Chidaneh.com placeholder image

انواع مدل چمن مصنوعی و مشخصات چمن مصنوعی با کیفیت

به قلم: مژگان احمدی

صنعت دیزاین و دکوراسیون روز به روز در حال توسعه است و ورود یک ایده جدید و ناب به این عرصه باعث ایجاد تحولی چشمگیر در ظاهر ساختمان و به طور کلی نمای شهری می‌شود. چمن مصنوعی هم از این دست تحولات نوپا و ایده‌های هوشمندانه است. در حقیقت امروزه دیگر جای چمن مصنوعی فقط در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها نیست، بلکه هر نقطه‌ای که نیاز به ایجاد فضای سبز دارد می‌تواند با چمن مصنوعی دیزاین شود و محیطی سبز، پرنشاط و فرحبخش ایجاد کند. به همین دلیل ما این مقاله را اختصاص دادیم به: انواع مدل چمن مصنوعی و کاربردها و ویژگی‌های آن.

گروه تولیدی اطلس چمن با سابقه بیش از بیست سال فعالیت در زمینه چمن مصنوعی در ارائه این مقاله ما را همراهی کرده‌اند. اگر شما نیز به مبحث دکوراسیون و فناوری‌های نوین مربوط به آن علاقمندید این مطلب را تا انتها بخوانید.

سرویس خواب بالسا

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
چمن مصنوعی موکتی مناسب فضای بیرونی
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
انواع مدل‌های چمن مصنوعی دکوراتیو
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
انواع مدل‌های چمن مصنوعی دکوراتیو
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

تاریخچه تولید انواع چمن مصنوعی

اولین چمن مصنوعی زمانی تولید شد که یک شرکت امریکایی تصمیم گرفت فضای بی‌روح شهری را اصلاح کند و محیطی طبیعی برای بازی و تفریح کودکان فراهم بیاورد. در آن دوره چمن مصنوعی با استفاده از تعداد زیادی سوزن که رشته‌های فیبری را در پشت پارچه قرار می‌دادند تولید شد. الان که به اولین محصول چمن مصنوعی نگاه می‌کنیم مانند یک موکت سبز نایلونی است که هیچ زیبایی خاصی ندارد، اما تولید این محصول در آن دوره شروع یک انقلاب بزرگ در عرصه تولید کفپوش ورزشگاه‌ها و اماکن عمومی بود.

پس از این اتفاق چمن مصنوعی برای اولین بار در ورزشگاه سرپوشیده هوستون تگزاس مورد استفاده قرار گرفت و سپس کشورهای مختلف از سرتاسر نقاط جهان خواستار استفاده از چمن مصنوعی در استادیوم‌های خود شدند. خیلی زود کمپانی‌های دیگر شروع به تولید انواع مدل چمن مصنوعی کردند و اماکن دیگری مانند مدارس، مهد کودک‌ها، مراکز اداری و تجاری و … تصمیم گرفتند در دیزاین داخلی خود تجدید نظر کنند.

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
انواع چمن مصنوعی تزئینی
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

آغاز نارضایتی درمورد انواع مدل چمن مصنوعی!

همانطور که تولید هر کالایی در ابتدا با نقص‌های فراوان همراه است و ممکن است با شکست مواجه شود چمن مصنوعی نیز از این قاعده مستثنی نبود. پس از پا گرفتن این صنعت در سراسر جهان ایرادات و اشکالات چمن مصنوعی خیلی زود خودش را نشان داد و شرکت‌های زیادی درمورد کیفیت پایین آن به کمپانی تولیدکننده خود شکایت کردند. این محصولات زیر نور آفتاب خیلی زود رنگ و لعاب خود را از دست می‌دادند، ورزشکارانی که روی این چمن‌ها میدویدند از لیز بودن آن شکایت داشتند و در مواردی دچار شکستگی استخوان می‌شدند. همچنین هنگام بارش باران و برف جمع شدن آب بر روی چمن مصنوعی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد.

پس از زیاد شدن نارضایتی‌ها در مورد انواع مدل چمن مصنوعی سازمان‌های نظارتی امریکا شروع به وضع استانداردها و قواعدی کردند که از تولید چمن مصنوعی بی‌کیفیت و نامرغوب پیشگیری به عمل می‌آمد، همچنین آن را به سیستم آب‌کشی مجهز کردند که دیگر هنگام بارندگی مشکلی پیش نیاید.

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
چمن مصنوعی دکوراتیو
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

انواع مدل چمن مصنوعی از لحاظ جنس

چمن‌های مصنوعی از نظر متریال به کاررفته انواع متنوعی دارند که می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

چمن مصنوعی نایلونی

بادوام‌ترین نوع چمن مصنوعی مدل نایلونی آن است، این مدل می‌تواند سالیان سال عمر کند و در شرایط جوی مختلف هیچگونه آسیبی متوجه آن نشود. اما پرزهای نسبتا سفت آن ممکن است باعث شود افراد به انواع مدل‌های دیگر چمن مصنوعی رو بیاورند.

چمن مصنوعی پلی‌اتیلنی

این نوع چمن مصنوعی مجموعه کاملی از ویژگی‌های مثبت است و بیشترین شباهت را به چمن طبیعی دارد. الیاف نرم آن باعث می‌شود همیشه جزو گزینه‌های نخست مدیران و صاحبان کسب و کار باشند، اما باید آن را به صورت متناوب شانه‌کشی کرد تا ظاهر جذاب خود را از دست ندهد و مثل روز اول قابل استفاده باشد.

چمن مصنوعی پلی‌پروپیلن

ارزان‌ترین نوع چمن مصنوعی چمن‌های پلی‌پروپیلن است. اما ز آنجایی که هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست این نوع چمن مصنوعی کم‌دوام‌ترین نوع آن است و در برابر تغییرات جوی زودتر از بقیه انواع مدل‌ها حال طبیعی خود را از دست می‌دهد و آسیب می‌بیند.

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
چمن مصنوعی مخصوص فضای باز
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

کاربرد انواع مدل چمن مصنوعی 

در ابتدا باید بگوییم که اگر با کاربردهای مختلف و مزایای فوق‌العاده این چمن آشنا بشوید ممکن است استفاده از آن برای شما به گزینه اول و آخر تبدیل شود. همه ما عاشق طبیعتیم، رنگ سبز طبیعت حال و هوای متفاوتی به محیط می‌بخشد و روح افراد ساکن در آن محیط را تازه خواهد کرد، اما در بعضی فصول به دلیل تغییر آب و هوا شاید دیگر نتوانیم از چمن سبز و طبیعی لذت ببریم، در اینجا چمن مصنوعی است که به داد ما می‌رسد. چمن مصنوعی هرگز طراوت ظاهری خود را از دست نمی‌دهد و همیشه سبز است، نگهداری از آن به هیچ ابزار خاصی نیاز نداشته و در تردد بالا آسیب نمی‌بیند. به همین دلیل است که کاربردهای آن در این حد وسیع و گسترده شده است.

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
انواع مدل‌های چمن مصنوعی دکوراتیو
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

به حیاط خانه سرسبزی دائمی ببخشید!

در فصل‌های سرد پاییز و زمستان رنگ حیاط شما به زردی می‌گراید و فضایی مرده و بی‌روح ایجاد می‌شود، اما با چمن مصنوعی هم می‌توانید حیاط خانه را همواره سبز نگه دارید و هم آن را به محیطی امن برای حیوان خانگی خود تبدیل کنید.

فرش چمنی را تجربه کنید!

ایده فرش چمنی خیلی زود جای خود را در دکوراسیون داخلی باز کرده است. اگر می‌خواهید پاهای شما به جای لمس فرش در بین الیاف چمن قرار بگیرد و حس زیبای قدم زدن در طبیعت را به شما القا کند فرش چمنی پیشنهاد بسیار خوبی برای شماست. این محصولات بسیار نرم هستند و هیچ خطری برای کودکان یا حیوانات خانگی ندارند و اگر با پای برهنه روی آن راه بروید هیچ صدمه‌ای به پای شما و افراد خانواده‌تان نخواهد رسید. 

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
چمن مصنوعی دکوراتیو
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

دیوار چمنی بسازید!

می‌توانید یک یا دو دیوار خانه را با انواع مدل چمن مصنوعی دیواری دیزاین کنید. در این صورت زمانی که مهمانان به طبیعت کوچک خانه شما وارد شوند حتما سورپرایز خواهند شد و این طراحی برای همیشه در ذهن آن‌ها باقی خواهد ماند.

خاطرتان باشد که شما به سختی می‌توانی از چمن طبیعی به صورت عمودی بر روی دیوار استفاده کنید، زیرا چمن طبیعی نیاز به نگهداری فراوان و آبیاری دائمی دارد. چمن طبیعی همیشگی نیست و در فصل سرما زرد و پژمرده می‌شود و ظاهر نازیبایی به محیط خواهد داد. به همین خاطر است که تاتلارها، رستوران‌ها، هتل‌ها و اماکن عمومی دیگر چمن طبیعی را نادید گرفته و به چمن مصنوعی روی آورده‌اند، هزینه و انرژی زیادی که برای حفظ شادابی چمن طبیعی صرف می‌شود حقیقتا دلسردکننده است.

مطلب پیشنهادی: چمن مصنوعی دیواری؛ برای سطوح عمودی هم کاربرد داره!

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
چمن مصنوعی مخصوص فضای باز
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

تراس خانه را سبز کنید!

تراس خانه جایی برای استراحت و ریلکس کردن و تماشای مناظر بیرون از خانه است. تصور کنید برای نوشیدن یک فنجان قهوه، مطالعه کتاب یا بازی و سرگرمی با موبایل به تراس رفته‌اید و روی صندلی محبوب خود نشسته‌اید و استراحت می‌کنید. هارمونی ترکیب رنگ سبز چمن تراس با آبی آسمان بسیار چشم‌نواز است و می‌تواند لذت شما از اوقات فراغتتان را دوچندان کند. البته در مقالات گذشته چیدانه درمورد چمن مصنوعی تراس توضیحات مفصلی را به شما ارائه داده‌ایم.

انواع مدل‌های چمن مصنوعی دکوراتیو

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
انواع مدل‌های چمن مصنوعی دکوراتیو
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

یک روف گاردن رویایی بسازید!

برای آن که روف گاردن خود را به شکلی زیبا و منحصربفرد دیزاین کنید استفاده از چمن مصنوعی ایده‌ای هوشمندانه است. اما حواستان باشد که روف گاردن دائما در معرض نور خورشید خواهد بود، پس از انواع مدل چمن مصنوعی جنسی را انتخاب کنید که آفتاب به ظاهر آن ضربه نزند و کیفیت خود را از دست ندهد.

به طور کلی برای زیباتر کردن محیط پیرامونی خود از بیان کردن هیچ ایده‌ای نترسید، خلاق باشید و تا می‌توانید چشم‌اندازهای شکیل و جذاب بیافرینید.

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
چمن مصنوعی با کیفیت بالا
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

مزایای انواع مدل چمن مصنوعی

چمن مصنوعی نسبت به چمن طبیعی دارای محسنات بی‌شماری است که در ادامه چند مورد از آن‌ها را شرح می‌دهیم:

طول عمر بالا: چمن‌های مصنوعی جدید با استفاده از الیاف باکیفیت و مرغوب تولید شده و در برابر اشعه خورشید، تغییرات دمایی و پوسیدگی دوام بسیار بالایی دارند.

اجرای سریع: اگر سطح مورد نظر ماده باشد می‌توانیم ادعا کنیم که می‌توان روزانه 1000متر چمن مصنوعی را نصب کرد و به کارفرما تحویل داد.

هزینه مقرون به صرفه: با توجه به این که هزینه نگهداری، کوددهی، کاشت بذر، آبیاری و… در چمن طبیعی بسیار بالاست، تهیه چمن مصنوعی بسیار معقول‌تر بوده و قیمت نهایی آن برای شما کمتر تمام می‌شود.

قابل استفاده بر روی سطوح مختلف: شاید برایتان جالب باشد اما چمن مصنوعی را می‌توانید بر روی سطوحی با بستر ایزوگام، آسفالت، قیرگونی و … هم نصب کنید. فقط دیگر برای نصب آن نمی‌شود از چسب‌های معمولی استفاده کرد و عموما به جای آن چسب دو پایه پلی‌اورتان به کار می‌رود.

سرسبزی دائمی: شاید این مورد اساسی‌ترین مزیت چمن مصنوعی نسبت به چمن طبیعی است. ظاهر چمن مصنوعی قادر است در هر زمان از سال به روح شما شادابی و نشاط تزریق کند و حال و هوای دیگری به محیط ببخشد. اما درمورد چمن طبیعی همواره باید نگران بود، نگرانی از خراب نشدن، زرد شدن، پوسیدگی، هزینه‌های نگهداری و هرچیزی که باعث شود این چمن دیگر سبز و بانشاط نباشد!

مزایای دیگر: یک زمین ورزشی با چمن طبیعی به ازای هر دو ساعت بازی به یک روز کامل تنفس نیاز دارد، ضمن این که هنگام بارندگی دویدن بر روی چمن طبیعی حرکت بسیار ریسکی و خطرناکی است. بر روی چمن مصنوعی توپ خیلی خوب کنترل می‌شود و خطاهای ناشی از نقص زمین به صفر می‌رسد، این در حالی است که در چمن طبیعی رشد غده‌ای و متراکم چمن طبیعی باعث ناهمواری زمین شده و بازیکنان را به دردسر می‌اندازد.

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
چمن مصنوعی دکوراتیو
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

قیمت انواع مدل چمن مصنوعی چقدر است؟

اجازه بدهید صادق باشیم و به شما بگوییم که نمی‌شود قیمت نهایی چمن مصنوعی را به همین راحتی تخمین زد، زیرا این هزینه به فاکتورهای متعددی بستگی دارد:

تراکم

این که چمن صمنوعی با چه تراکمی تولید شده است مستقیما بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. چمن‌های پرتراکم دوام بالاتری هم دارند و زیبایی بیشتری نیز به فضا می‌بخشند.

ارتفاع الیاف

مهم است که چمن مصنوعی را با چه سایز الیافی تهیه کنید. ابعاد الیاف چمن مصنوعی برای هر محیطی استانداردهای خاص خودش را دارد. مثلا نمی‌توانید از همان چمن مصنوعی که در زمین فوتبال استفاده می‌شود برای کفپوش تراس خانه استفاده کنید، کابری این دو چمن مصنوعی متفاوت است و طبیعتا ظاهر و ارتفاع الیاف آن نیز متفاوت خواهد بود.

کشور تولیدکننده

اگر چمن مصنوعی مدنظر شما وارداتی باشد کشور سازنده، نوع سفارش و ارسال آن بر روی هزینه نهایی که می‌پردازید کاملا اثرگذار است.

جنس

این که چمن مصنوعی از چه متریالی ساخته شده است عامل مهمی بر روی قیمت آن است. 

وزن و ابعاد

چمن مصنوعی را در چه متراژی به کار می‌برید؟ نوع اجرای آن چگونه است؟ افقی، عمودی یا شیبدار؟ وزن چمن مصنوعی دلخواه شما چقدر است؟ همه این فاکتورها قیمت نهایی را تغییر خواهند داد.

درباره قیمت انوع مدل چمن مصنوعی بیشتر بخوانید.

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
انواع مدل‌های چمن مصنوعی دکوراتیو
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
انواع مدل‌های چمن مصنوعی دکوراتیو
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

چمن مصنوعی اطلس چمن گستر
انواع مدل‌های چمن مصنوعی دکوراتیو
چمن مصنوعی اطلس چمن گستر

چمن مصنوعی را از گروه اطلس چمن بخواهید..

حالا که متوجه شدید با استفاده از انواع مدل چمن مصنوعی می‌توانید تغییرات شگرفی در محیط پیرامون خود بوجود بیاورید وقت این است که بدانید این محصول نوپا و هیجان‌انگیز را از کدام برند خوشنام و معتبر خریداری کنید. 

اگر برای انتخاب نوع و جنس محصولات تردید دارید می‌توانید قبل از خرید چمن مصنوعی از نظرات کارشناسان و متخصصان گروه اطلس چمن به صورت رایگان بهره بگیرید. مجموعه‌ای که با تنوع بالای محصولات چمن مصنوعی، قیمت مناسب و ارائه ضمانت کالا پروژه‌های بسیاری را در سرتاسر کشور اجرا کرده است. نمونه‌کارهای این گروه را می‌توانید در صفحه پروفایل چمن مصنوعی اطلس چمن گستر در چیدانه و یا سایت اطلس چمن تماشا کنید.

مطالب پیشنهادی چیدانه:

نویسنده: مهشید بختیاری| عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه