Chidaneh.com placeholder image

جاروبرقی دایسون، خلاقانه ترین جاروبرقی قرن بیستم در خانه شما!

به قلم: گلنار

داشتن خانه‌ ای تمیز، خواسته هر فردی است. با وجودی که گرد و غبارها و آشغال‌ های کوچک همیشه هستند و برطرف کردنشان غالبا کاری سخت و خسته‌ کننده است، ولی نمی‌ توان آن ها را نادیده گرفت و از شر آن ها خلاص نشد؛ به همین دلیل با اختراع جاروبرقی و ورود آن به زندگی ما، تمیز کردن خانه آسان‌ تر و خستگی آن به‌ مراتب کمتر شد؛ وسیله‌ ای که طراحی آن علاوه بر شناخت هنر طراحی، نیازمند دانش کافی در حوزه علوم تجربی است. به دلیل همین پیچیدگی‌ ها جاروبرقی از ابتدای حضورش در زندگی بشر، نام بسیاری از دانشمندان و مخترعین را در طول تاریخ با خود همراه کرده تا بتواند به محصولی کاراتر و مفیدتر تبدیل شود. در اینجا می‌ خواهیم با یکی از انواع جاروبرقی‌ ها و طراح آن بیشتر آشنا شویم.

آثار ناشناخته طراحان معروف

چوب و هنر

نیازها ایده ها را خلق می‌ کنند

جاروبرقی‌های اولیه با اینکه نواقص زیادی همچون اندازه بزرگ، وزن زیاد، سروصدا یا پخش مجدد غبارها در فضا را داشتند؛ اما به‌این‌علت که سبب تحول در نحوه جمع‌ آوری گردوغبارها و آشغال‌ ها شده بودند، بسیار مورد استقبال قرار گرفتند، ازاین‌ رو افراد مختلفی سعی در خلق و بهبود این محصول کارآمد داشته و ما شاهد نمونه‌ های مختلف آن همراه با ویژگی‌ های گوناگون در بازارها هستیم.

مطلب پیشنهادی : جاروبرقی یا جارو شارژی؟

آثار ناشناخته طراحان معروف

جیمز دایسون کیست؟!

جیمز دایسون، متولد 2 مه 1947 در کرومر انگلستان است. او پس از دیپلم، یک سال (1965 تا 1966) را در مدرسه هنر بیم شاو گذراند و سپس از سال 1966 تا 1970 در دانشکده هنر سلطنتی مبلمان و طراحی داخلی خواند. از همان دوران دانشجویی همکاری او در ساخت محصولات نوآورانه و سپس خلق محصولاتی که منحصراً دستاورد خود او بود، آغاز گردید. او یک مخترع انگلیسی، طراح صنعتی و بنیان‌ گذار شرکت دایسون بوده و به‌ عنوان مخترع جاروبرقی بدون کیسه سیکلونی که بر اساس سیستم جداکننده سیکلونی کار می‌کند شناخته شده است.

مطلب پیشنهادی : بهترین جاروبرقی، با نگاهی به انواع مدل ها و برندها

آثار ناشناخته طراحان معروف

سرآغاز یک ایده

از میان جاروبرقی‌ های گوناگون موجود، ما قصد داریم به معرفی خلاقانه‌ ترین جاروبرقی قرن بیستم بپردازیم. اواخر دهه 1970 میلادی در ذهن خلاق جیمز دایسون جوان به خاطر ناخوشایند بودن تعویض کیسه جاروبرقی، ایده‌ای نقش بست. او ایده استفاده از یک سطل به جای کیسه آشغال همراه با به‌کارگیری تکنولوژی جداکننده سیکلونی را برای خلق جاروبرقی خود مطرح کرد. وی درواقع این ایده را با مشاهده یک سیستم جداکننده سیکلونی در یک کارگاه نجاری به دست آورده بود. 

در نمونه‌های موجود جاروبرقی، پس از مدت کوتاهی، گردوغبارها منافذ هوای کیسه جارو را مسدود کرده، مانع مکش درست جارو شده و درنهایت با فشار بر موتور، کارایی آن را کم می‌کردند. از سوی دیگر تخلیه حجم زیاد از گردوغبار و آشغال‌ها کاری است که بسیاری از استفاده‌کنندگان این محصول از آن بیزار هستند. ایده جیمز دایسون راهکار فوق‌العاده‌ای برای حل این مشکلات بود. با استفاده از این تکنولوژی، هوا با سرعت بالا به گردش درآمده و آشغال‌ها و گردوغبارها را با شتاب به ته سطلی که جایگزین کیسه شده می‌چسباند. امکان برگشت آنها به فضا نیز دیگر وجود نداشته و از طرفی جارو تا پایان کار با قدرت و مکش بالا کار می‌کند. ضمناً تخلیه آن به‌آسانی و بدون تماس دست با آلودگی‌ها صورت می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی : جاروی مرکزی جایگزینی راحت و بی صدا برای جاروبرقی

آثار ناشناخته طراحان معروف

جنگ برای توسعه این ایده ناب

پس از ساخت هزاران نمونه اولیه و مجوزهای شکست‌خورده و ملاقات فراوان، ولی بی‌ثمر با توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی نهایتاً در بریتانیا، هیچ سازنده یا توزیع‌کننده‌ای حاضر به پذیرفتن ریسک حذف کیسه جاروبرقی نشده و آن را فاقد ارزش تجاری دانستند. تا اینکه پس از حدود پنج سال او توانست محصول نوآورانه خود را در ژاپن با قیمت بالایی به فروش برساند که همین امر باعث تعجب بریتانیایی‌ها گشته و سرانجام در سال 1986 جیمز دایسون توانست حق امتیاز ایده‌ اش را در آمریکا به ثبت برساند.

مطلب پیشنهادی : تمیز کردن جارو برقی، ۶ گام سریع و آسان !

آثار ناشناخته طراحان معروف

آثار ناشناخته طراحان معروف

خداحافظی با کیسه‌ های جاروبرقی

پس از حدود ده سال؛ یعنی اوایل دهه نود میلادی با وجود شناخته شدن این محصول، همچنان هیچ تولیدکننده بزرگی حاضر به خرید اختراع او نبود؛ بنابراین جیمز دایسون، اقدام به تأسیس کارخانه خود کرده و تولید این محصول را آغاز نمود. او با شعار «با کیسه‌های جاروبرقی خداحافظی کنید» با سرعتی باورنکردنی محصول خود را به فروش رساند، به طوری که جاروبرقی او جزء محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات در بریتانیا شد.

پس از گذشت سال‌ها، نه‌تنها این جاروبرقی، بلکه دیگر محصولات تولیدشده توسط شرکت دایسون، جزء بهترین و پرطرفدارترین محصولات، هم در بریتانیا و هم در دیگر نقاط دنیا همچون ایالات‌متحده امریکا گشتند فرم و رنگ‌بندی این جاروبرقی نیز باعث به چشم آمدن آن در ویترین مغازه‌ها و جدا شدن آن از سایر جاروبرقی‌ها شده است. شرکت دایسون همواره در حال بهبود و ارتقاء کارایی و کیفیت این محصول بوده و آن را همچنان به‌عنوان ایده‌ای ناب و تکرار نشدنی در عرصه طراحی نگه داشته است.

مطلب پیشنهادی : بهترین راه ها برای تمیز کردن کف خانه

آثار ناشناخته طراحان معروف

برخی دیگر از ابداعات جیمز دایسون

  • اولین اختراع او در اوایل دهه 1970، فرغونی بود که به جای چرخ، توپ داشت.
  • ابداع یک ماشین لباسشویی در سال 2000 با استفاده از تکنولوژی دو گردونه چرخان مقابل هم و با حرکت در جهت مخالف هم که شستشوی بهتری انجام می‌داد.
  • اختراع پنکه بدون پره که علاوه بر خاصیت خنک‌کنندگی، گرم‌کن و رطوبت ساز نیز هست.
  • معرفی سشوار سوپرسونیکس در سال 2016 با تعبیه موتوری کوچک‌تر از اندازه معمول در دسته آنکه باعث تعادل بهتر دستگاه در دست شده و بسیار کم صداتر است.

آثار ناشناخته طراحان معروف

آشنایی با مشخصات یک نمونه از جاروبرقی‌ های دایسون

پیرو آنچه در بالا به آن اشاره شده، این جاروبرقی (با نامAdvanced Radial Cyclone ™ Technology )  در شرکت دایسون همچنان در حال پیشرفت و ارتقاء سطح کیفی بوده و نیز ظاهر آن متناسب با رشد جامعه و سلیقه مردم تغییرات زیادی کرده است و اکنون نیز در بازار شاهد نمونه‌های مختلف از این جاروبرقی و تکنولوژی‌اش هستیم.

در زیر به برخی از مشخصات یک نمونه از این محصول  پرداخته‌ ایم :

  • نام محصول :  (The  Dyson ball (DC65 Animal
  • قدرت مکش در این جاروبرقی دو برابر بیشتر از سایر جاروبرقی‌هاست؛ یعنی 215 AW
  • تکنولوژی پیشرفته سیکلون‌ها که در این مدل جاروبرقی تنظیم مجدد شده‌ اند تا کارکرد یکسری از قطعات بهبود یابد و جریان هوای بیشتری از آنها عبور کند. 
  • سر این جاروبرقی به‌گونه‌ ای طراحی شده است که حتی خط باریک آزاردهنده کثیفی‌ ها را در گوشه‌ های سطوح و کابینت‌ ها پاک خواهد کرد.
  • تخلیه بهداشتی مخزن جارو که تنها با فشار یک دکمه خاک را آزاد می‌ کند.
  • در این محصول به‌ جای چرخ‌ های ثابت، تکنولوژی توپ دایسون Ball ™ Technology به‌کاررفته که موجب شده جارو به‌ راحتی در تمام گوشه‌ ها چرخیده و به خاطر تکنولوژی خاص به کار گرفته شده در این توپ حرکت آن بسیار نرم‌ تر شده و درنتیجه در دست سبک‌ تر احساس می‌ شود. 
  • رنگ پایه : خاکستری در ترکیب با رنگ‌های آبی، زرد و بنفش 
  • دارای فیلترهای قابل شست و شوی مادام‌ العمر
  • چهار مدل سری برای جارو کردن سطوح مختلف
  • ظرفیت مخزن آشغال : 2 لیتر
  • ابعاد :  (1078x340x390 mm (HXWXD
  • حداکثر بلند شدن جارو : 15.8 m
  • بلندی خرطوم : 10.7 m
  • وزن : 7.88 kg

آخرین شماره مجله منزل را از دست ندهید : 

مجله منزل
شماره 116 تیر و مرداد ۱۳۹۷
مجله منزل

منبع : مجله منزل | نویسنده: شهرزاد افشاریان

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه