Chidaneh.com placeholder image

کمپوزیسیون در معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی

به قلم: مژگان احمدی

کمپوزیسیون در معماری: امروزه بحث هوم‌دکور و طراحی داخلی به یکی از بحث‌های بسیار پرطرفدار و داغ تبدیل شده است. تا حالا به احساس خود نسبت به یک فضای جدید بعد از ورود به آن توجه کرده‌اید؟ چه چیزهایی در آن فضا شما را مجذوب می‌کند؟ مثلا بین دو رستوران با سرویس‌دهی یکسان شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ دکوراسیون و طراحی داخلی اماکن مختلف چه تاثیری بر نظر شما می‌گذارند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا کمی درباره این موضوع بیشتر صحبت کنیم. درباره بحث رعایت تریکب بندی یا کمپوزیسیون در معماری ودکوراسیون داخلی که عوامل مختلفی را در بر میگیرد.

در ادامه می‌خوانید:

تابلو فرش ریحان
  • خلاقیت در معماری داخلی
  • کمپوزیسیون در معماری و دکوراسیون
  • حفظ هارمونی در دکوراسیون
  • تاکید در طراحی و خلق زیبایی بصری
  • رنگ در دکوراسیون داخلی

گروه معماری بام
ساختمان جدید شرکت تهران ستورز
گروه معماری بام

خلاقیت در طراحی و دکوراسیون

داشتن خلاقیت در طراحی داخلی بسیار مهم است. خلاقیت یعنی همان راه‌های کلیشه‌ای را نروید. یعنی ایده‌پردازی کنید، ایده‌های خود را کارشناسی کنید و آن‌ها را پرورش دهید و در نهایت اجرا کنید.

چرا خلاقیت در معماری داخلی مهم است؟ 

چون طراحی خلاقانه به شما کمک می‌کند از محدودیت‌هایتان عبور کنید. مثلا کنج کابینت‌های آشپزخانه را در نظر بگیرید، فضایی که تا همین سال‌های قبل همیشه بدون استفاده بود اما امروزه با استفاده از انواع روش‌های خلاقانه در طراحی کابینت مثل کشو‌های سه‌گوش به بهترین نحو استفاده می‌شود.

گروه طراحی شارپی
مطب دکتر سنگین آبادی
گروه طراحی شارپی

خلاقیت در طراحی نه‌تنها کارایی را بیشتر می‌کند، بلکه در خلق زیبایی بصری و جلب توجه مخاطبان نیز بسیار تاثیرگذار است. استفاده خلاقانه از فرم‌ها، شکل‌های هندسی و عناصر طراحی در کنار اِلِمان‌های دکوراتیو مهم ترین فاکتورهای یک طراحی خلاقانه هستند.

استودیو طراحی و معماری علی علوی
فروشگاه MERCI MAMA
استودیو طراحی و معماری علی علوی

کمپوزیسیون در معماری و دکوراسیون داخلی

کمپوزیسیون (Composition)  یا همان ترکیب‌بندی در معماری داخلی اهمیت زیادی دارد. ترکیب‌بندی را می‌توان کنار هم چیدن اِلِمان‌ها در کنار هم در یک فضا تعریف کرد به گونه‌ای که تناسب در کل فضا حفظ شود.

ترکیب‌بندی از موارد بسیار جزئی تا موارد کلی را در بر می‌گیرد. از انتخاب رنگ گرفته تا چیدمان وسایل. 

ترکیب‌بندی جزئی مثل نحوه‌ی چیدمان و قرار گرفتن مبلمان در کنار یکدیگر در اطراف فرش و یا ترکیب‌بندی کلی‌تر مثل قرار گرفتن مبلمان نسبت به میز غذاخوری، تلویزیون یا شومینه از جمله نمونه‌های ترکیب‌بندی در دکوراسیون داخلی هستند که رعایت نمودن آن‌ها تاثیر بسیار زیادی در کیفیت بصری فضا خواهد گذاشت. 

اگر اصول ترکیب‌بندی در دکوراسیون داخلی یک فضا به درستی رعایت شود، هرگز با قرار گرفتن در آن فضا احساس نامتعادل بودن و عدم توازن در دکوراسیون نخواهید داشت.

گروه طراحی معماری پاسیو
طراحی و بازسازی بخش اداری مجتمع تجاری
گروه طراحی معماری پاسیو

حتی چگونگی قرار گرفتن تابلوها و دیوارکوب‌ها در کنار یکدیگر نیز باید از اصول ترکیب‌بندی پیروی کنند تا جلوه‌ی بصری بیشتری داشته باشند. توجه به ترکیب‌بندی باعث می‌شود که مخاطبان از نظر بصری ارتباط بهتر و موثرتری با دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر بگیرند و تمایل داشته باشند تا اوقات بیشتری را در آن فضا سپری کنند. 

حالا تصور کنید که این مسئله در یک فروشگاه و مرکز خرید یا در طراحی غرفه‌ نمایشگاهی تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد؟

توجه داشته باشید که رعایت نمودن اصول کمپوزیسیون در معماری داخلی نیازمند سواد بصری‌‌ست و توصیه می‌شود که اگر در این زمینه دانش و تجربه کافی ندارید از متخصصین مجرب در زمینه مشاوره دکوراسیون داخلی کمک بگیرید.

گروه معماری و مهندسی شجاعی و همکاران
پروژه مسکونی نورسته 1
گروه معماری و مهندسی شجاعی و همکاران

کمپوزیسیون در معماری و حفظ هارمونی

هارمونی و کمپوزیسیون در معماری داخلی جدا ناپذریند. هارمونی در واقع نوعی پیوستگی ظاهری و معنایی میان عناصر طراحی و الِمان‌های به کار رفته در طراحی و دکوراسیون می‌باشد. 

  • پیروی از یک سبک مشخص در طراحی بخش‌های مختلف فضا
  • داشتن تم رنگی مشخص
  • و استفاده از متریال‌های واحد در فضاهای داخلی

از جمله شاخص‌های مهم حفظ هارمونی در دکوراسیون داخلی هستند. انتخاب‌های هوشمندانه برای ایجاد هارمونی و کمپوزیسیون در معماری داخلی  نیازمند داشتن دید کلی و تجسم قوی می‌باشد. 

مثلا باید بتوانید اتاق نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه و اتاق خواب‌ها را به عنوان یک مجموعه‌ی کلی در نظر بگیرید و تک تک زیرمجموعه‌ها را با توجه به مجموعه‌ی کلی طراحی کنید. دیدن تصاویر و نمونه‌های اجرا شده کمک می‌کند تا درک بهتری از هارمونی پیدا کنید.

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی باغ فیض
استودیو پر

کمپوزیسیون در معماری داخلی با تاکید تضاد دارد؟

“تاکید" در طراحی داخلی و دکوراسیون از آن کارهای جذابی‌ست که کارتان را حرفه‌ای‌تر و گیراتر می‌کند. اما باید توجه داشته باشید که اصول تاکید در طراحی را هوشمندانه و دقیق به کار ببرید. هدف از تاکید در دکوراسیون و طراحی داخلی این است که چشم‌اندازهای مد نظرتان را برجسته‌تر کرده و توجه مخاطبان را به آن‌ها جلب کنید.

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی باغ فیض
استودیو پر

تاکید در دکوراسیون داخلی را می‌توانید با استفاده از:

  • عناصر طراحی و اِلِمان‌های موجود در فضا
  • ترکیبات رنگی متفاوت و درست
  • استفاده از بافت‌های خاص
  • طراحی پارامتریک
  • و جانمایی‌های خلاقانه‌ی اشیا

انجام دهید. بهتر است که در هر فضایی بیش از یک یا نهایتا دو نقطه‌ی تاکید وجود نداشته باشد. این مسئله در طراحی تجاری که با جذب مشتری ارتباط مستقیم دارد اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

توجه به این نکته ضروری اس که تاکید نباید با اصل کمپوزیسیون در معماری داخلی در تضاد باشد. یعنی نباید آن را طوری انجام دهید که تعادل بصری فضا از بین برود. بهترین کار این است که طراحی و چیدمان خود را زیر نظر متخصصین مجرب در زمینه مشاوره دکوراسیون داخلی پیش ببرید.

معین صالحی
خانه رنگی هنگامه پوستچیان
معین صالحی

رنگ در طراحی و دکوراسیون داخلی

توجه به انتخاب رنگ مناسب در طراحی داخلی بسیار مهم است. تاثیر متفاوت رنگ‌ها بر روی احساس آدم‌ها، طراحان را وادار می‌کند تا به این مسئله توجه ویژه داشته باشند. 

  • انتخاب رنگ دیوارها
  • انتخاب رنگ مبلمان
  • انتخاب رنگ کاغذ دیواری
  • انتخاب رنگ پرده‌ها

و انتخاب رنگ سایر تزئینات به کار رفته در فضا هرکدام تاثیر زیادی در حس و حال فضا دارند. بسیار مهم است که:

  1. هارمونی در انتخاب رنگ‌ها حفظ شود
  2. کمپوزیسیون در معماری رعایت شود
  3. رنگ‌ها متناسب با ماهیت فضا و با توجه به اصول زیبایی‌شناسی و روانشناسی رنگ‌ها انتخاب گردند

زهرا مهدیان
خانه ی فرناز و مهدی
زهرا مهدیان

کلام آخر: 

طراحی و دکوراسیون داخلی یک امر تخصصی است که بایدها و نبایدهای خودش را دارد. خلاقیت در طراحی، توجه به ترکیب بندی و کمپوزیسیون در معماری داخلی، انتخاب رنگ و حفظ هارمونی از جمله اصولی هستند که باید به آن ها توجه کرد. دانستن اصول طراحی و نکات دکوراسیون به شما کمک می‌کند که در نهایت دفتر کار یا منزلی با دیزاین حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر داشته باشید. هر چقدر که تجربه و دانش‌تان بیشتر باشد، از نتیجه کارتان راضی‌تر خواهید بود.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه