Chidaneh.com placeholder image

تاثیر دکوراسیون و رنگ بر خواب و اختلال بی خوابی

به قلم: تحریریه چیدانه

همه افراد زمان خیلی زیادی را برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود صرف می کنند. از طراحی دکوراسیون نشیمن گرفته تا سایر بخش های خانه، همه و همه نیاز به دقت و زمان زیادی دارند که بتوانند نتیجه خوبی به جا بگذارند. در این میان اما شاید وقتی به دکوراسیون اتاق خواب می رسیم آنقدری که باید برایش انرژی و دقت صرف نمی کنیم. این در صورتی است که ما یک سوم از زندگی خود را در اتاق خواب و در خواب به سر می بریم؛ بنابراین در طراحی دکوراسیون اتاق خواب باید نهایت دقت و ریزبینی را به خرج داد بتوان به بهترین نتیجه و البته خواب راحت رسید.با ما همراه باشید تا در این مقاله از چیدانه به تاثیر دکوراسیون و رنگ بر خواب و اختلال بی خوابی ا می پردازیم.

تاثیر دکوراسیون و رنگ بر خواب و اختلال بی خوابی

تاثیر دکوراسیون و رنگ بر خواب و اختلال بی خوابی 

وقتی نوبت به خواب می رسد، همه دوست دارند محیطی آرام در اتاق داشته باشند. برای این موضوع، هر صاحب خانه بهترین تلاش ممکن را می کند تا خانه را راحت ترین مکان برای خواب بسازد. چون وقتی بیرون از خانه روز شلوغی داریم، خانه تنها چیزی است که از این دنیای آشفته مانند بهشت ​​است که در آن می توانید آرامش و استراحت مناسب داشته باشید. قطعا یکی از دلایل بی خوابی و یا خواب عدم توجه به دکوراسیون اتاق خواب و تاثیر دکوراسیون و رنگ بر خواب و اختلال بی خوابی است. پس توصیه می کنیم کسانی که دچار کم خوابی هستند اصلا این مطل  سایت چیدانه را از دست ندهند.

سرویس خواب بالسا
رنگ ها و نور طبیعی

رنگ ها و نور طبیعی اتاق خواب

بر اساس روانشناسی رنگ ها، برخی رنگ ها بر ما اثر آرام بخشی دارند، در حالی که برخی دیگر می توانند ما را مضطرب کنند. رنگ آبی در دکوراسیون  به عنوان یک اثر آرام بخش شناخته شده است که به نوبه خود به الگوی خواب سالم کمک می کند. اگرچه آبی بر خواب تأثیر مثبتی دارد، رنگ زرد، نقره ای و نارنجی بر خلق و خو و رفتار کلی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، رنگ زرد فضا را روشن‌تر نشان می‌دهد که به نوبه خود یک محیط شاد را ایجاد می‌کند. نارنجی برای شل کردن ماهیچه های ما شناخته شده است، در حالی که نقره ای نشان دهنده نور ماه است و به مغز ما کمک می کند تا تاریکی بیرون را درک کند. علاوه بر رنگ‌ها، آن‌ها همچنین بر اهمیت نور طبیعی در دکوراسیون داخلی تاکید می‌کنند، نور خورشید در طول روز می‌تواند خلق و خو و انرژی ما را بالا ببرد و به مراتب موجب خواب راحت در شب شود.

تاثیر رنگ های قرمز و سفید بر خواب

تاثیر رنگ های قرمز و سفید بر خواب

این یک واقعیت است که رنگ اتاق روی محیط تاثیر می گذارد، به طوری که همیشه دکوراسیون رستوران ها را با گل های قرمز و زرد خواهید دید و رنگ دیوار بیمارستان ها با رنگ آبی و سفید. اگر دیوارهای اتاق قرمز رنگ شده باشد، خوابیدن در آنجا برای همه ما دشوار است.  رنگ‌های محیط بر بخش عاطفی و جسمی هر انسانی تأثیر می‌گذارند، زیرا این روح و روان انسان است که با توجه به محیط اطراف خود، حالاتش را تغییر می‌دهد.

مطلب بیشتر : رنگ قرمز برای اتاق خواب مناسب است یا نه؟

رنگ های سرد کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد

رنگ های سرد کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد

وقتی صحبت از رنگ اتاق خواب شما می شود، رنگ سرد اتاق خواب بر مدت زمان خواب شما تأثیر می گذارد و کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد. مطالعات بسیاری از این نظریه حمایت کرده اند که رنگ های سرد در محیط اطراف شما کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد. اینجا یک سوال پیش می آید که خواب سالم را چگونه تعریف می کنید؟ توسط بنیاد ملی خواب پیشنهاد شده است که یک بزرگسال متوسط ​​باید حدود 7 تا 9 ساعت بخوابد. این مدت خواب ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد اما با تفاوت های کمی. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند حدود 9 ساعت خواب متوالی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند برای فعال ماندن، 6 ساعت بخوابند و بین ساعات بیداری چرت بزنند.

مطلب بیشتر: ترکیب رنگ های سرد و گرم در دکوراسیون اتاق خواب

ترکیب مناسب دکوراسیون اتاق خواب 

برای دیوار اتاق خواب  رنگ سفید را توصیه می شود زیرا آرامش را القا می کند. همچنین  سایه ها و رنگ ها باید به نسبت درست و متعادل استفاده شوند. به غیر از رنگ‌ها، بافت‌ها، الگوها، نور، عطر از دیگر جنبه‌هایی هستند که باید به درستی آن‌ها را استفاده کنیم، زیرا این موارد نیز نقش مهی را در ایجاد فضایی راحت اتاق‌خواب ایفا می‌کنند. از بافت سیاه و سفید و عناصر طرح‌دار استفاده کنید زیرا به تعادل عملکرد واضح رنگ‌های پررنگ کمک می‌کنند. برای انتخاب خاص رنگ آبی در اتاق خود از آبی پودری پاستلی استفاده کنید و آن را با عناصر نارنگی و سبز برگ تزئین کنید. برخی از رنگ‌های مدرن را می‌توان به شکل عناصر سطحی کوچک مانند کوسن، لوازم جانبی، صندلی یا مبلمان و آثار هنری اضافه کرد.

مطلب بیشتر: اتاق خواب خاص، تنها با این 7 اکسسوری!

زنگ های تیره

رنگ های تیره و تاثیر آن بر خواب

برای تززین رنگ های تیره تر را انتخاب کنید که حال و هوای دکوراسیون اتاق خواب دنج را القا می کنند. چراغ های کم‌ نور  برخلاف نورهای روشن توصیه می‌شوند، زیرا به آرام شدن محیط کمک می‌کنند. می توانید از پرده هایی با رنگ تیره و ضخیم جهت اتاق خواب خود استفاده کنید. مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تماشای تلویزیون قبل از خواب می‌تواند منجر به خواب بسیار بد و آشفته شود، بنابراین ما معمولاً توصیه می‌کنیم که صاحب خانه‌ها تلویزیون را بیرون از اتاق خواب خود نگه دارند تا بتوانند خوابی خوب و آرام داشته باشند.سر و صدا یکی دیگر از عوامل بازدارنده است و او استفاده از پنجره‌های دو یا سه جداره را توصیه می‌کند که می‌توانند به کاهش سر و صدا کمک کنند و فضای بی‌صدا را در داخل اتاق تسهیل کنند.

تشک و ملافه های خود را عوض کنید

اگر شب ها خواب خوبی ندارید، یا اغلب متوجه می‌شوید که با گردن سفت یا کمر درد از خواب بیدار می‌شوید، این نشانه‌ی مطمئنی است که تشک شما قدیمی است. حتی اگر فکر می کنید تشک شما هنوز در شرایط خوبی است، اغلب ساییدگی و پارگی پنهانی وجود دارد که نمی توانید آن را در زیر پوشش ها ببینید. اگر هنوز مطمئن نیستید، یک بررسی سریع انجام دهید: اگر می‌توانید برآمدگی یا فنر را احساس کنید، یا تشک در جاهایی افتاده یا فرورفته است، باید آن را تعویض کنید. ترجیحا تشک خود را هر هفت سال یکبار تعویض کنید. تاثیر تشک بر کیفیت خواب از موارد مهم محسوب می شود.

به اتاق خواب خود نظم بدهید

علاوه بر تاثیر دکوراسیون و رنگ بر خواب و اختلال بی خوابی، یک اتاق به هم ریخته و نامرتب ما را تحت فشار قرار می دهد و استراحت و ریلکس کردن در آن محیط را دشوار می کند. بنابراین داشتن اتاقی منظم و مرتب تاثیر مستقیم بر میزان آرامش و به مراتب خواب شما خواهد داشت. مطمئن شوید که هر وسیله ای در اتاق شما یک مکان مشخص دارد – ترجیحاً جایی که دور از چشم در یک کشو یا کمد پنهان باشد.

مطلب بیشتر: اتاق تمیز، 7 چیز که نباید در اتاق خواب نگه داریم!

تاثیر عوامل محیطی درون اتاق بر خواب 

تلوزین و تلفن را حارج از اتاق خواب خود قرار دهید. سعی کنید تلفن همراه خود را در اتاق نشیمن شارژ کنید نه روی میز کنار تخت. لوازم اضافی را را در اتاق خواب بیاورید که مطمئناً خواب شما را بهبود می بخشد. اتاق خواب خود را با رایحه های آرومش بخش تقویت کنید و کمی روغن اسطوخودوس یا یاسمین را به آن اضافه کنید. بسیاری از پزشکان می گویند که سیستم بویایی ما به طور مستقیم با مرکز عاطفی مغز ما در ارتباط است. بنابراین رایحه های ملایم وضعیت ذهنی ما را بهبود می بخشد، بنابراین به ما کمک می کند بهتر بخوابیم. علاوه بر این، با نواختن آرام جاز قبل از خواب، گوش دادن به چکه آب یا خواندن یک رمان جالب، ارگانیسم خود را برای خوابی دلپذیر آماده خواهید کرد. عنصر هوا نیز بسیار مهم است. اتاق خواب شما نباید خیلی گرم باشد، پنجره ها را در طول روز باز کنید تا هوای تازه و تمیز وارد شود.

 

جمع بندی :

اتاق خواب خصوصی ترین فضای منزل است و هر نوع تغییر حتی کوچک در دکور این فضا می تواند حالتان را کما بیش دگرگون کند. چه کاربری این اتاق تنها استراحت و خواب شب هنگام باشد و چه اتاقتان را برای کار، مطالعه، سپری کردن یک عصر دلچسب زمستانی و حتی گپ و گفت های روزانه با تلفن مورد استفاده قرار می دهید، تک تک اجزای مبلمان و دکور اتاق خواب در سلامتی روانی و آرامش اعصاب تان موثر هستند. تاثیر دکوراسیون و رنگ بر خواب و اختلال بی خوابی یکی از مهم ترین موارد به شمار می رود که در این مقاله از چیدانه به آن پرداختیم.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه