Chidaneh.com placeholder image

فرش جوت در دکوراسیون؛ مزایا و معایب انواع فرش جوت چیست؟

به قلم: گلنار

در سال‌های اخیر، توجه ویژه به پایداری و دکوراسیون سازگار با محیط زیست، باعث شده تا مردم به عناصر دکوراسیونی که از منابع تجدیدپذیر ساخته شده‌اند، بیشتر علاقه‌مند شوند. به همین ترتیب در میان انواع فرش، فرش‌ها و قالیچه‌های الیاف طبیعی نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. یکی از این الیاف طبیعی که برای تولید فرش از آن استفاده می‌شود نخ جوت است. نخ جوت در فرش باعث ایجاد حس گرمی و بافت در فضا می‌شود و فرش جوت با اکثر سبک‌های دکوراسیون داخلی همخوانی دارد. در ادامه چیدانه شما را بیشتر با این نوع فرش و کاربرد فرش جوت در دکوراسیون آشنا خواهد کرد.

فرش جوت
نخ جوت در فرش

فرش جوت چیست؟

جوت هندی در واقع نوعی الیاف گیاهی با رشد سریع و تجدیدپذیر است که استفاده‌های بسیار گسترده‌ای داشته و وجود ویژگی‌های منحصر به فرد آن را از سایر الیاف‌های طبیعی جدا می‌کند. جوت یک لیف گیاهی ارگانیک است که در مناطق گرم و مرطوب به خصوص هند و بنگلادش رشد کرده و به لیف طلایی نیز مشهور است. دلیل این نام‌گذاری آن است که نخ جوت علاوه بر ارزش فوق‌العاده بالا و سازگاری کامل با محیط زیست دارای خاصیت درخشندگی نیز هست. جوت هندی اخیرا برای استفاده در فرش محبوب شده است و اگر شما هم به موضوع پایداری اهمیت می‌دهید، فرش جوت گزینه‌ی مناسبی برای دکوراسیون محیط زندگی‌تان خواهد بود.

سرویس خواب بالسا

مطلب مرتبط: همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی

فرش جوت چیست؟
فرش جوت هندی در اتاق خواب

فرش جوت در دکوراسیون

بافت طبیعی فرش جوت هندی زیبا، حس گرما و جذابیت به محیط می‌بخشد و به عنوان واسطی بین همه وسایل و مبلمان‌های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی عمل می‌کند. برای مثال فرش جوت در دکوراسیون مدرن با رنگ‌آمیزی خنثی مانند سفید و خاکستری به کمک دکوراسیون آمده و آن را از حالت سرد و بی‌روح بودن نجات می‌دهد. مدل فرش جوت در عین حال که تم خنثی و یکنواخت اتاق را بهم نمی‌زند، گرمی، نرمی و لطافت را به محیط وارد کرده و به نوعی وارد کردن طبیعت به یک فضای مدرن خواهد بود. فرش جوت هندی با یک بافت گرم در دکوراسیون روستایی نیز با وسایل روستیک و چوبی همخوانی داشته و به‌عنوان یک فرش سبک مدرن، می‌تواند پیوندی بین همه متریال‌ها و عناصر دکوراسیونی ایجاد کند. 

انواع فرش جوت
مدل فرش جوت

انواع فرش جوت برای چه سبک دکوراسیونی مناسب است؟

انواع فرش جوت با الیاف طلایی رنگ می‌تواند ظاهری جذاب و خیره‌کننده برای هر محیطی ایجاد کند. استفاده از نخ جوت در فرش یک ترکیب جذاب هنری است که می‌تواند طبیعت و بافت را وارد هر فضایی کند. مدل فرش جوت با بافت متفاوتی که دارد با رنگ روشن هم‌تونالیته است و در فضاهای مدرن کنتراست جذابی ایجاد می‌کند. فرش جوت هندی شیک برای سبک اسکاندیناوی و ساحلی مناسب است و در سبک بوهمیایی نیز بیشتر استفاده می‌شود. همچنین این نوع فرش می‌تواند دکوراسیون معاصر شما را تکمیل کند و  از فرش جوت هندی می‌توان در فضاسازی‌های مونوکروماتیک و سبک دکوراسیون مونوکروم‏ نیز استفاده کرد. 

فرش جوت هندی
خرید فرش جوت

ایجاد یک نقطه دنج با فرش جوت هندی

توجه داشته باشید که حتما لازم نیست فرش یا گلیم بافته شده از نخ جوت را برای یک سالن نشیمن بزرگ استفاده کنیم، بلکه می‌توان مانند حصیرهای ایرانی، از آن برای ایجاد یک گوشه کوچک و دنج استفاده کرد. این کار علاوه بر جدا شدن این بخش از سایر قسمت‌های خانه باعث می‌شود که بتوانیم به راحتی بافت را در فضاهای مختلف خانه وارد نماییم.

فرش جوت هندی جدید
فرش جوت هندی ذغالی

فرش جوت هندی جدید با رنگ‌های مختلف

یکی از راه‌هایی که موجب خودنمایی فرش در دکوراسیون می‌شود رعایت تضاد رنگی در فضاست. همانطور که گفتیم فرش جوت هندی اصل به رنگ بژ است و در پالت رنگی قهوه‌ای قرار می‌گیرد. اما یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد الیاف طبیعی در این است که قابلیت رنگ شدن دارند و شما مجبور نیستید که فقط از رنگ قهوه‌ای آنها استفاده کنید. به این ترتیب انواع فرش جوت با رنگ‌های مختلف به صورت فرش جوت هندی طوسی، فرش جوت هندی ذغالی، فرش جوت سفید نیز در بازار موجود است. نکته جالب توجه این است که انواع فرش جوت در هر رنگی که باشد با وسایل چوبی و حصیری به زیبایی سِت می‌شود.

فرش جوت هندی زیبا
فرش جوت هندی شیک

کاربرد فرش جوت هندی

فرش جوت هندی با کیفیت برای اکثر فضاها مثل اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، اتاق خواب و راهرو قابل کاربرد است. اما به خاطر داشته باشید که استفاده از فرش جوت برای محیط‌های پر رفت و آمد چندان مناسب نیست و دوام آنها را کم می‌کند. به طور کلی فرش جوت هندی زیبا در هر فضایی باعث گرمی محیط شده و در جذب صدا نیز عملکرد خوبی دارد.

فرش جوت هندی اصل
فرش جوت هندی اصل

فرش جوت در دکوراسیون حمام

برای یک فضای مرطوب که در تماس مستقیم با آب است هیچ چیز مانند الیاف طبیعی نمی‌تواند کارآمد و مفید باشد. بسیاری از افراد در عین حال که به یک کفپوش در حمام یا سرویس بهداشتی خود نیاز دارند، اما فرش و موکت را به دلیل خیس شدن انتخاب نمی‌کنند. فرش بافته شده از الیاف طبیعی جوت، علاوه بر اینکه این مشکل را حل می‌کند، یک بافت نرم و لطیف را نیز به وجود می‌آورد. البته لازم به ذکر است که عده‌ای معتقدند خرید فرش جوت برای محیط‌های مرطوب مناسب نیست و جذب رطوبت و آلودگی در طولانی مدت موجب کپک‌زدگی فرش می‌شود!

جوت هندی دولایه
جوت هندی به عنوان موکت

جوت هندی به عنوان موکت

مطمئنا در عکس‌های دکوراسیون داخلی دیده‌اید که این روزها پهن کردن دو فرش روی هم ترند شده است و فرش جوت هندی با کیفیت، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای لایه زیرین در این نوع دکوراسیون‌ها است. به اصطلاح می‌توان گفت که از مدل فرش جوت می‌توان به عنوان موکت برای فضاهایی که کفپوش سرامیک، سنگ یا پارکت ندارند، استفاده کرد و فرش‌های دیگر را با ترکیب‌های رنگی متنوع و شاد بر روی آن پهن کرد.

فرش جوت هندی بژ
فرش جوت هندی طرح دار

مزیت‌های خرید فرش جوت

  1. فرش جوت هندی اصل بادوام و ماندگار است.
  2. نخ جوت در فرش ضد حساسیت است زیرا از الیاف طبیعی است.
  3. انواع فرش جوت به راحتی تمیز می‌شود و می‌توان لکه‌های روی آن را با اسفنج پاک کرد.
  4. نخ جوت در فرش یک ماده طبیعی و سازگار با محیط زیست است که برای زندگی سالم مناسب است.
  5. فرش‌های جوت در اندازه‌های مختلفی موجود هستند و می‌توانید آنها را با مبلمان اتاق نشیمن خود هماهنگ کنید.
  6. مدل فرش جوت در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارد و بسته به سلیقه خود می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید.
  7. فرش‌های جوت ضد آب هستند و به راحتی می‌توان آنها را در خانه شست، زیرا مانند فرش‌های دیگر آب را جذب نمی‌کنند.
  8. فرش‌های جوت از تجمع کثیفی و گرد و غبار در خانه جلوگیری می‌کنند چون در مقایسه با مواد فرش مصنوعی، کثیفی به راحتی بر روی نخ جوت در فرش نمی‌چسبد.
فرش جوت هندی سفید
فرش جوت برای اتاق خواب

معایب مدل فرش جوت

  1. فرش جوت در دکوراسیون به دلیل مقاومت کم مستعد ساییدگی و پارگی است.
  2. فرش جوت بیشتر جنبه تزئینی داشته و برای نشستن مناسب نیست چون بافتی خشن دارد.
  3. از آن جایی که فرش‌های جوت از الیاف گیاهی بافته می‌شوند موجب تجمع گرد و غبار در زیر فرش می‌شوند.
  4. اگر از فرش‌ جوت هندی به درستی نگهداری نشود به سادگی با آفات آلوده شده و می‌تواند برای سلامتی خطرآفرین باشد.
  5. وزن پایین فرش جوت در مقایسه با سایر فرش‌های پشمی یا پنبه‌ای باعث می‌شود دوام آن برای مناطق پر رفت و آمد کمتر باشد.
  6. فرش‌های جوت در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا حتی برخی پاک‌کننده‌های شیمیایی تغییر رنگ داده یا شکننده می‌شوند.
  7. مواد شیمیایی مانند عطرها و مواد شوینده بیشتر جذب فرش جوت شده و به همین دلیل نسبت به سایر انواع فرش نیاز به شستشوی بیشتری دارد.
فرش جوت گرد
فرش جوت هندی در آشپزخانه

تمیز کردن فرش جوت هندی اصل

به دلیل آنکه نخ جوت در فرش، از الیاف گیاهی خشک شده است، برای تمیز کردن و مراقبت نیاز به دستورالعمل‌های خاصی دارد. بر خلاف انواع دیگر فرش‌ها، فرش جوت را نمی‌توان با بخار تمیز کرد، زیرا رطوبت ممکن است آن را خراب کرده یا باعث کپک زدن آن شود. فرش جوت هندی قابل شستشو است و برای شستن آن فقط باید از آب گرم، مواد شوینده ملایم و یک اسفنج استفاده شود. فراموش نکنید که فرش جوت باید در هوای آزاد و به دور از نور مستقیم خورشید خشک شود و در خشک کن ممکن است جمع شود. همچنین خشکشویی برای فرش‌های جوت توصیه نمی‌شود چون نخ جوت در فرش ممکن است شکننده شود. 

فرش جوت هندی با کیفیت
فرش جوت هندی در نشیمن

کلام آخر

جوت هندی یکی از گزینه‌های فرش الیاف طبیعی موجود در بازار است که محبوبیت آن در حال افزایش است. ظاهر طبیعی فرش جوت گزینه‌ی بسیار خوبی برای اکثر سبک‌های دکوراسیون داخلی است و فرش‌ جوت هندی در هر فضایی موجب زیبایی و جذابیت بیشتر محیط خواهد شد. 

“شما هم می توانید برای سفارش و خرید فرش جوت از ثبت درخواست چیدانه کمک بگیرید."

مطالب مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه