Chidaneh.com placeholder image

طراحی محوطه باغ کوچک؛ این 8 تا نکته مهمه

به قلم: سمانه زارعی

طراحی محوطه در فضاهای محدود و کوچک مانند طراحی دکوراسیون داخلی خانه­ های کوچک است و باید بر اساس اصول و قاعده انجام شود تا هم زیبایی آن حفظ شود و هم یک محوطه کاربردی برای افراد خانواده ایجاد شود. محوطه­، حیاط خلوت، تراس ­های کوچک فضایی جذاب برای نشستن و دور شدن از هیاهو و سروصدای بیرون از خانه هستند. با طراحی صحیح این فضاها جایی دنج برای خلوت کردن و یا کتاب خواندن خواهید داشت. در این مطلب راجع به طراحی محوطه باغ کوچک صحبت می­کنیم. تا پایان مطلب با ما باشید.

 

chidaneh ad banner

طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان
طراحی و اجرا بام سبز
طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان

طراحی محوطه باغ کوچک

محوطه و حیاط کوچک خانه خود را دست کم نگیرید، با رعایت نکته ­های طراحی محوطه­ های کوچک می ­توانید هر فضای کوچکی که بدون استفاده مانده است را تبدیل به فضایی کاربردی کنید. وجود یک باغ کوچک در خانه­ و ویلاها امکان نشستن و لذت بردن از فضای سبز و زیبایی را به ما می­ دهد که در زندگی­ های شلوغ و پرسروصدای امروزی امکان بزرگیست. در ادامه به نکته­ های لازم برای طراحی محوطه باغ کوچک توجه کنید.

این مطلب را بخوانید: در طراحی محوطه باغ و حیاط این اصول را فراموش نکنید!

 

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
فلاورباکس چوبی
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

پیرامون گاردن
فضای سبز
پیرامون گاردن

طراحی محوطه باغ کوچک؛ مقیاس مهمترین مسئله!

یکی از مهم­ترین مسائل در طراحی محوطه باغ کوچک مقیاس و اندازه است. شما نمی ­توانید در انتخاب عناصر و اجزای محوطه به ابعاد و اندازه آنها بی توجه باشید، چرا که ممکن است بزرگ بودن برخی از وسایل باعث به عدم تناسب و به هم خوردن زیبایی محوطه باشد. شاید در طراحی محوطه­ های بزرگ دست شما برای انتخاب وسایل و عناصر و ساخت اجزای محوطه باز باشد ولی این موضوع برای طراحی محوطه باغ کوچک صدق نمی­کند و انتخاب نادرست ممکن است فضا را شلوغ و کوچکتر نشان دهد.

 

طراحی فضای سبز و روف گاردن پارسه آتيس
طراحي و اجراي تراس سبز
طراحی فضای سبز و روف گاردن پارسه آتيس

طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان
طراحی و اجرا بام سبز
طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان

مبلمان در محوطه باغ کوچک، چه شکلی باشند؟

برای کاربردی شدن فضای محوطه از مبلمان فضای باز برای نشستن و استراحت استفاده کنید. مبلمانی که برای محوطه باغ کوچک به کار می­ رود نباید ابعاد بزرگی داشته باشد. قرار دادن نیمکت برای نشستن به جای چند صندلی بزرگ و جاگیر در بهینه شدن استفاده از فضا موثر است. 

وسایل چند کاره و تاشو انتخاب خوبی برای محوطه­ باغ­ های کوچک هستند. مثلا میز یا صندلی­ های تاشویی که می ­توانید زمانی که لازم ندارید آنها را در گوشه ­ای قرار دهید می تواند جالب باشد. امروزه میزهای تاشویی در بازار وجود دارند که به نرده متصل شده و در هنگام نیاز می­ توانید آن را باز کرده و روی آن وسایل قرار دهید.

این مطلب را بخوانید: مبلمان فضای باز، از تراس کوچک تا ویلای بزرگ

 

باغ گل فدک
پروژه های باغ گل فدک
باغ گل فدک

گیاهان در طراحی محوطه باغ کوچک

گیاهان در ابعاد و اندازه ­های مختلفی وجود دارند. گیاهانی را برای محوطه­ های کوچک انتخاب کنید که بافت و اندازه کوچک، ظریف و متناسب با فضا داشته باشند. مثلا دو یا سه درخت بزرگ در یک محوطه کوچک باعث کوچک به نظر رسیدن فضا خواهد شد و جایی برای کاشت گیاهان برایتان باقی نمی­ گذارد. فراموش نکنید برای طراحی کاشت گیاهان اندازه­ ی نهایی گیاه را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که تا چند سال بعد گیاه به چه اندازه ­ای خواهد رسید.

این مطلب را بخوانید: گیاهان همیشه سبز، 6 درختچه چهارفصل در حیاط

 

دیوار سبز Ziaeco
دیوار سبز باجناق
دیوار سبز Ziaeco

دیوار سبز؛ استفاده از فضای عمودی در محوطه ­های کوچک

در طراحی کاشت گیاهان برای محوطه­ باغ کوچک­تان به استفاده از دیوارها هم فکر کنید. دیوار سبز امکان استفاده از دیوار برای کاشت گیاه را به شما می ­دهد. فراموش نکنید که همه ­ی دیوارها قرار نیست سبز باشد، در نظر گرفتن بخشی از دیوار برای باغ عمودی منطقی به نظر میرسد. دیوار سبز انواع متنوعی دارد که در مطالب قبلی به آن پرداخته ­ایم. برای داشتن یک دیوار سبز زیبا از متخصص کمک بخواهید.

 

طراحی محوطه باغ کوچک؛ می تونم سبزی هم بکارم؟

یکی از ایده ­هایی که به کاربردی شدن و جذابیت محوطه شما کمک می­ کند کاشت سبزیجات است. کاشت گیاهان مختلف یکی از کارهای لذت بخشی است که به آرامش شما کمک می­کند در نتیجه دست به کار شوید و یک گوشه­ ی کوچکی از باغ را برای کاشت سبزیجات آماده کنید. می ­توانید از یک گلدان یا فلاورباکس که سطح کافی برای کاشت سبزیجات دارد استفاده کنید.

این مطلب را بخوانید: کاشت سبزی خوردن در خانه، خودت هم از پسش برمیای!

 

گروه معماران مدام
آب نما و حوض میانی در میان فضای حیاط
گروه معماران مدام

پیرامون گاردن
فضای سبز
پیرامون گاردن

طراحی محوطه باغ کوچک؛ آبنما ضروریه؟

آب یک عنصر نشاط بخش و پرطرفدار در محوطه ­سازی است. وجود یک آبنمای کوچک در گوشه ­ای از محوطه و شنیدن صدای آب حس خوبی ایجاد می­کند. همانطور که قبلا اشاره شد مساحت محوطه را در نظر بگیرید و هیچ وقت از یک آبنمای بزرگ در فضای کوچک استفاده نکنید. انواع مختلفی از آبنماهای کوچک وجود دارد که می ­توانید برخی از آنها را بسازید و در گوشه ­ای از فضای محوطه قرار دهید. و یا از آبنماهای پیش ساخته و کوچک استفاده کنید.

این مطلب را بخوانید: انواع آبنمای دیواری، کدوم مناسب خونه شماست؟

باغ گل فدک
طراحی و اجرای محوطه بیرونی
باغ گل فدک

رنگ در طراحی محوطه ­های کوچک

یکی از عواملی که به دلباز شدن و زیبایی محوطه کوچک شما کمک می ­کند رنگ است. رنگی که در دیوار، نرده، کفسازی، مبلمان و حتی گیاهان به کار رفته است فضای شما را می ­سازد. در طراحی محوطه باغ کوچک بهتر است از رنگ­ های روشن برای دیوارها، نرده و یا کفسازی استفاده کرد. برای اینکه در هر فصل تنوع داشته باشید از گل­ های فصلی رنگارنگ بهره ببرید.

 

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
نمونه کارهای گروه طراحی رستاک
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

مسیرهای عبور در طراحی محوطه باغ کوچک

استفاده از مسیرهای گذر با فرم منحنی به بزرگ نشان دادن و ایجاد تنوع در محوطه کمک می­ کند. برای کفسازی مسیرها می­ توانید از مصالح متنوعی که در بازار وجود دارد و با میزان بودجه شما متناسب است استفاده کنید. سنگفرش آجری، سنگ، سنگریزه، چوب پلاست، موزاییک و… انواعی از مصالح هستند که برای پوشاندن کف مسیر استفاده می ­شوند. 

مطلب را بخوانید: 7 کفپوش مناسب برای حیاط و فضای سبز

 

آرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)
چوب در طراحی وحوطه
goldآرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)

طراحی محوطه باغ کوچک؛ نورپردازی را فراموش نکنید

برای کاربردی شدن محوطه باغ باید به نورپردازی فضا توجه زیادی داشته باشید. در میزان نورپردازی به مساحت فضا توجه کنید و با توجه به کوچک بودن محوطه نیازی نیست برای نورپردازی از روشنایی­ های با نور بالا استفاده کنید چرا که نورملایم و متناسب با مساحت، فضایی آرام و دنج برای­تان ایجاد می ­کند. نورهای مخفی، روشنایی­ هایی که کنار گیاهان قرار می ­گیرند، نورپردازی برای ایجاد نقطه کانونی و.. از ایده­ هایی برای نورپردازی محوطه هستند. در مطلب نورپردازی محوطه، بازی نور و تاریکی در محوطه شما! به انواع نورپردای در محوطه پرداخته شده است.

 

طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان
آلاچیق
طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان

طراحی محوطه باغ کوچک؛ این نکته­ ها را فراموش نکنید

برای داشتن محوطه زیبا و جذاب این نکته­ ها را فراموش نکنید:

  • فراموش نکنید که قرار نیست همه­ ی عناصری که در این مطلب بیان شد را در یک محوطه کوچک جا بدهید در نتیجه اولویت بندی کنید. اگر فضای کافی دارید می­توانید همه فضاها را داشته باشید.
  • به نیازهای افراد خانواده توجه کنید؛ به طور مثال اگر حیوان خانگی دارید که قرار است در محوطه نگه­داری شود پس باید یک خانه کوچک برایش در نظر بگیرید.
  • به اقلیم توجه کنید؛ اگر در منطقه پربارش زندگی می­کنید بهتر است یک قسمت از محوطه را مسقف در نظر بگیرید تا در زمان بارندگی هم بتوانید از فضای بیرون لذت ببرید. یا اگر شهر شما آب و هوای گرم و خشک با روزهای آفتابی زیاد دارد وجود سایه­بان در محوطه لازم است.
  • بهتر است از مواد و مصالح متناسب با اقلیم و بستر محوطه استفاده کنید.
  • در کاشت گیاهان به اندازه ­ی نهایی گیاهان توجه کنید تا در باغچه­ ها جای کافی برایشان باشد و بعد از چند سال به مشکل برنخورید.

این مطلب را بخوانید: طراحی محوطه حیاط ­های نقلی با ایده­ های ساده و کاربردی

 

باغ گل فدک
طراحی محوطه و فضای سبز
باغ گل فدک

کلام آخر

در طراحی محوطه باغ کوچک؛ به مواردی که در این مطلب بیان شد توجه کنید. می توانید طراحی محوطه را به طراحان منظر و فضای سبز بسپارید تا برایتان محوطه ­ای کاربردی و زیبا طراحی و اجرا کنند. خواسته ­هایتان را مشخص کنید تا طراح آنها را در نظر بگیرد. در بخش اهالی فن چیدانه شرکت­های متخصص در زمینه منظر و فضای سبز برای طراحی و اجرای محوطه هستند که می­ توانید به پروفایل آنها سر بزنید و با کارشناسان در ارتباط باشید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه