Chidaneh.com placeholder image

آسانسور خودروبر (car lift) چیست؟

به قلم: آرمین سرخوش افشار

آسانسور خودروبر یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین آسانسورهای موجود در دنیاست که برای جابجایی و حمل و نقل عمودی خودروها و وسایل نقلیه در آپارتمان‌ها، نمایشگاه‌های اتومبیل، گاراژها و مراکز پر رفت و آمد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی در مکان‌هایی که تراکم بالایی دارند و یا فضای افقی زمین محدود است، و همچنین در ساختمان‌هایی با شیب رمپ خیلی تند و برای انتقال مستقیم خودرو در انبارها، استفاده از آسانسور اتومبیل بر بسیار مناسب و به صرفه می‌باشد. در ادامه این مطلب از وب‌ سایت چیدانه با ما همراه شوید تا با هر آنچه که برای خرید و نصب آسانسور خودروبر وجود دارد بیشتر آشنا شویم.

آسانسور خودروبر چیست؟

آسانسور خودروبر و انواع آن

آسانسور اتومبیل بر یا جک بالابر اتومبیل نوعی لیفتراک منحصر به فرد است که برای انتقال و جابجایی عمودی وسایل نقلیه و خودروها به همراه سرنشین یا بدون سرنشین در داخل ساختمان و از طبقه‌ای به طبقه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آسانسورها نوعی سرمایه‌گذاری بوده و باعث صرفه جویی در فضا می‌شوند. بنابراین با قرار دادن آسانسور خودروبر در ساختمان دیگر نیازی به ساخت طبقات اضافی برای پارکینیگ نیست و  در نتیجه هزینه‌های ساخت و ساز کاهش می‌یابد.

تابلو فرش ریحان

بیش تر بخوانید: راهنمای خرید آسانسور، به چه قیمتی می خوای بری طبقه بالا؟

این نوع از آسانسورها با سرعت پایین و متوسط و در ظرفیت بار سنگین و همچنین ترافیک بالا طراحی و تولید می‌شوند. معمولاً ظرفیت بار آنها بین 2 تا 20 تن می‌باشد و می‌توانند با کابین و یا بدون کابین اجرا گردند.

روش قیچی، روش مستقیم مرکزی، روش دوبل بغل و روش لیفتراکی از روشهای اجرای آسانسور خودروبر هستند.

از انواع آسانسور ماشین می‌توان به نوع هیدرولیکی، کششی و مغناطیسی اشاره کرد که در ادامه به توصیف هر یک از آنها می‌پردازیم. 

  • آسانسور خودروبر هیدرولیکی:

بیشترین کاربرد این نوع از آسانسورها در ساختمان های 2 یا 3 طبقه می‌باشد. نحوه کارکرد آسانسورهای خودروبر هیدرولیکی با بهره‌گیری از قانون پاسکال بوده و به این شکل است که فشاری روی مایع موجود در پیستونها وارد می شود و این مایع بدون اینکه حجم آن تغییر کند به سیلندر دیگری منتقل می‌شود. در نهایت فشار ایجاد شده به وسیله دیوارهای مقاوم مخزن از خروجی پیستون خارج می‌شود. پس نیاز هست که فشار زیادی در سیستم ایجاد شود تا یک وسیله سنگین مانند خودرو در حالت عمودی به حرکت دربیاید. مقدار مسافتی هم که باید طی شود توسط مقدار مایع باقی مانده در پیستون مشخص می‌شود.

روش اجرای آسانسور خودروبر هیدرولیک به دو صورت جک مستقیم و جک غیر مستقیم انجام می‌شود. در صورت اجرای آسانسور خودروبر هیدرولیک جک مستقیم باید عمق چاه حفر شده با ارتفاع جک برابر باشد. در صورتی که در نوع هیدرولیک غیرمستقیم با دو جک نیاز به حفر چاه نیست.

آسانسور خودروبر هیدرولیک

از عمده مزایای آسانسور خودروبر هیدرولیک می‌توان به حرکت نرم و صدای کم، ایمنی بیشتر، وارد کردن فشار کمتر به سازه ساختمان، صرفه‌جویی در فضا، عدم نیاز به فضای موتورخانه در بالای چاه، عدم نیاز به سقف چاه مقاوم و قیمت تمام شده کمتر اشاره کرد. 

  • آسانسور خودروبر کششی:

در صورتی که تعداد طبقات ساختمان بیشتر از 3 طبقه باشد، استفاده از آسانسور خودروبر کششی بهترین انتخاب خواهد بود. این نوع از آسانسورها از یک کابین و وزنه تشکیل شده‌اند و بر روی ریل‌هایی که طور عمودی در چاه آسانسور قرار دارند نصب می شوند تا از مسیر خود منحرف نشوند. در این حالت وزنه و آسانسور نسبت به هم به تعادل می‌رسند، در نتیجه مقدار کمی نیرو برای جابجایی آسانسور به بالا و پایین نیاز است. جهت حرکت اتاقک آسانسور و اهرم نسبت به هم حالت معکوس دارد یعنی زمانی که اتاقک آسانسور به پایین می‌رود، اهرم به سمت بالا می‌رود و برعکس. 

آسانسور خودروبر کششی

گرچه فضای کاری در آسانسورهای خودرو بر هیدرولیک و کششی مشابه هم است، ولی در نوع هیدرولیک محدودیت کمتری وجود دارد. به عنوان مثال در آسانسورهای کششی نیاز به فضایی برای قرار دادن تجهیزات در بالای چاه آسانسور هست در حالیکه در نوع هیدرولیک نیاز به چنین فضایی نیست.

  • آسانسور خودروبر مغناطیسی:

در آسانسورهای خودروبر مغناطیسی، ریل‌‌ها و تجهیزات بر روی دیواره چاه آن قرار می‌گیرند و با استفاده از مغناطیس دائم به عنوان استاتور موتور عمل می‌کنند. کابین آسانسور هم در نقش روتور انجام وظیفه می‌کند. نحوه کار این نوع از آسانسورها به این صورت است که جریان برق به استاتور متصل می‌شود و با ایجاد میدان مغناطیسی به روتور می‌رسد و  در برخی نقاط قطع می‌شود و پس از انتقال دادن جریان برق روی روتور باعث بادار شدن آن و در نهایت منجر به حرکت کابین آسانسور می‌شود.

نیاز نداشتن به اجزایی مانند کابل فولادی، وزنه تعادل و موتورخانه از مزایای آسانسور اتومبیل بر مغناطیسی است. 

آسانسور خودروبر مغناطیسی ایمن‌تر از سایر آسانسورهای خودروبر است. در نتیجه قیمت بالاتری نیز دارد.

آسانسور اتومبیل بر هیدرولیک و کششی دو نوع اصلی آسانسور اتومبیل بر هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیش تر بخوانید: آسانسور مناسب و نکات فنی در طراحی و خرید آن

فضای مورد نیاز برای آسانسورهای خودروبر

در نصب آسانسورهای خودروبر یک سری استانداردها باید رعایت شود. از جمله ابعاد کابین و فضای مورد نیاز برای چاه آسانسور. 

معمولاً ابعاد این آسانسورها به عرض 250 تا  280 سانتیمتر و طول آنها بین 500 تا 600 سانتیمتر است.

بهتر است عرض چاه هم به اندازه 60 تا 100 سانتیمتر از عرض کابین و طول چاه 20 تا 50 سانتیمتر از طول کابین بیشتر باشد.

اندازه آسانسورهای اتومبیل بر

سرعت و موتور آسانسور خودروبر

استاندارد حرکتی سرعت در آسانسورهای خودروبر در محدوده 0.2 تا  m/s0.6 است.  سرعت آسانسور به نوع موتور آن بستگی دارد. موتورهای گیرلس از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند و نیازی به موتورخانه ندارند. در حالی که راندمان موتورهای گیربکس کمتر از موتورهای گیرلس بوده و نیاز به موتورخانه دارند. 

درب آسانسور خودروبر

از انواع درب‌هایی که در ساخت آسانسور خودروبر استفاده می‌شود، می‌توان به  درب‌های سانترال یا تلسکوپی، کشویی و گیوتینی اشاره کرد. درب‌های کشویی با حرکت بر روی ریل به طرفین هدایت می‌شوند. در حالی که درب‌های گیوتینی از مرکز باز شده به طوری که نیمی از آن به سمت بالا و نیمی دیگر به سمت پایین حرکت می‌کند. 

در صورتی که چاله آسانسور از عرض مناسب برخوردار باشد از درب سانترال و در غیر این صورت از درب‌ گیوتینی استفاده می‌شود.

بیش تر بخوانید: تجهیزات آسانسور، امنیت و آسایش در حرکت میان طبقات

مکان‌یابی آسانسور خودروبر

بهترین مکان نصب آسانسور خودروبر

در ساختمان‌هایی که نیاز به آسانسور خودروبر است، مکان‌یابی آنها بر عهده مهندسین معماری است که کار طراحی و دکوراسیون ساختمان را برعهده دارند، و همچنین از تعداد، نوع و ظرفیت آسانسورها و همچنین شرایط اقلیمی اطلاعات لازم و کافی دارند.

میتوانید از آسانسور خودرو‌بر  به تنهایی و یا در کنار پارکینگ مکانیزه برای ساختمان‌تان استفاده کنید.

تأثیر آسانسور لوکس بر ساختمان و ملک

از آنجایی که آسانسور خودروبر یک آسانسور مدرن و لوکس است، منجر به ایجاد ارزش افزوده در ساختمان می‌شود. آسانسور لوکس نوعی از آسانسور است که اتاقک آنها از تزئینات و طراحی‌های زیبایی برخوردار است. همچنین مجهز به نورپردازی‌های بسیار حرفه‌ای و بی‌نظیر هستند که باعث انتقال حس خوب به استفاده‌کنندگان از این تجهیزات می‌شوند.

هزینه‌های مربوط به استفاده از این نوع از آسانسورهای خودروبر بسیار بالاتر بوده و می‌توانید با توجه به نوع بودجه خود و ارزش ملک‌تان از این آسانسورها بهره بگیرید و بر دکوراسیون و زیبایی ملک خود بیفزایید. 

نصب آسانسور خودروبر

هزینه مورد نیاز برای نصب آسانسور خودروبر

قیمت آسانسور خودروبر نیز با توجه به ابعاد آسانسور و تجاری یا مسکونی بودن ساختمان تعیین می‌گردد. به عبارتی هزینه نصب آسانسور خودروبر توسط شرکت‌های مختلف، متفاوت بوده و با توجه به عوامل زیر تعیین می‌شود:

  • هزینه آماده سازی کف چاله آسانسور
  • هزینه آهن کشی
  • هزینه نصب ریل‌ها و درب‌ها
  • تعداد طبقات ساختمان
  • ظرفیت تحمل بار
  • مشخصات و تأسیسات ساختمان
  • سرعت مورد نیاز آسانسور
  • هزینه دریافت گواهی استاندارد و بیمه آسانسور

در واقع در شرایط فعلی و به دلیل نوسانات قیمت ارز در کشور و تأثیرگذاری آن بر روی قیمت فولاد و در نهایت آسانسور خودرو نمی‌توان یک قیمت معین و ثابتی را برای آنها اعلام کرد. بنابراین در حال حاضر قیمت آسانسور خودروبر به صورت روزانه معین می شود.

می‌توان برای اطمینان از قیمت قطعی آسانسور خودرو باید با شرکت‌های آسانسورسازی در تماس بود و یا از طریق اینترنت و دسترسی به سایت‌ها از قیمت خرید آسانسور خودرو بر مطلع شد.

درب آسانسور ماشین بر

مراحل نصب آسانسور خودروبر

با توجه به نوع مدل و تجهیزات هر کدام از آسانسورها مراحل نصب و راه اندازی آنها متفاوت خواهد بود. به نحوی که در نصب آسانسورهای هیدرولیک نیاز به تأسیس موتورخانه است اما در نصب آسانسورهای گیرلس نیازی به موتورخانه نیست. پس با توجه به نوع بالابر خریداری شده، مراحل نصب مربوط به آن را نیز طی کنید.

بیش تر بخوانید: برق اضطراری آسانسور؛ وجودش این روزها ضروریه!

موارد قابل توجه در نصب و خرید آسانسور خودروبر

قبل از هر اقدامی و در زمان طراحی و اجرای اسکلت ساختمان نیاز هست از مشاوره مهندسین و متخصّصین صنعت آسانسورسازی استفاده کنید.

در نظر گرفتن فضای کافی برای موتورخانه و چال و داشتن ارتفاع لازم برای اورهد الزامی است.

در صورت امکان برای عرض چاه فضای بیشتری در نظر بگیرید تا امکان پیاده شدن راننده در شرایط اضطراری فراهم شود.

برای ساختمان‌های 3 طبقه از نوع هیدرولیک و برای ساختمان‌های بیشتر از 3 طبقه از نوع کششی استفاده کنید.

برای مواقع قطعی برق سیستم نجات اضطراری را در نظر بگیرید.

برای راه اندازی آسانسور خودروبر از برق سه فاز استفاده کنید.

به گونه‌ای طراحی شود که امکان ورود و خروج خودرو به راحتی صورت گیرد.

از موارد ایمنی مانند رپچر والو برای جلوگیری از افزایش سرعت بیش از حد مجاز و سقوط آسانسور در آن استفاده شود.

آسانسورهای خودروبر باید استاندارد بوده و تمامی قطعات و ملزومات یک آسانسور معمولی را دارا باشند.

توصیه می‌شود ماهانه قطعات آسانسور توسط یک کارشناس بررسی و سرویس‌دهی شود.

توجه به رزومه و سابقه کار شرکت، داشتن مجوز فعالیت، میزان رضایت‌مندی مشتریان و انتخاب بهترین برند آسانسور خودروبر از موارد دیگری است که در انتخاب و خرید آسانسور خودروبر باید به آنها توجه بیشتری کرد.

بیش تر بخوانید: انواع آسانسور، با خیال راحت برو طبقه بعدی!

جمع بندی

امروزه با افزایش جمعیت و نیاز به ساختمان‌های چند طبقه و استفاده اکثر افراد از خودروهای شخصی، استفاده از آسانسورهای خودروبر ضروری به نظر می‌رسد. این آسانسورها دسترسی به طبقات بالاتر را فراهم می‌کنند و کاربردهای فراوانی در ساختمان‌های تجاری و مسکونی دارند. با توجه به اینکه انواع مختلفی دارند، نحوه عملکرد متفاوتی نیز خواهند داشت. 

در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که هنگام خرید آسانسور بهتر است به شرکتی مراجعه نمایید که خدمات پس از فروش دوره‌ای و مستمر را ارائه دهد، تا در هنگام مواجه با مشکل در آسانسور با خیال راحت و بدون اتلاف وقت از خدمات آنها استفاده کنید. 

همچنین می توانید از متخصصان چیدانه راهنمایی بگیرید. برای این منظور فرم درخواست را تکمیل نمایید.

بیش تر بخوانید: 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه