Chidaneh.com placeholder image

7 آتشدان یا شومینه فضای باز گرمابخش حیاط خانه!

به قلم: تحریریه چیدانه

بالکن پاسیو و حیاط خلوت: آتشدان ها جز جذاب ترین مبلمان فضای بیرونی هستند که اتفاقا خیلی هم به درد روزهای سرد پاییزی و زمستانی می خورند و باعث می شوند تا حتی در روز های سرد هم بتوان از فضای بالکن پاسیو و یا حیاط خلوت استفاده کرد. آتشدان ها معمولا دارای دو نوع هیزمی و گازی هستند، که بر حسب شرایط و سلیقه تان هر کدام را که فکر کردید برای محوطه بیرونی خانه تان مناسب تر است را می توانید انتخاب کنید. حالا هم که روزها بنا به سرد تر شدن گذاشته اند ما هم تصمیم گرفتیم تا اطلاعاتی را راجع به آتشدان ها برای تان جمع آوری کنیم، تا حتی در این روز ها هم بتوانید از دورهمی های خودمانی در فضای بیرونی خانه تان بهره ببرید، پس با چیدانه همراه باشید.

سرویس خواب بالسا

ما همیشه در چیدانه سعی کرده ایم که ایده هایی را برای شما جمع آوری کنیم که خودتان بسازیدشان. این بار هم می خواهیم همین کار را بکنیم و مراحل این کار را یک به یک برای تان بگوییم. برای این کار به تعدادی سنگ و کمی ملات احتیاج خواهید داشت، بقیه مراحل را هم به تفصیل می توانید در مطلب چگونه یک آتش‌دان در فضای بیرونی خانه خود بسازیم؟ بخوانید.

مطلب ۱۰ سینک و روشویی شیک برای سرویس بهداشتی و حمام  را به یاد می آورید؟ در یکی از بند های آن مطلب به شما گفتیم که با برش تکه سنگ های بزرگ و تراشیدن آن ها می توان روشویی ساخت، حالا می خواهیم همین ترفند را هم برای آتشدان ها استفاده کنیم. یعنی فقط کافی است یک تکه سنگ بزرگ پیدا کنید، آن را دست یک سنگ تراش بسپارید و عکس بالا را هم به عنوان نمونه به او نشان دهید. این آتشدان سنگی دارای پایه است که می تواند به آن ارتفاع بدهد و ظاهرش را متفاوت تر کند.

اتشدان سنگی بدون پایه

اما این آتشدان های سنگی ممکن است فاقد پایه و چیزی شبیه عکس بالا باشند، همه چیز به سلیقه و انتخاب شما بر می گردد این آشدان ها در انواع مختلفی وجود دارند که دست شما را برای انتخاب باز می گذراند.

اگر هم دلتان می خواهد یک آتشدان فلزی داشته باشید، خب اشکالی ندارد. سری به بازار بزنید حتما می توانید نمونه هایجالبی از این آتشدان های فلزی را پیدا کنید. عکس بالا یک نمونه از این آتشدان های فلزی است که محافظ رویی آن قابلیت باز و بسته شدن دارد.

اما انواع دیگری از این آتشدان های فلزی هم هستند که محافظ آن ها با بدنه آن ها یکی است و با نمونه قبلی فرق می کنند. عکس بالا نمونه ای جالب از این نوع را به شما نشان می دهد. بعضی از این آتشدان های فلزی دارای حکاکی ها و طرح های جالبی روی بدنه خود هستند که چهره آن ها را متفاوت می کند.

آتشدان ها را می تواند در فضای کوچک مثل حیاط های پشتی یا تراس ها و یا حتی بالکن ها هم استفاده کرد. اصلا این آتشدان ها را هر قستی از محوطه بیرونی خانه که قابلیت تبدیل شدن به نشیمنی برای دورهمی های خودمانی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. یک نمونه اش آتشدان بتنی ای که در عکس بالا می بینید. این آتشدان بدنه ای بتنی دارد و داخل آن هم تا نیمه با بتن و نیمه دیگرش با سنگ های تزیینی پر شده است. این آتشدان به وسیله گاز کار می کند که خب حتما اطلاع دارید که اگر می خواهید آتشدان گازی داشته باشید باید قبل از کفسازی حیاط و ساخت آتشدان تاسیسات لازم آن را فراهم کنید. 

این هم نمونه دیگری از یک حیاط که در آن از این آتشدن های زیبا استفاده شده است. اگر مطلب حیاط کوچک خانه خود را با شومینه گرم کنید را بخوانید متوجه خواهید شد که افرادی که در خانه زندگی می کردند دوست داشتند که در فصل پاییز هم از فضای بیرونی خانه شان لذت ببرند. درست کردن این آتشدان ها کار سختی نیست فقط کافی است سری به انباری خانه تان بزنید و تکه فلز های به درد نخور و زنگ زده را بیرون بکشید کمی ظاهر آن ها را مرتب کنید، روی آن ها را رنگ کنید و به عنوان ی آتشدان زیبا در حیاط خانه تان استفاده کنید. 

اگر قصد دارید تا یکی از این آتشدان ها را تهیه کنید، سری به ویترین کالاهای چیدانه بزنید و برای پیدا کردن نمونه مورد نظرتان وقت کمی را صرف کنید. 

مطالب پیشنهادی:
گودال باغچه های مدرن، فضایی دنج در حیاط منزل ایرانی
۷ ایده تزیین محوطه بیرونی با زیبایی های پاییز!
۱۰ سنگ فرش پرطرفدار باغ و حیاط
طراحی بام سبز در ساختمان های نوساز و قدیمی 

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه