Chidaneh.com placeholder image

آثار معماری یزد، شهر بادگیرها (قسمت اول)

به قلم: صبا اکبری

در تور این هفته برای ایجاد تنوع به جای کافه‌گردی در تهران، سری میزنیم به شهر زیبای یزد تا با معماری و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شویم.
یزد یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است؛ شاخص‌ترین ویژگی این شهر، حفظ بافت قدیمی و معماری اصیل ایرانی‌اش است.
سفر اخیرم به یزد یکی از بهترین سفرها بود وزیبایی هر قسمت از این شهر مرا غافلگیر می‌کرد.

صبا اکبری
یزد
صبا اکبری

سرویس خواب بالسا

شهر یزد را نه تنها همه ایرانیان بلکه، دیگر کشورها هم می شناسند . شهری با قدمتی کهن که به واسطه بافت تاریخی باارزش و ثبت شده آن در جهان شناخته است.
بناهای بسیاری در شهر یزد وجود دارد که بازدید از آنها در نگاه اول تفاوتی با دیگر بناهای تاریخی ایران ندارد. اما اگر بدانید که به بلندترین بادگیر جهان نگاه می کنید یا تنهاترین آب انبار شش بادگیر جهان را می بینید شاید کمی در وقتی که می گذارید تجدیدنظر کنید. به نوعی می توان به این بناها لقب رکوردهای معماری شهر یزد را داد.
توصیف زیبایی های شهر یزد و همگونی آن با کویر هم نمی تواند ارزش های این شهر تاریخی و کهن را بازگو کند. شهری که اگر بر فراز آن پرواز کنید به سختی از محیط پیرامونش قابل تفکیک است و به قدری بافت فشرده و همگنی دارد که بیننده احساس می کند تپه ماهورهای کویر را تراشیده اند و شهر یزد مانند مجسمه ای از دل آن بیرون آمده است. اما جالب است که بدانید یزد علاوه بر اینکه مثل بسیاری از شهرهای ایران آثار فاخر تاریخی و محیط های زیبای شهری دارد، عناوینی را یدک می کشد که شاید کمتر از آن اطلاع داریم. برترین هایی در آثار تاریخی چه به لحاظ قدمت و چه به لحاظ اندازه و دیگر کمیت ها.

آشنایی با مکان‌های دیدنی یزد و معماریشان:

اقامتگاه‌ها:

یزد یکی از معدود شهرهای ایران است که بیشتر از هتل، اقامتگاه دارد و اتفاقا توریست‌ها معمولا اقامتگاه را برای اقامت خود در این شهر انتخاب می‌کنند؛ زیرا هم میتوان حس و حال خانه‌های قدیمی را دریافت کرد و هم از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

معمولا اقامتگاه‌ها همان خانه‌های قدیمی شخصی است که خریداری شده‌اند و پس از بازسازی ساختمان ، تغییر کاربری داده‌ و به اقامتگاه تبدیل کرده اند که هرکدام از این خانه‌ها ازویژگی‌های  معماری اصیل ایرانی برخوردارند، برای رعایت بحث نور در معماری از پنجره‌های رنگی استفاده میکنند،نکته قابل توجه چیدمان منزل به سبک معماری ایرانی است و اکثرا دارای بادگیرند.

ما هم مانند بسیاری از مسافران اقامتگاهی را انتخاب کردیم و سفر چهار روزه خود را در آنجا سپری کردیم.

مطلب پیشنهادی : جاذبه های گردشگری یزد و معماری کویری

صبا اکبری
یزد
صبا اکبری

میدان امیرچخماغ، میدان حماسه‌های یزد:

امیرچخماغ نام میدانی در شهر یزد بوده که از زیبارین شاهکارهای معماری و کاشی‌کاری محسوب می‌شود.جالب است که بدانید این میدان در دوره تیموریان ساخته شده و دارای بازار،مسجد،تکیه و دو آب انبار است.مردم از دیرباز تا به امروز برای برپایی مراسم گوناگون در این میدان که از میدان‌های اصلی شهر محسوب می‌شود، دورهم جمع می‌شوند.
گفتنی است ساخت چنین میدانی از آنجا آغاز می‌گردد که امیرجلال الدین چخماغ از برادران و امرای شاهرخ تیموری و حاکم شهر یزد در قرن 8 این مجموعه‌ی بی نظیر را به همراهی و یاری همسرش فاطمه خاتون، برای بدست آوردن رونق بیشتر در گوشه‌ای از شهر یزد ساخت.
میدان امیرچخماق نماد شهر یزد در خیابان امام خمینی و در کنار چهارراه شهدا و در امتداد خیابان سلمان فارسی واقع شده است و قرار است برای حفظ این اثر بی‌نظیر مسیز ماشین‌روی آن به پیاده رو تبدیل گردد.حوض و مجسمه‌های مسی که در میدان وجود دارد،زیبایی آنرا دو چندان کرده است.
نخل بزرگی که به نخل حیدری‌ها مشهور بوده است د ر گوشه‌ی میدان قرار دارد و پیشینه آن به 450سال پیش در زمان صفویه می‌رسد که از آن برای مراسم محرم استفاده می‌شود.برخی این نخل را کهن‌ترین نخل می‌دانند.

مطلب پیشنهادی : خانه باغی خاطره انگیز در یزد

صبا اکبری
یزد
صبا اکبری

صبا اکبری
یزد
صبا اکبری

کوچه پس کوچه‌های یزد:

میتوان گفت وجود کوچه‌ پس کوچه‌های بافت قدیمی یزد در دنیای امروزی که معماری‌ و شهرسازی‌ها بی‌هویت شده‌اند،نوعی معجزه‌است.
شگفتی این کوچه‌ها در این است که کل بخش‌های بافت تاریخی را به هم وصل میکند؛یعنی ممکن است که در دل آن گم شوی،ولی در نهایت به یک بخش اصلی راه پیدا میکنی. دیوارهای این کوچه‌ها کاهگلی بوده ومعمولا به شکل دروازه‌های گنبدی شکل هستند.هر چند قدم یکبار بادگیری در بالای سردیده می‌شود.شب و روز این کوچه‌ها هر دو زیباست.

مطلب پیشنهادی : سفری در تاریخ با هتل ملک التجار یزد

صبا اکبری
یزد
صبا اکبری

صبا اکبری
یزد
صبا اکبری

" زیبایی‌های یزد آنقدر زیاد است که در یک پست جا نمیگیرد.منتظر قسمت دوم این پست باشید “

با معماری یزد بیش تر آشنا شوید :

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه