گاز استیل یا شیشه‌ای؟ بهترین گزینه کدام است؟

گاز استیل یا شیشه‌ای؟ بهترین گزینه کدام است؟

به قلم: المیرا فلاحیان

بسیاری از افراد به هنگام خرید اجاق گاز با دو راهی اجاق گاز استیل یا شیشه‌ای روبه‌رو می‌شوند. اما لازم است بدانید که هر یک از این دو نوع اجاق گاز، یعنی اجاق گاز شیشه‌ای و اجاق گاز استیل ضد زنگ، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. گاز استیل نگهداری ساده‌تری دارد و طول عمر آن نیز بیشتر است، اما یکی از بزرگ‌ترین معایبی که این گازها با آن مواجهند این است که به مرور زمان، شفافیت و درخشندگی‌شان را از دست داده و دچار خط و خش می‌شوند. اگر بخواهیم گازهای استیل را از منظر زیبایی‌شناسی بررسی کنیم، این نوع اجاق گازها چندان قابل توجه نیستند.

 استیل یا شیشه‌ای

چوب و هنر
گاز استیل یا شیشه ای

نکاتی درباره گاز شیشه‌ای

اجاق گازهای شیشه‌ای ظاهر زیباتری دارند، اما باید در انتخاب آن‌ها دقت کافی را به خرج دهید. باید اجاق گازهایی را انتخاب کنید که از شیشه‌های با کیفیت و مقاوم در برابر شکستگی، ساخته شده باشند. نکته دیگری که در رابطه با گازهای شیشه‌ای باید در نظر داشته باشید این است که در صورت گرم بودن شیشه آن‌ها، هرگز چیزهای سرد روی آن قرار ندهید. زیرا امکان دارد شیشه اجاق گاز دچار ترک و یا شکستگی شود. در ضمن، تمیز کردن قسمت زیرین شعله‌ها، در گازهای شیشه‌ای نسبتا دشوار است. اما بین گاز استیل یا شیشه‌ای باید بگوییم که گازهای شیشه‌ای ظاهر زیباتری نسبت به گازهای استیل ضد زنگ دارند.

گاز استیل یا شیشه ای

گاز استیل یا شیشه‌ای؟ بهترین گزینه کدام است؟

برای اینکه بتوانید با اطمینان‌خاطر بهترین گزینه را انتخاب نمایید، در ادامه مطلب به مقایسه گاز استیل و شیشه‌ای از جوانب مختلف پرداخته‌ایم. اگر در دو راهی انتخاب گاز استیل یا شیشه‌ای هستید، این مطلب چیدانه، راهنمای شما خواهد بود. پس در ادامه با ما همراه باشید.

گاز استیل یا شیشه ای

تمیز کردن

به نظر شما تمیز کردن کدام نوع اجاق گاز ساده‌تر است؟ گاز استیل یا شیشه‌ای؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اجاق گازهای رومیزی شیشه‌ای نیازمند دقت بسیار زیادی به هنگام تمیزکردن اجاق گاز هستند. ابتدا باید صبر کنید که تمام شعله‌ها کاملا سرد شوند. سپس کمی سرکه سفید روی آن اسپری کنید و با یک پارچه، خشک کنید. با این روش می‌توانید لک‌ها و چربی‌های به جای مانده را پاک کنید. با تمام این اوصاف، لازم است بدانید که اگر قصد خرید اجاق گاز شیشه‌ای دارید، باید به هنگام تمیز کردن آن دقت کافی را به خرج دهید تا اجاق گاز شما زیبایی خود را به خوبی حفظ نماید.

گاز استیل یا شیشه ای

گازهای استیل ضدزنگ به طور کلی ساده‌تر تمیز می‌شوند و برای تمیز کردن آن‌ها مستلزم رعایت نکات خاص نیستید. اما نکته بسیار مهمی که در رابطه با این گازها باید در نظر داشته باشید این است که گازهای استیل به مرور زمان کدر می‌شوند و درخشندگی خود را از دست می‌دهند. پس اگر به دنبال اجاق گازی هستید که تمیز کردن آن ساده‌تر باشد، پیشنهاد چیدانه به شما اجاق گاز استیل است.

گاز استیل یا شیشه ای

زیبایی ظاهری و تاثیر آن در گاز استیل یا شیشه‌ای

اگر بخواهیم دو گزینه گاز استیل یا شیشه‌ای را به لحاظ زیبایی‌های ظاهری بررسی کنیم، باید بگوییم که گازهای شیشه‌ای ظاهر زیباتر و مدرن‌تری دارند. واضح است که تنها برخی از برندهای تولیدکننده اجاق گاز، کالاهای باکیفیت و با استاندارهای ایمنی عرضه می‌نمایند. پس به هنگام خرید اجاق گاز، نهایت دقت را به خرج داده و پیش از خرید درباره برند تولیدکننده آن تحقیق نمایید.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون آشپزخانه مدرن، جدیدا چه چیزهایی مد شده؟

اشتعال

اشتعال گاز استیل یا شیشه‌ای

بسیاری از گازهای استیل به صورت دستی روشن می‌شوند. این بدان معناست که برای روشن کردن هر یک از شعله‌ها باید از فندک یا کبریت استفاده نمایید. از طرفی از بین گاز استیل یا شیشه‌ای، در برخی موارد گاز شیشه‌ای دارای سیستم روشن کردن دستی هستند و در برخی موارد سیستم اشتعال اتوماتیک دارند. مزیت سیستم اشتعال اتوماتیک نسبت به سیستم اشتعال دستی این است که برای روشن شدن نیازی به فندک یا کبریت ندارید و برای روشن کردن شعله‌ها تنها کافیست یک کلید را فشار دهید. البته لازم به ذکر است که اگر این کلید با مشکل و یا هرگونه شکستگی روبه‌رو شود، درست کردن آن چندان ساده نیست. به همین خاطر سیستم‌های اشتعال دستی، برای خانواده‌های پرجمعیت گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آیند.

گاز استیل یا شیشه ای
گاز استیل یا شیشه ای

پخش گرما

اجاق گازهای شیشه‌ای امروزی دارای شعله‌های هالوژنی هستند که در کمتر از چند ثانیه گرم می‌کنند. درحالیکه اجاق گازهای شیشه‌ای قدیمی، شعله‌های الکتریکی داشتند و برافروخته شدن آن‌ها حداقل یک دقیقه زمان می‌برد.

گاز استیل یا شیشه ای
گاز استیل یا شیشه ای

در اجاق گازهای شیشه‌ای، المنت‌ها نیز بلافاصله چند ثانیه پس از خاموش شدن اجاق گاز، سرد می‌شوند. درنتیجه این موضوع نیز ایمنی گازهای شیشه‌ای را افزایش می‌دهد. به خصوص اگر فرزند کوچک‌تر در خانه دارید، اجاق گازهای شیشه‌ای بهترین گزینه برای شما هستند. از همین رو احتمال روشن شدن ناگهانی آن‌ها در صورت لمس تصادفی کلید اشتعال وجود ندارد. در اجاق گازهای شیشه‌ای همچنین سیستم کنترل گرما بسیار دقیق عمل می‌کند و از این رو انتخاب بهتری نسبت به اجاق گاز شیشه‌ای خواهد بود.

گاز استیل یا شیشه ای

چرا اجاق گازهای معمولی بهتر از اجاق گازهای القایی هستند؟

فرقی ندارد که شما کدام نوع از اجاق گازهای معمولی را انتخاب می‌کنید. گاز استیل یا شیشه‌ای هر دو دارای مزایای بیشتری نسبت به اجاق گازهای القایی هستند. اگر هدف شما از خریدن اجاق گاز، پختن غذاست و ظروف مختلفی را روی یک اجاق گاز قرار می‌دهید، پس اجاق گازهای معمولی گزینه بسیار مناسب‌تری نسبت به اجاق گازهای القایی هستند. درست کردن برخی غذاها که پخت دشواری دارند، روی اجاق گازهای القایی سخت‌تر از اجاق گازهای معمولی است زیرا برای درست کردن آن‌ها نمی‌توانید مقدار دمای مورد نظر را روی گازهای القایی پیاده‌سازی نمایید.

مطلب خواندنی: لوازم خانگی آشپزخانه، چگونه بهترین ها را بخریم؟

گاز استیل یا شیشه‌ای

اجاق گازهای القایی تنها برای کسانی مناسب هستند که فقط برخی مواقع آشپزی می‌کنند و به طور کلی اجاق گاز کاربرد چندان زیادی برایشان ندارند. پس اگر قصد خرید اجاق گاز دارید و بین دو راهی گاز استیل یا شیشه‌ای مانده‌اید، قطعا پس از خواندن نکات گفته شده در بالا، می‌توانید انتخاب مطمئن‌تری داشته باشید. بنابراین در نظر داشته باشید که اجاق گاز مناسب شما، اجاق گازی است که با شرایط شما سازگاری بیشتری داشته باشد. فرقی ندارد که شما اجاق گاز استیل یا شیشه‌ای را انتخاب می‌کنید، باید سعی کنید در نگهداری آن‌ها دقت لازم را به کار گیرید.

گاز استیل یا شیشه ای
گاز استیل یا شیشه ای

گاز استیل یا شیشه‌ای؟ بهترین گزینه کدام است؟

گاز استیل یا شیشه‌ای؟

کلام آخر

گاز استیل یا شیشه‌ای؟ شما کدام را می‌پسندید؟ در این مقاله ویژگی‌های مهمی چون زیبایی، تمیزکردن، اشتعال و گرما را برای انتخاب گاز استیل یا شیشه‌ای بررسی کردیم. امیدواریم که مطلب بالا برایتان مفید واقع شده باشد و بتوانید با کمک نکات گفته شده بهترین گزینه را از بین گاز استیل یا شیشه‌ای انتخاب نمایید.

بازنویسی و انتشاز: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه