Chidaneh.com placeholder image

تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی، راهکارهایی برای تشخیص

به قلم: مژگان احمدی

معمولا وقتی به سراغ خرید کیف و کفش می‌رویم، ترجیح می‌دهیم که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و از چرم طبیعی ساخته شده باشند تا بتوانیم از آن سال‌های سال استفاده کنیم. متاسفانه برخی از فروشندگان برای جذب مشتری بیشتر چرم مصنوعی را به جای چرم طبیعی به مشتری ارائه می‌دهند. با وجود اینکه کیفیت چرم مصنوعی فوق العاده افزایش یافته‌است، باز هم می‌توانید به راحتی تفاوت این دو را تشخیص دهید. در این مقاله قصد داریم تا راهکارهایی برای تشخیص تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی ارائه دهیم و شما را بیشتر با ویژگی‌های چرم طبیعی آشنا کنیم. اگر شما هم به دنبال راهکارهایی هستید که بتوانید تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی را تشخیص دهید و خریدی مطمئن‌تر داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: چرم در دکوراسیون؛ هر آنچه باید درباره موارد استفاده و مزایای آن بدانید

چوب و هنر
راهکارهای تشخیص چرم طبیعی

مشخصه‌هایی که چرم طبیعی را از چرم مصنوعی متمایز می‌کند

چرم طبیعی یکی از گزینه‌های مرغوب محسوب می‌شود که عمر و کیفیت بسیار بالایی دارد. ویژگی‌هایی در چرم طبیعی وجود دارد که مهم‌ترین مولفه‌ها در تشخیص تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی به شمار می‌رود. بو، دوام، خاصیت کشسانی و قیمت چرم طبیعی جزو مولفه‌هایی هستند که آن را از چرم مصنوعی متمایز می‌کنند.

تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی از نظر بو

از مشخصه‌های قابل توجه چرم طبیعی، بوی آن است. چرم طبیعی برخلاف چرم‌های مصنوعی عاری از هرگونه بوی پلاستیک مصنوعی است و معمولا بوی خاصی دارد که به شیرینی می‌زند. اگر تا به حال به بوی آن توجه نکردید و تشخیص آن برایتان سخت است، بعد از چند بار استشمام آن کاملا با بوی متمایزش آشنا خواهید شد. 

برندهای معتبر در این حوزه

خاصیت کشسانی

بافت چرم معمولا نرم است و جنس متمایزی از چرم‌های مصنوعی دارد که معمولا سخت‌تر هستند و انعطاف‌پذیری کمتری دارند. خاصیت کشسانی و قابلیت انعطاف‌پذیری چرم طبیعی کاملا آن را از چرم مصنوعی متمایز می‌کند. هنگامی که کفشی ساخته شده از چرم طبیعی را می‌پوشید، کفش بعد از مدتی کاملا شکل پای شما را می‌گیرد و احساس راحتی بیشتری در آن خواهید کرد. این به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری بالای چرم طبیعی است.

چرم طبیعی و چرم مصنوعی

تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی از نظر دوام

بسیاری از چرم‌های مصنوعی نیز از دوام بالایی برخوردارند و می‌توانید برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده کنید، اما چرم طبیعی دوام بیشتری نسبت به چرم مصنوعی دارد و بعد از مدتی پوسته پوسته نمی‌شود. اما چرم طبیعی نیز به دیلی خاصیت کشسانی‌اش بعد از مدتی دیگر شکل اولیه را نخواهد داشت و ممکن است دیگر رغبتی برای استفاده از آن نداشته باشید.

تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی از نظر قیمت

در تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی یکی از مواردی که بسیار فاحش است، تفاوت قیمت است. قیمت چرم طبیعی معمولا به دلیل مزیت‌های بسیار، پرطرفدار بودن و دوام بالاتر، بسیار بیشتر از چرم مصنوعی است. لازم به ذکر است که قیمت بالا به تنهایی مولفه‌ای نیست که بتوان به طبیعی بودن چرم اعتماد و اکتفا کرد و باید مولفه‌های دیگر نیز هنگام خرید مورد بررسی قرار گیرد.

تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

راهکارهایی برای تشخیص چرم طبیعی 

گاهی پیش می‌آید که در صنعت تولیدات البسه و کیف و کفش چرمی برای بهتر شکل گرفتن چرم طبیعی و از بین بردن خاصیت کشسانی آن، از ترکیباتی کمک گرفته می‌شود تا ساختاری مستحکم‌تر به چرم بدهند. همین امر باعث می‌شود تا گاهی ظاهر چرم طبیعی شبیه به چرم مصنوعی شود و تشخیص تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی بسیار مشکل شود. در چنین شرایطی راهکارهایی وجود دارد تا شما بتوانید تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی را تشخیص دهید.

آن را بسوزانید

اگر تکه‌‌ای از چرم طبیعی را روی شعله‌های آتش بگیرید به هیچ عنوان مشتعل نمی‌شود و تنها ممکن است به داخل جمع شود. اما چرم مصنوعی قابل اشتعال است و به سرعت آتش می‌گیرد و جمع می‌شود.

ویژگی های چرم طبیعی و چرم مصنوعی

با دستتان آن را تا کنید

یکی از راهکارهای ساده برای تشخیص تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی، تا کردن چرم طبیعی با دست است. چرم طبیعی معمولا به راحتی شکل نمی‌گیرد و در صورت تا کردن آن به سرعت به حالت اولیه خود باز می‌گردد. این درحالی است که چرم مصنوعی به راحتی شکل گرفته و تا می‌خورد.

روی آن آب بریزید

چرم طبیعی قابلیت جذب آب را دارد و اگر یک قطره آب روی آن بریزید، پس از 10 ثانیه آب را کاملا به خود جذب می‌کند. اما چرم مصنوعی به هیچ عنوان آب را یه خود جذب نمی‌کند و آب از روی آن سُر می‌خورد.

دقت به بافت پشت چرم

اگر محصولی که قصد دارید بخرید آسترکشی نشده باشد، می‌توانید با بررسی بافت پشتی چرم از طبیعی بودن یا مصنوعی بودن آن اطمینان حاصل کنید. چرم طبیعی معمولا بافتی نرم، پرز پرز و کاملا متفاوت با سطح رویی خود دارد.

تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی

در پایان:

در گذشته چرم طبیعی جایگاه ویژه‌ای در زندگی بشر داشته است اما امروزه این محصول بی‌نظیر بیشتر در صنعت مد و فشن دیده می‌شود و استفاده‌های فراوان دارد. در این مقاله سعی داشتیم تا شما را بیشتر با تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی آشنا کنیم و اهکارهای ساده‌ای را ارائه دهیم تا در صورت تمایل به استفاده از لباس‌ها و کیف و کفش چرم طبیعی، بتوانید به راحتی آن را از چرم مصنوعی تشخیص دهید و خرید مطمئن‌تری داشته باشید.

مطالب پیشنهادی: 

نویسنده: پریچهر

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه