Chidaneh.com placeholder image

معماری داخلی منزل، از انتخاب رنگ تا طراحی جزییات!

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه به انسان احساس هویت و اعتبار اجتماعی می دهد. همچنین میزان رضایت مندی از فضاها و کابردی بودن آنها تاثیر مستقیم در درک احساس آسایش و رفاه دارد. لذا طراحی داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگی­های روحی و روانی انسان قرار دارد. برای رسیدن به یک فضای مطلوب در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند کاربرد فضا، احساس و تاثیری که می ­خواهد آن فضا بر استفاده­ کننده داشته باشد و بطور کلی هرآنچه در تعامل با محیط تاثیر گذار می باشد از ملزومات طراحی است. جزییات و رنگ در طراحی بسیار با اهمیت است و کمک می کند فضاها کاربردی و جذاب شوند و احساس آسایش  و راحتی ایجاد کنند.

طراحی جزییات در معماری داخلی منزل

امروزه در طراحی برای تعریف یک فضا از جزییات انعطاف پذیر و جداکننده های با شفافیت بیشتر به نسبت گذشته استفاده می شود. طرح های متفاوت با مصالح متنوع که علاوه بر اینکه تنوع فضایی ایجاد می کنند، خود می توانند کاربری متفاوتی داشته باشند. در ادامه مثال هایی از پروژه های  طراحی شده توسط تیم هوماد دیزاین جهت آشنایی با این فاکتورها و نحوه تاثیر گذای و کاربردشان در فضا ارائه می گردد.

قالیشویی ادیب

معماری داخلی مجتمع مسکونی کورش

معماری داخلی مجتمع مسکونی کورش در مشهد

معماری داخلی مجتمع مسکونی کورش

معماری داخلی مجتمع مسکونی کورش در مشهد

معماری داخلی مجتمع مسکونی کورش

  • موقعیت مکانی: مشهد
  • جداکننده ورودی واحد و پذیرایی ترکیب دیوار بنایی و آجر شیشه ای
  • جداکننده فضای خواب و نشیمن در اتاق خواب مستر
  • پارتیشن چوبی با کاربری کتابخانه

معماری داخلی آپارتمان مسکونی در تهران

معماری داخلی آپارتمان مسکونی، کارفرما آقای صحت

  • موقعیت مکانی: تهران

در این پروژه از ترکیب ستون سنگی و کتابخانه چوبی و باکس گل و گیاه یک پارتیشن شفاف و کاربردی ایجاد شده است، ضمن تعریف ورودی آپارتمان، فضای نشیمن خصوصی را تا حدی جدا و دید به آن را محدودکرده است. این سبک تفکیک علاوه بر اینکه فضا را دلگیر نمی کند باعث می شود قلمرو خصوصی و عمومی حین ورود القا  شود.

معماری داخلی آپارتمان مسکونی در تهران

این پنل از سمت نشیمن خصوصی شامل یک میز تلویزیون است. در تکمیل این پنل یک عدد دکور دیواری طراحی شده است که فضا را متناسب تر می کند. نورپردازی سقف این نشیمن جذابیت بیشتری در این قفسه دیواری ایجاد کرده است.

معماری داخلی مجتمع مسکونی درتهران

معماری داخلی مجتمع مسکونی، کارفرما آقای کرده

  • موقعیت مکانی: تهران

ترکیب شومینه و کتابخانه می تواند کاربرد جدیدی به شومینه دهد و آن را به جایی برای لحظه ای آرامش و مطالعه در همه فصول تبدیل کند. دقت به این جزییات منجر به احساس رفاه، آسایش و رضایت مندی طولانی تر می شود.

معماری داخلی مجتمع مسکونی درتهران

ایجاد پنل های شیشه ای – دکوراتیو و کشویی در جداره های آشپزخانه ضمن تعریف ورودی، در مواقع لازم می تواند حریم ایجاد کند و تبدیل به قفسه های ظروف شود که محیط را جذاب تر می کند.

انتخاب رنگ در معماری داخلی منزل

ما معمولا در انتخاب رنگ برای فضاهای داخلی محدودیتی نداریم، اما چگونه می توان رنگ مناسب هر فضارا انتخاب کرد؟ چه نکات و فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

مسکن محل آرامش، آسایش و نشاط افراد است. لذا انتخاب رنگ بر اساس سلیقه دلخواه افراد و به کار بردن نکاتی از قبیل خصوصیت فضاها و رنگ ها و تاثیر آنها بر فضا انجام می گردد. دقت و حساسیت در انتخاب رنگ باعث می شود سلامت و رفاه بیشتری درخانه ایجاد شود.

مشخص کردن تم و یا پالت رنگ محیط از اهمیت خاصی برخوردار است. اینکه به دنبال ایجاد چه حسی در فضا هستیم. هارمونی و هماهنگی و تضاد و کنتراست در کنار یکدیگربه فضاها هویت می دهند و جذابیت ایجاد می کنند. بطور مثال زمانیکه بخواهیم بر یک موضوع تاکید کنیم و بیشتر به چشم آید از رنگ هایی در کنتراست با سایر رنگ های محیطی استفاده می شود.

دانستن اینکه رنگ های ملایم و روشن فضاهایی دلباز ایجاد می کنند این امکان را می دهد در فضاهای کوچک از این طیف استفاده کنیم. باید در نظر گرفت که برای ایجاد نشاط و جذابیت در محیط معمولا از رنگ های تندتر و تیره تر استفاده می شود. همچنین زمانیکه متوجه شویم استفاده از رنگ های تیره مانند قهوه ای و مشکی در سقف باعث می شود ارتفاع کوتاهتر به نظر برسد، دیگر راهروهایی مرتفع و باریک و بی تناسب در خانه نخواهیم داشت و با رنگ آمیزی و تیره کردن سقف آن راهرو را متناسب خواهیم کرد. تیم هوماد دیزاین تاکید می کنند یک طراح داخلی برای رسیدن به طرحی مطلوب بایستی تمام این نکات را لحاظ کند.

انتخاب رنگ در طراحی خانه مسکونی آقای هراتی

انتخاب رنگ در طراحی خانه مسکونی آقای هراتی

  • موقعیت مکانی: مشهد

از رنگ ملایم و گرم برای اتاق خواب نوجوان استفاده شده است و همچنین طراحی هماهنگ دیوارها و سقف کاربری های لازم فضا را نیز ایجاد کرده است. این رنگ و فرم فضای پر انرژی و فعال را ایجاد می کند.

انتخاب رنگ در طراحی خانه مسکونی آقای هراتی

استفاده از رنگ سفید و کاغذ دیواری با طرح ریز و با رنگ روشن و ملایم برای اتاق خواب با نور مناسب باعث ایجاد فضایی آرام و روشن می شود. طراحی دیوار تخت خواب می تواند تنوع فضایی لازم را ایجاد کند.

انتخاب رنگ در طراحی آپارتمان مسکونی

انتخاب رنگ در طراحی آپارتمان مسکونی، کارفرما آقای کرده

  • موقعیت مکانی: تهران

استفاده از رنگ آبی در اتاق نوجوانان باعث ایجاد احساس آرامش و امنیت می شود. ترکیب آن با چوب قهوه ای فضارا گرم و دلنشین می کند.

انتخاب رنگ در طراحی آپارتمان مسکونی

همچنین در این اتاق از رنگ سفید به عنوان هماهنگ کننده  ودر کنار سایر رنگها استفاده شده که  فضا را دلپذیر و دلباز می کند. احساس کلی که این فضا القا میکند، آرامش و ملایمت و سکون می باشد.

انتخاب رنگ در طراحی داخلی آپارتمان مسکونی

انتخاب رنگ در طراحی داخلی آپارتمان مسکونی، کارفرما آقای صحت

  • موقعیت مکانی: تهران

اتاق نوجوانان جهت مطالعه و خواب باید آرامش و نشاط را همزمان داشته باشد. در اینجا از رنگ صورتی روشن برای نشاط آفرینی و از رنگ کرم که زیرمجموعه رنگ های هماهنگ کننده است به جهت ایجاد آرامش استفاده شده است.

انتخاب رنگ در طراحی داخلی آپارتمان مسکونی

استفاده از چوب قهوه ای در میزتحریر، علاوه بر گرم کردن فضا باعث می شود محیطی دلنشین برای مطالعه بوجود آید.

تیم طراحی هوماد دیزاین ذکر می کنند همانطور که ملاحظه می کنید با اینکه شاید طراحی جزییات داخلی و انتخاب رنگ کاری ساده به نظر برسد اما کاملا تخصصی است و نگاه کارشناسانه نیاز دارد. لازمه اش دقت و دانش است و ارتباط مستمر طراح با استفاده کنندگان فضا و شناخت دقیق نیازهای آنها.

اگر اجزا و ارکان محیطی به درستی انتخاب و طراحی و اجرا شده باشند، آن محیط دلنشین، دوست داشتنی، جذاب و کاربردی خواهد بود و نتیجه آن احساس تعلق خاطر و شان اجتماعی خواهد بود.

نویسنده: تیم هوماد دیزاین

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه