Chidaneh.com placeholder image

محبوب‌ترین اکسسوری‌ها در یک خانه ایرانی

به قلم: تحریریه چیدانه

اگر به تاریخ و گذشته دکوراسیون خانه‌های ایرانی برگردیم با دنیایی از هنر و جزئیات جالب و حیرت‌انگیز مواجه می‌شویم. هنر بخش بزرگی از زندگی ایرانیان را تشکیل می‌دهد و خانه‌های اصیل ایرانی به خوبی گویای علاقه مردم به آثار هنری و دست‌سازه‌های ایرانی هستند. خانه‌هایی که به دست ایرانیان چیده می‌شود سبکی مخصوص به خود را دارد و رد پایی از خلاقیت و اصالت را می‌توان در هر گوشه و کنار آن دنبال کرد. هر جزء و هر بخش از این سبک دکوراسیون قصه‌ای برای گفتن دارد و زیبایی منحصر بفردش را به رخ بیننده می‌کشد. در مقاله امروز تصمیم داریم محبوب‌ترین اکسسوری‌ها در خانه را به شما معرفی کنیم و در ضمن آن، شما را با محصولات برند سارا باقرپور که شامل مبلمان، لوازم و اکسسوری دکوراسیون منزل بوده و همگی تولیدات متناسب با یک دکوراسیون اصیل و شکوهمند ایرانی طراحی می‌شوند بیشتر آشنا کنیم.

مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور
جدیدترین مدل‌های مبلمان کلاسیک
مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور

تابلو فرش ریحان

برای یک خانه ایرانی چه اکسسوری‌هایی بخریم؟

خانه‌های ایرانی به زیبایی و خاص بودن معروفند. حتی افرادی که به فرهنگ‌های دیگر تعلق دارند اگر کمی با هنر ایرانی آشنایی داشته باشند عظمت، زیبایی و جزئی‌نگری حاکم بر آن را به خوبی درک می‌کنند، از ایده‌های سنتی خانه مادربزرگهایمان گرفته تا دکورهای مدرن و امروزی و حتی سبک‌های تلفیقی، هریک از المان‌های آن می‌توانند هنر برجسته ایران‌زمین را به خوبی برای بیننده توصیف کنند. بنابراین دکوراسیون ایرانی تنها به الگوهای سنتی و قدیمی محدود نمی‌شود، بلکه به لطف خلاقیت و ابتکار عمل طراحان علم معماری داخلی روز به روز درحال توسعه بوده و این اتفاق در استایل خانه‌های ایرانی هم رخ داده است. حالا به سراغ معرفی محبوب‌ترین اکسسوری‌ها در خانه می‌رویم که با یک طراحی ظریف و استادانه به منزل شما رنگ و بوی ایرانی بودن می‌بخشند.

مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور
میز و صندلی صبحانه‌خوری کلاسیک
مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور

مبلمان با طرح‌های متفاوت

وقتی وارد یک خانه می‌شوید اولین چیزی که به چشمتان می‌خورد چیست؟ بله! مبلمان. مبلمان تقریبا مهم‌ترین و چشمگیرترین المان دکوراسیون است که اگر به درستی انتخاب نشود می‌تواند ضربه مهلکی به ظاهر بصری منزلتان وارد کند. برای انتخاب مبلمان مهم است که چه سبک و استایلی برای دکوراسیون انتخاب کرده‌اید، زیرا مبلمان باید با تیپ و شکل کلی چیدمان همخوانی دلپذیری داشته باشد. شاید در ژورنال‌های مختلف دیده باشید، به تازگی مد شده است که بسیاری از صاحبخانه‌ها به جای انتخاب یک سبک دکوراسیون برای کل خانه، از ترفند ترکیب سبک‌ها استفاده می‌کنند تا دستشان برای انتخاب مدل مبلمان و اکسسوری باز باشد. اگر شما هم خانه را به سبک کلاسیک، سنتی یا تلفیقی چیده‌اید قبل از اینکه برای خرید مبل و صندلی به بازار مراجعه کنید سری به تصاویر اینترنتی مبل‌های کلاسیک ایرانی با حکاکی‌های استادانه و نقش و نگارهای اصیل و هنرمندانه بزنید. طراحی مبلمان سنتی ایرانی به حدی جذاب، گیرا و گاها نوستالژیک است که اگر خوش‌سلیقه و هنردوست باشید احتمالا به خرید یکی از آن‌ها وسوسه خواهید شد.

مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور
انواع مبلمان کلاسیک با طراحی خاص
مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور

میزهای چوبی خاص

میزها بار سنگینی از زیبایی دکوراسیون را به دوش می‌کشند. آن‌ها به حدی متنوع هستند که بسیاری اوقات خریدار را برای انتخاب گیج و سردرگم می‌کنند. میزهای عسلی، میز کنارتختی، میز جلومبلی، میز ناهارخوری و میز تلویزیون انواع میزهایی هستند که می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر ست کنید تا دکوراسیون تمیزتر و یکدست‌تر به چشم بیاید. می‌توانید این میزها را در طرح‌ها و الگوهای مختلف اما هماهنگ نیز انتخاب کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که درباره چیدمان دکوراسیون هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید کاملا خلاقانه و با دید باز عمل کنید. بسیاری از خانواده‌ها عاشق میزهایی با نقوش خاص ایرانی هستند و برای آن‌ها دست‌سازه‌های هنری ارزش بالایی دارد. در این صورت نیز می‌توانید به فروشگاه‌های خاص مانند برند سارا باقرپور مراجعه کنید و با خرید محصولات آن خانه را به یک گالری هنری کاملا ایرانیزه‌شده تبدیل کنید.

مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور
میز چوبی کنار مبلی
مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور

انواع کوسن‌های فانتزی

راز موفقیت یک دکوراسیون شاد و آرامش‌بخش رعایت اصل تعادل و تنوع است. البته که شما کاملا آزاد هستید تا ظاهر منزلتان را با سبک و سلیقه شخصی خود انتخاب کنید، شاید دوست داشته باشید همه لوازم را هم‌رنگ و هم‌شکل بچینید و یا جسارت به خرج بدهید و از الگوهای نامتجانس استفاده کنید، اما استفاده از لوازم مختلف در یک طرح و سبک و تناژ رنگی توصیه ما به شما نیست. یک دکوراسیون باید به حدی تنوع داشته باشد که چشم اعضای خانواده از دیدن آن خسته نشود و به حدی به جزئیات اهمیت داده شود که دکوراسیون نهایی خانه شما حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. یکی از محبوب‌ترین اکسسوری‌ها در خانه ایرانی که به شدت می‌تواند زیبایی و جذابیت مبلمان و البته چیدمان کلی را تحت‌الشعاع قرار بدهد استفاده از کوسن‌های خاص و متفاوت است. تصور کنید بر روی مبلمان کلاسیک با پارچه‌های دست‌دوز و سنتی چند کوسن با نقوش گلیمی یا کاشی‌کاری قرار داده‌اید، زیبا نیست؟ 

مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور
جدیدترین طرح‎های کوسن مبل
مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور

کنسول‌های سنتی

آیا تا بحال به خریدن یک میز کنسول سنتی فکر کرده‌اید؟ اگر عاشق دکورهای ایرانی هستید حتما جای خالی یک میز کنسول برنزکوب با کاشی‌های دست‌ساز یا میزی که به هنر نقاشی مزین شده است را در پذیرایی خانه احساس خواهید کرد. خانه‌هایی که به سبک کلاسیک یا سنتی دکور شده‌اند این امتیاز را دارند که با خریدن یک کنسول چوبی با معرق‌کاری‌های استادانه و تراش‌های چوبی جذاب، زیبایی بی‌نظیری به فضای خانه ببخشند. کنسول‌ها حکم گاوصندوق را برای جاسازی وسایل اضافی و دست و پاگیر دکوراسیون دارند. این میزهای خاص این روزها بیشتر از آن که وجهه عملکردی‌شان مهم باشد بعنوان یک عضو دکوراتیو و تزئینی وارد خانه‌ها می‌شوند و به لطف طراحان و نگارگرهای خوش‌ذوق و متبحر دائما مدل‌های جدیدتر و جذاب‌تری از آن‌ها را در بازار لوازم چوبی می‌بینیم.

مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور
جدیدترین لوازم و اکسسوری دکوراسیون منزل
مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور

صندوقچه‌های نوستالژیک

و حالا به معرفی محبوب‌ترین اکسسوری در خانه مادربزرگها می‌پردازیم! حتی نام این صندوقچه‌های خاطره‌انگیز هم وسوسه‌انگیز است تا با خریدن یکی از آن‌ها به فکر دست و پا کردن یک دکوراسیون خلاقانه و جسورانه بیفتیم. اگر این صندوقچه‌ها را از خانه مادربزرگتان به یاد نیاورید حتما در دکور خانه‌های روستایی یکی از آن‌ها را دیده‌اید و حس و حال ناب و خالص طبیعت به شما دست داده است. چوب عنصری است که با اضافه شدن به هر سبک از دکوراسیون انرژی فوق‌العاده‌ای را در فضا به جریان می‌اندازد. صندوقچه‌های سنتی رنگ‌خورده با طرح‌های خاص نه تنها یک گزینه عالی برای زیباسازی دکوراسیون به شمار می‌روند، بلکه یک فضای ذخیره‌سازی ایده‌آل هستند و می‌توانند خانه را از آشفتگی و بی‌انضباطی دربیاورند. آن‌ها به هرچیزی تبدیل می‌شوند، از یک شیء دکوراتیو و تزئینی گوشه اتاق گرفته تا یک انباری کوچک و متحرک و یا یک میز اضافی در کنار مبلمان پذیرایی، آن‌ها بیشتر شبیه یک اثر هنری هستند تا یک وسیله کاربردی در خانه.

مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور
جدیدترین لوازم و اکسسوری دکوراسیون منزل
مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور

پاراوان چوبی

پاراوان‌ها یا پارتیشن‌ها جداکننده‌هایی هستند که هرکسی از آن‌ها در دکوراسیون خانه استفاده نمی‌کند، جز افراد جسوری که دوست دارند سبک منحصر بفرد خودشان را در طراحی داخلی داشته باشند. آن‌ها قابلیت جابجایی دارند و می‌توانند فضاهای مختلف خانه را از یکدیگر تفکیک کنند. همه ما با کاربرد پاراوان آشنایی داریم و حتی شاید تا به امروز به آن بعنوان یک شیء عملکردی فکر می‌کردیم، اما داشتن نگاه هنری به اجزاء و المان‌ها و ایده‌پردازی برای تبدیل آن‌ها به یک وسیله خاص و شکیل همان چیزی است که شما را به دکوراسیون مورد علاقه‌تان نزدیک و نزدیکتر می‌کند. شما می‌توانید با یک پاراوان معمولی هم فضای خانه را کاملا ایرانیزه طراحی کنید. بعنوان یک ایده سعی کنید هنگام خرید به سراغ پارتیشن‌های چوبی منبت‌کاری‌شده با نقوش سنتی بروید. استفاده از تصاویر تاریخی و ایرانی مانند مکان‌های خاص و ارزشمند نیز می‌تواند این حال و هوا را به شدت تقویت کند، درست مانند تصویر زیر!

مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور
جدیدترین لوازم و اکسسوری دکوراسیون منزل
مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور

دیوارکوب‌های جذاب

دیوارهای خالی در خانه مانند بوم‌های سفید منتظر هنرنمایی ما هستند. هرچقدر هم که سبک دکوراسیون را ساده و مینیمال انتخاب کرده باشید دیوارها هرگز نباید خالی بمانند. جایگاه تزئین دیوار با تابلوهای نقاشی و کاغذ دیواری‌ها بر هیچکس پوشیده نیست اما در خانه ما ایرانی‌ها بشقاب‌های دیوارکوب و تزئینی با نقش و نگاره‌های زیبا و دلفریب جایگاه ویژه‌ای دارند و جزو محبوب‌ترین اکسسوری‌ها در دکوراسیون خانه به شمار می‌روند. در همه خانه‌ها یکسری بشقاب‌های قدیمی پیدا می‌شود، اگر سن‌تان قد بدهد و یا از قدیم‌الایام به خاطر بیاورید در دهه شصت بشقاب‌های گل‌سرخی طرفداران بیشماری داشتند و تقریبا در هر خانه‌ای چند دست از آن‌ها وجود داشت، شاید آن زمان کسی فکر نمی‌کرد که این بشقاب‌ها روزی برای تزئینات داخلی خانه‌های ایرانی طرفداران بسیاری پیدا کنند. البته این روزها به لطف هنر ایرانی که سرشار از شگفتی و تنوع است، طرح‌ها و مدل‌های جذابی از این دیوارکوب‌ها در بازار پیدا می‌شود، از مدل‌های سنتی و کلاسیک با طرح‌های شاه‌عباسی، اسلیمی، گل‌سرخی و گل‌مرغی گرفته تا طرح‌های مینیاتوری و نقش‌های مدرن و مینیمال با الگوهای هندسی خاص و جذاب که هرکدام جلوه ویژه‌ای به فضای داخلی خانه خواهند داد. همه چیز به سلیقه شخصی شما  و مکان نصب دیوارکوب برمی‌گردد، بعنوان مثال برای آراستن دیوارهای پذیرایی می‌توانید از طرح‌های سنگین‌تر و همه‌پسندتر استفاده کنید اما یک دختر جوان برای زیباسازی اتاق خواب خود بهتر است سراغ طرح‌های جوانانه و فانتزی‌تر برود. این جزئیات ظاهرا ساده در کنار عناصر مکمل دکوراسیون می‌تواند یک وزن مشهود و چشمگیر را در فضا ایجاد کند.

مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور
جدیدترین لوازم و اکسسوری دکوراسیون منزل
مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور

جمع‌بندی پایانی

شاید تابحال از خودتان پرسیده باشید که واقعا چه چیزی دکوراسیون خانه‌های ایرانی را اینچنین برجسته و متمایز کرده است که آوازه آن به گوش بسیاری از فرهنگ‌های دیگر نیز رسیده است؟ واقعیت این است که وجود یک پشتوانه غنی از فرهنگ و هنر اصیل ایرانی در تک تک جزئیاتی که در چیدمان دکوراسیون قرار می‌گیرد باعث زیبایی و محبوبیت این سبک از دکوراسیون شده است. هنر همیشه در میان ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است و آثار سنتی و دست‌سازه‌های هنری در اجرای دیزاین خانه‌های ایرانی پیاده‌سازی شده است. در این مطلب به بررسی چند ایده جذاب درمورد بکارگیری محبوب‌ترین اکسسوری‌ها و لوازم دکوری در خانه پرداختیم و حالا نوبت معرفی بهترین برند تولیدکننده لوازم دکوراسیون و مبلمان منزل است. برند سارا باقرپور طراح و تولیدکننده لوازم دکوراسیون منزل، مبلمان و اکسسوری با معرفی وسایل چوبی و چینی نقاشی شده و طراحی پارچه‌های خاص لذت یک زندگی ایده‌آل را به شما هدیه می‌دهد، چرا که معتقد است خانه هر شخص جزیره آرامش او می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه مبلمان و اکسسوری سارا باقرپور از دیگر محصولات این مجموعه دیدن کنید و سفارشات خود را نیز از همین طریق ثبت بفرمایید.

اگر این مطلب برایتان مفید می‌توانید از مقالات اکسسوری منزل چیست و انواع پاراوان منزل نیز کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه