Chidaneh.com placeholder image

نقوش فرش پازیریک؛ از تاریخچه تا طرح های امروزی!

به قلم: سمانه زارعی

هرجا صحبت از فرش می ­شود؛ انگار که در مورد هویت ما ایرانی­ ها چیزی گفته باشند گوش ­هایمان تیز می­ شود. فرش یکی از مهم ­ترین صنایع ایرانی است که هم به صورت دستباف و هم صنعتی و ماشینی تولید می­ شود و و با قدت زیادی که دارد باعث شده است جزوی از هویت ایران باشد. امروز می ­خواهیم راجع به معروف­ ترین و قدیمی ­ترین فرش دستباف جهان یعنی فرش پازیریک صحبت کنیم. فرشی که حدود 70 سال قبل در دره پازیریک، در مرز مغولستان پیدا شده است. شاید برای شما هم جالب باشد که راجع به این فرش بیشتر بدانید. پس با این مطلب از چیدانه با موضوع نقوش فرش پازیریک همراه باشید.

 

تابلو فرش ریحان
فرش پازیریک

تاریخچه فرش پازیریک

فرش پازیریک قدیمی ­ترین فرش جهان و در واقع منحصر به فردترین فرش­ جهان است. این فرش توسط سرگئی رودنکو باستان­شناس روس در دره پازیریک در منطقه کوه ­های آلتایی که در گذشته محل گورهای اقوام سکایی بوده است کشف شده است. وجود سرمای بسیار زیاد و قرار گرفتن فرش در بین یخ باعث ماندگاری آن تا زمان کشف شده است. قدمت این فرش را مربوط به قرن چهار یا پنج پیش از میلاد و زمان هخامنشیان می ­دانند یعنی حدود 2500 سال! فرش پازیریک امروزه در موزه آرمیتاژ روسیه نگهداری می­ شود.

در مورد اینکه این فرش در کجا بافته شده است بین پژوهشگران اختلاف نظر وجود دارد. ولی دلایل زیادی برای اینکه اثبات کند این فرش ایرانی است وجود دارد. یکی از این دلایل؛ نقوش فرش پازیریک است که به قول رودنکو تخت­ جمشید را به یاد می ­آورد. 

 

نقوش فرش پازیریک

نقوش فرش پازیریک

فرش پازیریک فرمی تقریبا مربع شکل به اندازه های 98/1 در 89/1 متر دارد. چندین ردیف نقوش مختلف دورتادور فرش وجود دارد. امروزه هم فرش ­های زیادی با طرح شبیه به فرش پازیریک بافته شده ­اند. یکی از این فرش ­ها با نقشی کاملا کپی فرش پازیریک در موزه فرش ایران نگه­داری می ­شود.

ستاره هشت پر: 

در مرکز فرش 24 عدد مربع وجود دارد که داخل آن ستاره هشت پر نقش بسته است.

 

حیوانات اسطوره ­ای: 

در ردیف بعد حیواناتی افسانه­ای که بدن اسب و سر شیر دارند وجود دارند که به آنها گریفین هم گفته می ­شود. این موجودات اساطیری بخشی از باورهای مردم ایران باستان هستند. این نقوش داخل مربع­ های کوچکی نقش بسته و به شکل ردیفی در کنار هم قرار گرفته ­اند. در خارجی ترین ردیف نقوش فرش پازیریک هم از حیوانات اسطوره ای استفاده شده است.

 

گوزن ­ها: 

در ردیف بعدی 24 عدد گوزن­های زرد خال قرار دارند که شاخ­ هایی پهن دارند. گفته می ­شود این نوع از گوزن­ ها در طبیعت ایران وجود داشت ه­اند.

 

ستاره هشت پر: 

ردیف خارجی­ تر از گوزن­ها، ردیفی از ستاره ­های هشت ­پر وجود دارد. 

 

اسب­ سواران: 

از معروف­ترین نقوش جالب و زیبای فرش پازیریک، نقش 28 اسب­سواری است که در ردیف بعد از ستاره ­های هشت پر قرار گرفته ­اند. گفته می ­شود که چهره و پوشش این سوارکاران کاملا ایرانی است که با جزئیات زیادی بافته شده­ اند. به طور مثال؛ با کمی دقت در نقوش می­بینیم که دم اسب­ ها بافته شده است.

مطلب پیشنهادی: 11 طرح فرش ایرانی که در دکوراسیون منزل غوغا می­کنند!

 

نقوش فرش پازیریک

نقوش فرش پازیریک؛ چه رنگ­ هایی به کار رفته؟

در فرش پازیریک از رنگ­ های قرمز، صورتی روشن، سبز، زرد، سفید و سیاه استفاده شده است. هرچند امروز رنگ و روی این فرش به دلیل مدفون بودن، کدر شده است، ولی در زمان خود فرشی با رنگ­های زیبا و درخشان بوده است.

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ فرش، نکته­ هایی برای خرید بهتر

 

نقوش فرش پازیریک

نقوش فرش پازیریک؛ تقویم بافته شده!؟

برخی از پژوهشگران فرش پازیریک را نوعی تقویم می­ دانند. این تشبیه به دلیل وجود 3600 گره، 28 سوارکار و 25 ستاره هشت پر در مرکز آن است. این تعداد می­ تواند نمادی از 28 روز ماه، 24 ساعت روز و 3600 ثانیه در هر ساعت باشد. حرکت سوارکاران و گوزن ­ها در نقوش پازیریک می­ تواند نمادی از حرکت ماه و خورشید باشد. 

مطلب پیشنهادی: فرش ایرانی دستباف، عشایر یا نائینی؟

 

نقوش پازیریک در فرش امروزی

نقوش فرش پازیریک؛ در فرش ­های امروزی!

همانطور ک گفتیم از نقوش فرش پازیریک برای طراحی فرش ­های امروزی هم استفاده شده است. حتی این طرح برای فرش­ های صادراتی هم مورد استفاده قرار می­ گیرد. استفاده از این طرح در شناخته شدن آن کمک می­کند. برخی از فرش ­های مربعی و یا مستطیلی شکل هم در طرح پازیریک بافته شده ­اند و شما می ­توانید برای دکوراسیون منزل خود آنها را انتخاب کنید و دکوراسیونی اصیل داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: زیباترین طرح فرش دستباف، 6 نقش پر فروش

 

کلام آخر:

فرش پازیریک قدیمی­ ترین فرش دستباف جهان است که به دلایل زیادی می­ توان اثبات کرد که در ایران بافته شده است. این فرش زیبا امروزه در موزه آرمیتاژ روسیه نگهداری می­ شود.

 

اهالی فن چیدانه در زمینه فرش

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه