Chidaneh.com placeholder image

پنج معمار زن ایرانی که می‌توانند دنیا را تغییر دهند!

به قلم: گلنار

معماران برجسته : تعداد زنان در معماری، در طول سالیان متمادی بخاطر تحت‌سلطه بودن این رشته توسط مردان کم بوده‌ است. اما این موضوع بر کسی پوشیده نیست که معماری با ظرافت و لطافت همراه است و با حضور زنان معمار در این حوزه شاهد آثار ارزشمند و دنیایی زیباتر خواهیم بود. در همین راستا در این مطلب قصد داریم 5 معمار زن ایرانی را که با آثار خود دنیا را جای بهتری برای زندگی کردند به شما معرفی می کنیم. زنانی که در سراسر دیا به واسطه افکار، هنر و آثارشان تحسین شده و می توانند الگوی خوبی برای همه انسان ها، فارغ از مرد یا زن بودنشان باشند.
 

فرشید موسوی معمار زن ایرانی

معمار زن ایرانی: فرشید موسوی

پروفسور فرشید موسوی، معمار زن ایرانی استاد علوم معماری در دانشگاه هاروارد آمریکاست. خانم فرشید موسوی در سال 1344 در شهر شیراز به دنیا آمده و دانش آموخته دانشگاه کینگز لندن می باشد. وی از کارشناسان معماری سرشناس در جهان به شمار می رود. همچنین از داوران جایزه معماری آقاخان است. این معمار ایرانی افتخارات و جوایز متعددی در کارنامه خود دارد. 
 

سرویس خواب بالسا
آثار فرشید موسوی
آثار فرشید موسوی

شاید یکی از مهم ترین  پروژه های این معمار زن، ترمینال بین المللی مسافربری یوکوهاما باشد که به خوبی نمایان گر سبک کاری و فکری خانم موسوی است. اما از دیگر پروژه های شاخص او می توان برج مسکونی در شهر مون پلیه فرانسه اشاره داشت. این برج مسکونی 11 طبقه از صفحات چرخان فرم می گیرد و به زودی به یک آپارتمان 36 واحدی باشکلی منحصر بفرد و  تراس هایی وسیع با چشم اندازهای ساحلی و رستورانی در طبقه همکف تبدیل می شود. ساخت این طرح برگزیده از سال 2014 آغاز شده و اولین فاز یک طرح جامع 12 ساختمانی جدید در شهر مون پلیه فرانسه است. 

از دیگر پروژه های اخیر خانم موسوی دکوراسیون فروشگاه ویکتوریا بکهام را حتما ببینید.
 

معمار زن ایرانی: لیلا عراقیان

مهندس لیلا عراقیان، 31 ساله، یکی از استعدادهای جوان کشورماست که این روزها به واسطه ساخت پل طبیعت نام این مهندس معمار جوان نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح شده است. او فارغ‌ التحصیل معماری از دانشگاه شهید بهشتی است و کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه UBC کانادا است.
 

پروژه برجسته لیلا عراقیان، پل طبیعت تهران برنده جایزه سالانه A+

پل طبیعت تهران

قبلا در مطلب پل طبیعت ، جلوه ای خاص میان آب و آتش لذت قدم زدن در این پل را با شما شریک شدیم. خانم عراقیان در سال 89 و زمانی که تنها 26 سال داشت طراحی پل 270 متری طبیعت را آغاز کرد و شاید در آن زمان نمی دانست که ایده و طراحی او زمانی محقق شود و پلی زیبا و مدرن در منطقه ای از تهران با طراحی او ساخته شود. این پل جزء 5 انتخاب برتر 300 معمار برجسته جهان در مسابقه معتبر معماری شهری " جوایز معماری  (A+ (architizer awards در سال 2015 که مقر آن در نیویورک است ، انتخاب شد.
مطلب پیشنهادی : سه معمار، سه نسل، سه سبک!

معمار زن ایرانی: نکتار پاپازیان

نکتار پاپازیان، اولین زن معمار فارغ التحصیل از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد. او در شهر اراک به دنیا آمده و و در دانشگاه بوزار پاریس تحصیلات خود را به پایان رسانده است. وی در مدت ده سالی که در پاریس اقامت داشت، به کار در دفاتر معماری نیز مشغول بود. از جمله پروژه های این معمار زن ایرانی می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • دانشگاه جندی شاپور
  • انستیتو مربیان حرفه­ای کرج
  • بخش هایی از دانشگاه تبریز
  • گمرک آستارا
  • دبیرستان جامع دانشگاه بوعلی همدان
  • طرح جامع تبریز

مطلب پیشنهادی : زاها حدید، معمار زن عراقی با طراحی های اعجاب انگیز

معمار زن ایرانی: نسرین سراجی

نسرین سراجی متولد 1957 در تهران و فارغ التحصیل انجمن معماری لندن (AA) است. خانم سراجی علاوه بر کار حرفه‌ای، مدیر مدرسۀ عالی معماری پاریس است. پروفسور سراجی، عنوان‌ و نشان‌های بیشماری به جهت، مهارت و توانمندی خود در زمینه هنرمعماری دریافت کرده است. او همچنان در هنر معماری پیش تاز و سر‌آمد معماران عصر خویش است. 

مطلب پیشنهادی: داریوش بوربور ، چهره ماندگار در معماری ایران
 

خواهران حریری

معماران زن ایرانی: گیسو و مژگان حریری

گیسو و مژگان حریری خواهران معمار ایرانی خیلی زود و زمانیکه هنوز دانشجو بودند با کار بر روی مسابقات مختلف و مباحث تئوری آغاز نمودند. گیسو حریری در 1980 از دانشگاه کرنل فارغ التحصیل شد. پس از همکاری با چند دفتر معتبر در سانفرانسیسکو و نیویورک دفتر معماری حریری و حریری رو تاسیس کرد و علاوه بر کار حرفه ای از 1987 در دانشگاه های کلمبیا.کرنل.مک گیل و مدرسه طراحی پارسونز تدریس کرده است.  مژگان حریری مدرک کارشناسی رو در 1981 و پس از تدریس زیر نظر کالین رو (Colin Row) ، مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی طراحی شهری را در 1983 از دانشگاه کرنل دریافت کرد. شرکت Hariri & Hariri در سال 1986 به وسیله گیسو و مژگان حریری تاسیس شد. پروژه های دفتر حریری و حریری به دلیل کیفیت و نوآوری جوایز متعددی از جمله جایزه معتبر اکادمی آمریکا دریافت کرده و در نمایشگاه خانه غیر خصوصی Un-Private House موزه هنرهای نیویورک نیز ارائه شده اند. اط جمله پروژه های این دو معمار ایرانی می توان این مورد را بررسی کرد :
 

شما می توانید برای آشنایی بیش تر با معماران ایرانی و همین طور مطالعه مصاحبه های مختلف چیدانه با این عزیزان به قسمت معماران برجسته مراجعه کنید. پروژه های برجسته نیز منبع خوبی برای شناخت آثار مختلف این معماران خواهد بود.

مطالب پیشنهادی : 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
nazanin kd در تاریخ 05 اردیبهشت 1394
باعث افتخار من است که این روز با نام معماران بزرگ سرزمینم همراه می شود ...فارغ از مفهوم اصیل این مطلب ،بسیار متاسفم که تعداد زیادی از نیروهای ما در هر بخشی از علوم بیرون از مرزهای ایران حضور دارند.این موضوع جای تامل بسیاری دارد...
سامان در تاریخ 20 تیر 1394
مرسی موضوع خوبی بود البته جای تامل نداره ، داره ولی کم :دی ، موفقیت مکان و زمان خاصی نداره من برای موفقیتشون بهشون تبریک میگم اینجاهم شرایط بهتر بشه قطعا میان تو وطن خودشون کار میکنم مطمئنم خودشون هم دوست دارن اینور کار کنن ... البته با شرایط بهتر :)
sadeghkargar در تاریخ 31 تیر 1394
به امید روزی که همه بتونن داخل کشور برای کشور عزیزمون آزادانه کار کنن.
kianoosh در تاریخ 03 شهریور 1394
باعث افتخاره . دمشون گرم
masoudfn در تاریخ 09 بهمن 1395
خوشبختانه در حوزه معماری زنان ایرانی بسیار موفقی داریم و کارهای خوبی از آنها دیدیم. پایدار باشند
mehra در تاریخ 15 شهریور 1396
این عزیزان باعث افتخار ما هستند.چطور میتونیم با ان ها ارتباط برقرار کنیم؟
مصطفی در تاریخ 04 مهر 1397
سلام.به نظر من خواهران حریری موفق ترین زنان معماری ایران هستند

ثبت دیدگاه