Chidaneh.com placeholder image

دستگاه تصفیه هوا چیست؟ جامع ترین راهنمای خرید

به قلم: مژگان احمدی

اگر در بحران کرونا در خانه مانده‌اید؟ خرید دستگاه تصفیه هوا به تمیز نگه‌ داشتن محیط خانه شما کمک می‌کند و حتی می‌تواند ذرات حاوی ویروس COVID-19 را از هوا خارج کند. با گسترش و صنعتی شدن شهرها، آلودگی هوا در اکثر شهرهای دنیا رو به افزایش است، به خصوص در ایران که تقریباً در تمام روزهای سال خصوصاً در فصل‌های تابستان و زمستان این آلودگی هوا تشدید می‌شود. ما در مقاله‌ای از چیدانه آجر تصفیه هوا را معرفی کردیم که هوای آلوده بیرون را تصفیه کرده و هوای سالم وارد ساختمان خواهد شد، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را از دست ندهید. همچنین می‌توانیم از دستگاه‌های تصفیه هوا در منزل یا محل کار استفاده کنیم تا هوای تصفیه شده و سالم تنفس کنیم. ده‌ها دستگاه تصفیه هوا وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید اما چگونه می‌توانید برای خرید بهترین دستگاه تصفیه هوا اقدام کنید؟ نکات خرید دستگاه تصفیه هوا کدام است؟ ما در این مقاله از چیدانه دستگاه تصفیه هوا، چگونگی کارکرد آن و راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا را معرفی خواهیم کرد. 

دستگاه تصفیه هوا

چرا باید برای خرید دستگاه تصفیه هوا اقدام کنیم؟

خرید دستگاه تصفیه هوا یکی از کارهای مهمی است که باید انجام دهید. استفاده از پنجره‌ها و درب‌های مخصوص برای جلوگیری از آلودگی در خانه خوب هستند، اما آلاینده‌ها (مانند دود سیگار، هوای دم‌کرده پخت‌وپز، گازهای ناشی از محصولات تمیزکننده، آلاینده‌های حیوانات خانگی و غیره) به ایجاد محیط ناسالم کمک می‌کنند که تأثیرات نامطلوبی روی سلامتی دارد. به گفته آژانس حفاظت محیط‌زیست، غلظت برخی از آلاینده‌های داخل خانه 2 تا 5 برابر بیشتر از آلاینده‌های بیرون از خانه است. 

تابلو فرش ریحان

در طول چند سال گذشته ما شاهد شیوع اپیدمی COVID-19 هم بودیم. ذرات ریز به قطر 10 میکرومتر یا کوچک‌تر (از جمله ذرات موجود در گردوغبار و دود) نگران‌کننده هستند، چون می‌توانند راه خود را به عمق ریه‌ها باز کنند. تنفس ذرات برای چند ساعت یا چند روز برای ایجاد حملات آسمی کافی است و در افراد مبتلا به بیماری قلبی منجر به حمله قلبی می‌شود. طبق گزارش EPA، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ذرات، منجر به کاهش عملکرد ریه و مرگ زودرس می‌شود.

ترکیبات آلی فرار (VOC ها) از جمله فرمالدئید که از چسب‌ها، رنگ‌ها و محصولات پاک‌کننده به هوا منتقل می‌شوند، می‌توانند باعث تحریک بینی، گلو و چشم شوند. سردرد، حالت تهوع، آسیب به کبد، کلیه و سیستم عصبی برخی از این مشکلات می‌باشند. همچنین برخی از گازها مانند گاز رادون باعث سرطان ریه و مرگ می‌شوند. 

مزایای دستگاه تصفیه هوا

به طور کلی مزایای استفاده از دستگاه تصفیه هوا عبارت است از:

  • حفاظت از کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای
  • تأثیر مثبت دستگاه تصفیه هوا بر سیستم عصبی افراد
  • کاهش عوامل استرس‌زا
  • کاهش عوامل ایجادکننده حملات تنفسی و آسم
  • از بین برنده عوامل آلرژی‌زا مانند گردوغبار و پرز فرش و موی حیوانات خانگی
  • از بین بردن دود سیگار و کاهش ابتلا به بیماری‌های ریوی
  • دستگاه تصفیه‌کننده هوا موجب کاهش ذرات آزبست موجود در هوا می‌شود.
  • از بین برنده گاز رادون موجود در هوا که منجر به کاهش ابتلا به سرطان خون می‌شود.
  • برطرف‌کننده آلودگی‌های خطرناک در محیط‌هایی همچون بیمارستان‌ها

دستگاه تصفیه هوا چه کاری انجام می‌دهد؟

بهترین راه برای بهبود هوای داخل خانه حذف منابع آلاینده و تهویه هوا با هوای پاک بیرون است. هنگامی‌که این روش‌ها امکان‌پذیر نیستند، دستگاه‌های تصفیه هوا وارد ماجرا می‌شوند. دستگاه‌های تصفیه هوا به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هوا را در یک اتاق فیلتر می‌کنند و به کاهش آلودگی‌های داخلی کمک می‌کنند. 

در مورد ویروس کرونا، دستگاه‌های تصفیه هوا با فیلترهای HEPA، قادرند ذراتی که ویروس کرونا را انتقال می‌دهند (هنگام سرفه، صحبت یا تنفس افراد) فیلتر کنند. یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند مواد حساسیت‌زای شناور در هوا را هم از بین ببرد. 

عملکرد دستگاه تصفیه هوا

چگونه می‌توانیم دستگاه تصفیه هوای مناسب بخریم؟

به عنوان راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • مساحت محیط
  • حجم هوای خروجی یا قدرت تصفیه هوا
  • نوع آلودگی محیط
  • موجود بودن فیلتر دستگاه در بازار
  • محل قرار گرفتن دستگاه

در ادامه هر کدام از موارد بالا را به تفصیل شرح خواهیم داد. 

مساحت محیط

هر دستگاه تصفیه هوا مساحت مشخصی را پوشش می‌دهد که این مساحت بر روی دستگاه قید شده است، پس برای خرید دستگاه تصفیه هوا به مساحت محیط خود و مساحت دستگاه تصفیه هوا که بر روی آن قید شده است توجه نمایید. 

حجم هوای خروجی یا قدرت تصفیه هوا

به مقدار هوای تصفیه شده‌ای که از دستگاه خارج می‌شود و سرعت عملکرد آن، ظرفیت عملکرد می‌گویند که هر چه ظرفیت دستگاه تصفیه هوا بالاتر باشد بهتر است، پس به هنگام خرید باید به ظرفیت دستگاه که بر روی آن قید شده است توجه نمایید. 

نوع آلودگی هوا 

برای خرید دستگاه هوا مهم است که چه نوع آلودگی هوا را می‌خواهید پاک‌سازی و تصفیه کنید. اگر می‌خواهید باکتری‌ها، ویروس‌ها و جرم‌های موجود در هوا را از بین ببرید می‌توانید از دستگاه‌های تصفیه هوای فرابنفش استفاده کنید. 

دستگاه تصفیه هوا با اشعه UV ویروس‌های موجود در هوا، باکتری‌ها و … را از بین می‌برد. اما برخی از باکتری‌ها در برابر اشعه ماوراءبنفش مقاوم هستند. برای کار این دستگاه اشعه ماوراءبنفش باید به اندازه کافی قدرتمند باشد. 

اگر می‌خواهید بوها و آلودگی‌های ناشی از سیگار، آشپزی یا نگه‌داری حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و …. را از بین ببرید می‌توانید از دستگاه‌های تصفیه هوایی که فیلتر کربنی دارند استفاده کنید. 

اگرچه برخی از دستگاه‌ها هم هستند که برای هر دو منظور استفاده می‌شوند که می‌توانید از این دستگاه‌ها نیز تهیه نمایید. 

اجزای فیلتر تصفیه هوا

در دسترس بودن فیلتر 

خیلی از مواقع وقتی که دستگاه جدیدی وارد بازار می‌شود، قطعات و فیلترهای دستگاه‌های قبلی در بازار موجود نمی‌باشد و تولیدکننده‌های دستگاه تصفیه هوا دیگر فیلترهای دستگاه‌های قدیمی‌تر را تولید نمی‌کنند. 

به هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا باید دقت کنید دستگاه تصفیه هوا از برند معتبر و دارای خدمات پس از فروش و قیمت فیلترها از نظر اقتصادی به صرفه باشد، چون نیاز است تا بارها فیلترها تعویض گردد و حتماً توجه نمایید که فیلترها در بازار موجود باشند. 

محل قرار گرفتن دستگاه 

به هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا باید توجه داشته باشید که برای کدام قسمت خانه می‌خواهید استفاده کنید. زیرا دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانند برای یک اتاق یا سالن کوچک مناسب باشند.

پیشنهاد چیدانه به شما این است که دستگاه تصفیه هوا را برای اتاق‌خواب استفاده کنید؛ زیرا در طول شبانه‌روز بیشترین ساعاتی که در منزل هستید به خوابتان اختصاص می‌یابد و ذرات معلق در هوا سلامتی شما را تهدید می‌کنند. به طور کلی دستگاه تصفیه هوا را برای قسمتی از خانه استفاده کنید که بیشترین زمان را در آن جا به سر می‌برید.

انواع دستگاه های های تصفیه هوا

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا باید بدانید که کدام نوع برای شما مناسب‌تر است. دستگاه‌های تصفیه هوا را می‌توان بر اساس نوع کارکرد به دو نوع دسته‌بندی کرد:

مدل‌های اکتیو یا فعال: این سری از دستگاه‌های تصفیه هوا با یونیزه کردن ذرات آلاینده و رسوب آن‌ها هوای محیط را تصفیه می‌کنند. اما این دستگاه به دلیل سازوکار شیمیایی گاز ازون در هوا تولید می‌کنند که خود باعث افزایش غلظت ازون در هوا خواهد شد. 

مدل‌های پسیو یا غیرفعال: سازوکار این دستگاه‌ها بسیار ساده می‌باشد چرا که با استفاده از فن‌های کم‌صدایی که در دستگاه وجود دارد هوای آلوده محیط را گرفته و هوای سالم و پاک خارج می‌شود. در این دستگاه‌ها از فیلترهای هپا یا کربن اکتیو استفاده می‌گردد. امروزه تکنولوژی دستگاه‌های تصفیه هوای پسیو به قدری پیشرفت کرده است که تا 99.97% آلاینده‌های موجود در هوا را از بین می‌برند. 

انواع فیلترهای دستگاه تصفیه هوا

انواع دستگاه‌های تصفیه هوا بر اساس فیلتر

بر اساس فیلتر، دستگاه‌های تصفیه هوا را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

فیلتر مکانیکی دستگاه تصفیه هوا

فیلتر مکانیکی

دستگاه‌های تصفیه هوا با فیلترهای چین خورده با استفاده از فن‌هایی که دارند، هوا را از  بین فیلترهای هپا که بسیار ظریف هستند عبور می‌دهند. این فیلتر دستگاه تصفیه هوا قادر است تا 99.97 درصد از ذرات (با قطر 0.3 میکرومتر – مثل ذرات دود و رنگ) را فیلتر کند. فیلترهای هپا می‌توانند ذرات بزرگ‌تر از جمله گردوغبار را در حالی که در هوا معلق هستند از بین ببرند. فیلترهای مکانیکی به حذف گازها و بوها کمکی نمی‌کنند و نگهداری آن‌ها می‌تواند هزینه‌بر باشد. شما باید هر 6 تا 12 ماه فیلتر دستگاه تصفیه هوا را تعویض کنید که هزینه‌هایی هر چند کم را در بردارد. 

فیلترهای هپا و کربن فعال تصفیه هوا

فیلترهای کربن فعال

 این فیلترهای دستگاه تصفیه هوا برای جذب ذرات به سبک فیلترهای مکانیکی، از کربن فعال استفاده می‌کنند و می‌توانند برخی از مولکول‌های ایجادکننده بو را هم از هوا جذب کنند. این فیلترها همچنین می‌توانند با برخی از گازها مقابله کنند اما در برابر فرمالدئید، آمونیاک یا اکسید نیتروژن مؤثر نیستند. از آنجا که با ذرات مبارزه نمی‌کنند، بسیاری از دستگاه‌های تصفیه هوا هم از فیلتر کربن فعال و هم از فیلتر چین دار برای جذب این ذرات استفاده می‌کنند. هر چند فیلتر کربن فعال سریع‌تر از فیلتر چین‌دار اشباع می‌شود و هر 3 ماه یک‌بار به تعویض نیاز دارد. 

ژنراتورهای ازن تصفیه هوا

ژنراتورهای ازن

این دستگاه‌ها ازن تولید می‌کنند، مولکولی که می‌تواند با آلاینده‌های خاص واکنش نشان داده و ترکیب شیمیایی آن‌ها را تغییر دهد. این می‌تواند منجر به کیفیت هوای خطرناک در محیط داخلی شود و ما این نوع دستگاه تصفیه هوا را توصیه نمی‌کنیم. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که ازن با کاهش عملکرد ریه، افزایش خطر سوزش گلو، سرفه، درد قفسه سینه و التهاب بافت ریه ارتباط دارد. ازن همچنین ممکن است منجر به آسم و برونشیت شود. 

دستگاه تصفیه هوا الکترونیکی

رسوب‌دهنده‌ها و یونیزه کننده‌های الکترواستاتیک ذرات موجود در هوا را یونیزه می‌کنند؛ بنابراین با جاذبه‌ای مغناطیسی به پنل‌های روی دستگاه یا سطح مجاور می‌چسبند. ما این دستگاه‌ها را هم توصیه نمی‌کنیم چون می‌توانند ازن تولید کنند. 

عوارض دستگاه‌های تصفیه هوا چیست؟

دستگاه‌های تصفیه هوایی مدل پسیو یا فعال که مکانیزم کاملاً سالمی دارند و به کمک فن‌های بی‌صدا هوای آلوده محیط را گرفته و هوای پاک و سالم بیرون می‌دهند. اما دستگاه‌های تصفیه هوای فعال یا اکتیو به دلیل یونیزاسیون آلاینده‌ها گاز ازون در هوا تولید می‌کنند که برای دستگاه تنفسی بسیار مضر هستند. سایت چیدانه به شما توصیه می‌کند که از دستگاه‌های تصفیه هوا که برای رفع آلودگی هوا، آلاینده‌ها را یونیزه می‌کنند استفاده نکنید.

دستگاه تصفیه‌کننده هوا بلوایر مدل Pro XL

عملکرد و طرز کار دستگاه تصفیه هوا به چه صورت است؟

به طور کلی عملکرد این دستگاه‌ها با دو معیار سنجیده می‌شود:

  1. نرخ تحویل هوای پاک (CADR)

یکی از شاخص‌های مهم برای بررسی کیفیت عملکرد دستگاه تصفیه‌کننده هوا Clean Air      Delivery Rate (CADR)است. بر اساس این معیار، میزان هوای واردشده به دستگاه محاسبه شده و سپس میزان آلاینده‌های جذب شده توسط دستگاه سنجیده می‌شود.

مقدار  CADRمیزان حجم گاز تصفیه‌شده توسط دستگاه را مشخص می‌کند و هرچه بالاتر باشد نمایانگر کارایی بیشتر دستگاه است و دستگاه تصفیه هوا سریع‌تر و کارآمدتر می‌باشد. این مقدار بر اساس فوت مربع بر دقیقه مشخص می‌شود. 

دستگاه‌های تصفیه هوا با فیلترهای HEPA اغلب به بالاترین مقدار CADR می‌رسند. رتبه‌بندی‌های مختلف CADR برای حذف دود، گردوغبار و گرده دخانیات وجود دارد. اگر با یک فرد سیگاری زندگی می‌کنید یا به طور منظم از شومینه استفاده می‌کنید یک دستگاه تصفیه هوا را انتخاب کنید که CADR بالایی داشته باشد. 

یکی از ایرادات شاخص نرخ تبدیل هوای پاک آن است که تصفیه ترکیبات آلی فرّار و بوها را اندازه‌گیری نمی‌کند.

  1. تعداد دفعات تعویض هوا در یک ساعت (ACH)

برای این‌که مشخص شود یک دستگاه تصفیه هوا چند بار در ساعت می‌تواند هوای اتاق را به طور کامل تصفیه کند از شاخص ACH استفاده می‌گردد.

این عدد هم هرچه بالاتر باشد، نشان‌دهنده‌ی کارایی بهتر دستگاه است. که البته با توجه به مساحت مورد استفاده قابل سنجش است.

Energy Star

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا به چه نکاتی توجه کنیم؟

هزینه تعویض فیلتر دستگاه تصفیه هوا: به عنوان یک قاعده کلی باید فیلترهای چین‌دار را هر 6 تا 12 ماه  و هر 3 ماه برای فیلترهای کربن فعال تعویض کنید. اکثر دستگاه‌های تصفیه هوا دارای نشانگرهایی هستند که به شما امکان می‌دهند تا زمان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه هوا را بدانید. قیمت فیلترها بسیار متفاوت است. 

گواهینامه‌ها: چند برچسب وجود دارد که ممکن است بخواهید روی بسته‌بندی آن‌ها را جستجو کنید. اولین مورد لوگوی  Energy Star است. دستگاه‌های تصفیه هوا به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند تا مؤثرتر واقع شوند و هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا باید هزینه انرژی را هم در نظر بگیرید. دستگاه‌های تصفیه‌کننده دارای Energy Star حدود 40 درصد نسبت به مدل‌های استاندارد از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر هستند. 

همچنین ممکن است برچسب AHAM را مشاهده کنید؛ این برچسب به این معناست که انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی این مدل دستگاه را تست کرده است. اکثر دستگاه‌های تصفیه هوا تحت گواهینامه AHAM هستند که سرعت تحویل هوای تمیز و دستورالعمل‌های اندازه اتاق را در نظر گرفته است. 

سطح سروصدا: دستگاه‌های تصفیه هوا نه تنها از نظر عملکرد باید خوب باشند بلکه باید حجم سروصدای کمی را تولید کنند و در حالت ایده آل بدون صدا کار کنند. قبل از خرید دستگاه تصفیه هوا به مشخصات محصول نگاه کنید، حجم صدا با دسی‌بل نشان داده می‌شود و هر چقدر این مقدار کمتر باشد دستگاه با صدای کمتری کار می‌کند. 

فیلتر دستگاه تصفیه هوای قابل شستشو: فیلترهای قابل استفاده مجدد، ذرات بزرگ را قبل از رسیدن به فیلتر اولیه جمع آوری می‌کنند و به طور بالقوه عمر فیلتر اصلی را افزایش داده و در هزینه‌های خرید فیلتر صرفه‌جویی می‌کنند. 

چراغ نشان‌دهنده تعویض فیلتر دستگاه تصفیه هوا: هنگامی که زمان تعویض یا تمیز کردن فیلتر فرا می‌رسد این چراغ‌ها شروع به چشمک زدن می‌کنند. برای داشتن یک دستگاه با عملکرد بالا باید فیلترها را به طور مرتب تعویض کنید. 

سنسورهای کیفیت هوا: این سنسورها می‌توانند میزان آلودگی هوا را تشخیص داده و به طور خودکار سرعت تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا را مطابق با آن تنظیم ‌کنند. 

دسته‌ها و چرخ‌های قابل حمل: اگر قصد دارید دستگاه تصفیه هوای خود را از اتاقی به اتاق دیگر منتقل کنید، خرید دستگاه تصفیه هوا با چرخ و دسته توصیه می‌شود. 

ریموت کنترل: این به شما امکان می‌دهد به راحتی تنظیمات را در جای‌جای اتاق تغییر دهید. برخی از مدل‌ها از اپلیکیشن پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید با استفاده از گوشی همراه خود دستگاه تصفیه هوا را مدیریت کنید. 

چگونه از دستگاه تصفیه هوا بیشترین بهره را ببریم؟

فیلترها را مرتباً تعویض یا تمیز کنید: به عنوان یک قاعده کنید هر 6 تا 12 ماه فیلترهای چین‌دار و هر 3 ماه فیلترهای کربنی را تعویض کنید. 

جای مناسبی را انتخاب کنید: اگر فقط یک واحد دارید، آن را در اتاقی قرار دهید که بیشترین وقت خود را در آن می‌گذرانید. برای اکثر افراد این مکان اتاق‌خواب است. این دستگاه‌ها می‌توانند برای جابه‌جایی سنگین باشند، بنابراین اگر می‌خواهید یک دستگاه تصفیه هوا را در چند اتاق استفاده کنید، ممکن است بخواهید برای هر اتاق یک واحد خریداری کنید. اطمینان حاصل نمایید که بعد از خرید دستگاه تصفیه هوا آن را در محلی قرار داده‌اید که هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع جریان هوا شود.

دستگاه تصفیه هوای خود را به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته روشن نگه دارید: در حین استفاده درها و پنجره‌ها را بسته نگه دارید. پیشنهاد می‌کنیم وقتی که در اتاق نیستید، دستگاه را روی تنظیماتی قرار دهید که با درجه بالا کار کند و هنگامی که وارد اتاق شدید آن را به تنظیمات با درجه کم تغییر دهید. یا یک دستگاه تصفیه هوا که برای مناطق بزرگ‌تر طراحی شده است را خریداری کنید تا آن را با سرعت کم اجرا کنید و از نتیجه مؤثرتری برخوردار شوید. 

روش‌های دیگر بهبود کیفیت هوا

مرتب جاروبرقی بکشید: هیچ دستگاه تصفیه هوایی نمی‌تواند مواد آلرژی‌زای بزرگ‌تر مثل موی حیوانات خانگی که روی مبلمان و فرش‌ها می‌چسبند را از بین ببرد. استفاده از جاروبرقی‌های دارای فیلتر هپا برای تمیز کردن کف و مبلمان توصیه می‌شود. 

استفاده از فن: در آشپزخانه از فن‌های تهویه هوا استفاده کنید. همین کار را برای حمام و سرویس بهداشتی هم انجام دهید. 

سیگار نکشید: از سیگار کشیدن در خانه دست بکشید. این در مورد آتش زدن چوب و استفاده از شمع هم صدق می‌کند. 

پنجره‌ها را باز کنید: روزهایی که هوا خوب است پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه وارد خانه شود. اگر گرده یا حساسیت‌های مربوطه مانع از باز کردن پنجره‌ها می‌شود کولرگازی یا سیستم خنک‌کننده هوایی که دارای فیلتر هوای هپا هستند را روشن کنید. 

استفاده از مواد شیمیایی را کاهش دهید: مواد تمیزکننده شیمیایی را محدود کنید و رنگ، چسب یا حشره‌کش را تا جایی که امکان دارد استفاده نکنید. 

معرفی برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا

انواع مختلفی از دستگاه‌های تصفیه هوا باقیمت‌های حدودی بین 2 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان وجود دارند که در ادامه برخی از این دستگاه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. 

دستگاه تصفیه‌کننده هوا بلوایر مدل Pro XL

دستگاه تصفیه‌کننده هوا بلوایر مدل Pro XL

دستگاه تصفیه هوای سری Blueair Pro که بیشتر مناسب فضاهای اداری است باعث می‌شود تا در محل کار، احساس بهتری داشته باشید. این دستگاه به خاطر طراحی برتر، تکنولوژی خلاقانه و کارایی استثنایی خود هوا را به طور حرفه‌ای تصفیه می‌کند. علی‌رغم فضای کمی که اشغال می‌کند، در مقایسه با سایر دستگاه‌های تصفیه از سرعت تصفیه بیشتری برخوردار است. تعویض هوا در هر ساعت، بر اساس اندازه اتاق با فرض اختلاف (2.4 متر) بین کف و سقف، محاسبه می‌شود و برای اتاق‌های کوچک‌تر، میزان تعویض هوا در هر ساعت افزایش پیدا می‌کند.

مشخصات 

ابعاد

24 × 50.4 × 112  میلی‌متر

240x504x1120

ارتفاع

1120 میلی‌متر

انواع فیلتر

فیلتر Hepasilent با جذب ذرات تا 0.1 میکرون – کربن فعال برای جذب گازهای آلاینده و بو – پیش فیلتر برای ذرات بزرگ

عرض

540 میلی‌متر

تعداد فیلتر

3

توان مصرفی

256

حجم هوای خروجی

1683

سایر مشخصات

امکان انتخاب تجهیزات هوشمند

  • دارای گواهینامه‌های تائید انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، انرژی استار، ARB (بدون ازن)

تولید هوا بدون ایجاد سروصدا

یونیزاسیون

  • بهره‌وری انرژی که این دستگاه از رتبه‌بندی انرژی مطلوبی برخوردار است و در صورت کارکرد شبانه‌روزی، متوسط مصرف انرژی آن از یک لامپ روشن بیشتر نخواهد بود
  • کنترل از راه دور از طریق WiFi و اتصال به اپلیکیشن

قابلیت کنترل هوشمند کیفیت هوا

نشانگر کیفیت هوا

عملکرد کم‌صدا

قابلیت نصب دیواری

ساخت سوئد

 

حداقل و حداکثر صدا

58

عمق

240

انواع نمایشگر

نمایشگر وضعیت

امکانات ابزار

حسگر گردوغبار

محدوده مساحت تحت پوشش

بیش از 64 متر‌مربع

فیلترها

فیلتر اولیه، فیلتر هپا، کربن فعال

دستگاه تصفیه‌کننده هوا لایفا ایر مدل 502

دستگاه تصفیه‌کننده هوا لایفا ایر مدل 502

تصفیه کننده هوای هوشمند Lifa-air با مانیتور هوشمند مجزا ( به‌عنوان عامل اختصاصی و متمایزکننده Lifa-air در بازار جهان) تصفیه کننده هوای هوشمند لایفا ایر محصول کشور فنلاند و شرکت Lifa-air است. تخصص انحصاری این کمپانی ساخت دستگاه تصفیه هوای هوشمند در محیط‌های داخل می‌باشد. استفاده از فناوری انحصاری اروپایی در زمینه طراحی و ساخت تصفیه هوای هوشمند بر اساس پیشران محرک هواپیمای ایرباس با موتور قدرتمند توربو و کمترین صدا با فیلترهای چندگانه از جمله پیش فیلتر، فیلتر هپا، فیلترهای کربن فعال با قدرت جذب ذرات معلق، منوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، ذرات سرب، گوگرد، ازن، فرمالدیید، انواع بوها و آلاینده‌های شیمیایی نظیر دود و بوی سیگار، بوی رنگ و اسپری و دفع انواع باکتری و ویروس تا 99/99 درصد از محیط مؤثر می‌باشند. 

مشخصات 

ابعاد

39x38x106  میلی‌متر

انواع فیلتر

2

مساحت تحت پوشش

175

تعداد فیلتر

4

حجم هوای خروجی

450

حداقل و حداکثر صدا

32-66

اقلام همراه

دستگاه تصفیه هوا، آداپتور دستگاه، مانیتور هوشمند، آداپتور مانیتور، دفترچه راهنمای فارسی، دفترچه راهنمای انگلیسی

مراحل فیلتراسیون

دو مرحله

انواع نمایشگر

نمایشگر وضعیت

امکانات ابزار

حسگر گردوغبار

محدوده مساحت تحت پوشش

بیش از 64 متر‌مربع

فیلترها

فیلتر اولیه، فیلتر هپا،کربن فعال

دستگاه تصفیه کننده هوا هون لند مدل XJ8200

دستگاه تصفیه کننده هوا هون لند مدل XJ8200

دستگاه تصفیه هوا مدل XJ8200 قوی‌ترین و جدیدترین دستگاه تصفیه هوا شرکت هون لند می‌باشد. این مدل با قدرت 800 مترمکعب پوشش هوای محیط، دارای طراحی جدید فیلترهای دوطرفه می‌باشد. این دستگاه تصفیه هوا محیط را از کلیه آلاینده‌ها، عوامل بیماری‌زا، عوامل آلرژی‌زا، گازهای سمی، گردوغبار، بوهای نامطبوع و دودها پاک می‌کند و قابلیت جذب ذرات معلق و ذرات گردوغبار تا 99/9% را دارد و می‌تواند ذرات بسیار ریز به اندازه 0/3 میکرون را فیلتر کند. 

این دستگاه دارای فیلترهای 1- پیش فیلتر با اثربخشی مستقیم جذب ذرات بزرگ‌تر، موی حیوانات خانگی گردوغبار را دارد. 2- فیلتر هپا با کیفیت بسیار بالا قابلیت جذب ذرات معلق به اندازه 0/3 میکرون را داشته و ذرات معلق به اندازه 2/5 میکرون را 99/9% فیلتر می‌کند. 3- فیلتر کربن اکتیو که در از بین بردن گازها و بوهای مختلف، فرمالدهید، بنزن و TVOC مؤثر می‌باشد. همچنین این مدل دارای ژنراتور تولید یون منفی با قدرت بالا بوده و با تولید یون منفی و اکسیژن فعال هوای محیط را به بهترین شکل ممکن تصفیه می‌نماید. این دستگاه دارای LCD رنگی و قابلیت اتصال به WIFI است تا شما در هر زمان و هر نقطه‌ای که حضور دارید با اتصال گوشی خود به WIFI بتوانید دستگاه را مدیریت کرده و کیفیت هوای پیرامون دستگاه را مشاهده نمایید. همچنین دستگاه مجهز به سنسور نمایش میزان ذرات معلق و کیفیت هوا بوده و زمان تمیز کردن و تعویض فیلترها را به شما یادآوری می‌نماید. دستگاه تصفیه هوا مدل XJ8200 مجهز به تایمر، قفل کودک و ریموت کنترل بوده و دارای حالت‌های مختلف کارکرد از جمله حالت اتوماتیک و حالت توربو می‌باشد. دستگاه تصفیه هوا مدل XJ8200 جهت استفاده در بیمارستان‌ها، ادارات، منازل بزرگ، سالن‌های سینما، سالن‌های کنفرانس، کارگاه‌های تولیدی، کارخانه‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی و……..توصیه می‌شود.

مشخصات

ابعاد

69x40x40  میلی‌متر

400x400x690

حداقل و حداکثر صدا

26-66

محدوده مساحت تحت پوشش

بیش از 64 متر‌مربع

امکانات ابزار

حسگر گردوغبار

انواع نمایشگر

نمایشگر وضعیت

مراحل فیلتراسیون

سه مرحله

اقلام همراه

دفترچه راهنمای فارسی و کارت گارانتی

عمق

400

 

سایر مشخصات

دستگاه تصفیه هوا مدل XJ8200 جهت استفاده در بیمارستان‌ها، ادارات، منازل بزرگ، سالن‌های سینما، سالن‌های کنفرانس، کارگاه‌های تولیدی، کارخانه‌ها ، رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی و……..توصیه می‌شود.

دارای تکنولوژی فیلترهای دوطرفه می‌باشد.

دارای 3 مرحله فیلتراسیون قوی

مجهز به ژنراتور تولید یون منفی با قدرت بالا

  • دارای قابلیت اتصال به WIFI جهت مدیریت دستگاه برای زمانی که کنار دستگاه نیستید.
  • مجهز به LCD رنگی با انحنا منحصربه‌فرد با نمایش رنگ‌های مختلف بر اساس کیفیت هوا

دارای سنسور هوشمند و نمایشگر کیفیت هوا

مجهز به سیستم نشانگر زمان تعویض فیلتر

حالت‌های عملکرد مختلف: دستی، خودکار، خواب

فضای مؤثر پیشنهادی: بالاتر از 96 مترمربع

  • پنل بسیار زیبا و لوکس به همراه چهار عدد چرخ جهت سهولت جابجایی

 

ارتفاع

690 میلی‌متر

حجم هوای خروجی

800

توان مصرفی

85

تعداد فیلتر

3

عرض

400 میلی‌متر

جنس بدنه

پلاستیک

مشخصات یون‌ساز

تولید یون منفی max 10,000,000/cm³

انواع فیلتر

دارای 2 عدد فیلتر ترکیبی شامل فیلترهای:

فیلتر هپا و کربن اکتیو با کیفیت بالا

دارای 2عدد پیش فیلتر اولیه

 

فیلترها

فیلتر اولیه، فیلتر ضد آلرژی، فیلتر هپا، کربن فعال

دستگاه تصفیه کننده هوا اولانسی مدل SO-9010

دستگاه تصفیه کننده هوا اولانسی مدل SO-9010

دستگاه تصفیه هوای اولانسی مدل SO-9010 ساخت کشور تایوان بهترین و به روزترین دستگاه‌های موجود در بازار ایران می‌باشد. دستگاه تصفیه هوای اولانسی مدل SO-9010 دارای شش مرحله فیلتر بوده که قادر است انواع آلودگی‌های سمی سرطان‌زا، انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها، انواع مواد آلرژی‌زا، فرمالیدهیدها،  بو و ذرات معلق را به طور کامل از بین ببرد و در مرحله آخر به وسیله فیلتر uv ( اشعه ماورای بنفش) هوا را به طور کلی استریل کند و همچنین دستگاه توانایی ساخت یون منفی در هوا را دارد که یکی از بهترین ویژگی‌های این دستگاه می‌باشد.

از اثرات مثبت دستگاه‌های با قابلیت ساخت یون منفی می‌توان به بهبود فرآیند تنفس، کاهش هورمون استرس (سروتونین)، افسردگی، متعادل کردن فشار خون، بهبود کیفیت تنفس پوست ( پیشگیری از پیری زودرس پوست) و …

مشخصات

ابعاد

 47x25x60  میلی‌متر

انواع فیلتر

فیلتر هپا دائمی

فیلتر کربن بلاک فعال

فیلتر از بین برنده ویروس و میکروب‌ها

فیلتر یووی

فیلتر ضد آلرژی

فیلتر از بین برنده بو و گاز سمی

 

مساحت تحت پوشش

100

جنس بدنه

پلاستیک

اقلام همراه

کنترل از راه دور

انواع نمایشگر

نمایشگر وضعیت

محدوده مساحت تحت پوشش

بیش از 64 متر‌مربع

فیلترها

فیلتر اولیه، فیلتر ضد آلرژی، فیلتر هپا، فیلتر ازبین برنده بو و گاز سمی، کربن فعال

دستگاه تصفیه هوا هیوندای واکورتک مدل EOS-501D

دستگاه تصفیه هوا هیوندای واکورتک مدل EOS-501D

این دستگاه می‌تواند هر 10 الی 12 دقیقه، 60 مترمربع از فضای یک آپارتمان مسکونی یا اداری یا تجاری را تصفیه نماید. این محصول کاملاً وارداتی و ساخت کشور کره جنوبی است.

ابعاد

 

67 × 36 × 53  میلی‌متر

530x670x360

ارتفاع

360 میلی‌متر

انواع فیلتر

فیلتر پیش تصفیه

فیلتر الکترواستاتیک

فیلتر هپا

فیلتر ضد بو

فیلتر کربن فعال

 

عرض

530  میلی‌متر

تعداد فیلتر

5

توان مصرفی

67

حجم هوای خروجی

360

سایر مشخصات

تصفیه 60 متر مربع از فضا در هر 10 الی 12 دقیقه

دارای سنسور تشخیص میزان آلودگی هوا

دارای نشانگر میزان آلودگی

دارای سیستم هوشمند افزایش یا کاهش عملکرد دستگاه نسبت به میزان آلودگی محیط

 

حداقل و حداکثر صدا

54

 

عمق

670

اقلام همراه

ریموت کنترل

دفترچه راهنما

 

انواع نمایشگر

نمایشگر وضعیت

امکانات ابزار

حسگر گردوغبار

محدوده مساحت تحت پوشش

بین 56.1 تا 64 متر‌مربع

فیلترها

فیلتر اولیه، فیلتر ضد آلرژی، فیلتر هپا، فیلتر از بین برنده بو و گاز سمی، کربن فعال

دستگاه تصفیه کننده هوا بوتیاتک مدل AP2020c

دستگاه تصفیه کننده هوا بوتیاتک مدل AP2020c

دستگاه تصفیه هوای UV بوتیاتک مدلAP2020c، دارای دو ردیف مجزا شامل چهار فیلتر قدرتمند، با کارایی بسیار بالاست. 

فیلتر اولیه که اولین خط تصفیه هوا را شکل داده به‌طور مؤثری باعث حذف گردوغبار محیط می‌گردد که منجر به افزایش عمر و کارایی بیشتر سایر فیلترها می‌شود. 

دومین فیلتر، فیلتر هپا است که نقش آن حذف میکروب‌های مختلف است. 

سومین فیلتر، فیلتر کربن فعال بوده که نقش مهمی در حذف مواد شیمیایی و بو نامطبوع محیط دارد. 

چهارمین فیلتر موجود در دستگاه، فیلتر فوق پیشرفته فوتوکاتالیست است که دارای اثرات ضدمیکروبی بالایی است. 

درنهایت هوای عبور کرده از فیلترهای دستگاه، تحت تابش لامپ UV قرار می‌گیرد که نقش به سزایی در نابود کردن میکروب‌های باقی‌مانده دارد. عبور هوا از مجموع فیلترهای موجود در دستگاه به همراه لامپ UV باعث حذف 99.7% ذرات گردوغبار، میکروب‌ها، مواد شیمیایی و دیگر آلاینده‌های هوای تنفسی می‌گردد.

مشخصات

ابعاد

1200x140x220 میلی‌متر

انواع فیلتر

یووی، هپا، کربن فعال، پیش فیلتر، فوتوکاتالیست

مشخصات یون‌ساز

به دلیل آلرژی‌زا بودن سیستم‌های یون‌ساز، از این مدل حذف شده است

تعداد فیلتر

5

توان مصرفی

65

حجم هوای خروجی

120

سایر مشخصات

پر قدرت و کم مصرف

حداقل و حداکثر صدا

65

اقلام همراه

کنترل از راه دور، پایه‌های اتصال به دیوار، دفترچه راهنما، کابل برق

انواع نمایشگر

نمایشگر وضعیت

محدوده مساحت تحت پوشش

بین 16 تا 24 متر‌مربع، بین 24.1 تا 32 متر‌مربع، بین 32.1 تا 40 متر‌مربع، بین 40.1 تا 48 متر‌مربع، بین 48.1 تا 56 متر‌مربع، بین 56.1 تا 64 متر‌مربع، بیش از 64 متر‌مربع، کم‌تر از 16 متر‌مربع

فیلترها

فیلتر اولیه، فیلتر ضد آلرژی،  فیلتر هپا، فیلتر از بین برنده بو و گاز سمی، کربن فعال

دستگاه تصفیه کننده هوا شیائومی مدل Mi Air Purifier 3C

دستگاه تصفیه کننده هوا شیائومی مدل Mi Air Purifier 3C

اگر می‌خواهید از سلامتی خانواده خود در برابر آلودگی هوا، ویروس‌های واگیردار و آلرژی‌های فصلی محافظت کنید، دستگاه تصفیه هوای Mi Air Purifier 3C یک انتخاب بسیار مفید و کارآمد برای شما است، زیرا می‌تواند هوای محیط را از چهار طرف و به‌صورت 360 درجه دریافت کند و از بخش بالایی به بیرون انتقال دهد. این کار باعث می‌شود حجم هوایی به وسعت 320 مترمکعب بر ساعت به خوبی تصفیه شود. البته بهترین حالت برای این دستگاه این است که آن را در محیطی تا ابعاد 106 مترمربع قرار دهید تا کارایی خارق‌العاده خود را به شما نشان دهد. فیلتر سه لایه HEPA که در این محصول به کار رفته قادر است 99.98 درصد باکتری‌ها، دود سیگار، ویروس‌ها، شپش و مو حیوانات خانگی و انواع مواد آلرژی‌زا تا قطر 0.3 میکرون را از هوا جدا می‌کند.

به واسطه اپلیکیشن Mi Home می‌توانید گوشی هوشمند خود را با وای فای داخلی 2.4 GHz به دستگاه تصفیه هوای Mi Purifier 3C متصل کرده و مانند یک ریموت کنترل آن را هدایت کنید. به طور مثال پیش از رسیدن به خانه آن را روشن کنید تا در لحظه رسیدن بتوانید هوای تمیز، پاک و تصفیه شده‌ای را تنفس کنید. این دستگاه مصرف برق برابر با 29 وات، تولید صدایی با حساسیتی برابر با 30.5 تا 61 دسی‌بل و وزنی برابر با 4.6 کیلوگرم دارد که نسبت به خیلی از لوازم منزل به شدت کم مصرف، بی‌صدا و سبک می‌باشد.

مشخصات

ابعاد

240x240x520  میلی‌متر

تعداد فیلتر

3

توان مصرفی

29

حجم هوای خروجی

320

حداقل و حداکثر صدا

30.5  تا 61

مراحل فیلتراسیون

سه مرحله

انواع نمایشگر

نمایشگر وضعیت

امکانات ابزار

حسگر گردوغبار

محدوده مساحت تحت پوشش

بیش از 64 متر‌مربع

فیلترها

فیلتر اولیه، فیلتر هپا، کربن فعال

دستگاه تصفیه کننده هوا نئوتک مدل xj-1000

دستگاه تصفیه کننده هوا نئوتک مدل xj-1000

دستگاه تصفیه هوای ماشین مدل XJ 1000 دارای طراحی خاصی می‌باشد. این مدل مناسب فضای اتاق و خانگی و فضای داخل ماشین می‌باشد و مجهز به آداپتور فندکی برای ماشین هست . 

دستگاه تصفیه هوای ماشین مدل XJ 1000 مجهز به تکنولوژی نسیم یونی و بدون موتور فعال می‌شود و هیچ صدایی تولید نمی‌کند. این مدل از تصفیه کننده هوای تئوتک را می‌توان به دیوار آویخت یا در هر فضایی قرار داد، هرچه در ارتفاع بیشتری قرار گیرد بهتر آلاینده‌ها را جذب می‌کند.

در محیط ماشین به صورت خودکار در حالت درجه پایین و در محیط خانه در حالت درجه بالا فعالیت می‌کند، تصفیه هوای خودرو به این صورت کار می‌کند که به طور خودکار 3 دقیقه فعال است و 2 دقیقه در حالت استراحت قرار می‌گیرد.

مشخصات

ابعاد

 200x120x80 میلی‌متر

مشخصات یون‌ساز

مقدار تولید یون منفی : 500,000cm3

سایر مشخصات

بدون صدا

محدوده مساحت تحت پوشش

بین 16 تا 24 متر‌مربع

فیلترها

فیلتر اولیه، فیلتر ضد آلرژی،فیلتر از بین برنده بو و گاز سمی، کربن فعال

 

در این مقاله از چیدانه سعی کردیم تمام اطلاعاتی که برای خرید دستگاه تصفیه هوای مناسب نیاز دارید را ارائه کنیم تا این مقاله راهنمای جامعی برای خرید دستگاه تصفیه هوا باشد. 

اگر تجربه و یا نظری درباره دستگاه تصفیه هوا دارید خوشحال می‌شویم که در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه