7 کتابخانه برتر تهران برای اهل کتاب

7 کتابخانه برتر تهران برای اهل کتاب

به قلم: مژگان احمدی

همه‌ی کسانی که اهل مطالعه هستند و یا در حال تحصیلند از اینکه فضایی آرام و مناسب داشته باشند تا بتوانند ساعاتی را با تمرکز بر روی کتاب‌هایشان بگذرانند، لذت خواهند برد. البته نباید فراموش کرد که دسترسی به منابع عظیمی از کتاب‌ها نیز می‌تواند به همان اندازه خوشحال‌کننده باشد. کتابخانه‌های عمومی و تخصصی یکی از مهمترین ساختمان‌های فرهنگی در هر شهری محسوب می‌شوند. ساختمان‌های نسبتا بزرگی که با داشتن معماری خاص، فضاهای لازم برای نگهداری از کتاب‌ها (مخزن) و سالن مطالعه را شامل می‌شود. چیدانه در این مطلب قصد دارد شما را با 5 کتابخانه مهم در شهر تهران آشنا کند.

چوب و هنر

کتابخانه ملی ایران

1. کتابخانه ملی ایران

آدرس کتابخانه ملی ایران: تهران، بزرگراه شهید حقانی، بعد از ایستگاه مترو حقانی، خروجی کتابخانه ملی.

اگر فکر می‌کنید که دسترسی به ساختمان کتابخانه دشوار است، بهتر است بدانید که: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به ساختمان‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ایستگاه مترو شهید حقانی در بزرگراه شهید حقانی است و جهت رفاه حال مراجعه‌کنندگان، مدیریت کتابخانه سرویس‌هایی برای رفت و برگشت از ایستگاه مترو تا محل ساختمان کتابخانه نظر گرفته است. پس بهتر است برای رفتن به کتابخانه شک نکنید و برای استفاده از امکانات اقدام کنید. در شش ماه اول سال کتابخانه‌ی ملی از ساعت 8 الی 22  و در نیمه‌ی دوم سال نیز از ساعت 8 الی 21 فعال خواهند بود.

مطلب پیشنهادی: تصاویر کتابخانه‌ای مدرن در دل دانشگاه

کتابخانه‌ی ملی ایران با داشتن منابع غنی از کتاب‌ها و نشریات عمومی و تخصصی با قبول عضویت پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.  این کتابخانه نمایندگی‌هایی در برخی از مراکز استان‌ها تاسیس کرده است که می‌توان از طریق آن‌ها از امکانات کتابخانه استفاده کرد.
همچنین تنوع منابع کتاب و نشریات در این کتابخانه بسیار زیاد است و در 5 بخش مختلف فعالیت می‌کند:

  • کتابخانه کودکان و نوجوانان
  • کتابخانه عمومی
  • کتابخانه نابینایان
  • بخش ایرانشناسی و اسلام‌شناسی
  • بخش منابع غیرکتابی

کتابخانه مرکزی شهرداری تهران

2. کتابخانه مرکزی شهرداری تهران

آدرس کتابخانه مرکزی شهرداری تهران: ایرانشهر، نرسیده به تقاطع طالقانی، ساختمان شماره 2 شهرداری تهران، حوزه معاونت شهرسازی و معماری.

اگر رشته‌ی تحصیلی شما در حوزه‌ی شهرسازی، معماری و عمران است برای شما خبر خوبی داریم. کتابخانه و مرکز اسناد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، منابع ارزشمندی را با موضوعات شهرسازی، معماری، عمران به زبان‌های فارسی و انگلیسی در دسترس همکاران و دانشجویان این رشته‌ها قرار می‌دهد. در این کتابخانه می‌توانید به جز کتاب‌ها، نشریات تخصصی این حوزه را نیز به زبان فارسی و لاتین در اختیار داشته باشید. شما می‌توانید در ساعات 30: 8 صبح تا 13 بعدازظهر به این کتابخانه مراجعه کنید و از امکانات آن استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: چند تصویر از معماری خیره‌کننده بهترین کتابخانه عمومی جهان

البته باید یادآوری کرد که شهرداری تهران در مناطق مختلف دست به احداث کتابخانه‌هایی زده که می‌توانید با توجه به محل زندگی‌تان نزدیکترین آنها را برای مراجعه انتخاب کنید.

 

کتابخانه دائره المعارف بزرگ اسلامی

3. کتابخانه دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی

آدرس ساختمان دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی: تهران، نیاوران، کاشانک، نرسیده به آجودانیه، شماره 210.

اگر در حوزه‌ی مطالعات اسلامی فعالیت دارید و نیازمند منابعی کامل در این خصوص هستید، بهتر است سری به کتابخانه دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بزنید. این کتابخانه با داشتن منابعی مفید در این حوزه به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید فعالیت‌های پژوهشی کارآمدی داشته باشید.

سالن‌های مناسب برای مطالعه با چیدمان میز و صندلی و قفسه‌ها به شیوه‌ای طراحی شده تا نیازهای خاص کاربران را برآورده سازد. برای ایجاد فضای آموزشی آرام و ساکت و بار فرهنگی، علیرغم هزینه‌های مالی بیشتری که به دنبال داشت، رنگ و مصالح خاصی در نظر گرفته شده است. همه‌ی این تمعیدات انجام گرفته تا کاربران در آرامش به فعالیت بپردازند.

 

کتابخانه حسینیه ارشاد

کتابخانه حسینیه ارشاد

4. کتابخانه حسینیه ارشاد

آدرس کتابخانه حسینیه ارشاد: خیابان دکتر علی شریعتی، پایین‌تر از تقاطع حسینه ارشاد.

کتابخانه حسینه ارشاد نیز مانند دیگر مکان‌هایی که تابه‌حال معرفی کردیم روال کار یک کتابخانه معتبر در ایران را پی می‌گیرد. اما یکی از فعالیت‌های جالب در اینجا توجه ویژه به بخش کودک و نوجوان، ناشنوایان و نابینایان است. این بخش برای بچه‌های صفر تا 16 سال مشغول فعالیت است.

قبلا کودکان نمی‌‏توانستند عضو کتابخانه شوند و با کارت عضویت پدر یا مادر خود کتاب به امانت می‌‏بردند اما در حال حاضر با صدور کارت‌هایی با رنگ متفاوت امکان انتخاب و امانت منابع به‌صورت مستقل برایشان فراهم می‌شود. البته فعالیت‌های ویژه‌ی کودکان به همین ختم نمی‌شود و در برنامه‌های مدون دست به ابتکار عمل‌های دیگری نیز می‌زند. در این کتابخانه بخش ناشنوایان برای کودکان ناشنوا نیز راه‌اندازی شده و تعدادی از کتابداران کتابخانه نحوه‌ی ارتباط با این عزیزان را، با گذراندن دوره‌های مخصوص، آموزش دیده‌اند. منابع کتاب‌های گویا و کتاب‌هایی با خط بریل نیز برای ناشنوایان در منابع کتاب این مجموعه وجود دارد.

ساعت کار کتابخانه: شنبه تا چهارشنبه، نیمه‌ی اول سال: 8 الی 19، نیمه‌ی دوم سال: 8 الی 18.

مطلب پیشنهادی: 9 طراحی خاص کتابخانه که شما را سر ذوق می‌آورد

 

کتابخانه هنر (کتابخانه فرهنگسرای ارسباران)

5. کتابخانه هنر (کتابخانه فرهنگسرای ارسباران)

آدرس کتابخانه هنر: خیابان دکتر شریعتی – بالاتر از پل سیدخندان – خیابان ارسباران(جلفا) – فرهنگسرای ارسباران.

اهل هنر با فرهنگسرای ارسباران آشنا هستند. اگر در رشته‌ای از شاخه‌های هنر تحصیل کرده‌اید و یا دستی در هنر دارید و اهل مطالعه‌اید، کتابخانه‌ی تخصصی هنر در فرهنگسرای ارسباران می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد. این مجموعه با داشتن کتاب‌های تخصصی در حوزه‌ی “معماری، موسیقی، تئاتر، سینما، عکاسی، نقاشی، خطاطی، صنایع دستی، مجسمه‌سازی، سفالگری‌، تاریخ و ادبیات" در دو بخش فارسی و لاتین در خدمت علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر است. این کتابخانه با داشتن منابع معتبر رشته‌های هنری می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برای شما باشد تا بتوانید به مطالعه در این حوزه بپردازید. در کنار آن می‌توانید از امکانات و برنامه‌های فرهنگسرای ارسباران نیز بهره‌مند شوید.

راه‌اندازی بانک موسیقی چندرسانه‌ای فرهنگسرای ارسباران از اقدامات در حال اجرای کتابخانه تخصصی هنر است که دانشجویان رشته‌ی موسیقی می‌توانند با مراجعه به این کتابخانه از امکانات این بانک اطلاعاتی بهره‌مند شوند. با توجه به رویکرد تخصصی کتابخانه‌ی هنر و محدودیت فضای سالن مطالعه، تنها اعضای این کتابخانه می‌توانند از سالن مطالعه استفاده کنند. اما سایر خدمات کتابخانه برای دارندگان کارت عضویت ویژه‌ی سایر کتابخانه‌ها ارائه می‌شود.

6. کتابخانه فرزانگان

آدرس کتابخانه فرزانگان: نارمک_ میدان هلال‌احمر_ انتهای خیابان گلستان_ جنب بوستان تسلیحات_ کوچه شهید غلامرضا گلستانی_ شماره ۱۲۸

کتابخانه فرزانگان، یکی از برترین کتابخانه‌های تهران برای افراد کنکوری است. این کتابخانه، بیش از 20 هزار جلد کتاب‌های کمک درسی دارد که به روند مطالعه محصلان کمک می‌کند. همچنین این کتابخانه دارای سالن مطالعه‌ای است که افراد می‌توانند با خیال راحت و در سکوت درس‌هایشان را بخوانند. کتابخانه فرزانگان در طبقه دوم خانه فرهنگ بنا شده است. این کتابخانه فضایی مناسب برای دانشجویان و دانش آموزان کنکوری است.

 

7. کتابخانه جندی شاپور (ایران مال)

آدرس کتابخانه ایران مال: تهران، انتهای بزرگراه شهید همت (غرب)، بزرگراه شهید خرازی، بازار بزرگ ایران (ایران مال)

چند سال قبل وقتی اسم ایران مال را می‌شنیدیم، مرکز خرید بزرگ ایران مال به ذهنمان می‌رسید، اما امروزه این فضا دارای یک مرکز فرهنگی و کتابخانه است که جزو برترین کتابخانه‌های تهران شناخته می‌شود.  کتابخانه جندی شاپور یا همان ایران مال است. این کتابخانه در طبقه دوم ایران مال قرار دارد. دکوراسیون داخلی آن به سبک معماری اروپایی قرن 16 طراحی شده است و این طراحی آن را جذاب و زیبا کرده است. همچنین این کتابخانه کافه‌ای دارد که می‌توانید برای صرف نوشیدنی به آنجا مراجعه کنید.

در انتها

کتابخانه‌های معروف شهر تهران را می‌شناسید؟ در این مقاله با پنج کتابخانه مهم شهر تهران بیشتر آشنا می‌شوید.

نویسنده: لاله داورپناه | بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
یک کااربر در تاریخ 03 مرداد 1397
سلام . کتابخانه ملی در سطوح مختبف تحصیلی عضو نمیگیرد لطفا اصلاح بفرمایید . فقط در مقطع لیسانس به بالا اونم به شرط در تحصیل بودن .
بازدید کننده در تاریخ 10 مهر 1397
با سلام یک سوال در مورد مطلبی که در سایت شما است داشتم (۵ کتابخانه معتبر در تهران برای اهل کتاب) آیا شما برای انتخاب این کتابخانه ها ملاک خاصی داشته اید؟ آیا از استانداردهای خاصی استفاده کرده اید؟ اگر از منابعی برای این استانداردها استفاده کرده اید، امکان معرفی این منابع برای شما است؟
یونس جعفری در تاریخ 20 آذر 1397
سلام می خواستم بدونم افراد با هر مقطع تحصیلی امکان این رو دارند که عضو کتابخانه ملی کشور بشن
اهل کتاب در تاریخ 09 خرداد 1402
اسم اون کتابخانه ملی نیست. میلی هست. چون میزان علاقه به مطالعه ربطی به مدرک تحصیلی افراد نداره. چه بسیار فوق لیسانس و دکترا هایی که 10 ساله کتابی مطالعه نکردن. متاسفم برای مدیران این مجموعه
Ava در تاریخ 27 خرداد 1402
دقیقا
حنانه در تاریخ 12 تیر 1402
و البته چه بسيار افرادي با مدارك ليسانس و حتي ديپلم كه شرايط ادامه تحصيل نداشتند ولي جوياي علم و كتابخواني بوده اند. معيار علم جويي فقط مدرك تحصيلي نيست مخصوصا تو ايران
زینب در تاریخ 27 آبان 1402
من یک ماه توی کتابخانه میلی زبان میخوندم اما بخاطر داشتن مدرک لیسانس کاملا نامحترمانه بیرونم کردن
نسیم در تاریخ 16 بهمن 1402
سلام‌کتابخانه‌مسجدالرضا ع دیباجی شمالی نبش نوریان یکی از وی آی پی ترین و آروم و شیک ترین سالن مطالعه هاست کمد شخصی هم داره خیلی ها هنوز از این مکان فوق العاده مطلع نیستد

ثبت دیدگاه