، کار و… به ارمغان بیاورید، با اهالی فن چیدانه همراه باشید!

منبع: Housebeautiful |مترجم: طلوع حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه