Chidaneh.com placeholder image

فایرپیت و شومینه؛ ایده هایی جذاب برای محوطه سازی!

به قلم: سمانه زارعی

در گذشته افراد برای اینکه در حیاط یا محوطه یک منبع گرما و یا فضایی برای پخت و پز داشته باشند از ظرفی فلزی برای روشن کردن آتش و یا یک سازه سنگی برای ایجاد یک اجاق استفاده می­ کردند اما امروزه انواع بسیار متنوعی از شومینه فضای باز، فایرپیت و آتشدان در بازار وجود دارد که کار را برای طراحان محوطه و یا افرادی که به دنبال ایجاد فضایی برای آتش در حیاط و تراس خانه خود هستند، راحت کرده است. در این مطلب می­ خواهیم راجع به فایرپیت و شومینه صحبت کنیم. این مطلب از چیدانه را از دست ندهید.

 

چوب و هنر
فایرپیت
فایرپیت و شومینه

فایرپیت و شومینه؛ ایده جذاب محوطه!

احتمالا برای طراحی یک محوطه شیک و جذاب فکر همه چیز را کرده­اید؛ گل و گیاه، فضای نشستن، آبنما، آلاچیق و… حالا باید به فکر فضایی برای آتش باشید. برای اینکه سنگفرش و کف­سازی محوطه و حیاط آسیب نبیند لازم است یک سطح مناسب برای ایجاد آتش ساخته شود در نتیجه؛ وجود یک فایرپیت و شومینه در محوطه لازم است. 

فایرپیت همان گودال آتش است که با نام ­های شومینه فضای باز و یا آتشدان هم شناخته شده است. فایرپیت­ و شومینه جایی برای وجود آتش است که می ­تواند به صورت هیزمی و یا گازی باشد. فایرپیت ­ها کاربردهای زیادی دارند که مهم­ ترین آن؛ ایجاد گرما و زمستان و یا پخت­ و پز در فضای باز است که در کنار این کاربردها، زیبایی آن هم موضوع قابل توجهی است و یک حیاط و یا محوطه با وجود فایرپیت و شومینه شیک ­تر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: شومینه باغی، برای دورهمی­ های زمستانه لواسان و کردان!

 

باربیکیو، آتشدان و اجاق هیزمی هرمان _ اسپوتا
انواع اجاق هیزمی فضای باز
باربیکیو، آتشدان و اجاق هیزمی هرمان _ اسپوتا

انواع فایرپیت

انواع فایرپیت و شومینه فضای باز

فایرپیت و شومینه فضای باز بر اساس فرم و شکل، جنس بدنه و نوع سوخت­شان انواع مختلفی دارند. برای انتخاب یک فایرپیت مناسب با فضای محوطه ­تان بهتر است با انواع فایرپیت آشنا شوید و بر اساس نیاز خود بهترین آن را انتخاب کنید.

در ادامه انواع فایرپیت معرفی شده ­اند:

1.شکل و فرم فایرپیت و شومینه: 

مهم­ترین نقش شومینه فضای، باز قرار گرفتن آن در مرکز محل نشستن است. و اغلب به شکل دایره ­ای شکل طراحی می­ شوند. فایرپیت­ ها بر اساس شکل و فرم در انواع: دایره­ و مربع و مستطیل ساخته می­ شوند. 

 

2. جنس بدنه فایرپیت:

 از متریال مختلفی می­ توان برای ساخت فایرپیت و شومینه استفاده کرد. شما می ­توانید یک شومینه سنگی که به صورت بنایی ساخته می­ شود را انتخاب کنید و یا یکی از انواع فایرپیت­ های آماده با بدنه فلزی و یا سرامیکی را برای محوطه خود سفارش بدهید. همه چیز به شرایط فضا و سلیقه شما دارد. فایرپیت و شومینه در انواع جنس­ های: فولاد، چدن، سرامیک، سنگ، آلومینیوم، مس و بتن وجود دارند و قابل ساخت هستند.

 

3. نوع سوخت فایرپیت: 

همانطور که گفتیم فایرپیت، گودالی برای ایجاد آتش است. می­ توانید آتش را در فایرپیت به صورت سنتی و با استفاده از زغال و هیزم ایجاد کنید و یا نوع شومینه گازی را انتخاب کنید. به طور کلی انواع سوخت مورد استفاده در فایرپیت؛ با توجه به طراحی آنها عبارتند از: چوب، زغال، پروپان، گاز طبیعی، بیو اتانول و.. 

 

4. نصب و قرارگیری فایرپیت:

 قبلا هم به وجود تنوع زیاد در انواع شومینه و فایرپیت اشاره کردیم. شومینه فضای باز می­ تواند به اشکال مختلف قابل جابه­ جایی و یا ثابت شده باشند. شومینه فضای باز و یا فایرپیت می­ تواند به شکل­ های: ساخته شده و ثابت در زمین، فایرپیت پایه دار و قابل جابه ­جایی، فایرپیت متصل به دیوار، آتشدان تلفیق شده با میز فضای باز، شومینه متصل به زمین و… طراحی و سفارش داده شوند. 

 

5. کاربرد فایرپیت:

 آتشدانی که در محوطه وجود دارد بر اساس نیاز کارفرما تهیه می ­شود: فایرپیت­ می ­تواند صرفا برای زیبایی، گرمابخشی در روزهای سرد، و یا برای پخت و پز استفاده شوند. طراحی برخی از آنها به صورتی است که می­ تواند هر سه کاربرد را با همدیگر داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: انواع شومینه فضای باز، 15 چهره جدید گرما در محوطه!

 

نگهداری از فایرپیت
نگهداری از شومینه

فایرپیت و شومینه؛ نگهداری صحیح لازمه!

یکی از عوامل طول عمر بالای هر وسیله­ ای نگهداری و نظافت صحیح آن است. فایرپیت و یا آتشدان هم نیاز به نگهداری دارد. برای حفاظت و نگهداری از آن این نکته ­ها را در نظر بگیرید:

دما را به تدریج افزایش دهید:

بهتر است دمای فایرپیت را به آرامی افزایش دهید. این مورد برای برخی از انواع شومینه ­های فضای باز که گازی هستند و میزان دما قابل تنظیم است، صدق می­کند. با توجه به نوع جنس بدنه این مسئله در انواع فایرپیت اهمیت پیدا می ­کند، زیرا برخی از متریال ­ها به افزایش ناگهانی دما حساس ­تر هستند و این کار ممکن است به بدنه فایرپیت صدمه بزند.

 

فایرپیت را تمیز کنید:

لازم است هر از گاهی فایرپیت و شومینه را تمیز کنید. اگر فاصله زیادی بین هر بار تمیز کردن بیفتد نظافت آن سخت ­تر می ­شود. برای تمیز کردن برخی از فایرپیت­ ها می ­توانید از آب و صابون استفاده کنید. اگر فایرپیت گازی باشد باید در ابتدا گاز را قطع کنید.

 

روی فایرپیت را بپوشانید:

در زمان­ هایی که از فایرپیت استفاده نمی­ کنید بهتر است روی آن را بپوشانید. وجود یک درپوش باعث حفظ فایرپیت از گرد و غبار و آلودگی­ ها خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: چگونه یک آتشدان در فضای بیرونی خانه خود بسازیم؟

 

انتخاب فایرپیت

نکته ­هایی برای انتخاب فایرپیت و شومینه

 

هدفتان را مشخص کنید: 

مهم است که شما شومینه ­ای برای زیبایی محوطه ­تان نیاز دارید یا علاقه زیادی به پخت و پز در فضای باز دارید. حالا از بین انواع آتشدان می توانید به راحتی یکی را انتخاب کنید.

 

به سبک محوطه توجه کنید: 

با توجه به سبک محوطه­ سازی و شکل و فرم عناصر دیگر که فضا وجود دارد فایرپیت را تهیه کنید. به طور مثال اگر محوطه ­ای مدرن دارید یک فایرپیت با بدنه سرامیک می­ تواند متناسب با فضای شما باشد.

 

با قیمت مناسب بخرید: 

با کمی تحقیق و بررسی می ­توانید یک فایرپیت و شومینه با کیفیت که قیمت مناسبی دارد را پیدا کنید. همیشه یک وسیله ارزان کیفیت پایینی ندارد و یا گران بودن نشانه کیفیت بالای وسیله نیست. به طور کلی برای کیفیت بهتر باید هزینه کرد.

 

از فروشگاه­ های معتبر خرید کنید: 

برای اینکه محصولی با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید، انتخاب یک فروشگاه معتبر ضروری است. اهالی فن چیدانه در زمینه شومینه و آتشدان می توانند در انتخاب فایرپیت مناسب به شما مشاوره دهند.

 

مطلب پیشنهادی: 3 سیستم گرمایش فضای باز، شب ­های زمستانی گرم!

 

قیمت فایرپیت
خرید فایرپیت

قیمت فایرپیت و شومینه

عوامل موثر در قیمت فایرپیت عبارتند از:

  • اندازه فایرپیت و شومینه
  • جنس بدنه فایرپیت
  • قابلیت و عملکرد فایرپیت؛ وجود تجهیزات برای پخت و پز قیمت فایرپیت را افزایش می­ دهد.
  • گازسوز و یا هیزمی بودن فایرپیت

مطلب پیشنهادی: باربیکیو گازی، مهمانی متفاوت در فضای باز!

 

فایرپیت روی میز
فایرپیت در محوطه سازی

کلام آخر:

نکته ­های مختلفی برای تهیه و استفاده از فایرپیت و شومینه در این مطلب بیان شد. یک فایرپیت زیبا در محوطه شما باعث ایجاد گرما و صمیمیت در جمع­ های خانوادگی و دوستانه می­ شود و با قابلیت پخت و پز می­ تواند کار شما را راحت کند. و در نهایت یک فضای زیبا در محوطه خواهد بود که مانند نقطه کانونی فضای باز خانه شما خواهد شد. 

اهالی فن چیدانه در زمینه فایرپیت و شومینه فضای باز

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه