Chidaneh.com placeholder image

نمای شیشه‌ای اسپایدر؛ آینه تمام‌نمایی از سیمای شهر

به قلم: تحریریه چیدانه

نمای یک ساختمان به مثابه معرف سبک دکوراسیون داخلی، وضعیت ساکنان و ذوق و خلاقیت معمار آن است. در حقیقت نما بیان بهترین حالتی است که معمار یک ساختمان از خودش به اهالی شهر نشان می‌دهد و هر ناظری با مشاهده نمای یک سازه به یک تصور اولیه درمورد وضعیت داخلی آن می‌رسد. اگر دقت کرده باشید بسیاری از برج‌ها و آسمان‌خراش‌های معروف و مدرن دنیا از نمای شیشه‌ای بهره می‌برند. هیچکس نمی‌تواند زیبایی و جسورانه بودن این مدل نما را انکار کند، به همین خاطر در صنعت معماری با ظهور انواعی از نماهای شیشه‌ای و متریال‌های مختلف این مدل دکوراسیون خارجی به سرعت توسعه پیدا کرده و امروز به یکی از نماهای محبوب مهندسان و معماران تبدیل شده است. در این مقاله از چیدانه به سراغ معرفی نمای شیشه‌ای اسپایدر با همراهی مجموعه رادان گلس رفته‌ایم تا شما را با نسل جدیدی از نماهای مدرن و فانتزی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

رادان گلس
اجرای سقف شیشه‌ای لوکس و مدرن
رادان گلس

چوب و هنر

نمای شیشه‌ای اسپایدر چیست؟

نمای اسپایدر یا نمای عنکبوتی یکی از نماهای پیشرفته در صنعت ساخت و ساز و نوعی از نمای شیشه‌ای کرتین وال است که بسیار موردعلاقه کارفرمایان و طراحان واقع شده است. در این مدل نما قطعات شیشه‌ای با اتصالات نقطه‌ای به بدنه سازه محکم شده و با فلز، کابل یا شیشه مهار می‌گردند. شیشه مورد استفاده در نمای اسپایدر معمولا سکوریت درجه یک دولایه بوده که در میان آن یک لایه طلق تعبیه شده است. این شیشه‌ها ضدضربه و نشکن هستند و یک مهندس طراح می‌تواند با استفاده این نوع نما علاوه بر ایجاد حسی مدرن و منحصربفرد بیشترین ایمنی را در فضای ساختمان به وجود بیاورد. 

اما چرا اسپایدر؟

اسپایدر در زبان انگلیسی به معنای عنکبوت است، اما چرا این نما به این صورت نامگذاری شده است؟ به 2 دلیل! اول این که مدل چیدن شیشه‌ها که به شکل موزاییکی بر پایه محورها انجام می‌شود شکلی شبیه به بافت تار عنکبوت را ایجاد می‌کند و البته ساختار سازه‌ای آن به مقاومت همان تارهای بافته شده خواهد بود، و دلیل دوم شکل خاص یراق‌آلات آن است. در واقع اتصالاتی که شیشه را به سازه متصل و فیکس می‌کند حالتی شبیه به عنکبوت دارد که اگر به این عکس‌ها نگاه کنید به خوبی متوجه می‌شوید:

ویژگی‌های نمای شیشه‌ای اسپایدر

قبل از هر انتخاب بهتر است ابتدا به ساکن با مزایا و معایب آن به طور کامل آشنا بشوید و انتخاب خود را از هر جنبه‌ای بررسی کنید. در این قسمت درمورد خصوصیات نمای اسپایدر به طور مفصل صحبت می‌کنیم.

سادگی در عین زیبایی

معماری مدرن طرفدار سادگی و حذف دیتیل‌های اضافی و مزاحم است. اگر به نمای ساختمان‌های کلاسیک نگاه کنید متوجه می‌شوید که در طراحی و زیباسازی این نوع نما جزئیات و ظریف‌کاری حرف اول را می‌زند. گچبری‌ها و کنده‌کاری‌های دقیق، ستون‌های تراش‌خورده و حکاکی‌های ریز و جزئی از خصایص معماری کلاسیک است اما برخلاف آن بناهای مدرن زیبایی خود را در سادگی نشان می‌دهند. نمای شیشه‌ای اسپایدر نیز یک نمای یکپارچه و بدون ریزه‌کاری‌خای هنری است و اصلا جذابیت آن در این است که به صورت پیوسته یک ساختار کاملا شیک و خلاقانه دارد.

ایمنی بالا

شاید خیلی‌ها در یک ساختمان نمای شیشه‌ای احساس امنیت نداشته باشند و به لحاظ دید بصری متفاوت و معلقی که دارند استرس بگیرند و حس کنند که ممکن است این شیشه به راحتی بشکند و ساکنان ساختمان به پایین سقوط کنند! البته که اگر چنین دیدی داردید ما تا حدودی به شما حق می‌دهید! اما خوب است بدانید که شیشه یک متریال کاملا سبک است و با وزن خود به بدنه ساختمان فشار زیادی نمی‌آورد. از طرفی در اجرای نمای شیشه‌ای اسپایدر معمولا از شیشه‌های لمینت، سکوریت و دیگر شیشه‌های نشکن به همراه فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود، بنابراین متریال سازنده این نوع نما از لحاظ کیفیت و امنیت کاملا تضمین‌شده است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

ظاهر خاص و جذاب

در یک سازه با نمای شیشه‌ای اسپایدر، چه بیرون ساختمان ایستاده باشید چه داخل آن، با یک منظره بی‌نظیر و بسیار دیدنی روبرو هستید. یک ساختمان شیشه‌ای شفاف، شهر را به چشم ناظران بیرونی انعکاس می‌دهد و افرادی که در داخل آن حضور دارند می‌توانند با یک دید کامل از مناظر اطراف استفاده کنند. همچنین این نما شکل و ظاهر ساختمان را هم متفاوت و زیبا جلوه می‌دهد و اگر طراحی و اجرای آن به درستی صورا بگیرد می‌تواند به یکی از خاص‌ترین و جالب‌ترین ساختمان‌های شهر تبدیل شود.

به عنوان مثال در میان آقار فاخر بین‌المللی می‌توانیم به بنای زیر اشاره کنیم. اینجا ساختمان سیندرلاست که توسط دولت تایوان ساخته شده است. معماری جالب این ساختمان که با استفاده از نمای شیشه‌ای اسپایدر ساخته شده به شکل یک لنگه کفش است و به ما و شما افسانه قدیمی سیندرلا را یادآوری می‌کند. در این نما از 320 پنل شیشه‌ای در ارتفاعی حدود 16 متر استفاده شده است. جالب است بدانید که این ساختمان به منظور تشویق دختران این کشور به ازدواج و برگزاری جشن‌های عروسی طراحی شده است. بسیاری از سازه‌‌های دیگر در سطح جهان نیز وجود دارند که محبوبیت خود را مدیون استفاده درست و بجا از نمای شیشه‌ای اسپایدر هستند.

زاویه دید بهتر

در نمای شیشه‌ای اسپایدر زاویه دید شما بازتر است. به دلیل این که در نماهای شیشه‌ای دیگر شما ناچارید هنگام تماشا کردن مناظر اطراف قاب‌های پیرامون شیشه‌ها را هم تحمل کنید و بخشی از دید شما توسط این فریم‌ها اشغال می‌شود، اما یراق‌آلات و اتصالات خاص اسپایدر باعث شده است تا این نما بتواند بدون هیچگونه قاب و فریمی ساخته شده و به شما دید کاملی از محیط اطراف بدهد. 

انعطاف‌پذیری زیاد

با توجه به اینکه این نما برای چه مدل ساختمانی اجرا می‌شود می‌توانید انواع و اقسام اشکال هندسی مختلف آن را طراحی کنید. مثلا به طور معمول برای ساختمان‌های اداری و رسمی از نمای شیشه‌ای اسپایدر صاف با خطوط مستقیم استفاده می‌شود اما ساختمان‌های لوکس و مدرن مانند مراکز تجاری و هتل‌ها می‌توان از اسپایدر خمیده و منحنی نیز استفاده کرد و ظاهر شکیل‌تر و متفاوت‌تری به ساختمان بخشید. همچنین تنوع در انتخاب رنگ پنل‌های شیشه‌ای نیز امتیازی ظاهری است که انتخاب این نما به شما می‌دهد و می‌توانید با استفاده از شیشه‌های رنگی جذابیت و زیبایی نما را دوچندان کنید.

مقاوم در برابر زلزله

معمولا مجریان نما در بین قطعات شیشه‌ای فاصله‌ای 1 الی 1.5 سانتی را تعبیه کرده و این گپ را با چسب‌های سیلیمون بدون رنگ پر می‌کنند تا به زیبایی نما هم آسیبی وارد نشود. این فاصله باعث می‌شود تا در هنگام وقوع زلزله شیشه‌ها به یکدیگر برخورد نکنند و خرد نشوند.

مقاوم در برابر شرایط جوی

یک ساختمان می‌تواند در برابر شرایط اقلیمی به شدت آسیب‌پذیر باشد. اگر آب و هوای منطقه با مصالح ساختمان ناسازگار باشد طول عمر مفید آن را کاهش خواهد داد. بنابراین معماران و طراحان سازه در انتخاب متریال ساختمان دقت و وسواس زیادی به خرج می‌دهند. نماهای شیشه‌ای اگرچه ممکن است در ظاهر نامقاوم به نظر برسند اما اگر در تولید آن از شیشه‌های نشکن و اتصالات ضدزنگ استفاده شود در مقابل هرگونه آب و هوایی از خود مقاومت و سرسختی نشان می‌دهند. نمای شیشه‌ای اسپایدر نیز در شرایط باد و باران و عوامل جوی نامساعد دوام فوق‌العاده‌ای دارد. اگر در منطقه‌ای پرباران زندگی می‌کنید تنها دردسری که ممکن است به آن دچار شوید شستشوی نما شیشه‌ای پس از طوفان و بارندگی است. بنابراین با در اختیار داشتن نمای شیشه‌ای به همان اندازه که لذت تماشای یک چشم‌انداز زیبای بارانی را تجربه می‌کنید باید دردسرهای نظافت و پاکسازی آن را نیز به جان بخرید!

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

کسانی که صاحب و مسئول ساختمان‌های اداری و تجاری بزرگ هستند می‌دانند که مصرف بی‌رویه انرژی چقدر می‌تواند از لحاظ مالی و زیست‌محیطی مخرب و آزاردهنده باشد. شیشه‌های بکار رفته در نمای اسپایدر عایق صوت و حرارت هستند. این موضوع بخصوص در ساختمان‌های اداری و تجاری بزرگ یک امتیاز به شمار می‌رود، زیرا این مدل نما هم از انتقال سر و صدا و هیاهوی شهری به فضای داخلی ساختمان ممانعت می‌کند و هم با جلوگیری از ورود سرما و گرما در فصول سرد و گرم، استفاده از لوازم پرمصرف برقی را به حداقل می‌رساند و به گرمایش و سرمایش داخلی کمک بسزایی خواهد کرد. به تبع این اتفاق میزان هدررفت انرژی و هزینه‌های کلی ساختمان به طور چشمگیری کاهش میابد.

بهره‌گیری از نور طبیعی

شیشه نور طبیعی را به داخل ساختمان دعوت می‌کند، به خصوص اگر نمای شما سرتاسر و به طور یکپارچه شیشه‌ای و شفاف باشد. معماران از قدیم‌الایام سعی می‌کردند طراحی داخلی را به شکلی درآورند که استفاده از نور طبیعی خورشید به بالاترین درجه برسد. این موضوع نه تنها در زیباسازی و روشن کردن فضای داخلی ساختمان اهمیت دارد بلکه نیاز شما را به چراغ‌های مصنوعی کاهش می‌دهد و شما را از شر مبالغ هنگفت قبوض برق خلاص خواهد کرد. ضمن این که شیشه‌های بکار رفته در نمای شیشه‌ای اسپایدر ضد اشعه ماوراء بنفش هستند و باعث می‌شوند که تابش‌های مضر به داخل ساختمان ورود پیدا نکند و منجر به ترک خوردن، تغییر رنگ و از هم پاشیدگی فرش و مبلمان و دیگر لوازم داخلی ساختمان نشود. این هم خودش به نوعی صرفه‌جویی است، صرفه‌جویی در مسائل مالی و اقتصادی!

تنوع در سیستم‌های اسپایدر

به دلیل این که در نمای شیشه‌ای اسپایدر پنل‌ها کاملا بدون قاب و فریم هستند و به صورت شبکه‌ای و یکپارچه اجرا می‌شوند سازه باید توسط اجزائی کنترل و مهار شود تا نما قابل پیاده‌سازی باشد. بر همین اساس انواع سیستم‌های نمای اسپایدر به شرح زیر هستند:

  • سیستم فلزی: در این نمونه از نمای اسپایدر از فلز به عنوان سازه نگهبان و ارتعاش‌گیر استفاده می‌شود و سیستم نگهدارنده آن لوله‌های فلزی است.
  • سیستم کابلی: در این سیستم به جای فلز از کابل استفاده می‌شود. در این حالت کابل‌ها مهار می‌شوند تا بتوانند وزن کلی ساختمان را تحمل کرده و اجرای نما بدون مشکل انجام شود.
  • سیستم شیشه‌ای: استفاده از تیغه‌های شیشه‌ای قوی و مقاوم به جای فلز و کابل سیستم دیگری است که توسط تیم اجرا پیاده‌سازی خواهد شد.

و اما …

در کنار همه مزایا و محسنات نمای شیشه‌ای اسپایدر باید صادق باشیم و به معایب آن نیز اشاره کنیم:

خطای محاسباتی = آسیب جدی!

شاید فکر کنید که کنار هم قرار دادن این پنل‌های شیشه‌ای کار ساده‌ای است و تخصص ویژه‌ای نمی‌طلبد، اما بهتر است بدانید که به دلیل یکپارچه بودن نما اجرای آن باید به طور منسجم و بسیار دقیق صورت بگیرد. به همین علت قبل از شروع اجرا بایستی ابعاد و اندازه‌ها کاملا درست و دقیق گزارش شده و ساخت و تولید شیشه‌ها نیز درست و اصولی انجام شود. شاید به جرات بتوانیم بگوییم که یک اشتباه محاسباتی حتی در حد سانتی‌متر هم ممکن است به ساختار شبکه‌ای نما آسیب جدی وارد کند و ایمنی پروژه به خطر بیفتد. پس بهتر است به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشیم و اجرای نما را به یک متخصص حرفه‌ای بسپاریم. 

نیاز به کنترل 

به دلیل نوع خاص این نوع نما محاسبات پیچیده مهندسی و کنترل سازه و بررسی تناوبی آن جهت اطمینان از اجرای صحیح آب‌بندی شاید یکی از سختی‌ها و معایب نمای شیشه‌ای اسپایدر به شمار بیاید.

قیمت نمای شیشه‌ای اسپایدر

صاحب یک پروژه سازه‌ای پیش از اینکه شروع به اجرا کند بایستی از حدود هزینه نهایی آن اطلاع داشته باشد و بداند که چقدر قرار است برای انجام کار پول خرج کند، در این صورت است که پروژه در نیمه‌های راه به مشکل نمی‌خورد و به دلیل مسائل مالی متوقف نمی‌شود. درمورد نمای شیشه‌ای اسپایدر هم این مساله صادق است. اگر تمایل دارید که این نما را انتخاب کنید قبل از این که دست به کار شوید هزینه تمام‌شده آن را از مجری بخواهید و مطمئن باشید که فقط یک شرکت حرفه‌ای است که می‌تواند با توجه به فاکتورهای مختلف قیمت نهایی را به شما اعلام کند. در یک کلام می‌توانیم بگوییم که قیمت نهایی نمای شیشه‌ای اسپایدار تابع مقدار مصرف مواردی مانند تعداد پنل‌های شیشه‌ای، نوع شیشه بکار رفته، جنس و مدل یراق‌آلات و اتصالات و … آنالیز می‌شود.

جمع‌بندی پایانی

نمای شیشه‌ای اسپایدر یکی از نماهای مدرن و محبوب است که در بسیاری از ساختمان‌ها قابل اجراست. ظاهر شکیل و فانتزی این نما به همراه مزایای بیشماری که به همراه دارد باعث شده است تا طراحان و معماران ساختمان‌های مهم و معروف در جهان به پیاده‌سازی این نوع نما روی بیاورند. این نکته را فراموش نکنید که در صورتی می‌توانید از نمای اسپایدر توقع عملکرد بالا داشته باشید که اجرای آن به صورت دقیق و حرفه‌ای انجام پذیرفته باشد و متریال و مصالح آن کاملا باکیفیت و درجه یک انتخاب شوند. در همین راستا می‌توانید از خدمات گروه رادان گلس کمک بگیرید. 

 

رادان گلس
اجرای سقف شیشه‌ای لوکس و مدرن
رادان گلس

 برای دیدن نمونه پروژه‌های این مجموعه می‌توانید به پروفایل رادان گلس سر بزنید.

 

اگر این مطلب را دوست داشتید می‌توانید لینک‌های عکس خانه تمام‌شیشه و معرفی انواع نمای ساختمان را هم مطالعه کنید.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه