Chidaneh.com placeholder image

تفاوت سرامیک کف و دیوار در چیست؟

به قلم: آرمین سرخوش افشار

شما هر چقدر بهتر انواع سرامیک را بشناسید، می­توانید در انتخاب بهترین سرامیک برای کف و دیوار منزل تان موفق تر باشید. با این حال وجود مدل های مختلف سرامیک انتخاب را برای افراد دشوار تر کرده است. از پیدا کردن بهترین طرح، رنگ و … برای کف پذیرایی تا بهترین سرامیک برای کف اتاق خواب و … . سرامیک بخاطر انعطاف پذیر بودنش در همه­ی بخش های خانه قابل استفاده است. سرامیک برای کف، دیوار و حتی حیاط تولید می­شود. اگر به دنبال انتخاب سرامیک برای بخش های مختلف خانه تان هستید و هنوز مردد هستید، بهترین جا را انتخاب کرده اید. در این مقاله از چیدانه ما بررسی هایی در رابطه با سرامیک کف و دیوار و مقایسه سرامیک کف و دیوار انجام می ­دهیم تا انتخاب را برای شما آسان تر کنیم.

تفاوت سرامیک کف و دیوار

سرامیک کف و و سرامیک دیوار چه تفاوتی با هم دارند؟

سرامیک‌های کف و دیوار از دیرباز به عنوان پوششی برای کف و دیوارها استفاده می‌شده است. سرامیک سخت و بادوام است و می‌تواند برای چندین دهه با حداقل دوغاب قبل از نیاز به تعویض کامل دوام داشته باشد. آیا برخی از سرامیک‌ها صرفاً به عنوان سرامیک کف و برخی دیگر به عنوان کاشی دیوار تعیین می‌شوند؟ یا این که تنها یک نوع کاشی وجود دارد که به جای یکدیگر استفاده می‌شود؟ اگرچه تا حدی با هم تداخل دارند، اما چند تفاوت اساسی باعث می‌شود که یک کاشی برای یک کاربرد بهتر باشد.

تابلو فرش ریحان

تفاوت های فنی سرامیک‌های کف و دیوار

تمایز بین سرامیک‌های دیوار و کف به رتبه بندی آن برای لغزندگی و سختی خلاصه می‌شود.

  • رتبه بندی ضریب اصطکاک (COF): رتبه بندی COF که به تعیین نوع کاشی روی دیوار یا کف کمک می‌کند. هر کدام از سرامیک‌های کف یا دیوار دارای درجه بندی COF خاصی است. سرامیک‌های کف باید حداقل سطح اصطکاک را داشته باشند تا بتوان روی آن‌ها ایمن راه رفت.
  • رتبه بندی PEI: رتبه بندی PEI دومین عاملی است که سختی و دوام را تعیین می‌کند. PEI رتبه بندی است که شرکت‌های کاشی در صورت تمایل می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. رتبه بندی PEI معمولاً در مشخصات هر کاشی نوشته می‌شود و تعیین کننده خوبی برای مکان استفاده از کاشی است.

اکثر سایت‌های تولیدکننده و خرده فروشی کاشی اطلاعات زیادی هم چون رتبه بندی COF و PEI را به مشتریان ارائه می‌کنند تا مشتری با آگاهی کامل محصول مورد نظر را خرید نماید.

مشخصات فنی کاشی‌های دیواری

کاشی‌های دیواری می‌توانند هر رتبه‌بندی COF (ضریب اصطکاک) یا PEI داشته باشند. تولیدکنندگان اغلب این‌ها را صرفاً به عنوان “کاشی‌های دیوار" برچسب گذاری می‌کنند.

مشخصات فنی کاشی‌های کف

تا زمانی که کاشی دارای رتبه COF 0.5 یا بالاتر باشد، کاشی را می‌توان در کف داخلی استفاده کرد. کاشی سنگ فرش که در محیط بیرون استفاده می‌شوند حتی می‌توانند رتبه COF 0.60 داشته باشند. رتبه بندی PEI باید 3 تا 5 باشد تا کاشی واجد شرایط کاشی کف باشد. این کاشی‌ها اغلب برای هر دو کاربرد برچسب گذاری می‌شوند: “کاشی دیوار و کف".

تفاوت های ظاهری سرامیک کف و دیوار

در ادامه برخی از ویژگی‌های ظاهری کاشی‌های کف و دیوار را بررسی خواهیم کرد.

کاشی‌های دیواری:

تفاوت قابل ملاحظه‌ای در ظاهر کاشی و سرامیک کف و دیوار وجود ندارد، اما از نظر سبک، معمول است که کاشی‌های دیوار در مقایسه با کاشی‌های کف نسبتاً کوچک باشند. کاشی دیواری به دلیل ماهیت آن و دشواری نصب روی سطح عمودی، کوچک‌تر و سبک‌تر است. به عنوان نمونه یک کاشی کف مربعی 18 اینچی معمولاً روی دیوارها استفاده نمی‌شود.

کاشی‌های کف:

کاشی‌های کف می‌توانند تا اندازه مربع 18 در 18 اینچ باشند. کاشی‌های با اندازه‌های بزرگ محبوبیت بیش‌تری دارند.  یک استثنا زمانی است که کاشی‌های کف با ورق‌های موزاییک هستند، (کاشی‌های کوچکی که به ورق‌های پشتی مشبک چسبانده شده‌اند.) موزاییک‌های کلاسیک شش ضلعی 1 اینچی مدت زیادی است که برای کف حمام استفاده می‌شوند.

سرامیک کف ظاهری بهتری دارد یا سرامیک دیوار؟

با وجود صدها گزینه برای کاشی کف و دیوار، هیچ برنده مشخصی وجود ندارد. کاشی‌های کف و دیوار هر دو ظاهر یکسانی دارند، اگرچه کاشی‌های دیوار نازک‌تر ممکن است در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع‌تری عرضه شوند.

بیش تر بخوانید: ترکیب کاغذ دیواری با سرامیک؛ سلیقه طراحان امروزی و مدرن

تفاوت سرامیک کف و دیوار

تفاوت سرامیک کف و دیوار از نظر مقاومت در برابر آب و حرارت

در این بخش مقاومت کاشی‌های کف و دیوار را در برابر آب و حرارت بررسی می‌کنیم.

کاشی‌های دیواری:

کاشی‌های دیواری مانند کاشی‌های کف در برابر آب مقاومت خوبی دارند. با این حال، در کاربردهای روی کانتر، کاشی‌های دیوار کمی نازک‌تر هستند و بنابراین ممکن است در برابر حرارت تابه‌های داغ  مقاومت کمتری داشته باشند.

کاشی‌های کف:

کاشی‌های کف معمولاً ضخیم‌تر از کاشی‌های دیوار هستند و از این رو برای نصب بر روی کانتر، مقاومت بهتری در برابر گرما دارند. با این حال، برای نصب دیوار مناسب نیست.

کدام مقاوم تر است؟

کاشی‌های کف یک لبه مانند کاشی‌های دیواری که برای کانتر آشپزخانه استفاده می‌شوند مقاوم در برابر حرارت هستند اما عملاً هیچ تفاوتی برای مقاومت در برابر آب بین کاشی‌های کف و دیوار وجود ندارد.

در چیدانه بخوانید: سرامیک پرسلان و معمولی، چه فرقی دارند؟

فرق سرامیک کف و دیوار

تفاوت سرامیک کف و دیوار از نظر دوام و نگهداری

هر دو کاشی دیوار و کف دارای مشخصات نگهداری یکسانی هستند. کاشی‌ها را می‌توان با آب و صابون ساده تمیز کرد. دوغاب بین کاشی‌ها باید تمیز نگه داشته شود و در صورت ترک خوردن یا تغییر رنگ ممکن است هر چند سال یک بار نیاز به تعویض داشته باشد.

کاشی‌های دیواری:

کاشی‌های دیوار نازک‌تر از کاشی‌های کف هستند و به همین دلیل نباید روی کف‌ها استفاده شوند، زیرا به دلیل تردد زیاد ترک می‌خورند. با این حال، آن‌ها کاملاً بادوام هستند و نگهداری آن‌ها برای نصب دیوارها آسان است.

کاشی‌های کف:

کاشی‌های کف ضخیم‌تر و محکم‌تر از کاشی‌های دیوار هستند، بنابراین برای نصب دیوار یا کف مناسب هستند.

کدام با دوام تر است؟

کاشی‌های کف ضخیم‌تر، قوی‌تر و بادوام‌تر هستند، اگرچه این مزیت فقط در نصب کف است. برای نصب دیوار، هر دو نوع کاشی دوام یکسانی دارند.

تفاوت سرامیک کف و دیوار

فرق سرامیک کف و دیوار از نظر نصب و راه اندازی

هر دو کاشی کف و دیوار به صورت مشابه نصب می‌شوند. ابتدا یک لایه زیرین در کف یا دیوار سیمان زده می‌شود؛ سپس کاشی‌ها با استفاده از چسب‌های نازک به دیوار یا کف چسبانده می‌شوند. پس از خشک شدن، درزهای بین کاشی‌ها با دوغاب خمیر مانند و ملات پر می‌شود که پس از خشک شدن و سفت شدن، مهر و موم می‌شود.

کاشی‌های دیواری:

کاشی‌های دیواری ازآنجایی که نازک‌تر هستند، راحت‌تر برش داده می‌شوند.

کاشی‌های کف:

به عنوان کاشی‌های ضخیم‌تر، برش کاشی‌های کف کمی دشوارتر از کاشی‌های دیوار است. استفاده از اره برقی مرطوب ایده خوبی برای این کاشی‌های سنگین است.

سرامیک کف راحت‌تر نصب می‌شود یا سرامیک دیوار؟

نازک‌تر و سبک‌تر بودن کاشی‌های دیواری، برش و نصب آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. این‌ها بهترین انتخاب برای نصب دیوارها هستند، حتی اگر کاشی‌های کف را می‌توان به صورت عمودی روی دیوارها نیز نصب کرد. اما برای کف‌ها، فقط از کاشی‌هایی استفاده کنید که برای آن کاربرد رتبه‌بندی شده‌اند.

تفاوت سرامیک کف و دیوار

فرق سرامیک کف و دیوار از نظر هزینه

هزینه کاشی‌های دیواری معمولاً با هزینه کاشی‌های کف قابل مقایسه است.

کاشی‌های دیواری:

هزینه کاشی پایه از کمتر از 30 هزار تومان در هر مترمربع شروع می‌شود، همچنین می‌توان به راحتی تا 150 هزار تومان در هر متر مربع برای نصب کاشی‌های وارداتی هزینه کرد. کاشی‌های دیوار نازک‌تر از کاشی‌های کف هستند، بنابراین رنگ‌های ساده ممکن است کمی ارزان‌تر از کاشی‌های کف مشابه باشند و ازآنجایی که طرح‌های بیشتر و برجسته‌تر برای دیوارها وجود دارد، هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

کاشی‌های کف:

کاشی‌های کف را نیز می‌توان با قیمتی کمتر از 30 هزار تومان در هر مترمربع خریداری کرد. در حالی که کاشی‌های کف ضخیم‌تر و سنگین‌تر هستند، لبه‌های تزئینی و کاشی‌های برجسته کمتری در کف استفاده می‌شوند. بر اساس متر مربع، هزینه‌ها برای کاشی‌های کف و کاشی‌های دیوار تقریباً یکسان است.

سرامیک کف مقرون‌بصرفه تراست یا سرامیک دیوار؟

کاشی‌های کف و کاشی‌های دیوار در هر مترمربع تقریباً یکسان هستند.

فرق سرامیک کف و دیوار

تفاوت سرامیک کف و دیوار از نظر طول عمر

کاشی‌های دیواری:

یک کاشی به خوبی نصب و نگهداری شده می‌تواند 75 سال یا بیشتر دوام بیاورد. به احتمال زیاد به دلیل این که از ظاهر خسته شده‌اید کاشی را جایگزین می‌کنید تا اینکه مواد فرسوده شوند. با این حال، اگر کاشی دیواری به اشتباه برای کف نصب شود، ممکن است نسبتاً سریع ترک بخورد.

کاشی‌های کف:

کاشی‌های کف، به‌عنوان مصالح سنگین‌تر و قوی‌تر، از نظر تئوری بیشتر از کاشی‌های دیوار دوام خواهند داشت. با این حال، در عمل، هر دو کاشی احتمالاً تا آخر عمر باقی می‌مانند.

کدام طول عمر بیشتری دارد؟

کاشی دیوار و کاشی کف وقتی برای اهداف توصیه شده خود استفاده می‌شوند، به همان اندازه مواد بادوام هستند. با این حال، در کاربردهای کف یا کانتر، کاشی کف یک مزیت آشکار دارد.

تفاوت سرامیک کف و دیوار

کلام آخر:

تنها توصیه مهم این است که مطمئن شوید کاشی‌های نصب شده روی یک کف یا دیوار دارای درجه سختی (PEI) و درجه اصطکاک COF هستند که برای آن کاربرد مناسب است. هر نوع کاشی را می‌توان روی دیوار اعمال کرد، اما مهم است که کاشی کف برای این منظور رتبه بندی شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. با وجود در دسترس بودن تعداد زیادی سرامیک کف و دیوار، و تفاوت‌های این دو اگر برای تغییر دکوراسیون منزل خود به کمک متخصصان احتیاج داشتید ما در سایت چیدانه به شما کمک خواهیم کرد.

بیش تر بخوانید:

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه