Chidaneh.com placeholder image

نصب و راه‌اندازی شومینه، زمستان در راه است

به قلم: آرمین سرخوش افشار

آیا زمان فرا رسیدن فصل سرما، به دلیل تهویه نامناسب، نگران وضعیت خود و خانه خد می‌شوید؟ آیا روزهای زمستانی و سرد نمی‌توانید در خانه خود، به دلیل سردی هوا و تهویه نامناسب، استراحت کنید؟ آیا نسبت به خرید بخاری گازی یا شومینه شک دارید و نمی‌دانید کدام را خریداری کنید؟ درصورت تصمیم برای خرید شومینه، آیا نحوه نصب و راه‌اندازی آن را می‌دانید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به راحتی در پایان این مقاله به تمام این سوالات پاسخ دهید. در این مقاله به بررسی نکات و مراحل نصب و راه‌اندازی شومینه می‌پردازیم و زیر و بم آن را بررسی می‌کنیم.

نصب و راه‌اندازی شومینه

شومینه، بخاری یا رادیاتور؟

بسیاری از افراد برای تهیه سیستم گرمایشی موردنظر خود اطمینان کافی ندارند. در واقع نمی‌دانند باتوجه به شرایط محل زندگی و وضعیت سرمای خانه خود چه سیستم گرمایشی را باید فراهم کنند. البته باید مزایا و معایب هر کدام از این سیستم‌ها را نیز درنظر بگیریم. مثلا استفاده از بخاری احتمال خفگی هوا را نسبت به شومینه و رادیاتور افزایش می‌دهد. اما تنها بحث عملکرد این سه سیستم هائز اهمیت نیست؛ بلکه تاثیری که هر کدام از این موارد می‌توانند بر زیبایی و درکوراسیون خانه بگذارند نیز باید درنظر گرفته شود.

چوب و هنر

معمولا بخاری و رادیاتور شکل ظاهری ساده‌ای به خانه می‌دهند. البته در بعضی موارد مانند رادیاتور شیشه‌ای، این سیستم گرمایشی تاثیر مناسبی بر دکوارسیون داخلی می‌گذارد. بطور کلی این دو مورد برای افراد ساده‌پسند بسیار مناسب هستند. اما در ارتباط با شومینه موضوع متفاوت است. 

بیش تر بخوانید: شومینه جدید و مدرن، از حالا به فکر زمستون باش!

نصب و راه اندازی شومینه

تاثیر شومینه و بر زیبایی و گرمایش خانه

قبل از پیدایش سیستم‌های مختلف گرمایشی، افراد به کمک سنگ و چوب برای خود آتش درست می‌کردند. پس از پیشرفت علم و روی کار آمدن سیستم‌های گرمایشی مختلف، بشر توانست از ایده گذشتگان خود، سیستم گرمایشی قدرتمندی به نام شومینه ایجاد کند. نحوه کارکرد شومینه مانند زمان قدیم از آتش زدن چند چوب و استفاده از گرمای حاصل از آن، می‌باشد. البته کارکرد چوب درون شومینه به مانند قدیم نیست و بعد از مدت کوتاهی کیفیت خود را از دست نمی‌دهد.

نصب و راه‌اندازی شومینه

در بسیاری از خانه‌های مجلل، هتل و فضاهای بزرگ و لوکس، از شومینه‌ها به عنوان سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند. دلیل اصلی ارجعیت شومینه نسبت به دو سیستم دیگر، جذابیت ظاهری است که می‌تواند به محیط ببخشد. علاوه بر جذابیت شومینه، فضای تزئین شده اطراف آن نیز تا حد زیادی به زیبایی آن می‌افزاید. معمولا از سنگ‌های تزئینی به عنوان پوشش اطراف شومینه استفاده می‌شود. دلیل اصلی استفاده از سنگ‌ها به جای متریال‌های دیگر، انتقال دهندگی بهتر گرما، مقاومت بیشتر در برابر فرسودگی، طول عمر بیشتر و … می‌باشد. 

 

نصب و راه‌اندازی شومینه

نصب و راه‌اندازی شومینه

شومینه‌ها انواع متفاوتی دارند. هر کدام از انواع شومینه‌ها با توجه به نیاز افراد و سلیقه آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از انواع شومینه می‌توان به شومینه برقی، هیزمی، الکلی، سنگی و گازی اشاره کرد. البته انواع شومینه‌ها به موارد نام برده محدود نمی‌شوند. از بین این موارد شومینه‌های هیزمی و سنگی از پرکاربردترین آن‌ها هستند. تفاوت‌هایی بین این شومینه‌ها وجود دارد؛ مثلا شومینه‌های الکلی نیازی به دودکش ندارند. یا شومینه‌های گازی به کمک گاز شهری کار می‌کنند. اگرچه تفاوت‌هایی بین انواع شومینه وجود دارد. اما در آماده‌سازی و نصب یک سری مراحل مشابه دارند که قرار است در ادامه به بررسی آن‌ها بپردازیم.

بیش تر بخوانید: انواع شومینه و روش ساخت آنها

نصب و راه‌اندازی شومینه

اندازه‌گیری ساختن چهارچوب:

در مراحل ساخت و نصب شومینه، یک سری مراحل از قبل انجام می‌شود و یک سری هم در محل موردنظر انجام می‌شود. معمولا مرحله اندازه‌گیری و ساختن چهارچوب در کارگاه و از قبل آماده می‌شود. با اندازه‌گیری محلی که قرار است شومینه در آن قرار بگیرد، ابعاد موردنظر برای ساخت چهارچوب به دست می‌آید. چهارچوب برای نگهداری مجمر شومینه طراحی و استفاده می‌شود. منظور از مجمر، آتش‌دان و محل قرارگیری هیزم‌هاست. معمولا چهارچوب‌ها را از جنس چوب مقاوم درست می‌کنند تا علاوه بر اینکه بتواند وزن مجمر را تحمل کند، بلکه در دراز مدت به راحتی دچار فرسودگی نشود. چهارچوب باید با توجه به اندازه‌های گرفته شده برای محل موردنظر که شومینه نصب می شود، طراحی و تولید گردد.

چهارچوب شومینه

نصب شومینه در چهارچوب و تراز کردن آن:

بعد از اماده سازی چهارچوب، نوبت آن است که شومینه را در محل موردنظر قرار بدهید. پس از قرار دادن شومینه باید از تراز بودن شومینه در چهارچوب اطمینان حاصل کنید. تراز بودن شومینه به عواملی نظیر سالم بودن چهارچوب و بدنه مجمر دارد. پس از قرار دادن مجمر، مجمر را درون چهارچوب تثبیت می‌کنیم. معمولا این مرحله در مکانی انجام می‌شود که قرار است شومینه در آن‌جا قرار گیرد. 

نصب اتصالات لوله هواکش:

پس از آماده شدن مجمر و چهارچوب، نوبت به نصب لوله هواکش می‌رسد. چوب و محتوای درون مجمر بعد از سوختن و ایجاد گرما، دودی از خود ایجاد می‌کنند که می‌تواند باعث مسمویت افراد شود. پس باید برای خروج این دود، هواکشی قرار داد تا از طریق دودکش محل موردنظر، آن دود خارج شود. در مراحل نصب و راه‌اندازی شومینه، این مرحله از مهم‌ترین مراحلی است که درصورت اشتباه می‌تواند به افراد خانه صدمه بزند. برای نصب اتصالات، باید مکان دقیق دودکش را درنظر گرفت. ممکن است هوا کش در قسمت بالا یا عقب مجمر قرار بگیرد. 

اندازه‌گیری لوله و مسیر هواکش:

پس از مشخص شدن مسیر هواکش، باید اندازه‌گیری‌های موردنظر برای لوله هواکش انجام شود. در این مرحله سعی کنید محلی که قرار است که لوله دودکش قرار گیرد را مشخص کرده و اندازه‌گیری‌های لازم را به کمک متر و وسایل دیگر انجام دهد. 

نصب و راه‌اندازی شومینه

آماده کردن و نصب لوله هواکش: 

حال باید لوله هواکش موردنظر را آماده نصب کنید. باید طول موردنظر که با توجه محل دودکش را اندازه‌گیری کردید را بر روی لوله موردنظر پیاده کنید. پس از آماده کردن لوله، از سمت بیرون به سمت داخل هدایت کنید تا افرادی در داخل خانه آن را به سمت هواکش شومینه حرکت داده و روی بدنه آن، لوله را سفت کنند. پس از نصب کردن، به کمک اتصالاتی، لوله را به قسمت هواکش و به دیواره‌های چهارچوب متصل می‌کنید. معمولا از طریق چفت‌هایی، لوله‌ها را در مسیر طی کردن از قسمت هواکش به بیرون، روی دیوار سفت می‌کنند تا در هنگام خارج شدن دود، حرکت نداشته باشد و احتمال خروج دود از مسیر لوله‌ها را کاهش دهند. 

سیم‌کشی برقی:

این سیم‌کشی مربوط به ترموکوبل و دمنده گازی شومینه است. درواقع این قسمت به ایجاد جرقه و درنهایت ایجاد آتش در شومینه کمک می‌کند. به کمک سیم‌چین و پیچ‌گوشتی، اتصالات مورد نیاز را ایجاد می‌کنیم.

نصب و راه‌اندازی شومینه

نصب دمنده گازی:

این قسمت از شومینه به کمک اتصالات برقی که در قسمت قبل توضیح دادیم، به ایجاد آتش درون شومینه کمک می‌کند. درواقع این بخش به ایجاد آتش بادوام‌تر و طولانی‌تر کمک می‌کند. بطور کلی برای این که آتش بتواند دوام داشته باشد، باید مقدار اندکی باد به آن برسد. دمنده گازی این وظیفه را برعهده دارد. فعالیت اصلی دمنده زمانی است که دمای شومینه را زیاد و کم می کنید. 

اتصال لوله گاز:

حال نوبت ایجاد اتصالات مربوط به گاز است. شما باید به کمک لوله‌هایی که به شومینه متصل است، از لوله کشی گاز درون خانه یا محل کار، انشعابی به سمت لوله شومینه ایجاد کنید تا بتوانید گاز شهری را به شومینه برسانید. 

نصب و راه‌اندازی شومینه

نصب هیزم‌ها و حفاظ شیشه‌ای شومینه:

این قسمت به عنوان مرحله آخر نصب و راه‌اندازی شومینه به حساب می‌آید. در این قسمت کافی است که هیزم‌ها را با ترتیبی مناسب روی هم گذاشته تا آتش گرفتن آن‌ها راحت‌تر و با سرعت بهتری انجام می‌شود. پس از آن، لایه شیشه‌ای محافظ را بر روی دهنه آن نصب کرده و آن را سفت و چفت کنید. حال شومینه شما به خوبی آماده کار است. از گرمای شومینه خود لذت ببرید.

بیش تر بخوانید: قیمت شومینه، قدم به قدم از خرید تا نصب

نکات مهم در هنگام نصب و راه‌اندازی شومینه

  • قبل از نصب شومینه، از استحکام و مقاومت دیوار یا بطورکل محلی که می‌خواهید شومینه را در آن نصب کنید، اطمینان یابید. زیرا گرما و وزن بالای شومینه می‌تواند در دراز مدت، در صورت مطمعن نبودن آن دیوار یا قطعه، ممکن است به خراب شدن آن بیانجامد. دیوارهای آجری و سفالی از مقاوم‌ترین و محکم‌ترین دیوارها برای نصب شومینه به حساب می‌آیند.
  • درنظر داشته باشید که استفاده از این شومینه‌ها برای محل‌های سر بازی نظیر حیاط مناسب نیست. از شومینه‌ها برای فضاهای داخلی خانه مانند اتاق و سالن استفاده می‌شود.
  • در بخش‌هایی از خانه که رطوبت در آن بخش زیاد است، از نصب شومینه خودداری کنید.
  • سعی کنید در هنگام سیم کشی‌های شومینه از سیم های رابط استفاده نکنید و از سیم‌هایی که مستقل هستند برای شومینه‌ها استفاده کنید.
  • بهتر است پریزی که برای اتصالات برقی استفاده می‌کنید، مقداری فاصله از شومینه داشته باشد. در صورتی که این فاصله وجود نداشته باشد، ممکن است گرمای حاصل از شومینه به پریز و اتصالات برقی صدمه بزند.
نصب و راه‌اندازی شومینه
  • مهم‌ترین نکته در هنگام نصب و راه‌اندازی شومینه، بررسی اتصالات مربوط به برق و گاز است. حتما بعد از راه‌اندازی شومینه از خروج دود از طریق لوله اطمینان حاصل کنید. این مورد نشان دهنده درست وصل کردن اتصالات لوله‌کشی شده است.
  • سعی کنید در فاصله 50 سانتی شومینه، لوازم و تجهیزات حساس قرار ندهید. مواردی مانند تلویزیون اگر در نزدیکی شومینه قرار گیرند، به دلیل حرارت حاصل از شومینه، ممکن است طیف رنگی و کیفیت شومینه مورد آسیب قرار گیرد.

بیش تر بخوانید: انواع شومینه های مدرن در دکوراسیون داخلی

جمع‌بندی

اگر شما فردی حساس به دیزاین و دکوراسیون خانه خود هستید و از طرفی به راحتی و آرامش نیز علاقه دارید، بهتر است شومینه مناسب نیاز برای خانه خود فراهم کنید. اگرچه برای نصب و راه‌اندازی شومینه معمولا افراد متخصص در این زمینه کارها را انجام می‌دهند. اما بهتر است که روش و مراحل آن را بخوبی بدانید تا در صورت بروز مشکلی کوچک آن را به راحتی حل کنید. در این مقاله از چیدانه سعی کردیم به بررسی نحوه نصب و راه‌اندازی شومینه بپردازیم و نکات مورد نیاز شما را مورد بررسی قرار دهیم.

بیش تر بخوانید: 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه