Chidaneh.com placeholder image

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی

به قلم: آرمین سرخوش افشار

تابحال به جزییات دیزاین و دکوراسیون خانه خود دقت کرده‌اید؟ آیا می‌دانستید فرش یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند در ایجاد فضایی کلاسیک یا مدرن تاثیرگذار باشد؟ آیا می‌دانید که تنوع رنگ، نقش و اندازه در فرش‌ها می‌تواند باعث سردرگرمی شما در هنگام خرید شود؟ در این مقاله ما سعی داریم تا به این سوالات و ابهامات بپردازیم و آن‌ها را برای شما حل کنیم. در ادامه به بررسی فرش ماشینی الیاف طبیعی، انواع الیاف طبیعی، مزایا و معایب و از این قبیل اطلاعات می‌پردازیم.

یکی از مواردی که خانواده‌های ایرانی از قدیم تا به امروز به آن اهمیت زیادی می‌دهند، انتخاب فرش مناسب است. فرش‌ها به دلیل تنوع بالایی که در سایز، نقش و نگار و جنس دارند به افراد این اجازه را می‌دهند تا با توجه به سلیقه خود، مناسب‌ترین فرش را برای خانه خود انتخاب کنند. امروزه اکثر فرش‌ها توسط ماشین‌های فرش‌بافی تولید می‌شوند؛ این مورد باعث افزایش سرعت تولید فرش شده و از هدر رفتن نیروی انسانی جلوگیری می‌کند.

سرویس خواب بالسا

منظور از فرش ماشینی با الیاف طبیعی چیست؟

فرش‌های ماشینی بیش از 40 سال است که در خانه‌های ایرانی قرار گرفته‌اند. در ساخت این فرش‌ها، الیاف های طبیعی یا مصنوعی در اختیار دستگاه قرار می‌گیرد و سپس با توجه به طرح داده شده به آن، فرش تولید می‌شود. الیاف طبیعی نظیر پشم، ابریشم و پنبه از باکیفیت‌ترین و محبوب‌ترین اجزا سازنده فرش‌های ماشینی هستند. اگرچه بین الیاف طبیعی و مصنوعی، الیاف مصنوعی از استفاده بیشتری برخوردارند اما الیاف طبیعی حس بهتری نسبت به فرش‌های ماشینی با الیاف مصنوعی به افراد می‌دهد.

فرش ماشینی با الیاف طبیعی

انواع فرش‌های ماشینی با الیاف طبیعی

الیاف، اجسام مو مانند و رشته‌ای هستند که در عین نازکی اما از انعطاف و استحکام بالایی برخوردارند. در یک تقسیم‌بندی کلی فرش‌های ماشینی به دو دسته الیاف مصنوعی و طبیعی تقسیم می‌شوند. از این بین، هر کدام از این دسته الیاف‌ها به زیرمجموعه‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند. الیاف طبیعی که در این فرش‌های ماشینی بکار برده می‌شود به دو دسته الیاف‌های گیاهی و حیوانی تقسیم می‌شوند.

الیاف طبیعی الیافی هستند که انسان در تولید آن نقشی نداشته و طبیعت در اختیار آن قرار می‌دهد. الیاف‌های گیاهی به چند دسته تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها پنبه، سیسال و جوت می‌باشند. از بین الیاف‌های حیوانی، که معمولا از گوسفندها به دست می‌آیند، می‌توان به ابریشم و پشم اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع الیاف طبیعی بکاررفته در فرش‌های ماشینی بپردازیم:

بیش تر بخوانید: شستشوی فرش، خودم بشورم یا ببرم قالیشویی؟

الیاف پنبه‌ای:

اگر به تار و پود فرش‌های ماشینی توجه کنید، بیشتر آن‌ها از جنس نخ و گیاه پنبه می‌باشند. مهم‌ترین ویژگی الیاف پنبه‌ای، جلوگیری از آفت‌زدگی فرش ماشینی است. اگرچه این الیاف در برابر آفت مقاومت بالایی دارند، اما اگر حتی آفت به فرش نفوذ کند، پنبه از تخریب آن جلوگیری می‌کند و بدنه فرش را سالم نگه می‌دارد. از فرش‌های با الیاف پنبه می‌توانید در محیط‌های مختلف، بخصوص سالن پذیرایی استفاده کنید. اگر در محیطی زندگی می‌کنید که احتمال تخریب فرش بسیار بالاست، استفاه از فرش‌های با الیاف پنبه‌ای برای جلوگیری از هرگونه تخریب مناسب‌ترین گزینه است.

الیاف پشمی:

الیاف پشمی یکی از بهترین گزینه‌ها در طراحی و تولید فرش ماشینی با الیاف طبیعی است. این الیاف که معمولا از پشم گوسفند گرفته می‌شوند، ماندگاری و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. از دیگر ویژگی‌های مهم و باارزش الیاف پشمی می توان به دفع کردن لکه اشاره کرد.

بیش تر بخوانید: فرش با طرح های سنتی در فضاهای مدرن

فرش ماشینی با الیاف پشمی

از ویژگی‌های بارز الیاف پشمی می‌توان به چرک‌تاب بودن آن اشاره کرد. این ویژگی به افراد اجازه می‌دهد تا با کمترین سختی سطح این فرش‌ها را تمیز کنند. یکی از معایب الیاف پشمی، ایجاد پرز و پخش آن در هواست. البته این مورد در حدود 6 ماه اول برطرف شده و بعد از این افراد دیگر با پرز این فرش‌ها مواجه نخواهند شد. اگر فرش ماشینی ضخیمی از الیاف پشمی خریداری کردید، بهتر است با استفاده از فنون جاروکشی مناسب از پخش پرزها در هوا جلوگیری کنید و مقدار آن را به حداقل برسانید.

الیاف پشمی

اگر در محیطی زندگی می‌کنید که ممکن است افراد نسبت به پرزهای پشمی حساسیت داشته باشند، پیشنهاد می‌کنیم تا از فرش‌های ماشینی با الیاف طبیعی پشمی استفاده نکنید. این پرزها می‌توانند باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای این افراد شوند. از طرفی شما می‌توانید از فرش با الیاف ابریشمی که مدت زمانی از تولید آن‌ها گذشته است استفاده کنید، زیرا نسبت به فرش‌های ماشینی نو و تازه، تولید پرز کمتری دارند. شما می‌توانید از این نوع فرش جلوی شومینه استفاده کنید، زیرا مقاومت قابل توجهی در برابر آتش گرفتن و حرارت دارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های فرش‌های ماشینی با الیاف پشمی طرح، نقش و نگارهایی است که در ساختار این فرش بکاررفته است. اگرچه این طرح‌ها در هر سه نوع فرش استفاده شده، اما ریزه کاری‌هایی که در این نوع فرش بکاررفته در انواع دیگر آن وجود ندارد. به دلیل ابعاد و اندازه مناسب این فرش‌ها، می‌توانید از آن‌ها در فضاهایی مانند اتاق و سالن‌پذیرایی استفاده کنید.

الیاف ابریشمی:

نکته‌ای که در ارتباط با فرش‌های ابریشمی وجود دارد، ارزشمندی بالای آن‌هاست. به همین دلیل معمولا برای کاهش قیمت این فرش‌ها، ابریشم را با مواد اولیه دیگری ادغام می‌کنند. معمولا فرش‌هایی که صددرصد دارای ابریشم هستند، قیمت بالایی دارند که برای عموم مردم قابل خریداری نیست. از این رو ممکن است به دلیل ترکیب مصنوعی آن، جز دسته الیاف مصنوعی قرار بگیرد.

فرش ماشینی با الیاف ابریشمی

فرش‌های ابریشمی از تنوع رنگ و طرح بالایی برخوردارند. به همین منظور از استفاده از این نوع الیاف می‌تواند رنگ و جلای خاصی به فرش و درنهایت به خانه شما دهد. همانطور که گفته شد، معمولا در ساختار این فرش‌های ماشینی از ابریشم خالص استفاده نمی‌شود، به همین دلیل این فرش‌ها قیمت بالایی ندارند و برای عموم مردم فرش مقرون بصرفه بحساب می‌آید. مواد اولیه‌ای که در ساختار این فرش‌ها بکار برده می‌شود باعث افزایش براق شدن سطح این فرش‌ها شده و به جذاب شدن آن کمک می‎‌کند.

فرش ماشینی با الیاف ابریشمی

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از این نوع فرش در مقایسه با فرش ماشینی با الیاف طبیعی پشمی، عدم ایجاد پرز و آلرژی‌های تنفسی است. علاوه بر این مزایا، این فرش‌ها دارای معایبی نظیر حساسیت به حرارت نیز می‌باشد. به همین دلیل از قرار اجسام بیش از حد گرم مانند اتو یا قابلمه گرم بر روی این فرش‌ها، خودداری کنید؛ زیرا می‌توانند به بافت آن صدمه بزنند. علاوه بر، نسبت به انواع دیگر فرش‌های ماشینی با الیاف طبیعی، مقاومت کمتری نسبت به فشار و سایش دارند.

این فرش‌ها نیز برای هر محیطی مناسب هستند، اما توجه داشته باشید این فرش‌ها را در معرض گرمای مستقیم قرار ندهید. اگر شما در خانه کم جمعیتی زندگی می‌کنید و فرش بیشتر جنبه تزئینی دارد، فرش ماشینی با الیاف ابریشمی مناسب‌ترین انتخاب برای شماست. اما این فرش‌ها به دلیل مقاومت کمی که در برابر سایش دارند، بهتر است در خانه‌هایی که جمعیت زیادی در آن قرار دارند استفاده نشوند.

بیش تر بخوانید: بر روی فرش ایرانی سرمایه گذاری کنید!

الیاف جوت:

یکی از فیبرهای طبیعی که برای ساخت فرش‌های ماشینی بکار می رود، الیاف جوت است. این الیاف یکی از محکم‌ترین و مقاوم‌ترین الیافی هستند که در ساخت فرش ماشینی بکار می‌روند. یکی از مهم‌ترین معایب این الیاف، لکه‌پذیری بالاست و به پس ایجاد لکه به سختی پاک می‌شوند.

مطلب مرتبط: نخ جوت هندی در دکوراسیون، فرش های مدرنش مد شده!

الیاف جوت

سیسال:

الیاف سیسال از دیگر مواد اولیه‌ای هستند که در ساخت فرش ماشینی با الیاف طبیعی بکار می‌روند. این الیاف از کاکتوسی، که معمولا در کشورهای جنوب آسیا وجود دارند، ساخته می‌شوند. باتوجه به ساختار سیسال، نسبت به جوت مقاومت بیشتری دارد؛ مقاومت این الیاف به گونه‌ای است که می‌توان آن را مقاوم ترین الیاف در بین الیاف طبیعی برای فرش‌های ماشینی معرفی کرد. اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که رفت و آمد در آن بسیار بالاست، بهتر است از فرش ماشینی با الیاف سیسال استفاده کنید.

الیاف سیسال

نکات مهم نگهداری و استفاده از فرش ماشینی با الیاف طبیعی

یکی از مهم‌ترین نکات برای افزایش طول عمر این نوع فرش، نحوه نگهداری و تمیز کردن آن است. البته توجه به میزان رفت و آمد جمعیت و انتخاب نوع فرش متناسب با آن، نیز تا حد زیادی در افزایش طول عمر این فرش‌ها تاثیر می‌گذارند. در ادامه به بررسی چند نکته مهم در نگهداری و تمیز کردن این نوع فرش می‌پردازیم:

  • حتما در هنگام انتخاب جاروبرقی، به نوع فرش خود دقت کنید. زیرا بعضی از فرش‌ها مانند پشمی، از پرز زیادی برخوردارند؛ پس باید جاروبرقی قوی برای کاهش پخش شدن این پرزها در هوا هنگام جارو کشیدن، استفاده شود.
  • در هنگام جارو کشیدن، دستگاه را به سرعت بر روی سطح فرش نکشید. اینکار در فرش‌هایی که از الیاف طبیعی حساس مانند ابریشم استفاده کرده‌اند می‌تواند سایش و فرسایش زیادی ایجاد کند.
  • در هنگام تمیز کردن فرش به نوع الیاف بکاررفته در آن دقت کنید. زیرا در فرش‌های ماشینی با الیاف طبیعی مقاوم مانند سیسال، بهتر است از دستمال‌هایی که رطوبت بالایی دارند استفاده نشود. زیرا می‌توانند لکه‌ها را پخش کنند.
  • جهت حرکت جاروبرقی را در هنگام جارو کشیدن به چند جهت مختلف حرکت دهید. با اینکار هم سرعت تمیز شدن افزایش می‌یابد هم کمترین آسیبی به سطح فرش وارد نمی‌شود.
فرش ماشینی با الیاف سیسال

کاربردهای دکوراسیونی فرش ماشینی با الیاف طبیعی

در هنگام انتخاب فرش ماشینی موردنظر خود، علاوه بر سلیقه شخصی، به محلی که می‌خواهید از آن استفاده کنید نیز باید دقت کنید. باتوجه به فضای موردنظر و مشخصات الیاف فرش، شما می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. مثلا اگر فرش خود را بیشتر برای مسائلی نظیر دیزاین و دکوراسیون داخلی نیاز دارید و افراد اندکی در آن محیط رفت و آمد می‌کنند، بهتر است از فرش ماشینی با الیاف ابریشمی و یا پنبه‌ای استفاده کنید. اما اگر در محیطی که افراد زیادی رفت و آمد دارند زندگی می‌کنید، الیاف سیسال و جوت استفاده کنید. باتوجه به اطلاعاتی که در قسمت بالا بیان کردیم، شما به راحتی می‌توانید فرش ماشینی با الیاف طبیعی موردنظر خود را خریداری کنید.

بیش تر بخوانید: چیدمان فرش در منزل، پاسخ به 5 پرسش متداول شما

جمع‌بندی

فرش زیبا، محیط بی‌روح خانه را گرم و جذاب می‌کند. پس حتما در هنگام خرید فرش ماشینی موردنظر خود، تمام اطلاعات و جزییات را درنظر بگیرید. ما در این مقاله از چیدانه سعی کردیم به اطلاعات سودمندی که شما برای انتخاب و خرید فرش ماشینی با الیاف طبیعی نیاز دارید، بپردازیم و انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم.

بیش تر بخوانید: 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه