Chidaneh.com placeholder image

هالوژن های ریلی، نوری برای بهتر دیده شدن دکوراسیون شما

به قلم: سمیه منوچهری

نورپردازی: هالوژن های ریلی به هالوژن هایی گفته می شود که توسط یک پایه مخصوص بر روی ریل قرار می گیرند. نقش هالوژن های ریلی در طراحی داخلی نقشی موثر و چشمگیر است. به طوری که بر روی هر عنصری تابیده شوند زیبایی و جذابیت آن را چندین برابر می کنند. از هالوژن های ریلی برای خود نمایی بیشتر تابلوها، آثار هنری و یا تو رفتگی های تاریک در دل دیوارها، به منظور ایجاد فضایی متفاوت تر هم می توان استفاده کرد. 

دفتر طراحی درک فضا
خانه سفید نانسی
دفتر طراحی درک فضا

تابلو فرش ریحان

گروه طرح و ساخت امرداد
خانه‌ی شماره‌ی ۷ در اصفهان
گروه طرح و ساخت امرداد

نحوه نصب چراغ ریلی

در مراحل نصب هالوژن های ریلی، ابتدا ریل بر روی سقف نصب می شود، سپس هالوژن ریلی بر روی آن قرار می گیرد، سپس زاویه تابش تنظیم می گردد. تنظیم زاویه و شدت نور، از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین گزینه کمک گرفتن از منبع های نوری دیگر، در کنار هالوژن ریلی است. استفاده از چند منبع نوری در یک فضا علاوه بر ایجاد یک روشنایی یکنواخت و مطلوب در اتاق، می تواند از خیرگی نورهای هالوژنی کم کند.

مطالب بیشتر: جدیدترین مدل لوستر 2020، قیمتا چقدر شده؟

نکته دیگر، انتخاب تعداد هالوژن بر روی ریل است. برای جلوگیری از خیره شدن و آزار چشم، نباید از یک دسته هالوژن با فاصله کم، در یک قسمت استفاده کرد. بهتر است از چند هالوژن ریلی با فاصله تقریبی 1 متر از یکدیگر استفاده کنید. همچنین هر هالوژن ریلی را در محلی قرار دهید تا پرتوهای نور بر روی یک عنصر مشخص تابیده شود. 

مطالب بیشتر: نورپردازی اتاق خواب، این ۷ روش را امتحان کنید!

محل نصب هالوژن ریلی

محل نصب هالوژن های ریلی توجه ویژه ای را طلب می کند. شما باید ریل را در جایی نصب کنید که با تابش هالوژن ها بر جذابیت محل مورد نظرتان بیافزایید؛ نه اینکه هالوژن ها نقطه عطفی در فضای شما باشند و بجای دیده شدن عناصر خودشان مرکز توجه شوند! برای این منظور می توانید از خطوط قرار گیری مبلمان در محیط پیروی کنید. به عنوان مثال برای یک مبلمان ال شکل، بهتر است هالوژن های ریلی را به صورت ال بر روی سقف و در بالای مبل نصب کنید. اگر هم قصد دارید بر روی آثار روی دیوار نور بتابانید بهتر است خطوط ریل را با مسیر شکست دیوارها هماهنگ کنید.

مطالب بیشتر: انواع نورپردازی، این 4 نمونه نورپردازی را حتما ببینید!

استفاده از هالوژن ریلی بر روی تابلوها

چراغ هالوژن ریلی روی کانتر آشپزخانه

استفاده از هالوژن ریلی بالای تلویزیون

انواع ریل های هالوژنی

  • ریل های خطی و ساده: این ریل ها به صورت ساده و در یک راستا قرار می گیرند. کاربرد ریل های خطی برای قسمت هایی است که قصد دارید به صورت مستقیم و در یک راستا نورپردازی کنید.
  • ریل های دو قلو: ریل های دوقلو همان ریل های ساده هستند، با این تفاوت که شما میتوانید به دلیل دوبل بودن ریل ها، از منابع نوری متنوع تری بر روی آنها استفاده کنید. این مزیت در ریل های دوقلو، آنها را از جنبه های دکوراسیونی پر کاربردتر از انواع خطی کرده است.  
  • ریل های منحنی: همانطور که از نام این ریل ها پیداست آنها دارای انحنا هستند. این انحنا می تواند تاثیر چشمگیری در طراحی داخلی فضا داشته باشد. با استفاده از ریل های منحنی شما به فضایی پویا و انرژی بخش دست پیدا خواهید کرد.
  • ریل های سقفی و دیواری: این نوع ریل ها مناسب تابش نور بر روی آثار هنری هستند. شما می توانید آنها را بر روی سقف و دیوار نصب کنید. در صورتی که بر روی سقف نصب کردید باید به فاصله دیوار و هالوژن ها دقت کنید تا زاویه تابش مطلوبی بسازید.

مطالب بیشتر: خرید لوستر مناسب، فاکتور های کلیدی در انتخاب خوب کدامند؟

این نکات را درباره هالوژن ریلی به خاطر بسپارید!

  • هالوژن های ریلی که قابلیت انعطاف ندارند و امکان تنظیم آنها وجود ندارد، انتخاب مناسبی نیستند. 
  • از بکارگیری هالوژن ریلی زیاد و به شکل دسته ای پرهیز کنید.
  • هالوژن هایی با ولتاژ پایین خریداری کنید تا هم شدت نور ملایم تر داشته باشید و هم در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. 
  • برای تنظیم شدت نور هالوژن های ریلی از دیمر استفاده کنید.
  • اگر فضای کوچک و باریکی دارید مانند یک راهروی طویل، استفاده از هالوژن های ریلی برای تامین نور گزینه مناسبی هستند.

مطالب بیشتر: نورپردازی ساختمان، از صفر تا صدش را بدانید!

استودیو آدمون
آپارتمان کلاژ در خیابان نیاوران
استودیو آدمون

برای انتخاب یک روشنایی مناسب برای محیط زندگی تان، پیشنهاد میکنیم از محصولات چیدانه دیدن فرمایید:

نوران
چراغ ریلی کد LC90.
نوران
نوران
چراغ ریلی کد B411-BLK
نوران
نوران
چراغ ریلی کد E191
نوران
نوران
چراغ ریلی کد E164
نوران

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه