Chidaneh.com placeholder image

سبک پرطرفدار و کاربردی باهاوس در دکوراسیون داخلی

به قلم: مژگان احمدی

سبک باهاوس یکی از پرطرفدارترین سبک‌های معماری داخلی است. امروز با گذشت تقریبا 100 سال از ابداع این سبک معماری، هنوز هم یک سبک تاثیرگذار در طراحی به‌حساب می‌آید. از ویژگی‌های اصلی این سبک سادگی، عملکردگرایی و راحتی است. طراحی‌ها در این سبک، تنها براساس نیاز ساکنان انجام شده و از بکارگیری عناصر بدون کارکرد جلوگیری می­شود. اگر خواستار تجربه سادگی، راحتی و در عین حال جذابیت در خانه خود هستید در ادامه این مطلب با چیدانه همراه باشید. در این مطلب ما به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید سبک باهاوس را در معماری و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود به‌کار ببرید.

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی به سبک باهاوس

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی به سبک باهاوس

در دکوراسیون داخلی به سبک باهاوس اثری از کنده‌کاری­، قوس­ و پنجره‌های آرک‌دار دیده نمی‌شود. در این سبک طراحی‌ها به­صورت ترکیب اشکال متقارن و انتزاعی است. جذابیت بصری این سبک در استفاده از طرح‌های مینیمالیستی است. در این سبک سقف‌ها مسطح، نماها صاف، اشکال به شکل مکعب و بازاویه، گوشه‌ها و لبه‌ها تیز و خطوط کاملا مشخص هستند. طراحان سبک باهاوس با طراحی فرم‌های کاملا جدید، سادگی، جذابیت و عملکرد را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. این سبک بر پایه نیازهای ساکنان شکل گرفته و در آن تنها از دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود که با سبک زندگی ساکنان خانه سازگار، راحت و قابل زیست باشد، به‌طور کلی از ویژگی‌های اصلی معماری باهاوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

تابلو فرش ریحان
  • تکیه بر عملکردگرایی
  • استفاده مفید از مواد و متریال صنعتی
  • عدم استفاده از تزیینات تجملی
  • تاکید بر سادگی و راحتی
مبلمان در سبک باهاوس

از چه مبلمانی در سبک باهاوس استفاده می‌شود؟

در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک باهاوس، مبلمان باید انجام کارهای روزمره را آسان‌تر کند، پس تنها از مبلمان ضروری و کاربردی­ استفاده می‌شود تا همزمان بیشترین صرفه‌جویی در فضا و بهترین کارکرد را داشته ‌باشید. در این سبک بیشتر از مبلمان مینیمال، تک‌رنگ، ساده و راحت استفاده می‌شود و طرح مبلمان­ با اشکال منظم هندسی، خطوط واضح و بدون تزیینات است. این سبک از لحاظ بصری دکوراسیون داخلی را سبک کرده، زیر، بغل­ و روی صندلی‌ها و مبل‌ها برداشته و تزیینات مبلمان و کابینت حذف می‌شود. در مبلمان داخلی از کمدها و قفسه‌های بزرگ استفاده شده، همچنین استفاده از مبل، صندلی یا میز قابل تاشو که ضمن حفظ عملکرد، موجب صرفه‌جویی در فضا می‌شود نیز در این سبک معمول است. در طراحی دکوراسیون آشپزخانه که کاربردی‌ترین اتاق خانه است، نه تنها ارگونومی بلکه نیازهای هر یک از اعضای خانواده نیز در نظر گرفته می‌شود. معمولا این سبک با استفاده از فرش‌ها با طرح‌های هندسی و چاپ رنگی، دکوراسیون خنثی اتاق را تکمیل می‌کند. باقی اجزای دکوراسیون چون پرده، بالش، فرش، ملحفه تختخواب نیز می‌توانند به اندازه فرش رنگی باشند یا به ساده‌ترین شکل، تک‌رنگ باشند. باید توجه شود که قانون اصلی این سبک حفظ تعادل است، برای مثال نباید یک بالش چند رنگ را روی صندلی رنگی قرار داد.

تزیینات کم و کاربردی در سبک باهاوس

تزیینات کم و کاربردی در سبک باهاوس

در سبک باهاوس تزیینات زیادی به­کار نرفته و معمولا از وسایل کاربردی برای تزیینات استفاده می‌شود. اشکال هندسی با سادگی خطوط مستقیم جلوه هنری خاصی به سبک باهاوس در فضاهای داخلی می‌دهد. تزیینات در دکوراسیون داخلی به این سبک، معمولا یکی از وسایل کاربردی منزل است، مثل لامپ، مجموعه‌ای از ظروف، کتری، مبلمان، عکس یا فرش. استفاده از تابلوهای نقاشی­ با طرح های انتزاعی نیز در این سبک بسیار معمول است. یک طرح­ هنری مناسب برای فضای داخلی به سبک باوهاوس طرحی است که با اشکال هندسی رنگی چون دایره­، مربع­، بیضی­، مثلث­ و مستطیل‌های رنگی تزیین می­شود.

متریال اصلی اجزای دکوراسیون باهاوس

متریال اصلی اجزای دکوراسیون باهاوس

در سبک باهاوس، مبلمان و دیگر اجزای دکوراسیون داخلی با متریال صنعتی مانند فلز، شیشه و پلاستیک ساخته می‌شود. همچنین در متریال مصرفی مبلمان به این سبک، طبیعت و فناوری روز با هم ترکیب شده و از ترکیب متریال شیشه‌ای، پلاستیکی، فلزی، چوبی، چرمی و پارچه‌ای استفاده می شود. همچنین برای دیوارها از رنگ و کاغذ دیواری ساده استفاده شده، کف­ها تا حد امکان ساده و بیشتر از جنس لمینت یا پارکت است. در دکوراسیون به سبک باهاوس از پلاستیک ارزان قیمت به جای چوب گران قیمت استفاده میشود. همچنین استفاده از لوله های کروم در مبلمان این سبک کاربرد زیادی دارد.

رنگ در دکوراسیون داخلی به سبک باهاوس

رنگ در دکوراسیون داخلی به سبک باهاوس

حفظ هماهنگی رنگ‌ها در سبک باهاوس یک اصل است و این هماهنگی در پالت رنگی، با ترکیب دو رنگ یا بافت متضاد نشان داده می‌شود. هرچند که در دکوراسیون داخلی به این سبک بیشتر از رنگ‌های خنثی مثل سفید، بژ، خاکستری و سیاه استفاده می‌شود و این ترکیب رنگی با استفاده از عناصری که از طبیعت الهام گرفته، مثل گچ خاکستری، سنگ تیره سرد، چوب قهوه‌ای گرم و فلز سیاه نشان داده می‌شود. اما در کنار این رنگ‌های خنثی برای حفظ هماهنگی بصری همزمان از رنگ‌های شاد مثل زرد، قرمز، آبی و سبز، نیز استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط: معجزه چرخه رنگ در دکوراسیون منزل

جنس و شدت نور دکوراسیون

جنس و شدت نور دکوراسیون

نور زیاد، بخش جدایی ناپذیر فضاهای داخلی به سبک باهاوس است. چراکه هرچه نور بیشتر باشد، فضا نیز بزرگتر به­نظر می‌رسد. در نتیجه در طراحی داخلی فضاها به سبک باهاوس نور با رنگ و روشنایی مناسب تنظیم می‌شود. در این سبک، رنگ نور به صنعتی و سرد نزدیکتر و روشنایی آن نیز زیاد است. در سبک باهاوس معمولا لامپ‌ها اتاق را تزیین می‌کنند و از لامپ‌هایی با فرم­ ساده و با ترکیب متریال غیر معمول، مانند ترکیب فلز کروم و شیشه مات استفاده می‌شود.

دکوراسیون باهاوس

و در آخر

در این مطلب ویژگی‌های برجسته طراحی دکوراسیون داخلی به سبک باهاوس که به‌طور کلی کاربردی بودن تمام اجزا دکوراسیون، سادگی و راحتی آن‌هاست را برای شما شرح دادیم. با مطالعه بخش سبک‌های معماری داخلی در چیدانه نیز، می‌توانید با سبک‌های دیگر طراحی دکوراسیون داخلی آشنا شده و اگر مشغول بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به سبک باهاوس علاقمند شدید و به‌دنبال افراد حرفه‌ای برای انجام این کار هستید اهالی فن  و متخصصین بازسازی و دکوراسیون چیدانه نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

مطالب پیشنهادی چیدانه:

نویسنده: نرگس مهردادیانعضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه