Chidaneh.com placeholder image

مصرف درست آب، از آشپزخانه پرمصرف تا رودهای خشک شده!

به قلم: گلنار

شاید هیچ وقت، هیچ یک از ما صحنه خشک بودن زاینده رود و کارون را تصور نمی کردیم. شاید هیچ وقت دریاچه ارومیه با همه عظمتش را بدون آب نمی دیدیم. اما همه شایدها، هرچقدر هم که تلخ، به واقعیت تبدیل شدند و ای کاش ها و اماها و اگرها برایمان باقی ماندند. با همه اندوه و دلگیری از وضعیت آب کشور، تصمیم گرفتم در این مطلب به شما بگویم تنها با مصرف فقط یک لیوان آب کم تر، روزی 17000000 لیتر آب ذخیره می شود! و خبر خوب تر این است که ما می توانیم تنها با ایجاد چند تغییر کوچک در عادت های روزمره ما، این تفاوت بزرگ را ایجاد کنیم. بررسی ها نشان می دهد که بین ٣٠ تا ۴٠ درصد آبی که وارد منازل می شود در آشپزخانه مصرف می شود بنابراین در ادامه روش های ساده ای را برای صرفه جویی در آب به شما معرفی می کنم تا در آشپزخانه خود به کار گیرید با امید به این که خودمان به یکدیگر کمک کنیم.

تابلو فرش ریحان

صرفه جویی در آب : شستن میوه و سبزی

هنگام شستن سبزیجات و میوه ها، همیشه شیر آب زمان زیادی باز می ماند و آب زیادی هدر می رود. اگر مقدار زیادی میوه و سبزی برای شستن دارید می توانید سینک ظرفشویی را تا نیمه آب کنید به جای این که شیر تمام مدت باز بماند. حتی می توانید از یک ظرف بزرگ برای این کار استفاده نمایید. همچنین اگر می خواهید یخ یا هر بسته فریز شده ای را ذوب کنید، نیمی از سینک را آب کرده و داخل آن بگذارید. البته اگر زمان کافی دارید، آن ها را در دمای اتاق گذاشته تا آب شوند. تا وقتی که می توانید از آب استفاده کنید آن را دور نریزید. به طور مثال زمانی که منتظر تغییر درجه حرارت آب هستید می توانید آن مقدار را برای آب دادن به گل ها استفاده نمایید.

لوازم خانگی بکو Beko
ماشین ظرف شویی 9 برنامه بکو
لوازم خانگی بکو Beko
هاردستون
ماشین ظرفشویی هاردستون DW-4111-W
هاردستون
میله Miele
ماشین ظرفشویی میله مدل G ۶۷۳۰ SC
میله Miele

صرفه جویی در آب با ماشین ظرفشویی

شستن ظروف با ماشین ظرفشویی آب کم تری نسبت به شستن با دست مصرف می کند. در حالت کلی ظرف شستن با دست 20 گالن آب مصرف می کند در حالی که ماشین ظرفشویی 4.5 گالن! ماشین ظرفشویی نیمه پر هدر دادن آب است. اگر هنوز جایی برای چند ظرف دارد آن را روشن نکنید. مهم نیست که چه تعداد ظرف داخل آن دارید مهم این است که پر شود. 

لوازم خانگی هخامنش
سینک فانتزی روکار 813/60 استیل البرز
لوازم خانگی هخامنش
تجهیزات آشپزخانه اخوان
سینک روکار اخوان مدل 33
تجهیزات آشپزخانه اخوان
لوازم خانگی هخامنش
سینک گرانیتی Jazz -nera کن
لوازم خانگی هخامنش

صرفه جویی در آب با شناخت سینک

تمام آشغال ها و تکه های ریز را از درون سینک جمع کنید. همه چیزهایی که ناخواسته داخل سینک می شوند نه فقط برای منابع آب بد است، بلکه در نهایت باعث گرفتن لوله ها و ایجاد هزینه های اضافی برای تعمیر آن ها می شود. می توانید با آگاهی از انواع سینک ها مناسبترین را برای آشپزخانه خود انتخاب نمایید.

سرفه جویی در آب با تغییر عادت های آشپزی

به جای جوشاندن از بخار آب استفاده نمایید. نه تنها از آب بسیار کم تر استفاده می کند، بلکه در مواد غذایی شما، مواد مغذی بسیار بیش تری را نیز حفظ می کند. درنهایت اگر تمایل به جوشاند آب برای تهیه غذا دارید باید آب را به میزان کم استفاده کرده و باقی مانده را به صورت های دیگری به کار بگیرید.

شیرآلات ساختمانی نوبل
شیر ظرفشویی SW130067PH نوبل
شیرآلات ساختمانی نوبل
فروشگاه پاتوپا
شیر آشپزخانه قهرمان
فروشگاه پاتوپا
[[nid:83603]]

صرفه جویی در آب با آگاهی از شیرآلات

اجازه ندهید شیرها خراب شوند، اگر هم این اتفاق افتاد واشرها را سریعا تعویض نمایید. چون توسط همین شیرهای خراب میزان زیادی آب هدر می رود. نکته مهم دیگر در مورد شیرآلات این است که : شیر آب با جریان معمولی حدود 5 گالن آب در هر دقیقه مصرف می کند، در حالی که شیر با جریان کم آب 1.5 گالن. امروزه با وجود شیرهای مدرن و هوشمند به راحتی می توانید این مشکل را حل نمایید.

کلام آخر : روش های گفته به قدری آسان و راحت هستند که به راحتی می توانیم آن ها را به کار بگیریم. صرفه جویی در مصرف آب به آشپزخانه خلاصه نمی شود و در تمام بخش های زندگی ما باید رعایت گردد.

نویسنده : گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
رضا سنایی در تاریخ 07 بهمن 1396
چرا اطلاعات غلط به مردم میدین حدود 10 درصد آب کل کشور صرف آشامیدن و شستشو در منازل میشه و حدود 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی و صنعت ببیهوده مصرف میشه و بنابراین صرفه جویی در بخش خانگی و شهری هیچ فایده ای نداره .

ثبت دیدگاه