Chidaneh.com placeholder image

سیر تا پیاز اصول ساخت استخر روباز در ویلا

به قلم: مهشید بختیاری

صاحبان ویلاها همواره برآنند تا بهترین و لاکچری‌ترین امکانات را به عمارت خود بیاورند. طراحان ساختمان در معماری مدرن جایگاه ویژه‌ای را برای استخرهای روباز و سرپوشیده قائلند و تا جایی که مساحت و فضای ویلا اجازه می‌دهد سعی می‌کنند با توجه به نظر و سلیقه کارفرما طراحی استخر را نیز در نقشه خود جای بدهند. در این مطلب قصد داریم درمورد اصول ساخت استخر روباز در ویلا به طور مفصل اطلاعات مفیدی در اختیار شما همراهان چیدانه قرار بدهیم. کارشناسان گروه مهندسی آبی دریا با ما در این مقاله همراه خواهند بود.

اگر شما نیز هنوز در مرحله طراحی ویلا هستید و می‌خواهید ساختمانی ارزشمند برای فروش داشته باشید و یا در رابطه با استخرسازی ویلایی کنجکاوید مطمئنا با خواندن این مقاله نکات جامعی درباره مراحل طراحی و نگهداری از استخر به دست خواهید آورد. پس این مطلب را از دست ندهید.

سرویس خواب بالسا

گروه مهندسی آبی دریا استخر سونا جکوزی
طراح و مجری سازه استخر
گروه مهندسی آبی دریا استخر سونا جکوزی

ساخت استخر روباز در ویلا؛ ابتدا خودتان دست به کار شوید!

ساخت استخر امتیاز بزرگی برای یک ویلا محسوب می‌شود. استخرها از نظر نوع کاربری و ابعاد و اندازه و نوع تفریحات آبی که در اختیار صاحبان خود می‌گذارند با یکدیگر متفاوتند. مانند هر پروژه دیگری ساخت استخر روباز در ویلا هم به تهیه نقشه و بررسی موقعیت مکانی و توپوگرافی ویلا احتیاج دارد، یعنی ساختمان شما بایستی پتانسیل ساخت استخر را داشته باشد. شاید تصور کنید استخرهای روباز تنها در باغ و حیاط ویلاها ساخته می‌شوند، اما باید بدانید که معماری معاصر امکانات ساخت استخر در تراس خانه یا پشت بام ویلا را نیز فراهم کرده است. 

اگر خودتان تصمیم دارید دست به کار شوید و برای فرم و شکل و محل ساخت استخر خود تصمیم بگیرید ابتدا باید به صورت ذهنی شرایط را برای خود برآورد کنید. یعنی در ابتدا تعیین کنید که استخر خود را با چه متریالی قرار است بسازید؟ سیمانی، سرامیکی یا به طور پیش‌ساخته؟ هزینه‌ای که قرار است به ساخت استخر روباز در ویلا اختصاص بدهید چقدر است و چه مقدار بودجه کنار گذاشته‌اید؟ حواستان باشد که به جز هزینه ساخت استخر باید به طور سالیانه برای قبوض آب و برق و تمیزکاری و نگهداری از استخر هم مبلغی را کنار بگذارید.

گروه مهندسی آبی دریا استخر سونا جکوزی
طراح و مجری سازه استخر
گروه مهندسی آبی دریا استخر سونا جکوزی

خب! حالا قرار است استخر خود را کجا بسازید؟ در حیاط ویلا؟ پشت بام یا تراس؟ ابعاد و سایز استخر دلخواه شما چقدر است؟ سعی کنید مکان‌یابی استخر را هوشمندانه انجام بدهید. به طور مثال بهتر است استخر شما در محلی از ویلا قرار بگیرد که در معرض مستقیم نور خورشید باشد و روزها به طور طبیعی گرم شود تا نیاز شما را به لوازم گرمایش کاهش بدهد. در مثالی دیگر بهتر است در کنار استخر خود باغچه و گل و گیاه فراوانی وجود نداشته باشد زیرا احتمال دارد ریشه گیاهان و درختان به ساز و کار و لوله‌کشی و سیستم‌های تعبیه‌شده در استخر آسیب وارد کند. ضمن این که اگر کنار استخر خود دار و درخت داشته باشید برگ و حشرات و صمغی که درخت پس می‌دهد به آب استخر شما راه خواهند یافت و دردسر نظافت استخر را چندین برابر خواهند کرد.

حالا دست به قلم شوید و همان شکل و طرحی که از استخر مورد علاقه خود در ذهن دارید روی کاغذ بیاورید تا بتوانید طرح پیشنهادی خود را راحت‌تر به پیمانکار توضیح بدهید. البته طراحان شرکت‌های پیمانکاری می‌توانند این کار را برای شما انجام بدهند اما توصیه ما به شما این است که خودتان بنا بر سلیقه و روحیات خود همیشه طرح اولیه‌ای در ذهن داشته باشید. 

پس از این مرحله به سراغ یک پیمانکار مطمئن و کاربلد بروید و مابقی کارها را اعم از اخذ مجوزهای ساخت استخر روباز در ویلا، نقشه‌کشی، خریداری متریال و مصالح و اجرای استخر به او بسپارید.

گروه مهندسی آبی دریا استخر سونا جکوزی
طراح و مجری سازه استخر
گروه مهندسی آبی دریا استخر سونا جکوزی

ساخت استخر روباز در ویلا؛ کار را به کاردان بسپارید!

تا به اینجای کار ابعاد و اندازه و محل ساخت استخر مشخص شد، نقشه‌های موردنیاز کشیده شد و مجوزهای لازم از شهرداری دریافت شد. حالا به مرحله اجرا می‌رسیم و می‌خواهیم ببینیم تا آماده شدن کامل استخر روباز در ویلا چه چالش‌هایی را پیش رو داریم.

در ابتدا بایستی با استفاده از ماشین‌آلات کار خاکبرداری را انجام بدهیم و با توجه به عمق موردنظر در استخر شیب‌بندی اجرا شود. آماده کردن کف استخر در ابتدای کار انجام خواهد شد، بنابراین نیاز داریم تا کف و دیواره‌های استخر را آرماتوربندی و سپس بتن‌ریزی کنیم. حالا باید تاسیسات را در سر جای خود قرار بدهیم. برای این کار به یک نیروی تاسیساتی ماهر نیاز داریم تا لوله‌های ورود و خروج را کار بگذارد و یک برقکار حرفه‌ای تا امکانات روشنایی استخر را فراهم کند. هنگام ساخت استخر روباز در ویلا به یک موتورخانه نیز احتیاج داریم تا پمپ، فیلتر تصفیه آب، سنسورهای تنظیم دما و … را در خود جای بدهد. سپس با توجه به محل ساخت استخر روی این تجهیزات را می‌پوشانیم. به طور مثال می‌توانیم با چیدن دیواره ی بلوکی سیمانی و اجرای یک سقف ساده بر روی آن از تجهیزات کف استخر نگهداری کنیم.

موتورخانه برای گرم کردن آب استخر کاربردی است، بنابراین اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید و یا به شنا کردن در آب ولرم یا گرم علاقمندید حتما سیستم گرمایش  را برای استخر خود تعبیه کنید.

در نظر داشته باشید که آب داخل استخر هرگز نباید به بیرون از استخر نشت کند، برای همین کف و دیواره‌های استخر را با استفاده از مواد آب بندی مورد اطمینان (انواع مختلفی در بازار وجود دارد مانند چسب بتن، مواد نانو، مواد فایبرگلاس و…) آب‌بندی می‌کنند، سپس کاشی‌کاری‌های کف و دیواره‌ها اجرا خواهد شد تا استخر شما زیبایی بی‌نظیری به فضای ویلا ببخشد. در مقالات قبلی درمورد روش‌های عایق‌کاری و آب‌بندی استخر به طور مفصل صحبت کرده بودیم.

نکات ساخت استخر روباز در ویلا

پس از اینکه کار ساخت استخر شما به اتمام رسید بایستی یکسری نکات ریزه‌کاری را رعایت کنید:

  • نوع کاشی‌هایی که انتخاب می‌کنید در زیباسازی استخر بسیار مهم است، می‌توانید با استفاده از رنگ‌های جذاب و متفاوت ظاهر خاصی به محوطه ویلا ببخشید.
  • می‌توانید برای جذابتر کردن محیط نیز از تلفیق آبنما و استخر استفاده کنید.
  • فرم کلی استخر در اشکال هندسی متفاوت ساخته می‌شود، اما به طور کل فرم‌های منحنی و خمیده جذابیت بیشتری به محیط می‌دهند.
  • اگر در خانه از کودک یا حیوان خانگی نگهداری می‌کنید به فکر تفریح و ایمنی آن‌ها نیز باشید، برای این کار بهتر است دورتادور استخر نرده بکشید و یا از پوشش موقت بر روی آب استخر استفاده کنید.
  • به صورت دوره‌ای آب استخر را ضدعفونی کنید تا دچار بیماری نشوید.
  • اطراف استخر را با مبلمان و سایبان‌های چتری تزئین کنید تا پس از شنا کردن و آب‌تنی فضایی را هم برای استراحت و ریلکس کردن در اختیار داشته باشید.
  • مصالح مورد استفاده در استخر باید قابل شستشو باشند تا برای ایمنی و پاکیزگی شناگران مشکلی پیش نیاید.
  • تصفیه آب استخر از پیش آمدن انواع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. اگر پس از مدت‌ها از استخر استفاده می‌کنید باید با استفاده از پمپ‌ها آب اولیه استخر را تخلیه کنید و آب جدید پمپاژ کنید. بهتر این است که پمپ گرمایشی استخر را روشن کنید و اجازه بدهید یک روز تمام آب از فیلترهای تصفیه عبور کند تا کدری و مواد اضافی آب به طور کامل رفع شود.
  • پس از هر بار استفاده بهتر است روی استخرهای روباز را با سرپوش بپوشانید تا شاخ و برگ درختان و اشیاء اضافه به داخل آب جلوگیری شود.
  • مناسب‌ترین دما برای استخر 29-30 درجه است، بنابراین قبل از وارد شدن به استخر دمای آب را تنظیم کنید.
  • برای زیباسازی بیشتر استخر نورپردازی را فراموش نکنید. روشن کردن رختکن، آب استخر، کف و دیواره‌ها باعث می‌شود شنا کردن در شب هم میسر باشد و لذت شنا چندین برابر شود. امروزه روشن‌سازی استخر با چراغ‌های ال‌ای‌دی بیشتر کارآیی دارد. در مقاله نورپردازی استخر این مبحث را به طور جامع بخوانید.
  • هنگام نورپردازی سعی کنید از نورهای روشن و پویا استفاده کنید. نورهای کم‌رمق و سرد نشاط شنا را از شما می‌گیرند، می‌توانید از چراغ های RGB استفاده کنید.

سخن پایانی

آب‌تنی و شنا کردن از تفریحات محبوب ما ایرانی‌هاست. اضافه کردن آپشن استخر به ویلا علاوه بر ایجاد محیطی شاد و فرحبخش برای شما و اعضای خانواده باعث می‌شود به طور چشمگیری ارزش ساختمان شما افزایش پیدا کند. در این مقاله درباره ساخت استخر روباز در ویلا به طور کامل صحبت کردیم و مراحل اجرای آن را برای شما عزیزان توضیح دادیم. فرقی نمی‌کند خانه شما بزرگ باشد یا کوچک، اگر پیمانکار شما خبره و ماهر باشد می‌تواند جذاب‌ترین استخر را برای شما فراهم کند. گروه مهندسی آبی دریا صفر تا صد کار طراحی و ساخت استخر را با توجه به سلیقه مشتری انجام خواهد داد. نمونه پروژه‌های این شرکت را در صفحه پروفایل گروه مهندسی آبی دریا با بیش از 30 سال سابقه حرفه ای و همچنین وب سایت آبی دریا و شبکه های مجازی آن تماشا کنید و برای سفارش کار در همین صفحه اقدام بفرمایید.

 

همچنین در چیدانه بخوانید:

 

 

نویسنده: مهشید بختیاری
عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه