Chidaneh.com placeholder image

راحتی و آرامش با صندلی لانژ (Lounge Chair)

به قلم: گلنار

یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن انتخاب و خرید صندلی مناسب برای دکوراسیون داخلی منزل است. فرقی ندارد در حال طراحی دکوراسیون داخلی منزل هستید یا مشغول طراحی داخلی مطب، زیرا شما نیاز دارید که با انواع صندلی در دکوراسیون داخلی به خوبی آشنا باشید. صندلی‌ها با توجه به نوع و کارکرد دارای دسته بندی‌های مختلفی هستند. لازم به توضیح است که باید با توجه به نوع دکوراسیون داخلی خود تصمیم به انتخاب و خرید صندلی در دکوراسیون داخلی بگیرید. در این مقاله از چیدانه به بررسی صندلی لانژ  (Lounge Chair) که یکی از بهترین گزینه ها جهت استراحت، مطالعه و ریلکس کردن است می پردازیم، با ما همراه باشید.

صندلی لانژ چیست؟
صندلی لانژ چیست؟

صندلی لانژ چیست؟

صندلی لانژ چیست؟ در مطلبی به شرح ویژگی ها مبل شزلون پرداختیم. مبل های شزلون نشیمن هایی هستند که برای استراحت و به قول معروف لم دادن طراحی شده اند. صندلی های لانژ هم دقیقا همان کارکرد را دارند، اما همانطور که از نامشان پیداست، صندلی هستند. به لحاظ ظاهری هم طور معمول به صندلی های راحتی دسته دار که زاویه نشیمن و پشتی شان کمی بیش از صندلی های معمولی باز است، صندلی لانژ گفته می شود که در بسیاری موارد هم با یک اتومان جفت شده اند. بسیاری از صندلی های ساحلی لانژ محسوب می شوند اما این صندلی ها فقط در فضای بیرون کاربرد ندارند. یکی از اولین نمونه های معروف و ماندگار مدرن صندلی لانژ مربوط به سال 1928 است که مارسل بروئر مجارستانی آن را طراحی کرد. در همان سال لوکوربوزیه تولید صندلی های مشابه آن را آغاز کرد و در سال 1956 چارلز و ری ایمز زوج طراح آمریکایی، تصور رایج از این صندلی ها تغییر و مجموعه ای ارائه دادند که کاربر می‌تواند شیب پشتی آن را کنترل کند. در ادامه مطلب با معروفترین نمونه های این صندلی راحتی بیشتر آشنا می شویم.

اسکای اسکرپر
دکوراسیون با صندلی لانژ
دکوراسیون با صندلی لانژ

دکوراسیون با صندلی لانژ

مکانی برای لذت بردن از یک مطالعه خوب، خلوت کردن بعداز یک روز شلوغ، یا صرفاً یک صندلی در دکوراسیون شیک، صندلی های لانژ تقریباً به همین اندازه همه کاره هستند. یک صندلی لانژ خوب راحت خواهد بود، اما صندلی لانژ عالی، دکوراسیون شما را بهبود می بخشد و اهداف طراحی شما را نمایش می دهد، در عین حال بهترین گزینه جهت استراحت محسوب می شوند. بنابراین، چه به دنبال خرید ارزان قیمت باشید و چه به دنبال خرید لوکس، برای هر بخش از خانه، اتاق نشیمن، دکوراسیون اتاق خواب، دفتر و حتی استخر، یک صندلی لانژ انتخابی منحصر به فرد محسوب می شود. 

چه چیزی صندلی لانژ ایمز را منحصر به فرد می کند؟
چه چیزی صندلی لانژ ایمز را منحصر به فرد می کند؟

چه چیزی صندلی لانژ ایمز را منحصر به فرد می کند؟

حقیقت این است که ترکیب چرم و چوب نماد قرن بیستم محسوب می شود. احتمالاً همه ما صندلی لانژ زیبا با آن ترکیب چرم و پارچه اش را دیده ایم اما ممکن است متوجه نشده باشیم که این طراحی تا چه اندازه قابل توجه بوده است. صندلی نشیمن متمایز، به همراه پاف یا اتومان خاص و متناسب، از زمان طراحی در سال 1956، نمادی از طراحی مبلمان  به شمار می آید. صندلی و اتومان لانژ، اولین تلاش طراحان در طراحی پیشرفته بودند. آنها از صندلی های کلوپ انگلیسی قرن نوزدهم، صندلی های بزرگ چرمی با دسته های گرد، پشتی صندلی های دکمه دار و گل میخ و چوب الهام گرفته شده از حاصل ترکیبی از یک صندلی اداری لوکس و راک چرم است. این نمایشی از صنعتی است که ظریف تر و سبک تر از صندلی چوبی سنتی را پدید می آورد و به عقیده بسیاری از راحتی بیشتری نیز برخوردار است.

صندلی راک لانژ
صندلی راک لانژ

صندلی راک لانژ از سه لایه تخته سه لای قالب ریزی شده تشکیل شده است که با یک لایه روکش چوب بی نظیر پوشیده شده است. طرح اصلی با چوب برزیل که تنها گزینه تا دهه 1990 بود، ساخته شده است. اکنون اما در ساخت این طرح می توان از چوب گردو، آبنوس، یا چوب درخت پالیز استفاده کرد. تشک و کوسن های چرمی (که اکنون از جنس پوست نیز موجود است) به گونه ای منحصر به فرد متصل شده اند تا به پوسته های چوبی آسیب نرسانند و ظاهری طبیعی و در عین حال مرتب که هدف ایمز بود را داشته باشد. مهاربندهای پشتی صندلی و پایه های صندلی و پاف یا اتومان هم آلومینیومی هستند و صندلی دارای مکانیزم چرخشی است.

انواع مختلف صندلی های لانژ 

انواع مختلف صندلی های لانژ 

صندلی های لانژ (Lounge Chair) در مدل های متنوعی سال های زیادی است که در بازار دیده می شوند. به طور دقیق می توان تصویری از صندلی های لانژ را در نقاشی های دیواری مصر و رومیان باستان دید که اشراف ثروتمندی بر روی آنها نشسته اند و از زندگی لذت می برند. اما گونه مدرن آن ها تفاوت هایی دارد. همانطور که از نام این صندلی ها پیدا است آنها برای استراحت طراحی شده اند. اولین صندلی های لانژ مدرن دارای قاب هایی از جنس استیل با روکش کروم و نشیمن و پشتی با رویه چرم بودند. اما با گذشت زمان تغییرات زیادی در طراحی این صندلی ایجاد شد، به طوری که امروز برخی از صندلی‌ ها به نام صندلی لانژ در بازار معرفی می‌ شوند که تفاوت خیلی زیادی با نمونه اولیه دارند.

صندلی های لانژ استخری
صندلی های لانژ استخری

صندلی های لانژ استخری

صندلی لانژ هم برای فضای داخل و هم در فضای باز و در کنار استخرها طراحی شده اند و دارای طرح ها و رنگ های متنوع هستند.

صندلی‌ های لانژ گهواره ای

صندلی‌ های لانژ گهواره ای

با توجه به این که صندلی‌ های لانژ از اولین مدل های صندلی های راحتی هستند بسیار طبیعی به نظر می‌رسد که این مدل صندلی ها را با یک بانوج (تختخواب گهواره ای) ترکیب کرد. در تصویر بالا صندلی لانژ دارای یک قاب قوس دار است که یک بانوج چوبی درون آن قرار دارد.

دیگر طرح های صندلی‌ های لانژ
دیگر طرح های صندلی‌ های لانژ

دیگر طرح های صندلی‌ های لانژ

طرح های دیگری از  صندلی های لانژ دیده می شود که بیشتر بر روی سادگی و ظرافت متمرکز شده اند. صندلی لانژی که در تصویر بالا مشاهده می کنید دارای یک پایه کرومی مسطح و مستطیل شکل و یک صندلی زاویه دار است که هر دو قسمت فقط در یک نقطه به هم متصل هستند بنابراین باعث می شود که صندلی شناور دیده شود.

خطوط موجی و مارپیجی و فرم ظریف این صندلی در تصویر بالا باعث شده است که این مدل صندلی از سایر محصولات همان خانواده متمایز شود و می تواند در فضای داخل و یا تراس استفاده شود. در کل می توان گفت طراحان تمایل دارند صندلی‌ های لانژ را به صورتی طراحی کنند که برای هر شخصی مناسب باشند.

معروف ترین صندلی لانژ اثر ایمزها
معروف ترین صندلی لانژ اثر ایمزها

معروف ترین صندلی لانژ اثر ایمزها

همانطور که گفته شد ریشه صندلی لانژ امروزی را می توان در سال 1928 و اثر بروئر ردیابی کرد. با وجود این که طراحی بروئر در اروپا بسیار محبوب بود اما تا سال 1953 هنگامی که چارلز و ری ایمز(Eames) صندلی لانژ ایمز را برای شرکت مبلمان هرمان میلر طراحی کردند استفاده از صندلی لانژ در ایالات متحده رایج نبود. این صندلی ها به طور رسمی با عنوان (Eames Lounge 670) و (Ottoman 671) شناخته شدند و در سال 1956 پس از سال ها توسعه در بازار مبلمان وارد شد. این صندلی یکی از اولین صندلی های پرفروش ایمز بود. نمونه هایی از این صندلی در موزه هنرهای مدرن نیویورک قرار داده شده است.

صندلی لانژ طراحی MARCEL WANDERS
صندلی لانژ طراحی MARCEL WANDERS

صندلی لانژ طراحی MARCEL WANDERS

استودیوی Marcel Wanders با صندلی لانژ خود برای مجموعه Objets Nomades یک صندلی قابل حمل جهت کسب آرامش ایجاد کرد. چیزی که شبیه یک کیف مسافرتی به نظر می رسد در واقع مجموعه ای تو در تو از سه ماژول فیبر کربنی با روکش چرمی به همراه یک بالشتک استوانه ای است. آنها که توسط کمربندهای چرمی در کنار هم قرار می گیرند، یک صندلی فوق العاده راحت را تشکیل می دهند. سه ماژول مجزا مانند یک پازل در یکدیگر قرار می‌گیرند، اما زمانی که چیده می‌شوند یک صندلی لانژ فوق‌العاده راحت ایجاد می‌کنند. که نمونه ای از جدید ترین مدل صندلی لانژ محسوب می شود.

صندلی لانژ برای استراحت های روزانه در دفاتر یا حتی مطب پزشکان و روانشناسان است و می تواند میزبانی فاخر برای میهمان یا مراجعین شما باشد. صندلی لانژ ایمز، در عین حال می تواند دکوراسیون مدرن منزل شما را ارتقا بخشد. قابل ذکر است که روکش آن از چرم مصنوعی درجه یک ساخته شده و ماندگاری بالایی دارد. جالب است بدانید که نمونه ای از این صندلی در موزه هنرهای مدرن نیویورک قرار داده شده است، بعد ها توسط شرکت هرمان میلر به تولید انبوه رسید و امروز در ایران خودمان، عینا ساخته شده و برای علاقمندان قابل سفارش است.

جمع بندی:

به مرور زمان طرح های صندلی راحتی تک نفره مدل های بسیار متنوعی را بخود دید. اما تمامی این مدل های بلا استثنی از طرح های قدیمی و اصلی در قرن بیستم کپی برداری می کنند، در حقیقت طرح های آن دوره به قدری کامل و اصیل بودند که نیاز چندانی به ایجاد تغییرات شگرف در دیزاین وجود نداشت. حتی فرهنگ های متفاوت نیز باعث نشد که ظاهر این صندلی ها تغییرات خیلی زیادی بخود بییند. اما همین تغییرات اندک هم مدل های بسیار بسیار زیادی را وارد بازار کرده است. صندلی لانژ از نمونه مبل محسوب می شود که بخاطر داشتن یک جای پای راحت و امکان لمیدگی به عقب که بخاطر قابلیت انعطاف به سمت پشت صندلی ایجاد شده، نمونه ای بسیار راحت برای نشیمن و حتی لم دادن است در این مقاله از چیدانه به معرفی این نوع صندلی و انواع گوناگون آن پرداختیم.

مطالب بیشتر:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه