Chidaneh.com placeholder image

10 اصل اساسی برای طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

به قلم: فرگل سلحشور

در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن، سادگی مسئله‌ای است که به طور همیشگی با سبک مدرن پیوند خورده است. فضاهای مدرن دارای خطوط تمیز و بدون هر گونه آشفتگی و بهم ریختگی هستند و به همین علت به ساکنان حس راحتی و آرامش منتقل می‌کنند.
اگر شما هم طرفدار این سبک زیبا هستید و قصد دارید فضاهای خانه خود را به سبک مدرن دکور کنید، در این مطلب از چیدانه همراه ما باشید تا 10 اصل برای طراحی دکوراسیون داخلی مدرن را با هم بررسی کنیم.

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

اصول کلی طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

«فرم تابع عملکرد است» این جمله از مهم‌ترین شعارهای سبک مدرن است که از آن پیروی می‌کند. ساده‌سازی فرم‌ها و اشکال، خطوط ساده و تمیز، استفاده از متریالی نظیر بتن و فولاد، پنجره‌های بزرگ، سقف‌های مسطح، اشکال مکعبی و استوانه‌ای، سازه‌های مرتفع، آینده‌گرایی و… از اصلی‌ترین اصول برای طراحی مدرن هستند.

سرویس خواب بالسا
طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

تفاوت سبک مدرن و معاصر در طراحی دکوراسیون

برخی افراد سبک مدرن و معاصر را برابر می‌دانند و این کاملا اشتباه است. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو این است که طراحی معاصر به آن‌چه که در عصر حاضر، جدید و ابتکاری است اشاره دارد، در حالی که سبک مدرن به دوره خاصی از تاریخ اشاره دارد. در حال حاضر، معماران و طراحان از عناصر مدرن در طراحی معاصر استفاده می‌کنند. اما توجه به متفاوت بودن این دو سبک و تفکیک آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این مطلب را بخوانید: دکوراسیون به سبک مدرن یا معاصر؟

حال در ادامه به 10 اصل برای طراحی دکوراسیون داخلی مدرن می‌پردازیم که با دنبال کردن این اصول، فضایی کاملا مدرن را خلق خواهید کرد.

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

1. استفاده از آثار هنری مدرن

هنرمندان مدرنسیت، نگاه ایده‌آلیستی به هنر را رد کرده اند و تصمیم گرفته‌ اند که در عوض، آثار هنری را در رنگ‌های شاداب و اشکال غیرمتعارف ایجاد کنند. آثار هنری به سبک کوبیسم و انتزاعی، جوهره دیدگاه مدرنیسم اولیه را به تصویر می‌کشد. در واقع این آثار بازتابی از واکنش نسبت به سنت‌های منسوخ شده و رشد یک جامعه صنعتی محسوب می‌شود.

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

استفاده از یک اثر هنری بزرگ با قاب بسیار ظریف یا حتی کاملا بدون قاب روی دیوار، یک انتخاب عالی برای جلوه سبک مدرن است. می‌توانید از یک مجموعه هنری کوچک روی دیوار استفاده کنید اما فراموش نکنید که از چیدمان به شکل گالری، فاصله بگیرید زیرا ظاهر مدرن را به‌هم می‌ریزد.

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

2. دیوارهایی به رنگ خنثی

پس از سال‌ها تزئینات نقاشی و کاغذ دیواری ویکتوریایی، مدرنیست‌ها به سکون در دیوارهای خنثی روی آوردند. استفاده از رنگ‌هایی با تناژ سفید و خاکستری، انتخاب کاملا مناسبی برای طراحی دکوراسیون مدرن است. 

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن
طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

3. تمرکز بر خطوط

ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی مدرن عمدتا حول محور خطوط ساده و تمیز می‌چرخد. خطوط افقی و عمودی قوی در معماری مدرن، در طراحی مبلمان و دکوراسیون بازتاب دارد. ستون‌های استوانه‌ای اغلب در خانه‌های مدرن دیده می‌شود. استفاده از بتن مسلح یکd از راه‌ها برای نمایش این خطوط قدرتمند است.

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

4. استفاده از عناصر صنعتی

اگر پیشرفت بتن، فولاد و شیشه به عنوان مصالح ساختمانی نبود، سبک طراحی مدرن وجود نداشت. بنابراین با انتخاب عناصر صنعتی و متریالی نظیر بتن، فولاد، شیشه و سایر عناصر صنعتی، طراحی دکوراسیون داخلی مدرن خود را تکمیل کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

5. آشفتگی ممنوع!

استفاده از اصطلاح معروف دکوراسیون مینیمال یعنی: «کمتر بیشتر است» تا حد زیادی در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن هم جلوه می‌کند. همان‌طور که گفته شد، سبک مدرن عاری از هرگونه آشفتگی و لوازم اضافه است زیرا بر اساس انتقال آرامش و راحتی به ساکنان بنا شده است. بنابراین از استفاده از هرچیزی که فضای شما را آشفته می‌کند، دوری کنید. روی میز آشپزخانه، در فضای پذیرایی، روی دیوارها و… را تا حد ممکن خلوت نگه دارید.

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

6. استفاده از رنگ‌های اصلی

رنگ‌های اصلی همیشه در مرکز توجه قرار دارند. در واقع سبک مدرن، با رنگ‌های جسور و تند هم شناخته می‌شود. آثار هنری، رنگ‌های به کار رفته شده در فرش و اکسسوری‌ و عناصر داخلی را با رنگ اکسنت به کار ببرید؛ رنگ‌هایی نظیر قرمز، زرد، آبی، سفید، مشکی و…

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

7. پلان باز

استفاده از پلان باز در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن، یک امر ضروری محسوب می‌شود. در این سبک ساختارهای غیر ضروری کاملا حذف می‌شوند و سالن پذیرایی، سالن غذاخوری و آشپزخانه را می‌توان به صورت پلان باز طراحی کرد و به این ترتیب اجازه جریان پیدا کردن هوا را در فضا صادر کرد.

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

8. استفاده از مبلمان ساده

استفاده از مبلمان با طراحی ساده و خطوط مستقیم، از اصلی‌ترین شاخصه‌های طراحی به سبک مدرن است. در این سبک باید از پارچه مبل کاملا ساده و تک رنگ استفاده شود و از استفاده از پارچه‌هایی با طرح‌های مختلف، خصوصا طرح‌های گل‌دار یا الگوهای برجسته باید کاملا دوری کرد.

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

این مطلب را بخوانید: مبل مدرن، خونه رو چجوری بچینم؟

9. عدم استفاده از تزئینات

استفاده از طرح‌های تزئینی نظیر قرنیزها، قالب‌ها، الگوها و حاشیه‌ها، در سبک مدرن کاملا غیر ضروری است. سقف‌ها عاری از هرگونه عناصر تزئینی و کارشده هستند و کابینت‌ها به همان شیوه ساده با خطوط صاف، مستقیم و محکم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

10. پنجره‌های بزرگ

پنجره‌های بزرگ از دیگر شاخصه‌های اصلی سبک مدرن هستند. علاوه این که زیبا هستند، اجازه وارد شدن نور طبیعی به فضای شما را فراهم می‌کنند. همچنین این امکان را ایجاد می‌کنند تا هوای تازه در فضای شما جریان داشته باشد.

کلام آخر
سبک مدرن به دلیل سادگی در ساختار، از جمله سبک‌هایی است که هیچوقت تکراری و خسته کننده نمی‌شود و تقریبا تمامی سلیقه‌ها را شامل می‌شود. بنابراین اگر شما فردی هستید که همواره به در پی ساده‌گرایی هستید و عناصر ساده و بدون تزئینات به شما آرامش می‌دهد، قطعا سبک دکوراسیون مدرن، گزینه بسیار مناسبی برای شما به شمار خواهد رفت. تنها کافی است از اصول کلی طراحی سبک مدرن استفاده کنید تا تجربه فضایی آرام و دلنشین را به خود هدیه دهید.

مطالب مرتبط
دکوراسیون آشپزخانه مدرن، جدیدا چه چیزهایی مد شده؟
آینه کنسول مدرن، با این لوازم ست کن!
طراحی نشیمن و پذیرایی به سبک مدرن، برای مینیمالیست‌ها!
آینه کاری مدرن برای دکوراسیون منزل دلباز و روشن

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه