Chidaneh.com placeholder image

خانه‌ی کم نور؛ چطور روشن‌تر به نظر بیاد؟

به قلم: سمانه زارعی

بهترین شرایط برای یک خانه ایده‌آل این است که همه‌ی اتاق‌ها و فضاهای آن از نور طبیعی بهره‌مند شوند ولی خانه‌هایی هم وجود دارند که شرایط ایده‌آل برای نورگیری طبیعی را ندارند و ممکن است بخش‌هایی از آن پنجره نداشته و تاریک باشد. اتاق‌های بدون پنجره به دو دلیل مشکل ایجاد می‌کنند؛ اول: در تابستان فضای اتاق بسیار گرم می‌شود و هوای تازه جریان ندارد. دوم: همیشه تاریک و کم نور هستند.

 

سرویس خواب بالسا

تلفیق معماری مدرن و سنتی

راه‌کارهایی برای اتاق کم نور

در این مطلب راه‌کارهای ساده‌ای برای روشن‌تر شدن اتاق‌های بدون پنجره و کم‌نور آورده شده است که می‌تواند به شما کمک کند تا حس بهتری نسبت به فضای خانه خود داشته باشید.

 

ثمین موسوی
دکوراسیون منزل سفید در مجتمع مسکونی حافظ
ثمین موسوی

۱. استفاده از رنگ سفید و روشن در خانه کم نور

یکی از مهم‌ترین مواردی که در روشنایی اتاق شما تاثیر دارد رنگ‌های روشن است. استفاده از تنالیته‌های رنگ‌های گرم و تیره صمیمیت و گرمای اتاق را زیاد می‌کند ولی باعث تاریک‌تر شدن اتاق می‌شود. در نتیجه بهتر است برای اینکه روشنایی مطلوبی در اتاق داشته باشید و همچنین اتاق شما بزرگتر به نظر برسد از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:اهمیت رنگ سفید در طراحی دکوراسیون داخلی

 

استودیو پر
خانه کلاسیک سفید
استودیو پر

  • روشن‌تر شدن خانه با وسایل و مبلمان سفید

هنگام خرید وسایل خانه به یاد داشته باشید که رنگ وسایل مهم و کلیدی اتاق، سفید و یا رنگ‌های روشن باشند. هنگامی که از مبلمان سفید استفاده می‌کنید دیوار پهن‌تر و بلندتر به نظر می‌رسد و باعث می‌شود اتاق کمی بزرگتر و روشن‌تر به نظر برسد.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون داخلی مدرن با جذابیت رنگ سفید

 

مبلمان چوبی الیاس وود
مبلمان چوبی سفید مبلمان خانگی الیاس وود
مبلمان چوبی الیاس وود

یکی از راه‌حل‌های دیگر برای داشتن وسایل با رنگ سفید و روشن، رنگ کردن وسایل چوبی خانه است. به طور مثال اگر راه‌پله‌ای چوبی در خانه دارید می‌توانید آن را به رنگ سفید در بیاورید که باعث روشن‌تر شدن و مدرن‌تر شدن فضا می‌شود.

نکته: توجه داشته باشید اگر می‌خواهید وسایل چوبی را رنگ کنید، از تصمیم خود مطمئن شوید چرا که دوباره نمی‌توانید وسیله‌ی چوبی را به حالت اول برگردانید. قبل از تصمیم راجع به مزایا و معایب این کار اطلاعات کافی را کسب کنید.

 

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی خانه دوست
استودیو پر

  • سقف سفید رنگ؛ راه حلی برای اتاق‌های تاریک

با اینکه استفاده از رنگ تیره در سقف باعث لوکس‌ شدن خانه می‌شود ولی برای خانه های کوچک که نورگیری خوبی ندارند رنگ سفید پیشنهاد می‌شود. همانطور که ‌می‌دانید رنگ سفید سقف باعث می‌شود ارتفاع آن بلندتر و اتاق بزرگتر به نظر برسد در نتیجه فضای اتاق روشن‌تر و دلبازتر خواهد شد.

 

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون 1
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

  • فرش و قالیچه‌هایی با رنگ روشن

رنگ‌های مورد استفاده برای کف اتاق را فراموش نکنید. اگر کف اتاق با رنگ تیره پوشانده شود احساس سنگینی و تاریکی ایجاد می‌کند در صورتی که استفاده از رنگ روشن برای کف زمین نور بیشتری در اتاق ایجاد می‌کند و فضا روشن‌تر می‌شود. بهتر است رنگ فرشی که در زمین قرار دارد روشن باشد و اگر از فرش استفاده نمی‌کنید از پارکت و یا سرامیک رنگ روشن استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: فرش در دکوراسیون منزل، ۱۱ قانون که باید بدانید!

 

بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا
انجام بازسازی و دکوراسیون داخلی از صفر تا صد
بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا

۲. از لامپ‌های بیشتری استفاده کنید

در اتاقی که پنجره وجود ندارد شما مجبورید روشنایی اتاق را زیاد کنید، مثلا از لامپ‌های بیشتری استفاده کنید. بیشتر شدن روشنایی باعث می‌شود فضا بزرگتر  به نظر برسد. اهمیت نورهای مخفی در نورپردازی اتاق‌های کم نور را فراموش نکنید.

مطلب پیشنهادی: چرا نورپردازی در طراحی داخلی مهم است؟

 

شیشه و آینه دکوراتیو هنرکده کریستال
آینه دیواری شانو مدل دلانی
شیشه و آینه دکوراتیو هنرکده کریستال

۳. روشن‌تر شدن اتاق با استفاده از آینه

راه‌حل دیگر برای روشن‌تر شدن فضا استفاده از آینه است چرا که باعث انعکاس نورهای مختلف در فضا می‌شود. به طور مثال: می‌توانید آینه را در جایی که نور از نورگیر اتاق دیگر می‌تابد قرار دهید تا انعکاس نور طبیعی در آینه باعث پرنورتر شدن فضای اتاق شود. جایی که آینه‌ها قرار می‌گیرند مانند یک پنجره‌ی کوچک است که باعث باز شدن فضا می‌شود.

مطلب پیشنهادی: چگونه فضای خانه را بزرگتر جلوه دهیم؟ معجزه آینه و شیشه!

 

پرده سرای اطلس پاسداران
انواع پرده
پرده سرای اطلس پاسداران

۴. از پرده‌های سبک استفاده کنید

شاید استفاده از پرده در اتاق‌های پنجره‌دار ضروری باشد ولی استفاده از پرده‌های سنگین و تیره ضرورتی ندارد. با استفاده از پرده‌های سبک و روشن اتاق را روشن نگه دارید.

مطلب پیشنهادی: انواع مدل پرده در دکوراسیون داخلی

 

عرفان شریف نژاد: عکاس
دکوراسیون مینیمال خانه سپید تهرانپارس
عرفان شریف نژاد: عکاس

۵. از وسایل بزرگ در اتاق‌های کم نور استفاده نکنید

وسایل سنگین و بزرگ برای یک اتاق دلباز و پر نور مضر است. وقتی می‌خواهید یک وسیله‌ی آویز از سقف استفاده کنید از انواع سبک انتخاب کنید و وسیله‌ای که از نظر بصری فضای زیادی اشغال نکند. به طور مثال لوسترهای کریستال با اندازه‌ی متناسب با فضا می توانند وسیله‌ی مناسبی باشند چرا که باعث انعکاس نور از لامپ در فضا می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: طراحی دکوراسیون راهروهای تاریک، ۱۰ ترفند هوشمندانه!

 

محمد محسنی
دکوراسیون منزل خانه فاطمه مطهر
محمد محسنی

به یاد داشته باشید که :

  • از آنجایی که اتاق‌های کم‌نور دلگیر و گرفته هستند برای اینکه این حس کمتر شود، از تعدادی گیاه برای کمک به احساس سرزندگی بیشتر فضا استفاده کنید. فقط باید در نظر داشته باشید که در فضایی که پنجره و نور طبیعی ندارد گیاهان به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

مطلب پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به نور، پندهای شکوفه!

 

مهدی بیدل
تابلو هنری اثر خانم اقمشه
مهدی بیدل

  • برای ایجاد حس سرزندگی در فضای خانه، می‌توانید از آثار هنری در دکوراسیون اتاق استفاده کنید. اثر هنری در خانه، یک نقطه کانونی ایجاد می‌کند که با تصاویر و رنگ به فضا عمق می‌بخشد.
  • در استفاده از وسایل با رنگ سفید به خاطر بسپارید که؛ لازم نیست همه‌ی وسایل شما به رنگ سفید باشد چرا که باعث بی روحی فضا می‌شود در نتیجه می‌توانید در قسمت‌هایی از اتاق از رگه‌هایی رنگ استفاده کنید.

 

مطالب پیشنهادی:

خانه تاریک خود را روشن کنید، ۸ ایده ساده و هوشمندانه!

۱۰ ایده برای روشنایی دکوراسیون نشمین‌های تاریک

دکوراسیون خانه ۲۵ متری، چطور به ۶۵ متر رسید؟

بهترین ایده‌ها برای نورپردازی دکوراسیون داخلی منزل

 

اگر اتاقی کم نور در خانه خود دارید می‌توانید با این ترفندها، این فضا را به جایی تبدیل کنید که دوست دارید وقت خود را در آن بگذرانید.اهالی فن چیدانه برای روشن‌تر شدن فضای خانه شما، همراهتان هستند و می‌توانند شما را کمک کنند. برای مطالعه بیشتر راجع به این موضوع و موضوعات دیگر می‌توانید به بلاگ چیدانه سر بزنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه