Chidaneh.com placeholder image

نمای ترکیبی سنگ و چوب، در ساختمان سالاریه قم

به قلم: تحریریه چیدانه

ساختمان هایی که در بافت و بدنه شهری و با توجه به ضوابط و قوانین شهرداری شـکل می گیرند، چالش های مختلـــف و محدودیــت های فراوانی دارند. این پروژه ها معمولاً دارای نمای یکنواخت، دیکته شده و پلان های مشخصی می باشند که این موضوع مانع ایجاد هرگونه پویایی و کیفیت فضایی واجد ارزش در داخل و خارج پروژه شده و همچنین ارتباطی بین داخل و بیرون بنا شکل نمی گیرد.
 با در نظرگرفتن قوانین، ایجاد پروژه با کیفیت زیستی قابل قبول در این بافت، نیازمند تغییر نگرش در برخورد با ضوابط شهرداری است. در پروژه سالاریه قم به چالش هایی که ضوابط و محدودیت های شهری ایجاد می کنند، به عنوان یک پتانسیل بالقوه نگاه شده است. با چیدانه همراه باشید تا به گوشه و کنار این پروژه منحصر به فرد سری بزنیم و با طراحی ساختمان سالاریه قم از “دفتر معماری هرم(مرتضی علی نیا مقدم-حمید بابایی)" بیشتر آشنا شویم.

مطالب بیشتر: بازسازی خانه ویلایی قدیمی، ویلای روان پاک در مازندران

چوب و هنر

[[nid:345494]]

[[nid:345509]]

مشخصات عمومی ساختمان مسکونی سالاریه در قم

  • نام پروژه: ساختمان مسکونی سالاریه
  • طراح: دفتر معماری هرم(مرتضی علی نیا مقدم-حمید بابایی)
  • محل پروژه: ایران، قم، شهرک قدس، کوچه 56
  • کارفرما: سالار نیکوگفتار، کاظم رضایانی
  • نظارت: دفتر معماری هرم
  • متراژ زمین: 600 مترمربع
  • متراژ زیربنا: 3600 مترمربع
  • همکاران طرح: بهاره شیسی، مرضیه گلشاهی، فاطمه اسد سلیمانی، اندیشه اسکویی، احسان کازرونی، الیکا زارعی، کاظم رضایانی
  • عکاسی: دید استودیو
  • کاربری بنا: مسکونی، 1 طبقه زیرزمین، همکف، 5 طبقه روی همکف، 12 واحد
  • سال شروع اجرا: 1395
  • سال خاتمه اجرا: 1397
  • سازه و تاسیسات بنا: اسکلت بتنی، تاسیسات به صورت داکت اسپلیت و موتورخانه

مطالب بیشتر: آپارتمان های شیک در اصفهان، ساختمان روزن دیدنی است!

[[nid:345501]]

[[nid:345498]]

 

پیش زمینه طرح نمای ترکیبی ساختمان سالاریه 

 

پروژه ساختمان سالاریه در “شهر قم" واقع شده است. با توجه به اهمیت مذهبی رشد و توسعه در این شهر با نواسانات زیادی روبرو است. شکل گیری سکونتگاه های جمعی یکی از نتایج غیرقابل اجتناب رشد و گسترش در این شهر است. به موازات، در قم اعتقادات مذهبی نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری های شهری و روابط همسایگی ایفا میکند.

مسئله “محرمیت" و “دید نداشتن از خارج به داخل بنا" بسیار مورد توجه مردم بوده و جزو چالش های اصلی طراحی است. در پروژه ساختمان مسکونی سالاریه سعی بر آن شد تا از زاویه ای دیگر به این مساله نگاه شود، تا به جای این که مردم از داخل خانه پرده های ضخیم و چند لایه را برای جلوگیری از دید بیرون نصب کنند و ورود نور به خانه را محدود کنند، با ایجاد طراحی در این خانه مسکونی علاوه بر پاسخگویی به ایجاد محرمیت برای خانه و عدم دید مستقیم از بیرون ساختمان سالاریه قم به داخل، حداکثر ورود نور به داخل را نیز تامین کند.

مطالب بیشتر: بازسازی آپارتمان کوچک، خانه مدرن کلاژ در نیاوران

[[nid:345508]]

[[nid:345512]]

بستر طراحی ساختمان مسکونی سالاریه در قم 

با توجه به اینکه ساختمان مسکونی سالاریه از تجمع دو زمین کنار هم شکل گرفته، دارای مقیاس بزرگتر و تعداد طبقات بیشتری نسبت به بافت مجاور و همسایگی های اطراف خود بود. عرض زیاد ساختمان، تعداد واحدهای مسکونی و تعـداد زیاد بازشوها در جدار بیرونی نمای ترکیبی سنگ و چوب ساختمان با توجه به نیــاز فضــاهای داخلی از دیگر دغدغه ها و چالش های پیـش روی پروژه سالاریه قم بود.

مطالب بیشتر: طراحی ساختمان ایرانی، به روزترین آپارتمان 5 طبقه در اصفهان

[[nid:345492]]

[[nid:345495]]

چالش های پیش رو در طراحی ساختمان سالاریه قم

رعایت ضوابط شهرسازی

با توجه به قوانین و ضوابط شهرداری قسمت مرکزی ساختمان سالاریه مجـاز به استفاده از کنسـولی به عمق 120 سانتی متر و حداقل فاصله مجاز کنسول از همسایه ها از یک طرف 2 متر و از طرف دیگر 4 متر بود.
در ابتدا برای تغییر نگرش به قوانین شهرداری، کنسول را که معمولاً به صورت صفحه هایی پیش آمده از نمای ترکیبی بیرونی ساختمان مسکونی در این بافت ها شکل می گیرند، به صورت باکس هایی دیدیم که تراس های هر واحد آپارتمان سالاریه را شکل خواهند داد. تراس هایی که به صورت جداگانه و با محرمیت کامل نسبت به هم قرار بگیرند.

مطالب بیشتر: خانه دوبلکس شیک ایرانی، خانه کوچک جذاب در اصفهان

[[nid:345503]]

 بدین ترتیب کنسول ها تبدیل به باکس هایی شد که در طبقات ساختمان سالاریه روی هم می لغزند و با جابجایی باعث ایجاد تراس ها می شوند. کنسول ها پس از شکل گیری تاثیر خود را بر جدار اصلی گذاشته و در نقطه برخورد با سطح نما ترکیبی، حفره هایی را ایجاد می کنند. این حفره ها، تراس های واحد دیگر در همان طبقه را شکل می دهد. بدین صورت ما در هر طبقه از نمای ترکیبی ساختمان سالاریه تراس هایی بیرون زده و فرورفته داریم که به صورت جداگانه و با رعایت محرمیت شکل گرفته اند. 

مطالب بیشتر: ویلاهای مدرن ایران، این بار کوشک خانه در اصفهان

دفتر معماری هرم / مرتضی علی نیا مقدم
ساختمان مسکونی سالاریه در قم
دفتر معماری هرم / مرتضی علی نیا مقدم

دفتر معماری هرم / مرتضی علی نیا مقدم
ساختمان مسکونی سالاریه در قم
دفتر معماری هرم / مرتضی علی نیا مقدم

با شکل گیری کنسول ها در هر طبقه ساختمان مسکونی سالاریه جدار اصلی بنا از یک نمای تخت و مسطح تبدیل به نمای ترکیبی با عمق 3 لایه شد.

لایه اول سطح بیرون زدگی کنسول ها که تراس ها را شکل می دهد، لایه دوم سطح تخت نمای ترکیبی سنگ و چوب ساختمان سالاریه است و لایه سوم قسمت فرو رفته و حفره هایی است که با تاثیر پذیری از برخورد کنسول ها روی جدار اصلی شکل گرفته و تراس واحد دیگر در همان طبقه را تشکیل می دهد.

مطالب بیشتر: ساختمان شماره 135، مدرن ترین ساختمان آجری در سعادت آباد

[[nid:345500]]

تامین نیاز های کارفرما در چالش پیش رو “ساختمان مسکونی سالاریه قم"

با ایجاد این 3 لایه جدار بیرونی و مسطح ساختمان مسکونی سالاریه به فرمی پویا و دارای عمق تبدیل شد که پاسخگوی تمامی عملکردهای داخلی بنا نیز باشد. (نورگیری، محرمیت، تراس، پلان و …) 

پس از شکل گیری لایه های نمای ترکیبی سالاریه، به دلیل تعداد زیاد بازشوها و ایجاد محرمیت و دید کنترل شده در سطح تخت نما، پوسته ای از لوورهای چوبی شکل گرفت تا علاوه بر جلوگیری از اغتشاش بصری، باعث پیوستگی در این نمای ترکیبی سنگ و چوب شده و کیفیت ورود نور و دید را تعریف کند.

مطالب بیشتر: معماری آپارتمان مسکونی، ساختمان 213 در مشهد

[[nid:345496]]

[[nid:345493]]

[[nid:345488]]

با شکل گیری پروژه علاوه بر پاسخگویی به عملکردهای داخلی، برخوردی متفاوت با ضوابط شهرداری و ایجاد یکپارچگی در ساختمان سالاریه قم، توانستیم به مساله دید مستقیم از بیرون به داخل و محرمیت نیز پاسخ دهیم، بدین صورت که در هر 3لایه شکل دهنده جدار بیرونی، مساله دید با یک واسطه شکل می گیرد و هیچ بازشویی به صورت مستقیم در جدار بیرونی باز نمی شود.

در نهایت ساختمان مسکونی سالاریه قم خود را به صورت فرمی یکپارچه در بافت یکنواخت شهری نمایان کرد که دارای هویتی مستقل نسبت به بافت پیرامون خود است.

مطالب بیشتر: طراحی ساختمان مسکونی خانه سبز، در دامنه جنوبی رشته کوه البرز

[[nid:345505]]

دفتر معماری هرم / مرتضی علی نیا مقدم
ساختمان مسکونی سالاریه در قم
دفتر معماری هرم / مرتضی علی نیا مقدم

بررسی دیاگرام، پلان، نما و برش ساختمان مسکونی سالاریه قم

با دیدن بخشی از دیاگرام های ساختمان مسکونی سالاریه قم، با جزییات بیشتری از طراحی این فضا آشنا خواهید شد و با بررسی پروفایل “دفتر معماری هرم(مرتضی علی نیا مقدم-حمید بابایی)" می توانید تصاویر کامل تری از بخش های مختلف این پروژه مشاهده کنید.

مطالب بیشتر: طراحی ساختمان اداری مدرن، زیبایی خیره کننده شرکت دارویی سیناژن

[[nid:345490]]

[[nid:345521]]

دفتر معماری هرم / مرتضی علی نیا مقدم
ساختمان مسکونی سالاریه در قم
دفتر معماری هرم / مرتضی علی نیا مقدم

[[nid:345527]]

روند طراحی داخلی ساختمان سالاریه قم 

در سازمان دهی فضایی پلان پروژه ساختمان مسکونی سالاریه، نورگیری، محرمیت و تناسب فضاها مورد توجه قرار گرفت. به گونه ای که با تقسیم فضا به عرصه های عمومی، نیمه عمومی و خصوصی، پلان این ساختمان مسکونی شکل گرفت. فضای پذیرایی و اتاق مهمان در عرصه عمومی و به سمت نمای ترکیبی سنگ و چوب ساختمان سالاریه قرار گرفت، آشپزخانه و نشیمن در عرصه نیمه عمومی و نقش واسطی بین دو عرصه عمومی و خصوصی را ایفا کرد.

مطالب بیشتر: طراحی دفتر اداری مدرن، خلاقیت و انرژی در دفتر مرکزی پتروشیمی رازی

[[nid:345510]]

[[nid:345513]]

[[nid:345516]]

[[nid:345515]]

اتاق خواب ها و حمام در عرصه خصوصی و در قسمت پشت ساختمان سالاریه قم و فارغ از آلودگی صوتی قرار گرفت. و این فضاها، نور خود را از حیاط تامین می کنند.

مطالب بیشتر: خانه های مدرن در ایران، خانه ی رویایی پروا در دل جنگل های مازندران!

[[nid:345518]]

[[nid:345519]]

[[nid:345517]]

 برای ایجاد هماهنگی بین نمای ترکیبی سنگ و چوب در داخل پروژه سالاریه از متریال چوب در سقف قسمت نشیمن و آشپزخانه استفاده شد. همچنین تیغه جداکننده فضای نشیمن و اتاق خواب ها دارای دو وظیفه بود: 

1)جلوگیری از دید مستقیم به اتاق خواب ها 
2) قرارگیری تلویزیون روی آن
 این تیغه با حرکتی پویا از سقف شروع شده، تا روی دیوار امتداد پیدا کرده و به صورت معلق با فاصله ای 60 سانتی متری از زمین ساختمان سالاریه قم قرار می گیرد.

 

مطالب بیشتر:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه