Chidaneh.com placeholder image

گزارش تصویری از اولین کافه کتاب تهران؛ کافه کتاب دارالخلافه

به قلم: صبا اکبری

اگر گذرتان به خیابان حافظ بیفتد هر چند قدم یکبار یک مکان فرهنگی، گالری، کافه یا رستوران می‌بینید. ما برای گزارش این هفته یک مکان فرهنگی، تفریحی در خیابان جامی را انتخاب کردیم که بسیار حال و هوای معماری ایرانی دارد، پاتوق اهل هنر است و اولین کافه_کتابخانه در تهران است. 

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

سرویس خواب بالسا

تاریخچه‌ دارالخلافه

دارالخلافه نام قدیم تهران امروزیست. آقا محمد خان بعد از اینکه ردای پایتختی بر تهران می پوشاند، تهران را دارلخلافه می‌نامد. دارلخلافه رفته رفته توسعه پیدا می کند؛ از چهار محله به شش محله گسترش پیدا می‌کند که این شش محله در حوزه‌ی استحفاظی بوده که شمالش خیابان انقلاب، جنوبش خیابان شوش، شرق آن خیابان شهباز( 17شهریور جدید امروزی) و غرب آن کارگر است. این خانه متعلق به مهین الملک وزینانی (داماد مظفرالدین شاه) بوده که در دهه‌ 40 مرحوم امینی که صاحب آین خانه شوهرخاله‌ ایشان می‌شد(نخست وزیر محمدرضا پهلوی) آن را وقف می‌کند.

لینک پیشنهادی: رستوران طهرونچی، صرف غذا با خاطرات طهران قدیم

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

معماری و دکوراسیون داخلی دارالخلافه

این خانه‌ 260متری دیگر تبدیل به مخروبه شده بود تا اینکه صاحب دارلخلافه‌ امروزی به هزینه‌ خود و بدون دخالت ارگانی آن را مرمت و احیا و به سلیقه‌ خود طراحی داخلی آن را کرده  است و اکنون تبدیل به یک مکان فرهنگی هنری شده است. سبک معماری داخلی آن، معماری ایرانی است که مانند همه‌ خانه‌های قدیمی اندرونی بیرونی و شاه نشین دارد. 

دکوراسیون داخلی دارالخلافه برگرفته از معماری دوران پهلویست و کوچک ترین جزییات مانند کاغذدیواری‌ها و کاشی‌کاری‌ها  طرحش مربوط به همان دوره است. همچنین در حیاط آن هنگام مرمت تغییراتی اساسی بوجود آمده است؛ بطور مثال حوض مدفون شده‌ آن بیرون آمده و مرمت شده و یا کف حیاط و عمارت‌های آن موزاییک بوده که تبدیل به آجر فرش شده است. عتیقه‌هایی که درجای جای این عمارت وجود دارد کلکسیون صاحب کافه است که از چهارده سالگی شروع به جمع آوری آنها کرده است.

لینک پیشنهادی: کافه آرتوس گاراژ، بهشت دوست‌داران موتور‌سیکلت!

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

هدف تاسیس دارالخلافه
 

هدف دارالخلافه آشتی و نزدیکی مردم با سنت و معماری ایرانی و حس و حالیست که این سبک از معماری به ما می‌دهد. دارلخلافه به دنبال هویتی است که این روزها گمشده و کم تر به آن پرداخته می‌شود.

مطلب پیشنهادی : خانه فاموری، کافه دنج این روزهای تابستان!

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

دارالخلافه یا همان تهران قدیم و محله‌هایش!

کافه کتاب دارالخلافه در محله‌ ششم (دولت) قرار گرفته است. جذابیت این کافه کتاب به پنج اتاقی است که هرکدام به یک محله تشبیه شده و براساس شکل و شمایل و حس و حال آن محله‌ها دکوراسیون شده است، تصاویر آن محله در قدیم و بزرگان اهل آن محل وجود دارد. جالب است که هر میز به اسم یکی از بزرگان آن محل است.

مطلب پیشنهادی : کافه مانا، هم فال و هم تماشا!

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

به تعبیر استادان تاریخ هرکس به این کافه کتاب بیاید و از این 6 محله دیدن کند و توضیحاتی که درمورد هر محله داده شده را مطالعه کند، انگار سه واحد تهران شناسی پاس کرده است.

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

به گفته‌ صاحب این جا در کتابخانه‌ی دارالخلافه اسنادی وجود دارد که در کتابخانه ملی نیست و این بزرگترین افتخار برای دارالخلافه محسوب می‌شود.

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

کتابخانه‌ دارالخلافه دارای 3500 جلد کتاب، مجلات و روزنامه‌ها افست شده است، کتاب‌ها را رایگان به مشتریان امانت می دهد و اهل کتاب می‌توانند در حیاط این کافه یا در یکی از این پنج اتاق، به همراه نوشیدنی خود مطالعه کنند.

لینک پیشنهادی: عمارت روبرو، وعده‌گاه هنرمندان

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

در دارالخلافه چه رویدادهایی برگزار می‌شود؟

همانطور که پیشتر گفتیم دارالخلافه مکانی فرهنگی است پس کارهای فرهنگی مانند: حافظ خوانی، نقاله و شاهنامه خوانی، نمایش سیاه بازی، ترانه خوانی، شب شعر هم در آن برگزار می‌شود.

[[nid:1539253337]]

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

اگر هرکس به سهم خود برای احیای سبک معماری ایرانی که اصالت ماست تلاش کند و معماران بیشتر از هر چیز به رعایت اصول معماری ایرانی بپردازند، معماری ایرانی هر روز بیشتر از دیروز  در دنیا مهم می‌شود و همین موضوع باعث جذب توریست و شناخت سبک معماری ایرانی می‌شود.

در ادامه کوچه پس کوچه را بیش تر بخوانید:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه