Chidaneh.com placeholder image

تزیین دیوار پذیرایی ایرانی؛ فضایی با حال و هوای سنتی

به قلم: نرگس مهردادیان

در مطالب قبلی در مورد طراحی دیوار پذیرایی و روش های تزیین دیوار پذیرایی به‌طور کامل صحبت کردیم. در این مطلب از چیدانه به معرفی بهترین و جدیدترین ایده‌های تزیین دیوار پذیرایی ایرانی با حال و هوای سنتی می‌پردازیم.
امروزه دکوراسیون بیشتر خانه‌ها به سبک مدرن طراحی شده و کمتر خانه‌های ایرانی با فرش‌های دست بافت، کاشی‌های سنتی و تزیینات ایرانی دیده می‌شود. اما هنوز افرادی هستند که به طراحی دکوراسیون خانه ایرانی و سنتی علاقه دارند. برخی از طراحان دکوراسیون داخلی سبک مدرن و سنتی ایرانی را با هم تلفیق کرده و سبک‌ جدیدی ایجاد کرده‌اند که هم نظر دوستداران سبک مدرن علاقمند به فضای سنتی و قدیمی را جلب می‌کند و هم موجب شده استفاده از صنایع دستی و آثار هنری هنرمندان ایرانی همچنان رواج داشته باشد. اتاق پذیرایی یکی از فضاهای خانه‌های ایرانی است که زیبایی آن اهمیت ویژه‌ای دارد و بالطبع در تزیین دیوار پذیرایی ایرانی که سطح زیادی از فضای پذیرایی را تشکیل می‌دهند، اهمیت بیشتری دارند. 

تزیین پذیرایی ایرانی
تزیینات

انواع تزیین دیوار پذیرایی ایرانی

برای زیبایی و تزیین دیوار پذیرایی به سبک ایرانی می‌توانید از انواع تزیینات زیبای سنتی و ایرانی ساخته دست هنرمندان ایرانی استفاده کنید. اما در تزیین دیوار پذیرایی ایرانی خود باید توجه داشته باشید که دیوار پذیرایی خیلی شلوغ نشود و تزیینات با رنگ و سبک سایر اجزای دکوراسیون پذیرایی هماهنگ باشد تا فضای پذیرایی جذاب‌تر شده و از حضور در این فضا احساس آرامش کنید. در این بخش انواع تزیین دیوار پذیرایی ایرانی با ایده‌های جذاب و زیبا را می‌بینید که با آن‌ها می‌توانید حال و هوای سنتی و فرهنگ ایرانی را به خانه خود بیاورید.

سرویس خواب بالسا
بشقاب

بشقاب تزیینی روی دیوار پذیرایی

بشقاب‌های قدیمی و عتیقه زیبا از وسایل ساده و معمولا بدون استفاده در خانه‌ها هستند که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان اثر هنری با ارزش و زیبا در تزیین دیوار پذیرایی ایرانی به‌کار برد. برای این‌کار حتی می‌شود از بشقاب‌های چینی، سفالی، چوبی یا شیشه‌ای با طرح‌های جالب و زیبا که ممکن است بدون استفاده در خانه وجود داشته باشد یا بشقاب‌های قلم‌کاری و میناکاری هنر دست هنرمندان ایرانی استفاده کرد. بهتر است برای چیدمان بشقاب تزیینی روی دیوار چند عدد از آن‌ها را به‌صورت گروهی روی دیوار قرار دهید.

چیدمان

چگونگی چیدمان بشقاب‌ دیوارکوب با طرح‌های متنوع برای تزیین دیوار پذیرایی ایرانی با توجه به سلیقه و خلاقیت افراد مختلف، متفاوت است. برای نصب بشقاب‌های قدیمی روی دیوار به تناسب و هارمونی این وسایل با دکوراسیون پذیرایی توجه داشته باشید و در صورت عدم هماهنگی می‌توانید با رنگ‌های آکریلیک متناسب با دکوراسیون داخلی پذیرایی آن‌ها را رنگ کنید.

تابلو ایرانی

تزیین دیوار پذیرایی با تابلو

برای تزیین دیوار پذیرایی ایرانی می‌توانید از انواع تابلوهای چند تکه کوچک، دکوراتیو، کلاسیک یا هنری استفاده کنید. توجه داشته باشید که تزیین دیوار پذیرایی با تابلو باید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی این فضا انجام شود. برای تزیین دیوار پذیرایی ایرانی می‌توانید ازتابلوهایی با هنر دست ایرانی چون خطاطی و نقاشی یا ترمه، معرق، منبت، میناکاری، خاتم‌کاری یا تابلو فرش استفاده کنید و نمایی سنتی و ایرانی به فضای پذیرایی خود بدهید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب تابلو برای پذیرایی را بخوانید.

تابلو فرش

برای نصب توجه داشته باشید که تابلو در ارتفاعی قرار گیرد که در دید باشد؛ نه آنقدر بالا که برای دیدن آن مجبور شوید سرتان را بالا بگیرید، نه آنقدر پایین که نازیبا شود. تابلوهای بزرگ معمولا وسط دیوار نصب شده و بهتر است از وسط تابلو تا زمین 150 سانتی‌متر فاصله باشد. اگر تابلو بالای مبل نصب می‌شود، باید حداقل 20 تا 30 سانتی‌متر از بالای آن فاصله داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب محل نصب تابلو در پذیرایی را بخوانید.

عکس

تزیین دیوار با عکس خانوادگی

تابلوهای عکس‌های خانوادگی تاثیر زیادی در تزیین دیوار پذیرایی ایرانی دارند که می‌توانند یادآور خاطرات خوش و حتی سبک زندگی ایرانی در گذشته باشند. این عکس‌‌ها هم می‌توانند به‌صورت بزرگ و تکی نمای جذابی در سالن پذیرایی ایجاد کنند یا چندین قاب عکس خانوادگی را روی یک دیوار به‌صورت مجموعه نصب کرد. حتی می‌توانید برای تزیین دیوار با عکس خانوادگی از عکس‌های سفرهای مختلف خانواده یا عکس‌های قدیمی و خاطره انگیز فامیلی استفاده کنید. اما توجه داشته باشید عکس‌های شخصی انتخاب مناسبی برای فضای پذیرایی نیستند.

شلف 1
شلف 2

تزیین دیوار پذیرایی با شلف یا طاقچه

طاقچه بخش مهمی از دکوراسیون خانه‌های قدیمی ایرانی بوده که در خانه‌های امروزی شکل مدرن‌تری به‌خود گرفته‌ است. این طاقچه‌های قدیمی امروز توسط باکس یا شلف‌های کناف، چوبی یا ام دی اف اجرا می‌شوند. برای تزیین روی طاقچه‌های قدیمی و شلف‌های امروزی می‌توان از انواع دکوری‌های سنتی و صنایع دستی ایرانی که در بالا به‌طور کامل گفته شد، قاب عکس‌های خاطره انگیز، تابلوهای کوچک، گلدان گل طبیعی یا مجسمه استفاده کرد. بهتر است دکوری‌های زیبا، شیک و با ارزش را داخل طاقچه پذیرایی قرار دهید. اگر فضای شما کوچک است در استفاده از وسایل روی شلف یا طاقچه دیوار پذیرایی زیاده روی نکرده و طاقچه را شلوغ نکنید.

دکوری 1
دکوری2

دکوری برای دیوار پذیرایی ایرانی

برای تزیین دیوار پذیرایی ایرانی می‌توان از انواع صنایع دستی و دکوری‌های دست‌ساز سفالی، شیشه‌ای، چوبی، میناکاری، خاتم‌کاری، مسی یا آینه‌ و شمع‌های تزیینی که امروزه طرفداران زیادی هم دارد استفاده کرد. این دکوری‌ها را می‌توانید روی انواع شلف و باکس‌های دیواری چوبی، ام دی اف و کناف نصب شده روی دیوار سالن پذیرایی قرار دهید. پیشنهاد می‌شود دکوری برای دیوار پذیرایی ایرانی خود را از ظروف و هدایای قدیمی که از پدربزرگ یا مادربزرگ خود هدیه گرفته‌اید، آینه و شمعدان، پرده‌های سنتی یا گلدان‌های قدیمی انتخاب کنید.

نقاشی سنتی1
نقاشی سنتی 2

تزیین دیوار با نقاشی های طرح سنتی

تزیین دیوار با نقاشی یکی از انواع ایده‌های جذاب و خلاقانه برای دیوار پذیرایی ایرانی است. برای طراحی سنتی روی دیوار پذیرایی ایرانیمی‌توانید یکی از انواع طرح‌های اسلیمی یا هندسی زیبای ایرانی چون بته جقه و ترنج یا خطاطی‌های نستعلیق را روی یکی از دیوارها طراحی کنید. برای نقاشی روی دیوار باید از طرح و رنگ‌های مناسبی هماهنگ با سایر اجزای دکوراسیون پذیرایی استفاده کنید.طراحی دیوار پذیرایی ایرانی با نقاشی یکی از رایج‌ترین و کم هزینه‌ترین نوع تزیینات است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مطلب بهترین نقاشی‌های دیواری را بخوانید.

کاشی 1
کاشی 2

تزیین سنتی دیوار با استفاده از کاشی‌ ایرانی

از گذشته کاشیکاری یکی از هنرهای برجسته و اصیل ایرانی بوده که نقش مهمی در طراحی دکوراسیون ایرانی داشته است. در سبک‌های تلفیقی که ترکیبی از سبک مدرن و سنتی ایرانی است، این کاشی‌ها به شیوه‌های جدیدتری چون طراحی و تزیین سنتی دیوار پذیرایی ایرانی هم استفاده می‌شوند. برای این ‌کار باید دیواری را به‌عنوان دیوار تاکید در فضای پذیرایی مشخص کرد که از نظر رنگ، بافت و تزیین با سایر دیوارها متفاوت طراحی شده و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند و از کاشی‌ سنتی دست‌ساز ایرانی برای تزیین این دیوار استفاده کرد.

چوب

تزیین دیوار پذیرایی با چوب

متریال چوب به‌دلیل خنثی بودن رنگ، با هر سبک دکوراسیونی از جمله دکوراسیون خانه‌های ایرانی و سنتی هماهنگ است. استفاده از چوب در طراحی دیوار پذیرایی ایرانی، جلوه‌ای گرم و سنتی و در عین حال زیبا و هنری به دکوراسیون خانه شما می‌دهد. تزیین دیوار پذیرایی با چوب می‌تواند توسط پنل‌های چوب طبیعی یا ام دی اف انجام شود و با نقش و نگارهای ایرانی روی چوب از طریق هنر منبت یا معرق، این دیوارها را می‌توان به نقطه کانونی زیبایی تبدیل کرد و حال و هوای ایرانی و سنتی را فضای پذیرایی‌ آورد.

وسایل ساده

تزیین دیوار پذیرایی به سبک ایرانی با وسایل ساده

ایده‌ها و روش‌های ساده و ارزانی برای تزیین دیوار پذیرایی وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید دیوارهای این فضا را با کمترین هزینه و به زیباترین شکل ممکن تزیین کنید. برای تزیین دیوار پذیرایی ایرانی می‌توان با استفاده از وسایل ساده و به‌کارگیری ابتکار و خلاقیت، جذاب‌ترین تزیینات را در دکوراسیون خود داشته باشید. برای تزیین دیوار پذیرایی با وسایل ساده می‌توانید از روش‌های ساده و کم هزینه‌ای چون کاغذهای رنگی‌، قاب‌های خالی، بشقاب‌های قدیمی، وسایل بدون استفاده خانه یا دکوری‌های دست‌ساز ساخته شده از وسایل دورریختنی استفاده کنید و انواع وسایل تزیینی ایرانی را روی باکس یا شلف دیواری قرار دهید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب تزیین دیوار خالی با همان وسایلی که دارید را بخوانید.

استیکر

تزیین دیوار ایرانی با استیکر یا کاغذ رنگی

برای تزیین دیوار پذیرایی ایرانی با وسایل ساده می‌توانید انواع طرح‌های گل و بته، اسلیمی، بته جقه یا اشکال هندسی مختلف را روی کاغذ رنگی کشیده، آن‌ها را قیچی کنید و روی دیوار بچسبانید. توجه داشته باشید رنگ کاغذ رنگی‌ها با هم و با دکوراسیون پذیرایی هماهنگ باشند. امروز این طرح‌ها به‌صورت آماده به نام استیکر در بازار موجود است و شما می‌توانید طبق سلیقه خود از انواع آن‌ها‌ استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب انواع مدل استیکر دیواری را بخوانید.

قاب خالی

تزیین دیوار با قاب خالی: 

استفاده از قاب‌های تزیینی روی دیوار به‌صورت خالی و معمولا چندتایی روشی ساده و ارزان قیمت برای تزیین دیوار پذیرایی ایرانی است که امروزه طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. قاب‌‌های خالی معمولا به‌صورت تکی و چندتایی و با اندازه و طرح‌های متفاوت موجود هستند که می‌توانید با توجه به سبک منزل‌تان از انواع تزیین دیوار با قاب خالی استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب ارزان‌ترین راه تزیین دیوار خالی خانه را بخوانید.

سنتی12
تزیین دیوار

کلام پایانی

تزیین دیوار پذیرایی تاثیر زیادی در زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی منزل دارد که حتی می‌توانید با کمی خلاقیت و هزینه‌ای پایین این کار را انجام دهید. امروزه تلفیق سبک مدرن و سنتی به شیوه‌های متفاوتی در طراحی دکوراسیون پذیرایی ایرانی باعث شده که سنت‌های ما حفظ شده و با گذشت زمان فراموش نشوند. تزیینات سنتی در انواع طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در بازار موجود هستند که با توجه به سلیقه خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای تزیین دیوار پذیرایی ایرانی می‌توانید از انواع صنایع دستی، دکوری‌های دست‌ساز ایرانی، بشقاب‌های تزیینی، شلف یا طاقچه، تابلوهای هنرمندان ایرانی، قاب‌های عکس و نقاشی روی دیوار یا کاغذ رنگی با طرح‌های سنتی استفاده کنید. شما هم اگر علاقمند به حفظ هویت ایرانی و تزیینات ایرانی هستید می‌توانید با کمک این مطلب و سلیقه شخصی‌تان، این سبک را به‌کار ببرید یا اگر دیوار پذیرایی خود را به سبک ایرانی تزیین کرده‌اید، عکس‌های منزل خود را برای ما ارسال کنید تا مخاطبان چیدانه از آن‌ها ایده بگیرند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی دکوراسیون پذیرایی مطالب مدل پرده پذیرایی ، رنگ دیوار پذیرایی و کمد دیواری پذیرایی را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه