چیدمان پذیرایی ایرانی؛ 20 مدل‌ دکوراسیون پذیرایی جدید

چیدمان پذیرایی ایرانی؛ 20 مدل‌ دکوراسیون پذیرایی جدید

به قلم: مژگان احمدی

همه ی شما می دانید که فضای نشیمن و اتاق پذیرایی در دکوراسیون منزل یکی از مهمترین بخش‌ها است چرا که در واقع به عنوان ویترین منزل شما به شمار می‌آید. بنابراین در دکوراسیون پذیرایی علاوه بر سلیقه باید به اصول طراحی نیز توجه ویژه ای داشت. قبلا به طور اختصاصی درباره دکوراسیون پذیرایی بحث کردیم و امروز در چیدانه می‌خواهیم اصول طراحی را در مدل‌های مختلف دکوراسیون و چیدمان پذیرایی ایرانی بررسی کنیم با ما همراه باشید.

 

chidaneh ad banner

نقش مبلمان در چیدمان پذیرایی ایرانی

امروزه اینطور نیست که برای چیدمان اتاق پذیرایی به سبک ایرانی فقط از مبلمان سنتی استفاده شود. بلکه طراحی اتاق پذیرایی با انواع مبلمان مدرن، کلاسیک، سنتی و راحتی صورت می‌گیرد.

 

مبلمان مدرن در پذیرایی

چیدمان پذیرایی ایرانی با مبلمان مدرن

با کوچک شدن آپارتمان های امروزی سبک مدرن در دکوراسیون اتاق پذیرایی ایرانی یکی از سبک های پر طرفدار محسوب می شود، این سبک مدرن را می توانید به سادگی با انتخاب مبلمان مدرن در فضای دکوراسیون خود ایجاد نمایید. مبلمان مدرن، کم جا با شکل های غیر معمول که جلوه منحصر به فردی را برای دکوراسیون پذیرایی مدرن ایرانی شما به وجود می آورند.

 

مبلمان راحتی در دکوراسیون هال و پذیرایی ایرانی

مبلمان راحتی از آن دسته مبلمان محبوبی است که به راحتی می توانید آن ها را با هر نوع دکوراسیونی هماهنگ کنید، این مبلمان با تنوع بی حدشان در طرح و رنگ از دیرباز جلوه گر دکوراسیون اتاق نشیمن ایرانی بودند، اگر در فضای نشیمن خود به دنبال آرامش هستید به سادگی می توانید با کمترین هزینه یکی از این مبلمان را برای دکوراسیون پذیرایی ساده ایرانی خود تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

 

تزیین دکوراسیون پذیرایی ایرانی به سبک کلاسیک

مبلمان کلاسیک در چیدمان هال و پذیرایی ایرانی

پیش از انتخاب مبلمان کلاسیک برای دکوراسیون اتاق پذیرایی خود بهتر است ابعاد و اندازه های فضای داخلی خود را در نظر بگیرید، چرا که تناسب مبلمان کلاسیک با فضای نشیمن شما تا حد زیادی تاثیر بسیاری در جلوه ی فضای داخلی شما دارد. پس اگر فضای کوچکی دارید انتخاب مبلمان کلاسیک را فراموش کنید و به سراغ نمونه های راحتی و مدرن بروید. مبلمان کلاسیک برای چیدمان پذیرایی بزرگ ایرانی انتخاب بسیار خوبی هستند.

 

مبلمان چوبی دست‌ساز و خاص در دکوراسیون پذیرایی ایرانی

این مبلمان برای شما که می‌خواهید ظاهر متفاوت، منحصر به فرد و ایرانی به دکوراسیون اتاق پذیرایی خود ببخشید بهترین گزینه است، هم نشینی این مبلمان با طرح های مشبک در کنار یک فرش ایرانی با نقش های ساده می‌تواند جلوه چیدمان سالن پذیرایی به سبک ایرانی را دو چندان کند.

گاهی باید تابوها را شکست، جرات به خرج داد و تفاوت را انتخاب کرد! این تفاوت می‌تواند در هر کدام از وسایلی که برای هال خصوصی‌تان انتخاب می‌کنید باشد. می‌تواند ترکیب خلاقانه‌ای از فرش چرم یا پوست حیوانات باشد به جای فرش‌های معمول و متداول که در همه‌ی خانه‌ها می‌بینیم، در کنار یک پاف با ظاهری متفاوت مثلاً به شکل مجسمه حیوانات! یا قسمتی از مبلمان را شامل شود، مثلاً یک راکچیر (صندلی گهواره ای) با ظاهری مدرن. ویا حتی یک میز چوبی اما این بار نه با ظاهری صاف و صیقلی؛ بلکه به شکل طبیعی و انحنادار چوب واقعی!

 

چیدمان هال و پذیرایی با یک میز چوبی

یک میز چوبی ساده‌ی دو نفره، شاید در نگاه اول چندان جذابیتی نداشته باشد؛ اما اگر بتوانید جایی در گوشه و کنار دکوراسیون اتاق هال به آن بدهید، قول می‌دهم صمیمیت و گرمی خاصی به فضای شما خواهد داد، و همین میز ساده‌ی چوبی می‌تواند به وعده‌گاه قرارهای عاشقانه‌ی شما و همسرتان به صرف یک فنجان چای عصرانه در خانه ی گرم و صمیمی تان تبدیل شود!

 

فرش در چیدمان پذیرایی ایرانی

بعد از بررسی و انتخاب مبلمان نوبت به انتخاب فرش برای دکوراسیون هال و پذیرایی ایرانی می شود. همه ی ما می دانیم که فرش های ایرانی یکی از نمونه های منحصر به فرد فرش در دنیا می باشد.بزرگترین قابلیت فرش های ایرانی هماهنگی آن با سبک های مختلف دکوراسیون می باشد، پس اگر می خواهید به دنبال فرشی بروید که با دکوراسیون پذیرایی ایرانی جدید شما هماهنگ باشد فرش ایرانی را فراموش نکنید.

 

پرده در دکوراسیون اتاق پذیرایی ایرانی

بعد از انتخاب فرش نوبت به انتخاب پرده می رسد، قبلادر مطالب چیدانه مفصل در رابطه با اصول ست کردن پرده با شما صحبت کرده‌ایم. بهتر است سبک و تم پرده انتخابی شما با نوع مبلمانتان هماهنگ باشد برای ایجاد روح و جلوه‌ی بیشتر در فضا می‌توانید کوسن مبلمان خود را هماهنگ با طرح پرده انتخاب کنید تا ظاهر منحصر به فردتری را دکوراسیون پذیرایی ایرانی جدید خود ایجاد کنید.

لزومی ندارد برای فضای هال خصوصی‌تان هم از پرده‌های سنگین سلطنتی استفاده کنید. این پرده‌ها اغلب مناسب فضای پذیرایی‌اند. برای آنکه یک هال خصوصی گرم و صمیمی داشته باشید، باید تا جایی که می‌توانید تجمل و رسمیت فضا را در هم شکسته و از المانهای ساده‌تر و خودمانی‌تر استفاده کنید.

این پرده حتی می‌تواند پرده‌ی دست دوز خودتان باشد که با رنگهای مخصوص پارچه (که ثابت و قابل شستشو هستند) ، طرح مورد علاقه خودتان را بر آن به تصویر کشیده یا با هنر گلدوزی و … ، رنگ و لعاب هنری به آن بخشیده‌اید. سعی کنید رنگ‌های گرم و شاد در تزیین پرده‌تان بیشتر به کار ببرید تا انرژی بیشتری به فضای هال خصوصی منتقل کنید. عکس‌های بیشتر از پرده های فانتزی را اینجا ببینید و مناسب‌ترین پرده برای چیدمان هال و پذیرایی ایرانی را انتخاب کنید.

 

نقش لوستر در تزیین اتاق پذیرایی به سبک ایرانی

انتخاب لوستر و نورپردازی فضای اتاق پذیرایی یکی از مهمترین عوامل در یک طراحی ایده آل محسوب می شود، همان طور که در بند های بالا اشاره شد لوستر ها نیز باید با نوع سبک دکوراسیون شما هماهنگ باشد، پس از انتخاب یک لوستر مناسب و هماهنگ با سبک دکوراسیون خود در مرحله بعد باید به ارتفاع آن در فضای داخلی توجه کنید، با تغییر ارتفاع لوستر ها می توانید تاکید را روی بخش مورد نظر خود بیشتر کنید. می‌توانید در اینجا راهنمای خرید لوستر را بخوانید.

 

دیوار در دکوراسیون اتاق پذیرایی ایرانی

دیوارها نقش بسیار زیادی در تزیین اتاق پذیرایی شما دارند، بنابراین می توانید با انتخاب درست دیوارپوش‌های مناسب با فضای دکوراسیون خود جلوه ی دکوراسیون خود را دو چندان کنید، این دیوارپوش‌ها می‌تواند برای یک دیوار تک مانند دیوار پشت تلویزیون و یا به صورت کامل در غالب کاغذ دیواری در فضای دکوراسیون شما قرار گیرد. اما در انتخاب طرح و نقش برای دکوراسیون پذیرایی با کاغذ دیواری باید دقت کنید چرا که طرح های شلوغ اغتشاش بصری زیادی را در چیدمان هال و پذیرایی ایرانی شما به وجود می‌آورند.

به پیشنهاد چیدانه مطلب تزیین دیوار پذیرایی ایرانی را بخوانید و هریک از ایده‌های ناب و جذابی که مورد توجه‌تان قرار گرفت را اجرا کنید.

 

تزیینات در دکوراسیون هال و پذیرایی ایرانی

در انتخاب تزیینات برای چیدمان پذیرایی خود دقت بسیاری کنید چرا که استفاده بیش از حد از اکسسوری های متنوع در دیزاین پذیرایی ایرانی جلوه‌ی اصلی دکوراسیون شما مخدوش می‌کند. حضور المان‌های متنوع در هر فضایی سبب کاهش تمرکز، ایجاد اغتشاش بصری و عدم آرامش می‌شود، پس جزییات تزیینی را به صورت محدود و هدفمند در دکوراسیون اتاق پذیرایی ایرانی خود قرار دهید.

اگر شما یک هنرمند یا طراح هستید، می‌توانید از آثار هنری زیبای خود در چیدمان هال و پذیرایی استفاده کنید تا ضمن اینکه از تماشای آنها لذت می‌برید، به فضای خانه رنگ و بوی دلنشین و صمیمی‌تری بدهید. البته لازم نیست حتماً مهارت هنری خاصی را فرا بگیرید؛ به ساده‌ترین شکل و با دم دستی‌ترین وسایل هم می‌توانید یک اثر هنری زیبا خلق کنید؛ کافیست کمی ذوق و سلیقه‌ی هنری به خرج بدهید و یک پالت رنگی زیبا بسازید!

چند شمع دکوری دست‌ساز، یک گلدان تزیین شده، مجسمه‌های کوچک و بزرگ، یک تابلوی هنری، فرش یا گلیم بافته‌ی دست خودتان و هزاران ایده دست ساز مشابه اینها، می‌توانند هال و پذیرایی خانه‌ی شما را به کلی دگرگون کنند. مطمئنم هر بار که خودتان یا اعضای خانواده یا حتی مهمان‌ها، چشمشان به اثر هنری شما می‌خورد، با دنیایی از تحسین و تشویق مواجه خواهید شد و علاقه‌تان به فضای دل انگیز و هنری هال و پذیرایی خانه، صد چندان خواهد شد!

 

خاطره بازی با وسایل نوستالژی

همه‌ی ما با گذشته و متعلقاتش خاطره داریم؛ خاطراتی که گرچه گرد زمان بعضی از آن‌ها را برایمان کم رنگ ساخته، اما دیدن آثار و نشانه‌های مربوط به آن زمان، ما را دوباره به حال و هوای همان روزها بر می‌گرداند. یکی از بهترین مکان‌ها برای قرار دادن این وسایل قدیمی و خاطره ساز، اتاق هال و پذیرایی خانه‌ی شماست. تنوع این وسایل در هال خصوصی، با توجه به کاربری و نوع استفاده ی این فضا، طبیعتاً بیشتر است.

صندلی‌های فلزی که ما را یاد سالن امتحان می‌انداختند! تلفن‌های قدیمی و نوستالژیک، سماور زغالی، صندوقچه، ساعت‌های قدیمی، تلویزیون‌های کوچک سیاه و سفید که فقط یکی دو کانال نشان می داد! و … همگی بخشی از خاطرات لذت بخش گذشته‌ی ما ( به خصوص نسل دهه ۶۰ و ماقبل) هستند، که حضور آن‌ها در اتاق هال و در کنار سایر وسایل، خالی از لطف نیست!

 

کتابخانه در دکوراسیون هال و پذیرایی ایرانی

پیشنهاد می‌کنم یک کتابخانه جمع و جور برای اتاق هال، دست و پا کنید. لزوماً نباید از کتابخانه‌های گران قیمت و یا با ابعاد بزرگ استفاده کنید؛ یک کتابخانه‌ی کوچک چوبی دست ساخته‌ی خودتان هم می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی زیبایی اتاق هال خصوصی باشد.

چند جلد از کتابهای قدیمی، چند مجله و چند جلد از کتاب‌های مورد علاقه‌ی خودتان را در آن قرار دهید، و هر از چند گاهی به آنها سرکی بکشید. قول می‌دهم بعد از مدتی همین کتاب‌ها، شما و اعضای خانواده را پایبند این فضای دورهمی خانه کرده و ماندن در این فضا را دلنشین‌تر خواهند کرد!

 

گل و گیاه در چیدمان پذیرایی ایرانی

هیچ دکوراسیونی را نمی توان یافت که بدون حضور عنصری به نام گیاه زیبایی و جلوه ی تمام عیار داشته باشد. بنابراین اگر می خواهید یک اتاق نشیمن ایرانی منحصر به فرد داشته باشید، گل و گیاه را مهمان چیدمان پذیرایی ایرانی خود کنید.

گل‌های شاخه بریده : گل‌ها، مظهر زیبایی و شادابی اند و حال و هوای دکوراسیون شما را به کلی دگرگون خواهند کرد. با قرار دادن چند شاخه گل طبیعی در یک گلدان زیبا، روی میز جلو مبلی یا میزهای عسلی و یا قرار دادن چند گلدان سبز کوچک در گوشه و کنار هال و پذیرایی، می‌توانید نشاط و شادابی و جریان انرژی مثبتی که در خانه ایجاد می شود را به خوبی احساس کنید.

گل‌های مصنوعی : می‌توانید آن‌ها را از سقف آویزان کنید یا در گلدان‌های زیبا و فانتزی جمع و جور که این روزها انواع و اقسام مدل‌های مختلفش را همه‌جا می‌بینیم قرار داده و به دیوار نصب کنید. حتی اگر خانه‌تان پر نور نیست، نگران نباشید؛ از گل‌های مصنوعی در چیدمان هال و پذیرایی استفاده کنید. آنقدر گل‌های مصنوعی زیبا و متنوع وجود دارند که تا از نزدیک لمسشان نکنیم متوجه مصنوعی بودنشان نخواهیم شد!

گلخانه در فضای پذیرایی: خیلی خوب می‌شود اگر بتوانید راهی پیدا کنید تا پای گلخانه را به فضای هال و پذیرایی باز کنید! به عنوان مثال، می‌توانید از درب‌های شیشه‌ای متحرک برای ارتباط فضای گلخانه با هال و پذیرایی استفاده کنید. اگر هم امکان نصب درِ شیشه‌ای ندارید، حداقل با فریم‌های شیشه‌ای پنجره‌های بازشو، این ارتباط را ایجاد کنید.

اگر فضای گلخانه به شما اجازه می‌دهد، پیشنهاد می‌کنم با قرار دادن یک میز و صندلی کوچک و جمع و جور در آن، یک خلوتگاه سبز و دنج اختصاصی برای خودتان فراهم کنید تا ساعت‌ها در آن باشید و بدون آن که گذر زمان را احساس کنید، مشغول نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه خوش طعم و خوش عطر شده و از نگاه کردن به گلدان ها و گیاهان دست پرورده‌ی خودتان لذت ببرید!

 

ایجاد تغییرات کوچک در دکوراسیون پذیرایی

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که گاهی برخلاف گذشته، دیگر علاقه‌ای به ماندن در بعضی فضاها را ندارید؛ فقط به این دلیل که احساس می‌کنید همه چیز کسل کننده و تکراری شده. در چنین مواقعی، لازم نیست حتماً تغییر دکوراسیون چشمگیر و پرهزینه‌ای انجام دهید.

گاهی حتی با تغییراتی جزئی می‌توانید فضای کسل کننده‌ی اتاق پذیرایی را به یک فضای جذاب و دلنشین تبدیل کنید؛ مثلا ممکن است روکش مبل‌هایتان قدیمی و کهنه شده باشند در حالی که مبل‌ها سالم باشند. با صرف کمی هزینه، با تعویض پارچه‌ی مبل‌ها تغییر چشمگیری می‌توانید در دکوراسیون‌تان ایجاد کنید. حتی می‌توانید پارچه‌ی یکی از مبل‌ها را از یک طرح یا رنگ متفاوت انتخاب کنید تا از یکنواختی و تکراری شدن پیشگیری کنید.

همچنین این تفاوت چشمگیر را می‌توانید با قرار دادن هر اکسسوری متفاوت دیگری در دکوراسیون پذیرایی ایرانی ایجاد کنید. البته مثل همیشه تاکید می‌کنم تعادل پیشه کنید و در خلق تفاوت‌ها افراط نکنید؛ چرا که نتیجه‌اش چیزی جز آشفتگی و تشویش نخواهد شد.

 

دکوراسیون پذیرایی را خوشبو کنید.

فضای اتاق را با عودها و خوشبوکننده‌های هوا، با رایحه‌‌های گرم و بهاری، عطرآگین کنید. با این کار، شما ناخودآگاه اعضای خانواده را به جمع صمیمی خانوادگی در اتاق نشیمن دعوت می‌کنید! همه‌ی افراد، ماندن در یک فضای زیبا و خوشبو را ترجیح می‌دهند.

در پایان:

می‌توانید برای انجام تغییرات کوچک و بزرگ در دکوراسیون منزل و محل کارتان از متخصصین معماری و دکوراسیون کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه