Chidaneh.com placeholder image

دکورِ چند فضای غذاخوری ایرانیِ خاص و دلربا

فضای غذاخوری یکی از مکان‌های مهم در خانه است که نحوه دکور و زیبایی آن در کنار راحتی و کاربردی بودن، اهمیت بسیاری دارد. اهمیت فضای غذاخوری در خانه‌های امروزی باعث شده بیشتر افراد برای داشتن چیدمانی مناسب باتوجه به ابعاد و اندازه خانه نیاز به راهنمایی داشته باشند. در خانه‌های بزرگ، طراحی و دکوراسیون این فضا با چالش‌های زیادی روبه‌رو نیست، اما در خانه‌های کوچک این دغدغه وجود دارد که محل مناسب برای قرار دادن میز غذاخوری کجاست! 

یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب میز غذاخوری مناسب، دیدن نمونه‌هایی از چیدمان این فضا در مقیاس‌های مختلف و با سلیقه‌های متفاوت است. در ادامه با چیدانه همراه باشید تا نمونه‌هایی از فضای غذاخوری ایرانی و دکوراسیون آنها را باهم بررسی کنیم.

فیلم نت
فضای غذاخوری

در این خانه باتوجه به فضای بزرگ و یکدست موجود، محدودیتی برای چیدمان فضای غذاخوری وجود نداشته و تفکیک فضایی یکی از نقاط قوت دکوراسیون آن می‌باشد. همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود استفاده از یک دکوری هماهنگ با سبک خانه، مانند یک پارتیشن، فضای غذاخوری را از نشیمن جدا کرده است. پر کردن قفسه‌های این دکوری با گل و گیاهان نیز به فضای خنثی خانه طراوت بخشیده است. 

عمده متریال استفاده شده در وسایل این خانه چوب، پارچه و فلز می‌باشد که میز غذاخوری هم از ترکیب آنها ساخته شده و تزیین این میز با شمعدان‌هایی در طرفین، انتخاب مناسبی به‌نظر می‌رسد. همچنین قرار گرفتن یک گلیم با طرح مراکشی در زیر میز ناهارخوری، از نکاتی است که به‌ بهتر تعریف شدن فضای غذاخوری کمک کرده است.

دکوراسیون خانه ایرانی

برخلاف خانه قبل در این تصویر باتوجه به متراژ فضا، صاحب‌خانه انتخاب زیادی در چیدمان و طراحی فضا نداشته است. با این وجود قرار دادن میز غذاخوری در نزدیکی آشپزخانه به‌منظور دسترسی و کاربرد بهتر و همچنین چسباندن آن به کانتر آشپزخانه برای در اختیار داشتن فضایی بیشتر، بهترین تصمیم به‌نظر می‌رسد. یکی از راهکارهای تفکیک فضای غذاخوری از قسمت‌های مختلف خانه استفاده از تابلوها و آثار هنری، آینه‌های بزرگ تزیینی، رنگ یا کاغذدیواری متفاوت و همچنین نورپردازی می‌باشد که در این خانه تزیین دیوار بالای میز غذاخوری با یک تابلوی نقاشی و استفاده از لوستری مجزا در بالای میز، تاحدی این تفکیک فضایی را ایجاد کرده است. در این خانه توجه به این نکته نیز کاملا مشهود است که اگر فضای ناهارخوری اجازه نمی‌دهد فرش به اندازه کافی بزرگ باشد، بهتر است اصلا فرش زیر میز نباشد!

نحوه دکور فضای غذاخوری ایرانی
دکوراسیون فضای غذاخوری ایرانی

اما در رابطه با این خانه که دکوراسیونی متفاوت و تاحدی نوستالژیک دارد می‌توان گفت قرار گرفتن تیغه‌ای طاقی‌شکل مابین فضای نشیمن و غذاخوری، موجب تفکیک این دو فضا از هم شده است. همچنین مینی‌باری که در نزدیکی میز غذاخوری قرار گرفته به تعریف این فضا کمک کرده و کاربرد آن‌ را از یک میز غذاخوری صرف، فراتر نشان می‌دهد. باتوجه به این نکته که همیشه لازم نیست مبلمان و صندلی‌های میز ناهارخوری کاملا شبیه به‌هم باشند، تفاوت در صندلی‌های چوبی میز غذاخوری و مبلمان پارچه‌ای موجب جذابیت بیشتر فضا شده است. شاید بهتر بود در این فضا فرش قرمز زیبا در زیر میز پهن شود، اما احتمالا کوچک بودن ابعاد فرش نسبت به اندازه‌ی میز باعث شده صاحب‌خانه از این تصمیم صرف‌نظر کند! 

میز غذاخوری

در این خانه استفاده از لوستری متفاوت و مناسب در بالای میز غذاخوری، این فضا را از دیگر فضاهای خانه جدا کرده است؛ هرچند که بهتر بود لوستر در ارتفاعی پایین‌تر و نزدیکتر به میز نصب شود! ترکیب سبک‌های مختلف مبلمان نیز از موارد سلیقه‌ای است که در نحوه دکور فضای غذاخوری این خانه به چشم می‌خورد. 

توجه داشته باشید قرار گرفتن فضای غذاخوری در کمترین فاصله از آشپزخانه باعث شده تا انتقال غذا به میز و سرویس‌دهی به فضای غذاخوری به‌درستی و به‌سرعت انجام شود و زحمت زیادی برای صاحب‌خانه نداشته باشد. نکته دیگر اینکه قرار دادن فرش در زیر میز غذاخوری یکی از الویت‌هاست اما دقت کنید فرش باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که از دور تا دور میز و صندلی‌ها بیرون بزند!

فضای غذاخوری در کنار فضای نشیمن

در این خانه با سالنی یکدست و پرنور، استفاده از نورپردازی متفاوت در بالای میز ناهارخوری و همچنین تفاوت رنگ دیوارهای نزدیک فضاهای غذاخوری با دیگر دیوارها، از مواردی است که تا حد امکان موجب جداسازی فضاها از هم شده است. در نحوه دکور این فضا استفاده از یک تابلو در تزیین دیوار کناری میز غذاخوری و شمعدان‌هایی در دو طرف میز، از نکات مثبت می‌باشد. با وجود اینکه مبلمان این خانه تماما پارچه‌ای و صندلی‌های غذاخوری چوبی هستند اما هماهنگی پارچه مبلمان و کف صندلی‌ها نیز از موارد قابل‌توجه است. همانطور که قبل‌تر هم گفته شد پهن کردن فرش در زیر میز غذاخوری از الویت‌هاست اما از اینکه یک امر سلیقه‌ای هم هست نمی‌توان چشم‌پوشی کرد! 

میز غذاخوری ایرانی

درنظر داشته باشید همیشه برای انتخاب جایی که قرار است میز غذاخوری قرار بگیرد خلاقیت زیادی به خرج دهید! در خانه‌هایی که نقشه‌ی مربع یا مستطیل شکل ندارند، معمولا چیدمان و تفکیک فضاهای مختلف دشوارتر است و باتوجه به پلان خاص این خانه، شاید بهترین نوع چیدمان ازنظر صاحب‌خانه همین بوده که در تصویر مشاهده می‌کنید. اگرچه به‌نظر می‌رسد قرار دادن کتابخانه مابین فضای نشیمن و غذاخوری و همچنین پهن کردن فرش حتی با ابعادی بزرگتر در زیر میز غذاخوری باعث می‌شد تفکیک فضایی بهتری در این سالن صورت بگیرد. 

از آنجا که هماهنگی کامل میان مبلمان و صندلی‌های میز غذاخوری یکی از راهکارهای دکوراسیونی این فضاست،‌ در این خانه نیز صندلی‌ها از لحاظ سبک و رنگ‌، در هماهنگی کامل با مبلمان نشیمن بوده و از همان جنس پارچه نیز در تولید آن استفاده شده است. 

نمونه‌هایی از فضای غذاخوری ایرانی

مدل پلان این خانه به‌صورتی است که نیاز خاصی به تفکیک فضا نداشته و با یک چیدمان ساده دو فضای نشیمن و ناهار خوری از هم جدا شده است. در واقع پیش‌آمدگی و شکست دیوار، پنجره‌ها با پرده‌های مجزا و همچنین تعداد لوسترها و فرش‌ها، همگی در این جداسازی فضایی نقش داشته‌اند. ترکیب خوب رنگ‌ها در کنار تناسب این فضا نیز از نکات دیگری است که باید به آن توجه شود! همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، رنگ‌های به‌کاررفته در این خانه طیف مختلف رنگ طوسی به‌همراه رنگ‌های آبی و صورتی می‌باشد. در صندلی‌های میز غذاخوری رنگ آبی غالب است و تابلوی بالای میز غذاخوری که در اصل ساعت هم هست به‌همراه وسایل تزیینی روی میز، در ترکیبی هماهنگ با دکوراسیون کلی خانه، موجب دلنشینی این فضا شده‌اند.

فضاهای غذاخوری در خانه های کوچک
فضای غذاخوری چهارنفره

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در چیدمان میز و صندلی غذاخوری باید در نظر بگیرید این است که هرگز آنها را در قسمت‌های شلوغ و پر رفت‌و‌آمد منزل قرار ندهید! در این خانه کوچک نیز باتوجه به محدودیت فضا علاوه بر استفاده از میز غذاخوری چهارنفره، یک طرف میز به ستون نزدیک آشپزخانه چسبانده شده تا صاحب‌خانه بهر‌ه‌گیری بیشتری از فضا داشته‌ باشد. 

از مواردی که موجب تفکیک فضا در این سالن شده، بشقاب‌های دیوارکوب نصب شده روی دیوار نزدیک میز غذاخوری هستند. تفاوت در صندلی‌های این میز و مدل‌های مختلف آنها هم از نکاتی است که توجه را به‌خود جلب می‌کند. گاهی باید خارج از چارچوب فکر کنید! همیشه لازم نیست صندلی‌های یکسان داشته باشید، بلکه ترکیب الگوها و رنگ‌های مختلف پارچه به شرط رعایت قوانین چرخه رنگ و هماهنگی با کل فضا، به خاص و جذاب‌تر شدن دکوراسیون منزل‌تان کمک زیادی می‌کند.

"اگر شما هم پیشنهاد دیگری درخصوص نحوه دکور فضای غذاخوری در خانه‌های ایرانی دارید، آن را در بخش نظرات چیدانه با ما به اشتراک بگذارید.“


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه