Chidaneh.com placeholder image

مدل مبل چپندر؛ مبلمانی اصیل، زیبا و شیک

به قلم: نرگس مهردادیان

مبل چپندر یکی از انواع مبلمان کلاسیک است که در ایران طرفداران زیادی دارد. در ابتدا باید بدانید که تلفظ چپندر اشتباه است، تلفظ اصلی این مبل، چیپندِل است که از نام طراح و سازنده آن گرفته شده است. مدل مبل چپندر یا چیپندل سبک مبلمان انگلیسی است که به معروف‌ترین نام در تاریخ مبلمان انگلستان درست زمانی‌که مبلمان دست ساز در اروپا در اوج خود قرار داشت، تبدیل شد. در اصل چیپندل یک سبک در دکوراسیون داخلی است اما امروزه به خصوص در ایران فقط به نوع خاصی از مبلمان گفته می‌شود. در این مطلب از چیدانه به معرفی مدل مبل چیپندل یا چپندر، تاریخچه، متریال مورد استفاده در آن، شکل طراحی و چیدمان این سبک مبلمان معروف انگلیسی می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

چپندر1
چپندر2
چپندر3
تاریخچه

تاریخچه مبل چپندر 

توماس چیپندل Thomas Chippendale فرزند جان چیپندل نجار چیره‌دستی بود و این حرفه را از پدرش آموخت. توماس تاجر، کوهنورد و متخصص تبلیغات بود اما در هیچکدام به اندازه نجاری حرفه پدری‌اش موفق نشد. توماس چیپندل در سال 1954 کتابی از مجموعه آثار، طراحی‌ها و الگوهای مبلمان شیک انگلیسی خود منتشر کرد که از اولین کتاب‌های طراحی مبلمان بود و توانست شهرت زیادی کسب کند. در مدت کوتاهی اکثر نجاران و هنرمندان اروپایی این کتاب را خریده و از طرح‌های توماس در کارهای خود استفاده کردند. تاثیر این کتاب تا جایی بود که در آن دوره تاثیر طرح‌های او تقریبا بر اکثر مبلمان انگلیسی دیده می‌شد. او با این کتاب در بین مردم به محبوبیت زیادی رسید و با فروش طرح‌ها و مبلمان خود به اقشار مرفه و ساختمان‌های دولتی انگلستان، ثروت زیادی کسب کرد. 

قالیشویی ادیب
متریال

متریال مبل چپندر یا چپندل

در ابتدا مبلمان به سبک چیپندل از چوب ماهون ساخته می‌شد که از غرب هندوستان وارد انگلیس می‌شد. اگرچه کابینت سازها از این چوب برای ساخت روکش درها استفاده می‌کردند اما با آمدن سبک چیپندل در انگلستان از این چوب به‌طور وسیعی در صنعت مبلمان استفاده شد. چوب ماهون برای حکاکی‌های پیچیده و ظریف سبک چیپندل بسیار کارآمد بود. کم کم چوب ماهون کشورهای کوبا، هندوراس و دومینیکن که از لحاظ تراکم و کیفیت از چوب هندوستان بهتر بودند جای چوب ماهون هندوستان را گرفتند. این درحالی بود که قبل از آن در آمریکا از چوب کاج سفید و در انگلستان چوب بلوط برای ساخت مبلمان استفاده می‌شد. بعدها برای کم کردن هزینه تولید این مدل مبلمان که تا قبل از آن مخصوص اشراف زاده‌ها و ثروتمندان بود، چوب‌های افرا و گیلاس جایگزین چوب ماهون شدند.

این مطلب را درباره مبلمان کلاسیک ظریف و روش های چیدمان آن بخوانید.

طرح ها

طرح‌های مبل چپندر

طرح‌های مبل چیپندل از چهار سبک گوتیک، روکوکو، چینی و نئوکلاسیک گرفته شده است. توماس چیپندل تمامی این سبک‌ها را با طرح‌های هماهنگ و یکپارچه‌ای ترکیب کرد و سبک چیپندل را به‌وجود آورد. در طرح او منبت‌هایی که از تلفیق سبک‌های فرانسوی و چینی ساخته می‌شد، به کار رفته است، به این صورت که ظرافت منبت‌های فرانسه با طرح‌های هندسی و مشبک میزهای چایخوری چینی ترکیب شده و سبک مبلمان چیپندل را پدید می‌آورد. البته در اواخر قرن 18 دیگر از منبت‌های ظریف و پیچیده طرح اصلی استفاده نمی‌شد و بسیاری از ریزه کاری‌های این سبک به فراموشی سپرده شد. 

مارک تجاری مبل چپندر طرح اصلی “توپ و پنجه" است. تاثیر این سبک اصیل هنوز هم در طراحی و ساخت مبلمان کلاسیک در اروپا و ایران دیده می‌شود. حتی برخی از مبلمان مدرن امروز مثل مبل‌های راحتی از طراحی‌های قدیمی سبک چپندل در پایه‌های مبل و کاناپه استفاده کرده و این سبک کلاسیک را با طراحی‌های مدرن ترکیب کرده‌اند.

ویژگی ها

معرفی ویژگی‌ها و مدل‌های مبل چپندر

امروزه مبلمان طرح چپندر در انواع و مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که متریال اصلی همه آن‌ها چوب و پارچه است. انواع مدل‌های مبل چپندر شامل مبل چپندر یونانی، انگلیسی و سلطنتی است که با متریال و رنگ‌های مختلفی ساخته و تولید می‌شود و گاه حتی با مبلمان راحتی به سبک مدرن ترکیب شده و سبک جدیدی در دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کند که مناسب سبک خانه‌های مدرن هم می‌شود.

عصایی

مبل چپندر دسته عصایی

مدل مبل‌ چپندر دسته عصایی جزو محبوب‌ترین و معروف‌ترین‌ مبلمان است که علاوه بر قدمت بالا بسیار جذاب و زیبا است. در این مدل مبل دسته‌ها شبیه به عصا طراحی شده و پارچه مبل نیز از متریالی مرغوب و با کیفیت بالا تهیه می‌شود.

یونانی

مبل چپندر یونانی

مدل مبل چپندر یونانی، مبلی مدرن با پشتی‌های قوس‌دار و دسته‌های بلند در کاناپه طراحی شده است. البته اکثر مبل‌های یونانی از این سبک طراحی استفاده می‌کنند. رنگ مبل چپندر یونانی بسیار جذاب و خاص است و به راحتی با دیگر اجزای دکوراسیون منزل هماهنگ می‌شود.

راحتی

مبل راحتی چپندر

مبل‌های راحتی چپندر، شکل و طرحی ساده و شیک دارند و می‌توان آن‌ها را در سالن پذیرایی یا نشیمن استفاده کرد. پایه‌های صندلی ها و فرم این مبلمان به سبک چیپندل طراحی می‌شود. پارچه مبل چپندر راحتی می‌تواند حتی با متریال چرم باشد و به‌عنوان سبکی مدرن و اسپرت در دکوراسیون منزل استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر در زمینه مبل راحتی مطلب مبل راحتی جدید و شیک را بخوانید.

سلطنتی

مبل سلطنتی چپندر

مدل مبل سلطنتی یا استیل چپندر از محبوب‌ترین‌ مبلمان این سبک در ایران است. رنگ مبل چپندر سلطنتی معمولا روشن است و گاه با ورق طلا هم تزیین می‌شود. در این مبل منبت کاری‌های زیادی به کار رفته و معمولا قیمت بالایی دارد.

برگی

مبل چپندر برگی

مدل مبل چپندر برگی به شکل برگ طراحی شده است. این مدل مبل چپندر نیز یکی از محبوب‌ترین‌ و زیباترین‌ها در بین مبلمان سبک چیپندل است. توجه داشته باشید که به‌دلیل کار کمتر هزینه خرید مبل چپندر برگی به نسبت مبل چپندر سلطنتی پایین‌تر است.

معرق

مبل چپندر معرق کاری

هنر معرق کاری می‌تواند با هنرهای دیگر ترکیب شده و طرح‌های زیبایی به‌وجود بیاورد. از مهم‌ترین و زیباترین آن‌ها، ترکیب هنر معرق ‌کاری با هنر و حرفه نجاری و مبل‌سازی است. مبل چپندر معرق کاری شده با طرح‌های زیبای خود جلوه زیبا و کم نظیری در دکوراسیون داخلی شما ایجاد می‌کند.

طلایی

مبل چپندر طلایی

مبل چپندر به رنگ طلایی، با درخشش خود تمامی نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند و اگر این رنگ با روکش طلا ایجاد شده باشد، مبلی بی‌نظیر خواهید داشت. مبل چپندر طلایی در انواع مدل‌های سلطنتی و یونانی طراحی و تولید می‌شود. البته توجه داشته باشید که این رنگ بیشتر مناسب سبک دکوراسیون کلاسیک است.

چیدمان

چگونگی چیدمان مبل چپندر

اصول چیدمان مبل چپندر در دکوراسیون داخلی منزل مانند دیگر مبلمان‌ها است با این تفاوت که در ابتدا، قبل از خرید مبل باید سبک دکوراسیون داخلی مورد نظرتان را انتخاب کرده و بر اساس آن یکی از انواع مبل چپندر سلطنتی یا مدرن را انتخاب کنید. بهتر است برای جلوه بیشتر این سبک مبل را در جایی مناسب، با دید خوب و استفاده راحت قرار دهید. همچنین در چیدمان مبل چپندر، توجه داشته باشید که این مبل را نمی‌توان با تمام اجزای دکوراسیون اتاق هماهنگ کرد. اگر تنها رنگ مبل را با رنگ پرده‌ منزل خود ست کنید یا جنس پارچه مبلمان چپندر را با دیگر اجزای دکوراسیون منزل‌ ست کنید می‌توانید جلوه‌ای زیبا و شیک در فضای داخلی خانه خود ایجاد کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب مبلمان مناسب مطلب مبلمان مناسب دکوراسیون کلاسیک را مطالعه کنید.

مشخصات1
مشخصات2

مهمترین مشخصات مبل چیپندل

صندلی‌های مبل چپندر یا چیپندل در طراحی معمولا در جلو جای پا داشته که به شکل یک توپ و پنجه است. این صندلی با پشتی مستقیم و یوغ شکل با یک طرح مرکزی و طرح‌های دقیقی و زیبایی حول شکل مرکزی طراحی شده است. در این سبک تنها کف صندلی‌ها با پارچه‌های ظریف پوشانده می‌شوند. می‌توان گفت این سبک مبلمان یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین‌ها در طراحی مبلمان به سبک کلاسیک است.

  • پشتی مستقیم و عمود
  • تکیه گاه‌های چوبی طرح‌دار و بدون پارچه
  • استفاده از ابر، پارچه یا شال تنها در نشیمن صندلی
  • پیروی از سبک مبلمان گوتیک
تشخیص

روش تشخیص اصل بودن مبلمان چیپندل

امروزه بسیاری از مبلمان آنتیک به توماس چیپندل نسبت داده می‌شود که این ادعاها به سختی قابل اثبات است، چرا که توماس هرگز از مارک و لوگوی خاصی برای ساخته‌های خود استفاده نکرد. تنها روش تشخیص اصل بودن مبلمان چیپندل، پیدا کردن یکی از لوح‌های اصلی طرح او در بین اوراق و اسنادش است که در معبد نیوزام شهر لیدز انگلیس نگهداری می‌شود.

آخر1
چپندر چینی
آخر 3

کلام پایانی

مدل مبل چیپندل که اشتباها چپندر و چپندل خوانده می‌شود، صندلی زیبایی است که توسط توماس چیپندل در سبک گوتیک طراحی و ساخته شده است. مهمترین دلیل شهرت توماس چیپندل، انتشار کتابی با عنوان راهنمای ساخت مبلمان بود که طرح‌های او در مبلمان را شامل می‌شد. توماس چیپندل در ابتدا مبلمان خود را با استفاده از چوب ماهون و برای ثروتمندان می‌ساخت اما به مرور برای پایین آمدن قیمت از چوب گردو و گیلاس هم در بعضی کارهای خود استفاده کرد. اما امروز مبلمان طرح چپندر با متریال و رنگ‌های مختلف و در انواع متفاوتی چون مبل چپندر یونانی، انگلیسی و سلطنتی و تولید می‌شود و حتی این سبک با مبلمان راحتی مدرن هم ترکیب شده و در دکوراسیون پذیرایی مدرن هم می‌توان از این مبلمان زیبا استفاده کرد. شما هم اگر به این سبک مبلمان کلاسیک و انگلیسی علاقمندید می‌توانید با کمک این مطلب و اهالی فن چیدانه انتخاب زیبا و بی‌نظیری داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مبلمان مطالب انواع مبل، گرانترین مبلمان جهان و  انواع مبلمان استیل شیک را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه