Chidaneh.com placeholder image

زیباترین مساجد دنیا، 7 مسجد با معماری مسحور کننده!

به قلم: مژگان احمدی

طراحی اماکن مذهبی: طراحی مساجد و عبادتگاه ها همیشه موضوع جذابی در معماری بوده است، بررسی و آشنایی با این مکان ها همیشه این حس را به انسان منتقل می کند که انگار با یک دنیای جدید و یک فرهنگ جدید آشنا می شود. چیدانه در این مطلب برای شما دوست داران و همراهان همیشگی مطلبی را در رابطه با مساجد زیبا و جذاب در برخی از کشور های دنیا جمع آوری کرده است که خواندن آن خالی از لطف نیست. پس با چیدانه همراه باشید تا با برخی از زیباترین مساجد دنیا آشنا شویم.

مسجد ظهیر در مالزی

1. مسجد ظهیر در مالزی

مسجد ظهیر در شهر " کراه" مالزی  بنا شده است. این مسجد در سال 1912 توسط تونکو محمود، پسر سلطان تاج‌الدین مکرم شاه ساخته شد. مسجد ظهیر آرامگاه جنگجویانی  است که در هنگام دفاع از این شهر در برابر " سیام" در سال 1812 کشته شدند.  در معماری این مسجد از معماری مسجد “‌عزیزی" در شهر لانگکات در شهر سوماتراه اندونزی الهام گرفته است. شایان ذکر است این مسجد پنج مناره بزرگ دارد که نشانه‌ای از پنج اصل اعتقادی مسلمانان اصول دین است.

سرویس خواب بالسا
مسجد شیخ زاید در امارات متحد عربی

2. مسجد شیخ زاید در امارات متحد عربی

این مسجد که در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیرهٔ أبوظبی قرار دارد یکی از زیباترین مساجد دنیا است. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثنا است.رنگ آمیزی این مسجد به گونه ای است که رنگ های ساختمان به واسطه تابش خورشید یا نور ماه تغییر می کنند. مسجد «شیخ زاید» ابوظبی در امارات متحده عربی یکی از آثار معماری بی نظیر است که از 80 گنبد و 1000 ستون ساخته شده است و قابلیت پذیرش 4 هزار نمازگزار را دارد.

زیباترین مساجد دنیا

در مسجد شیخ زاید در امارات می توانید بزرگترین فرش را مشاهده کنید که به طور مخصوص به این مکان اختصاص دارد. این فرش دست باف است و هنرمند بزرگ ایرانی به نام خالقی مسئول این فرش بوده و با همکاری 1200 بافنده آن را ساخته است این فرش که بیش تر از هفت هزار متر مربع اندازه و مساحت دارد وزنی بالغ بر 47 تن دارد که معروف ترین دیدنی در این مکان محسوب می شود.

مسجد بیبی خانم سمرقند در ازبکستان

3. مسجد بیبی خانم سمرقند در ازبکستان

مسجد بی‌بی خانم یا مسجد بی‌بی خاتون یکی از بناهای بنام سمرقند است. بی‌بی خانم نام همسر تیمور بود. تیمور پس از لشکرکشی خود به هندوستان، تصمیم گرفت مسجدی بزرگ را در پایتخت کشور بزرگ خود، سمرقند بسازد. دیوار خارجی این بنا 167 متر درازا و 109 متر پهنا و بلندترین نقطه آن (نوک گنبد) 40 متر بلندی و ورودی آ ن هم 35 متر بلندی دارد. قرآن مرمری بزرگی هم در حیاط آن است.

مسجد مالاکا در مالزی

4. مسجد مالاکا در مالزی

کشور مالزی یکی از کشورهای اسلامی جهان است که بیشترین تعداد مساجد زیبا را در خود جای داده٬ از جمله این مساجد زیبا٬ مسجد تنگه مالاکا است. یکی از زیباترین مساجد دنیا مسجد تنگه مالاکا در این کشور است که تصویر زیبایی از هنر معماری اسلامی را در مالزی جلوه گر کرده. این مسجد در سال 2006 میلادی در یک جزیره مصنوعی در نزدیکی شهر مالاکا ساخته شده است. این مسجد به طور کامل در سطح آب ساخته شده است و هنگامی که سطح آب بالا می رود به نظر می رسد که این مسجد در آب شناور است. مالزی یکی از کشورهای اسلامی جهان است که بیشترین تعداد مساجد زیبا را در خود جای داده است. مالزی یک جامعه چنددینی است و اسلام دین رسمی این کشور به شمار می آید.

مسجو کبود استانبول در ترکیه

5. مسجو کبود استانبول در ترکیه

مسجد کبود استانبول یکی از بناهای دیدنی استانبول است که در منطقه سلطان احمد قرار دارد. به محض ورود به این مسجد علت نامگذاری آن را در می یابید. در حدود 20000 قطعه درخشان به رنگ آبی کبود و سبز در ساختار حدود 260 پنجره این مسجد قرار گرفته اند. سقف این مسجد مملو از خطاطی ها و نقاشی های زیبا و پیچیده است. بر خلاف معماری سنگین رومی مسجد ایاصوفیه به همراه زوایای تاریک آن، معماری این مسجد به گونه ایست که فضای آن در طول روز پر از نور است. در واقع معمار این بنا، Mehmet Aga، با هدف ساخت بنایی که قابل رقابت با شاهکار معماری این شهر ( ایاصوفیه ) باشد (با دستور سلطان احمد در سال 1603-1617) شروع به ساخت این مسجد کرد و این شاهکار را خلق کرد. این هنرمند در سال 1609 شروع به کار کرد و در هشت سال موفق به ساخت این بنا شد و بسیاری معتقدند که در به چالش کشیدن شکوه ایاصوفیه کاملا موفق بود.

 طراحی مساجد زیبا

Mehmet Aga با ساخت 6 مناره در اطراف مسجد کبود از تصورات نیز فراتر رفت، که این تعداد مناره مسجد کبود را به مسجدالحرام مکه مربوط می کرد و این مطلب نمی توانست قابل قبول باشد. به همین علت سلطان احمد اول Mehmat Aga را به مکه فرستاد تا مناره هفتم مسجدالحرام را بسازد و یکتایی این مسجد را به آن بازگرداند. سلطان احمد و بعضی از اعضای خانواده او در آرامگاهی که در گوشه این مجموعه ساخته شده است دفن شده اند.

مسجد پوترا درمالزی

6. مسجد پوترا درمالزی

مسجد پوترا با گنبدی صورتی از گرانیت های قرمز رنگ ساخته شده است و می تواند 15,000 نمازگزار را به طور یکجا در خود جای دهد. دیوار زیرزمین این مسجد به دیوار مسجد حسن شاه در کازابلانکا، مراکش، شباهت دارد. این مسجد از سه محوطه اصلی تشکیل شده است – سالن نماز، صحن، و مراکز و اتاق های آموزشی. سالن نماز ساده و با شکوه است و 12 ستون آن را نگه داشته اند.

مسجد پوترا

 صحن با چندین آب نما تزئین و با ستون هایی حاشیه گذاری شده است؛ در نتیجه فضای بزرگ اما صمیمی و زیبایی را برای عبادت بوجود آورده است. مناره شگفت آور آن تحت تاثیر طراحی مسجد شیخ عمر در بغداد ساخته شده است. این مناره با ارتفاع 116 متر، یکی از بلندترین مناره های این منطقه به شمار می رود که پنج ردیف دارد که نماینده پنج رکن اصلی اسلام هستند.

مسجد جامع دهلی نو در هندوستان

7. مسجد جامع دهلی نو در هندوستان

از مهمترین مساجد هندوستان و بزرگترین و زیباترین مساجد دنیا تا اواخر قرون بیستم بوده است. ابن بطوطه در سفرنامه خود این مسجد را به عنوان بزرگترین مسجد جهان توصیف واز نوادر روزگار دانسته است. حیاط بیرونی مسجد از ماسه سنگ قرمز و دیوارها از سنگ قرمز و مرمر سیاه و سفید ساخته شده و دارای دو منار و سه گنبد مرمرین اصلی و چند گنبد و مناره کوچکتر می‌باشد. این مسجد روبروی قلعه سرخ، در قسمت دهلی قدیم قرار دارد و یکی از مراکز مهم مسلمانان در هند به شمار می‌رود.

مسجد جامع دهلی نو

مسجد جامع دهلی دارای دو محراب باشکوه و حیاط وسیعی است که تحسین هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد. مسجد رو به سمت غرب دارد و هر سه طرف آن با ایوانهای طاقدار قوسی شکل پوشانده شده که درگاه برج مانند آن رو به مرکز مسجد قرار دارد. این مسجد حدود 80 متر طول و 27 متر عرض دارد و سقف آن با سه گنبد پوشانده شده‌است. هر کدام از گنبدهای این مسجد با مرمرهای سیاه و سفید کار شده اما گنبد بالایی آن با طلا پوشانده شده است. دو مناره این مسجد دارای 40 متر ارتفاع هستند که 130 پله دارند و با مرمر سفید و سنگ ماسه قرمز فرش شده‌اند. در محوطه پشتی این مسجد نیز چهار مناره کوچک که به مناره‌های جلویی شباهت دارد قرار گرفته است.

در پایان:

در این مطلب از چیدانه معرفی 7تا از زیباترین مساجد دنیا پرداختیم و درباره آن ها حرف زدیم. در این بین شاید جای مسجد نصیرالملک یا همان مسجد صورتی که خود یکی دیگر از زیباترین مساجد در دنیاست خالی بود. در مطلبی جداگانه با عنوان “مسجد نصیرالملک، دنیایی از رنگ در مسجد صورتی ایران" به طور کامل درباره این مسجد زیبا سخن گفته ایم.

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ابراهیم در تاریخ 11 تیر 1394
با سلام و عرض تشکر بابت مطالب خوبتون. پیشنهاد میکنم عکسهای مسجد مکی زاهدان رو هم بزارید فوق العاده زیباست
daysvpn_40706 در تاریخ 10 اسفند 1395
خیلی هم عالی :) مساجد زیبایی بود :) تو یکی از سایتها هم بود که مساجد زیبایی رو به تصویر کشده بود که خیلی خوشم اومد ، فکر کنم سایت زیر بود : https://net-tours.net/category/تور-ترکیه/تور-استانبول

ثبت دیدگاه