Chidaneh.com placeholder image

۷ پیشنهاد برای تور یک روزه اطراف تهران (2)

به قلم: تحریریه چیدانه

سفر با معماری: باز هم یک آخر هفته دیگر از راه رسید تا چیدانه فرصتی پیدا کند برای آن که بتواند پیشنهادهای خودش را با شما درباره تورهای یک روزه در میان بگذراد، حتما شما هم مطلب ۷ پیشنهاد برای تور یک روزه اطراف تهران را خوانده اید، حالا در ادامه آن مطلب چیدانه برای شما 7 پیشنهاد دیگر را آماده کرده است تا دست باز تری برای انتخاب داشته باشید و با جاذبه های گردشگری کشور چهار فصلمان بیشتر آشناشویم با چیدانه همراه باشید تا این مطلب جذاب را از دست ندهید. 

نمایی از دهنه غار آبی دیورش

چوب و هنر

1- تور نورچشمه تا غار آبی دیورش

غار آبی دیورش در منطقه‌ای جنگل و سنگلاخی به سمت داخل زمین قرار دارد. برای تماشای این غار بایستی به روستای دیورش برسید و از میان شالیزارها، خانه‌های روستاییان و مناظری سرسبز عبور کنید و به جنگل وارد شوید. روستای قدیمی دیورش در چند کیلومتری روستای شیرکوه و مرکز بخش توتکابن قرار دارد. با قدم زدن در مسیر پاکوب جنگل و گوش سپردن به صدای گاه و بی‌گاه پرندگان و شاخه‌های درختان به نور چشمه خواهید رسید. از نورچشمه به بعد برای رسیدن به غار مسیر شیب‌دار و سنگلاخی در مقابل شماست که عبور از آن برای دیدن این غار به راستی می‌ارزد.

نمایی زیبا از دریاچه سقالکسار

2- تور دریاچه سقالکسار تا ماسوله

دریاچه سد سقالکسار واقع در شمال کشور ایران، استان گیلان و ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و بین راه آقاسید شریف تا جیرده قراردارد. آب دریاچه از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود. ارتفاع دریاچه از سطح دریا 64 متر، طول دریاچه در حدود 600 متر و عرض آن 500 متر است. واژه‌ سقالکسار به‌معنای محل آب خوردن پرندگان است. در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می‌آمدند و از چشمه‌ی موجود در آن آب می‌خوردند به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است. مساحت این دریاچه 15 هکتار است.

نمایی زیبا از جنگل نقله بر رودبار

3- تور جنگل نقله بر رودبار (همقدم با سپیدرود)

نقله بر نام دهستانی جنگلی و سرسبز است در 45 کیلومتری جاده رشت به قزوین و مشرف بر سپیدرود. نقله بر شامل روستاهای کوچکتری چون: کوله کش، پیرسرا، مازیان وحبیب آباد می‌باشد.این روستا به تازگی مورد توجه طبیعت‌دوستان قرار گرفته است. صبح زود از تهران به سمت قزوین حرکت کنید. مسیرتان را به سمت منجیل ادامه دهید. از سرو هرزویل دیدن کنید. مقصد بعدیتان رودبار خواهد بود. در ادامه به رستم‌آباد و روستای کرارود می‌روید. به سمت جنگل نقله‌بر پیاده‌روی کنید. مسیر حدود ۴ ساعت کوه‌پیمایی خواهد بود. تماشای دورنمای قله درفک و رودخانه سپیدرود به لذت سفرتان می‌افزاید. پس از صرف ناهاری دل‌چسب در طبیعت، به سمت پیرسرا و روستای نقله‌بر بازگردید.

نمایی زیبا از منطقه سرپوش تنگه

4- تور سرپوش تنگه 

جاده‌ی چالوس را با همه‌ی پیچ و خم‌هایش را که طی کردی، درست نرسیده به پلیس‌راه چالوس، پشت یکی از قهوه‌خانه‌های بین مسیر، راهی جنگلی به سمت تنگه‌ای خزه بسته منتهی می‌شود. به خاطر همین گم بودن مسیر است که سرپوش تنگه هنوز بکر باقی‌مانده است. از پشت قهوه‌خانه، مسیری پاکوب به سمت جنگل راهی‌تان می‌کند و شمارا به سمت سرپوش تنگه سوق می‌دهد. کم‌کم درخت‌های ممرز، انجیلی و توسکا نمایان می‌شود. مستقیم به راهتان ادامه دهید تا از کنار کلبه‌های چوبی عبور کنید. در ادامه مسیر رودخانه‌ای زلال را می‌بینید که  از کنارتان جریان پیدا می‌کند. چند بار مسیر رودخانه را قطع می‌کنید و راه پاکوب را ادامه می‌دهید، پاکوبی که کم‌وبیش معلوم و نامعلوم است.

نمایی زیبا از آبشار بولا

5- تور آبشار بولا 

آبشار بولا و یا اوبن یکی از زیبایی‌های طبیعت منطقه‌ی حفاظت شده‌ی بولا است که در مجاورت منطقه حفاظت شده چهاردانگه قرار گرفته است. بولا منطقه‌ای کوهستانی با دو دامنه‌ی شمالی، جنوبی و شیب‌های تند است که در حد بالایی جنگل‌های خزری واقع شده‌ و بخش‌هایی از آن را نیز مراتع ییلاقی تشکیل می‌دهند. این آبشار در جاده‌ای کوهستانی که در وسط جنگل برای مقاصد چوب‌بری احداث شده است، قرار دارد.

نمای آبشار بولا

آبشار بولا، آبشار خزه‌ای عریضی است که آب آن از چشمه‌ای در بالا دست تامین می‌شود. نمای آبشار به روی خزه‌های سرسبز بسیار دیدنی است. وجود منابع آبی فراوان در این منطقه، باعث به‌وجود آمدن چندین آبشار کوچک و بزرگ شده است. این منطقه به علت پوشش گیاهی و جانوری خاص خود از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر شانس با شما همراه باشد در اینجا می‌توانید گونه‌های ارزشمند این منطقه از جمله خرس قهوه‌ای و سمندر تاج‌دار جنوبی را ببینید. از نظر گیاهی، جوامع راش توس که در مناطق دیگر کمتر دیده می‌شود، در اینجا یافت می‌شود.

نمایی زیبا از منطقه دریاچه لزور

6- تور تنگه میشینه مرگ تا دریاچه لزور 

سد سیاه رود در نزدیکی این چشمه احداث شده است. سرریز آب سد سیاه رود و آب خروجی از معجزچشمه رودخانه‌ای را تشکیل می‌دهند که از تنگ لاسک عبور کرده و زمین‌های کشاورزی منطقه را سیراب می‌کند. حاصلخیزی زمین‌های اطراف معجز چشمه باعث شده که سطح زمین‌های اطراف پوشیده از چمن و مرغزار شود و سرسبزی دلپذیری به وجود بیاید. از این دریاچه می‌توانید دورنمای زیبای قلل میشینه مرگ که در اکثر سال پوشیده از برف است را تماشا کنید.

نمایی زیبا از منطقه تنگه میشینه مرگ

معجز چشمه نام چشمه‌ای پرآب در مرز استان مازندران و تهران است. اطراف این دریاچه مناظر سرسبز و زیبایی وجود دارد که از آن لذت خواهید برد. چشمه‌ی پرآب معجز چشمه واقع در شهرستان فیروزکوه در بخش ارجمند است. آب گوارای این چشمه از دل کوه‌های میشینه مرگ سرچشمه می‌گیرد.

روستای یوش

7- تور یوش و بلده

مسیری به کوتاهی یوش به بلده یا به درازای فاصله چالوس تا هراز. مسیر یوش بلده به نور که از جاده چالوس آغاز مى‌شود، شما را به دنیایى متفاوت مى‌برد. این راه، جاده‌اى کوهستانى و آسفالت دارد اما رفت و آمد خودروها کم است. در گذر از این مسیر آنچه می‌بینید تپه، دره و درخت و روستاهایى با بام‌هاى شیروانى است. برای رسیدن به یوش بایستی از روستاهای متعددی همچون دونای سفلی و علیا، کمربُن، الیکا، نسن، پیل، میناک، کلاک، تنه و نیکنام ده گذر کرد که هر کدام در جای خود جذاب و دیدنی هستند. یوش «یواش» یکی از دهستان‌های کوهستانی اوزرود پایین از بخش بلده، شهرستان نور، در استان مازندران است. یوش در فاصله 105 کیلومتری جنوب آمل واقع شده است.

روستای بلده

یوش زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک و گاهی گرم دارد. گاهی تا ارتفاع یک متر در این ناحیه برف می‌نشیند. از یوش کوه‌های سرنو، مازوبند، و علی‌چال را در شمال و کوه‌های سرخ‌بند و اشلی را در جنوب می‌توان دید. گیاهانی چون گون، اسپند، مورد، گلپر، خاکشیر، پونه‌ و گزنه و درختانی مانند اوجا، سپیدار، بید، تبریزی، ازگیل و ولیک در منطقه می‌روید.

این مطلب برایتان جذاب بود؟ پس حتما مطالب زیر هم برای تان جذاب خواهد بود: 
باغ های شیراز ، تکه هایی کوچک از بهشت
در کدام منطقه ییلاقی اطراف تهران، ویلا بخرید؟ (۱)
۱۰ روستای منحصر به فرد در کوهستان های ایران
۱۰ روستای زیبا اطراف تهران برای سفری یک روزه

گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه